Våga Rida På Vågen!

Våga Rida På Vågen!

Förra torsdagen hade jag förmånen att delta i en paneldiskussion på Stockholm Media Week. I panelen deltog även Kristoffer Stenqvist från Max Hamburgerrestauranger, Sara Björnung från Starcom och Daniel Collin från Vinter. Samtalet handlade om rörelser som förändrar vårt samhälle.

Frågan som vi försökte besvara var:

I Sverige var intresset för #Metoo störts i världen- med 70,000 personer som skrev under fler än 50 namninsamlingar. #Knytblus tog över många av våra feeds över en natt, men i sociala medier är åsikterna många och tonläget ibland tveksamt. #Jagärhär använde uppropet ”Håll inte tyst-håll ihop” för att förändra tonen i debatten online. Så vad är det som gör att vi älskar sociala rörelser? Är vi svenskar inte så individualistiska som vi tror? Och påverkar det här hur företag bygger sina varumärken, sin kommunikation och sina produkter?

Sveriges noterade engagemang verkar härstamma från en kombination av faktorer.

Till att börja med har Sverige i flera år varit en del av topp 5 i världen på listan över jämställdhet mellan könen och uppvisat en mycket liten klyfta mellan mäns och kvinnors rättigheter. Många menar att det är ett av de främsta skälen till en stark utveckling av #Metoo; kvinnor kan öppet berätta utan att behöva oroa sig för vilka konsekvenser det skulle ha på deras liv, varken personligt eller professionellt.

För det andra är det viktigt att komma ihåg att Sverige har ett långvarigt rykte om sig att kämpa unisont för social förändring.

Professor Geert Hofstede har identifierat Sverige som ett samhälle där man bryr sig om andra och livskvalitet. Han säger vidare att svenskarna föredrar samarbete, i hög grad drivs av konsensus och därför förespråkar öppna och ärliga diskussioner.

Så den stora frågan är om en annonsör ska rida på vågen eller vara försiktig? I förra veckans paneldiskussion tycker jag att Kristoffer Stenqvist perfekt ringade in stämningen när han sa att man ska vara sann mot sitt varumärke och tänka långsiktigt.

Men hur slår ett varumärke igenom i en värld där dess största konkurrent är samhället?

Här kommer tre råd:

1. Försök att förstå din målgrupps känslor: Genom att testa din video kommer du att lära dig mer om din målgrupp och försäkra dig om att de du vill nå kommer att få en känslomässig anknytning till ditt innehåll och i sin tur ge resultat.

2. Kulturella skillnader: Försäkra dig om att du testar din video utifrån sociala skillnader. Varje land, och ibland även i olika regioner, har man olika värderingar och förväntningar som du behöver leva upp till. Om dessa inte respekteras kan det ha en extremt negativ effekt på ditt varumärke.

3. Var uppmärksam på stereotyper- det är inte en lätt uppgift att vara en Creative director, du stöter dagligen på utmaningar i ditt arbete att skapa ett koncept som blir en snackis och gör intryck. Därför är det viktigt att kontrollera att konceptet inte är för objektivt, diskriminerande eller kränkande.

 All dessa tre punkter bör testas i en panel som representerar målgruppen och som ger dig insikter om vilken som är rätt målgrupp och om du måste anpassa ditt material innan du ger dig ut på djupt vatten.