Röststyrning Kräver Nya Marknadsföringsgrepp

Röststyrning Kräver Nya Marknadsföringsgrepp

I slutet av 2018 förutspås röstsökning utgöra en tredjedel av all söktrafik, för att 2020 ha ökat till hela 50%. GlobalWebindex undersökning från andra kvartalet 2017 visar att 25% av respondenterna i åldrarna 16 till 20 år och 17% av respondenterna i åldrarna 21 till 34 år, någon gång under den senaste månaden använt sig av digitala röstassistenter.

I slutet av förra året började Amazon att sälja högtalaren Amazon Echo i Sverige och Norge.

Amazon Alexa och Google Home är redan nu självklara hjälpmedel i vissa hem (35 miljoner enheter sålda) och varumärken flockas för att nå sina kunder på dessa plattformar. 7% av amerikanerna äger en smart högtalare och 57% av ägarna har använt den för att köpa något.

2017 hade Google Home en träffsäkerhet på ord på hela 95% (källa: Forbes) och i slutet av 2018 kommer Google Assistant att förstå med än 30 språk, inklusive svenska och norska.

Det här ställer helt nya krav på marknadsföring av produkter, bland annat med hjälp av röstaktiverade marknadsföringskampanjer.

Så vad ska marknadsförarna tänka på?

Eftersom smarta enheter fokuserade på automatisk påfyllning i allt högre grad fattar inköpsbeslut åt oss, måste marknadsförare agera smart och snabbt för att hitta nya vägar att få konsumenterna att ha just deras märke i åtanke, och för att undvika att bli omkörda av konkurrenterna.

I en värld driven av röststyrning, där konsumenterna säger åt sin hårdvara att ”addera shampoo till min shoppinglista” utan att nämna vilket märke, kommer algoritmerna att bestämma vilka produkter som beställs utan hänsyn till kundens preferenser eller tidigare lojalitet till vissa varumärken. Röstbeställning tar helt enkelt bort behovet av designade, tilltalande förpackningar vilket gör att varumärken måste hitta nya sätt att definiera sig själva i det nya röstmediet.

Och till skillnad från en vanlig sökning, vill ingen ha en oändligt lång lista av resultat presenterat för sig av sin röststyrda hårdvara. Man vill bara ha ett svar.

Så förvänta dig att se varumärken satsa mer på emotionella varumärkesbyggande kampanjer i traditionella kanaler. Kanske kommer vi även att se ett uppsving i användandet av jinglar och ljudloggor, då företag som använder musik i sin marknadsföring har 96% större chans att bli ihågkomna (Källa: Leicester University).

Slutligen kommer vi under 2018 att se allt fler marknadsförare som använder röstspecifika  marknadsföringsstrategier för att ge sina konsumenter tips. Exempelvis har tvättmedelsmärket Tide byggt in en funktion i Alexa som tipsar dig om hur du tar bort fläckar. Och Vodafone UK har lanserat en funktion som erbjuder användare att stämma av sin telefonräkning och dataanvändning genom Alexa.

Det är helt klart spännande att se vilken effekt röststyrning kommer att få på konsumenternas köpbeteende och hur starka våra tidigare köpmönster egentligen är. Klart är att det kommer att ha en påverkan på företagens marknadsföring och att det är hög tid att börja anpassa sig  redan nu!

 

Påväg till NextM? Kom och säg hej!