Var tydlig och transparent med din kunddata. Det ökar kundernas förtroende!

Då den nyligen införda dataskyddsförordningen-GDPR- syftar till att ge tillbaka kontrollen över lagrad data till konsumenterna, undersökte nyligen Unruly hur medvetna konsumenterna är om de nya reglerna- både inom och utanför EUs gränser- samt relationen mellan datahantering och förtroende.  

Vår undersökning visade att medvetenheten om den nya lagen varierade från land till land, med Sverige i topp där 63% av de svenska konsumenterna säger sig vara medvetna om GDPR. Medvetenheten är inte så hög som vi kanske kan förvänta oss, vilket kan orsaka både problem och möjligheter för företag.

63% av konsumenterna av de 4 000 respondenter på åtta olika marknader som deltog i undersökningen (Storbritannien, USA, Tyskland, Sverige, Australien, Japan, Singapore och Indien), uppgav att de skulle känna större förtroende för varumärken som tydligt informerade om hur och till vad deras kunddata användes. Undersökningen visade också att det finns ett stort förtroendegap gällande annonser på sociala medier. 43% av deltagarna i undersökningen över hela världen säger att deras förtroende för annonser i sociala medier har minskat de senaste månaderna. Hela 67% av svenskarna i undersökningen tror att mer än hälften av de nyheter de läser på sociala medier är falska. Minst förtroende har de i åldersgrupperna 18-24 år.

Vår undersökning visade även konsekvenserna av brist på förtroende; 77% av konsumenterna globalt uppgav att de enbart köper produkter från varumärken som de litar på. Hela 69% av respondenterna i Sverige, varav flest i millenniegenerationen, uppgav att de litar mer på ett varumärke om de är mycket tydliga med hur de använder och hanterar sin kunddata.

Budskapet är tydligt: Företag måste bli mer transparanta kring sin datahantering om de vill vinna sina konsumenters förtroende. Men givet den låga graden av medvetenheten kring vilka rättigheter GDPR för med sig, verkar det även finnas ett kommunikationsgap mellan företag och deras kunder. Om konsumenterna blev bättre informerade om vad den nya lagen medför för skyldigheter för företag i sin kunddatahantering borde förtroendet stiga. Så vad ska man då tänka på för att öka förtroendet i sin målgrupp?

Här kommer fem tips på hur du kan vinna dina konsumenters förtroende:

  1. Ge kunderna ett tydligt värdeutbyte för data du samlar in
  2. Var ärlig och tydlig med hur ni använder er kunddata
  3. Var ärlig och tydlig med vilka du delar kunddata med
  4. Kommunicera regelbundet med kunderna om deras data
  5. Tillåt kunderna att se, förstå och radera data du samlar in

Läs hela rapporten här!

 

Våga Rida På Vågen!

Förra torsdagen hade jag förmånen att delta i en paneldiskussion på Stockholm Media Week. I panelen deltog även Kristoffer Stenqvist från Max Hamburgerrestauranger, Sara Björnung från Starcom och Daniel Collin från Vinter. Samtalet handlade om rörelser som förändrar vårt samhälle.

Frågan som vi försökte besvara var:

I Sverige var intresset för #Metoo störts i världen- med 70,000 personer som skrev under fler än 50 namninsamlingar. #Knytblus tog över många av våra feeds över en natt, men i sociala medier är åsikterna många och tonläget ibland tveksamt. #Jagärhär använde uppropet ”Håll inte tyst-håll ihop” för att förändra tonen i debatten online. Så vad är det som gör att vi älskar sociala rörelser? Är vi svenskar inte så individualistiska som vi tror? Och påverkar det här hur företag bygger sina varumärken, sin kommunikation och sina produkter?

Sveriges noterade engagemang verkar härstamma från en kombination av faktorer.

Till att börja med har Sverige i flera år varit en del av topp 5 i världen på listan över jämställdhet mellan könen och uppvisat en mycket liten klyfta mellan mäns och kvinnors rättigheter. Många menar att det är ett av de främsta skälen till en stark utveckling av #Metoo; kvinnor kan öppet berätta utan att behöva oroa sig för vilka konsekvenser det skulle ha på deras liv, varken personligt eller professionellt.

För det andra är det viktigt att komma ihåg att Sverige har ett långvarigt rykte om sig att kämpa unisont för social förändring.

Professor Geert Hofstede har identifierat Sverige som ett samhälle där man bryr sig om andra och livskvalitet. Han säger vidare att svenskarna föredrar samarbete, i hög grad drivs av konsensus och därför förespråkar öppna och ärliga diskussioner.

Så den stora frågan är om en annonsör ska rida på vågen eller vara försiktig? I förra veckans paneldiskussion tycker jag att Kristoffer Stenqvist perfekt ringade in stämningen när han sa att man ska vara sann mot sitt varumärke och tänka långsiktigt.

Men hur slår ett varumärke igenom i en värld där dess största konkurrent är samhället?

Här kommer tre råd:

1. Försök att förstå din målgrupps känslor: Genom att testa din video kommer du att lära dig mer om din målgrupp och försäkra dig om att de du vill nå kommer att få en känslomässig anknytning till ditt innehåll och i sin tur ge resultat.

2. Kulturella skillnader: Försäkra dig om att du testar din video utifrån sociala skillnader. Varje land, och ibland även i olika regioner, har man olika värderingar och förväntningar som du behöver leva upp till. Om dessa inte respekteras kan det ha en extremt negativ effekt på ditt varumärke.

3. Var uppmärksam på stereotyper- det är inte en lätt uppgift att vara en Creative director, du stöter dagligen på utmaningar i ditt arbete att skapa ett koncept som blir en snackis och gör intryck. Därför är det viktigt att kontrollera att konceptet inte är för objektivt, diskriminerande eller kränkande.

 All dessa tre punkter bör testas i en panel som representerar målgruppen och som ger dig insikter om vilken som är rätt målgrupp och om du måste anpassa ditt material innan du ger dig ut på djupt vatten.

Så Skapar Du En Framgångsrik Videoannons Utan Ljud

Video är den snabbast växande formen av onlineannonsering med en 85-procentig ökning de senaste två åren (IAB, 2016) vilken dessutom förväntas fortsätta att öka snabbare än andra former av onlineannonsering (eMarketer, 2017).

På många av de platser där man kan se videannonser, spelas inte ljudet upp automatiskt. Det är designat för att följa industrins riktlinjer som säger att ljud enbart ska spelas när kontexten säger att konsumenten bör förvänta sig ljud (IAB, 2015). Många socialamediesajter uppmanar därför användarna att klicka för att sätta i gång ljudet på videoannonserna, men de flesta konsumenter väljer att inte göra det.

Dessa konsumenter lider av vad man kan kalla för innehållschock – de är fullkomligt översköljda av innehåll från alla möjliga avsändare, inklusive från många otaliga annonser.

Vår studie Framtidens Videoannonsering har visat att 81% av användarna stänger av ljudet på annonser som spelas upp med ljud på.

Många användarvänliga annonsformat spelas upp tyst till dess användaren väljer att aktivera ljudet. Annonsörer föredrar naturligtvis att publiken engagerar sig I deras innehåll med hjälp av både ljud och bild – men tilltalande annonser kan ändå fånga sin publik utan att användaren aktiverar ljudet.

  • För att bli framgångsrik online bör videannonser utformas som om att de skulle spelas upp utan ljud.
  • Tystnad tar bort en viktig källa till information för tittarna och man bör därför vidta kompenserande åtgärder för att annonsen ska få effekt. Det inkluderar bland annat att ta större hänsyn till visuellt berättande, referera till allmänna uppfattningar, ha en högre visuell intensitet och att vara taktisk i nyttjandet av undertexter.
  • Annonstestning bör göras både med ljud på och av.

Fyra tips på hur du skapar en effektiv ljudlös video

  1. Hellre visuellt än verbalt berättande
  • Använd enkla, tydliga budskap.
  • Visa, berätta inte.
  • Undvik verbal dialog.
  • Skildra starka känslor med hjälp av närbilder.
  • Var inte rädd för djärva skådespelarval.
  1. Referera till allmänna uppfattningar
  • Använd ett universellt humant berättande.
  • Känn din publik.
  • Välj välkända intriger, karaktärer och kändisar.
  1. Öka visuell intensitet och energi
  • Undvik långa, långsamma tagningar.
  • Att förlita sig på enkla, fixerade kamervinklar kan ge ett energilöst intryck.
  • Variera tagningarna, ha snabbare klipp och/eller en hög grad av rörelse.
  1. Var taktisk i integrering av undertexter
  • Undertexter kan bromsa farten.
  • Undvik att enbart återge dialogen.
  • Använd undertexter som ett visuellt verktyg.
  • Var kreativ med färger, storlek, typsnitt och placering.

 

 

 

Röststyrning Kräver Nya Marknadsföringsgrepp

I slutet av 2018 förutspås röstsökning utgöra en tredjedel av all söktrafik, för att 2020 ha ökat till hela 50%. GlobalWebindex undersökning från andra kvartalet 2017 visar att 25% av respondenterna i åldrarna 16 till 20 år och 17% av respondenterna i åldrarna 21 till 34 år, någon gång under den senaste månaden använt sig av digitala röstassistenter.

I slutet av förra året började Amazon att sälja högtalaren Amazon Echo i Sverige och Norge.

Amazon Alexa och Google Home är redan nu självklara hjälpmedel i vissa hem (35 miljoner enheter sålda) och varumärken flockas för att nå sina kunder på dessa plattformar. 7% av amerikanerna äger en smart högtalare och 57% av ägarna har använt den för att köpa något.

2017 hade Google Home en träffsäkerhet på ord på hela 95% (källa: Forbes) och i slutet av 2018 kommer Google Assistant att förstå med än 30 språk, inklusive svenska och norska.

Det här ställer helt nya krav på marknadsföring av produkter, bland annat med hjälp av röstaktiverade marknadsföringskampanjer.

Så vad ska marknadsförarna tänka på?

Eftersom smarta enheter fokuserade på automatisk påfyllning i allt högre grad fattar inköpsbeslut åt oss, måste marknadsförare agera smart och snabbt för att hitta nya vägar att få konsumenterna att ha just deras märke i åtanke, och för att undvika att bli omkörda av konkurrenterna.

I en värld driven av röststyrning, där konsumenterna säger åt sin hårdvara att ”addera shampoo till min shoppinglista” utan att nämna vilket märke, kommer algoritmerna att bestämma vilka produkter som beställs utan hänsyn till kundens preferenser eller tidigare lojalitet till vissa varumärken. Röstbeställning tar helt enkelt bort behovet av designade, tilltalande förpackningar vilket gör att varumärken måste hitta nya sätt att definiera sig själva i det nya röstmediet.

Och till skillnad från en vanlig sökning, vill ingen ha en oändligt lång lista av resultat presenterat för sig av sin röststyrda hårdvara. Man vill bara ha ett svar.

Så förvänta dig att se varumärken satsa mer på emotionella varumärkesbyggande kampanjer i traditionella kanaler. Kanske kommer vi även att se ett uppsving i användandet av jinglar och ljudloggor, då företag som använder musik i sin marknadsföring har 96% större chans att bli ihågkomna (Källa: Leicester University).

Slutligen kommer vi under 2018 att se allt fler marknadsförare som använder röstspecifika  marknadsföringsstrategier för att ge sina konsumenter tips. Exempelvis har tvättmedelsmärket Tide byggt in en funktion i Alexa som tipsar dig om hur du tar bort fläckar. Och Vodafone UK har lanserat en funktion som erbjuder användare att stämma av sin telefonräkning och dataanvändning genom Alexa.

Det är helt klart spännande att se vilken effekt röststyrning kommer att få på konsumenternas köpbeteende och hur starka våra tidigare köpmönster egentligen är. Klart är att det kommer att ha en påverkan på företagens marknadsföring och att det är hög tid att börja anpassa sig  redan nu!

 

Påväg till NextM? Kom och säg hej!

 

Valtider kampanjvideos: Det här är känslorna du vill väcka

Jag fortsätter denna vecka på temat val och valkampanjer, eftersom det i allra högsta grad känns aktuellt just nu.

Nyligen genomförde Unruly en analys av fyra kampanjfilmer från fyra av våra riksdagspartier; Nya Moderaterna, Miljöpartiet, Socialdemokraterna och Sverigedemokraterna. Vi lät en panel på sammanlagt 500 personer i spridd ålder, titta på filmerna från partierna och analyserade sedan vilka känslor de väckte samt vilken effekt de hade.

Kampanjfilmerna i analysen väckte huvudsakligen känslor som sorgsenhet/vemod, lycka/optimism, värme och stolthet, och det var Sverigedemokraterna som lyckades allra bäst. Den uppmätta emotionella responsen i deras fall nådde upp till 31% vilket ska jämföras med det svenska genomsnittet på 19%. Miljöpartiet var inte mycket sämre med uppmätta 28%. De som lyckades sämst med att väcka känslor och därmed hade minst påverkan, var Nya Moderaterna (16%) tätt följt av Socialdemokraterna (18%).

Utifrån analysen vill jag dela med mig av 3 råd om hur du kan göra din kampanjfilm mer framgångsrik:

 

1. Upplys och inspirera- det ökar påverkansgraden

Miljöpartiets film genererade högst grad av känslan av att känna sig upplyst och inspirerad och filmen hade därmed en hög påverkansgrad på sina tittare. Även Sverigedemokraternas film hade stor effekt på sina tittare, också den ansågs leverera fakta. I båda filmerna problematiseras det samhälle vi lever i med hjälp av information som förstärks med starka bilder och dramaturgisk musik. Det har en tydlig känslomässig effekt på tittarna. Många upplever att de har blivit upplysta och fått nyheter både i form av hur världen ser ut i dag samt vad partierna tänker göra åt det. Kopplingen mellan starka känslor, graden av att känna sig upplyst och hög påverkan är här uppenbar.

En viktig aspekt att ha i åtanke när det gäller i hur hög grad man är benägen att dela politiskt material, är att den kan påverkas negativt av att det är känsligt att visa partitillhörighet i Sverige. Man är helt enkelt generellt mer försiktig att dela politiskt innehåll för att inte ”avslöja” vilket läger man tillhör.

 

2. Adressera frågorna tydligt och visa handlingskraft

Enligt vår analys lyckades Nya Moderaterna bara hälften så bra som Sverigedemokraterna med att väcka känslor. En förklaring som ligger nära till hands är att Nya Moderaternas film cementerar bilden av ett parti med en stark agenda, utan några nya politiska grepp. Detsamma gäller för Socialdemokraterna. De bägge filmerna levererar ingen ny information kring den politik man vill föra och man presenterar heller inga specifika åtgärder som man vill vidta. Man ser det man redan vet. Filmerna väcker därmed inga starka känslor och tittarna känner sig inte upplysta. Hur man än vrider och vänder på analysen är det tydligt att de filmer och budskap som blir ihågkomna, är de som väcker starkast känslor.

Men i fallet med valkampanjfilmer vill man inte enbart att partiet ska bli ihågkommet- man vill även att tittaren ska få information om var partiets drivkraft ligger och hur de ska agera för att nå sina mål. Filmer som var tydliga, erbjöd ny information och slutligen en realistisk och handlingskraftig plan, har fått ett bättre känslomässigt genomslag hos tittarna och därmed fått större effekt.

 

3. Var inte för negativ

Sverigedemokraternas film väckte starka känslor, men i huvudsak sorgsenhet/vemod samt avsky och förakt (25% och 19%, genomsnittet är 6% respektive 5%). Vi kunde också se att en del tittare blev skrämda av filmens budskap och det vokabulär som användes. Här är det känslomässiga genomslaget stort, men frågan är om den önskade effekten uppnåtts. Det finns exempel på att filmer som väcker känslor av det här slaget bara delas i ren förskräckelse och enbart i syfte att få andra avskräckta. Vidare bör man även vara försiktig med att peka på det som gått fel i det förflutna i valkampanjer, det kan ha motsatt effekt och ge tittarna skuldkänslor.

Ålder och känslor har en nära korrelation så kom ihåg att informera, inspirera, ge målgruppen något nytt att prata om.

”Du kan glömma vad människor har sagt, du kan glömma vad människor har gjort men du kommer aldrig att glömma hur de fick dig att känna.”

För att fördjupa er i mer statistik kan ni kontakta mig på – robin.leijonhufvud@unrulygroup.com

Politiska Videokampanjer Online: Tala Till Känslor Och Överredigera Inte

Som ny bloggare för Unruly vill jag dela med mig av senaste nytt, trender och insikter inom digital videoannonsering som kan göra er läsare till ännu bättre förmedlare av budskap till de målgrupper ni vill nå.

Vi befinner oss mitt i ett svenskt valår och därför handlar mitt första inlägg om vikten av att känslomässigt beröra sin målgrupp i politiska videokampanjer.

För snart två år sedan fick världen ta del av USA’s mest kontroversiella och splittrande valkampanjer på årtionden. Unruly analyserade hur väl de båda kandidaterna, Donald Trump och Hillary Clinton, nådde fram rent känslomässigt till sin publik online och hur viktigt det var för de båda kandidaternas framgångar hos sina målgrupper.

Vi letade upp de båda kandidaternas mest uppskattade och delade videos för att se vilka av dessa som hamnade högst i opinionsmätningarna och testade sedan dessa filmer, bland annat med hjälp av ansiktsavläsning på 500 paneldeltagare. Vi följde sedan upp med en undersökning gällande vilken av deras olika hjärnhalvor som triggats – den logiska/analytiska eller den känslosamma/intuitiva, för att få en fullständig bild av vilken känslomässig effekt de båda kandidaterna hade på sin publik.

Analysen visade att Clintons och Trumps videokampanjer väckte mycket känslor överlag, både avsky och förakt så väl som inspiration, hopp och förtroende.

Clinton lyckades bättre än Trump på att tala till folks känslor och hennes framgångar berodde bland annat på att det hon sa var tydligare kopplat till hennes fokusfrågor i kampanjen. Men också för att hon var mer positiv i sin retorik. Trump hamnade generellt sett under det amerikanska genomsnittet när det gällde att påverka sin målgrupp positivt på det emotionella planet, medan Clinton hamnade en bra bit över.

Men vad fick Clinton ut av de känslomässiga framgångarna?

Resultatet av analysen visar att fler fick en bättre bild av Clinton efter att ha sett hennes filmer, tack vare ett positivare känslomässigt genomslag. Sannolikt lyckades hon även vinna över ett antal väljare på grund av det.

Varken Clinton eller Trump vann dock kampen om den mest uppskattade och delade videon i valkampanjen. I ett val där ingen av kandidaterna ansågs vara den mest omtyckta, kanske det inte kommer som en överraskning att den mest delade videon är den där ingen av kandidaterna var med, ett kampanjklipp med Michelle Obama. Klippet är ett talande exempel på en stark trend vi såg under det amerikanska valet, att tittarna dras till filmer som inte är överredigerade. Unrulys statistik visade också, helt i linje med detta, att livevideos hade den allra högsta delningssiffran (12,5%), följt av oredigerade klipp (5.6%) och annonser (2.9%).

Så vad kan vi dra för slutsatser?

Det uppenbara är att inte underskatta värdet av att tala till väljarnas hjärtan i politiska valkampanjer. Det ska vara tydligt, starkt känsomässigt och äkta så långt det går.

Vår rekommendation till alla svenska partier som är mitt uppe i årets valkampanj är att lära känna sin målgrupp, att vara klar över vad man vill säga och vilka känslor man vill väcka. Jobba datadrivet – testa, optimera och distribuera innehållet för att nå specifika målgrupper med så hög känslomässigt effekt som möjligt.

”Du kan glömma vad människor har sagt, du kan glömma vad människor har gjort men du kommer aldrig att glömma hur de fick dig att känna.”

För att fördjupa er i mer statistik kan ni kontakta mig på – robin.leijonhufvud@unrulygroup.com