Hålla ut eller ge upp? Civil i graven. ATL satsar på tredje gången gillt.

Den 6 juni kom meddelande från plattformen Civil att de lägger ned.

Jag har följt försöket med intresse och skrev om dem vid starten i februari 2018. Det har handlat om att demokratisera journalistiken med hjälp av blockkedjeteknik och kryptovaluta. Journalister har kunnat skapa redaktioner på plattformen och communityt har röstat med hjälp av Civils egna tokens.

Flera publikationer har startats på plattformen, som fått mycket uppmärksamhet. Men nu går det alltså inte längre.

I ett mejl med ämnet ”Ending the Civil journey” skriver VD Matthiew Illes: ” We built innovative technology, supported award-winning journalists, and inspired many people all over the world with our vision for a more participatory media landscape. But ultimately, we failed to sustain ourselves independently”

Teknologin utvecklas nu vidare tillsammans med techbolaget ConsenSys fast för andra användningar än journalistik. Eftersom plattformen bygger på open source kan publikationerna finnas kvar. Dock sker ingen ny utveckling.

Det är synd när nytänkande medieprojekt går i graven, särskilt sådana som bygger på en tro att journalistiken kan finansiera sig själv med hjälp av konsumentintäkter, utan att behöva ha andra verksamheter eller kreativa annonssamarbeten i portföljen.

När är det dags att tänka om och när ska man vara uthållig, är en fråga som många av oss brottas med. De digitala satsningarna är sällan lönsamma direkt, snarare tvärt om. Hur vet man när en satsning vara behöver mer tid och när det är läge att lägga ned och tänka om?

Jag ställde frågan till Lilian Almroth från ATL som talade på ett Sveriges Tidskrifter-seminarium som jag modererade nyligen. ATL är en affärstidning för lantbruket som ges ut av LRF Media.

ATL sjösatte ett nytt digitalt ben i april i vår, en del av den strategi som Lilian Almroth kallar för ”tredje gången gillt” som lanserades våren 2017, efter två tidigare försök att ta betalt av läsare som inte fungerat som önskat.

En ny betalvägg var på plats 2019. Några av framgångsfaktorerna denna gång har varit dagliga analysmätningar, tvärteam med redaktion, marknad och annons, fokus på kundresan och automatiska flöden exempelvis till nyhetsbrev.

I dag är 5 procent av läsarintäkterna är helt digitala och 27 procent av annonsintäkterna.

Och frågan då, hur de visste när de var dags att tänka om.

– Vi gjorde hela tiden uppföljningar och justerade längs vägen, så det blev inte ett så stort beslut. Vi har ett prestigelöst klimat som gjorde det lättare, svarade Lillian Almroth.

Att våga lägga ned och göra om något man tidigare trott på är svårt. Det vet jag själv som en gång satsade alldeles för länge på en prenumerationsaffär som aldrig lyfte. Prestigelöst är nyckelordet här. Eftersom ingen ”rätt” lösning finns på journalistikens utmaning handlar allt vi gör just nu om att prova oss fram.

Och försök som Civil är ju allt inte bortkastade. Andra kan ta vid där de slutar. Jämför med tidiga försök på e-handel som kraschade i it-bubblan. Kanske var Civil bara lite för tidigt ute.