Är du redo för Googles mobile first index?

Under de senaste månaderna har det pratats mycket om mobile first indexing som börjat rulla ut på allt fler webbplatser. Det är ett av Googles satsningar för att göra webben mobilvänligare i takt med att användarna mer och mer byter över till mobila enheter.

Precis som med allt nytt råder det mycket funderingar och tankar – vad är detta för något, hur fungerar det och kommer det påverka min webbplats?

I detta inlägg kommer jag därför berätta mer om vad det mobila indexet innebär och saker som kan vara bra att tänka på i samband med att uppdateringen. Trevlig läsning!

Vad är mobile first index?

Mobile first index kan låta klurigt men så behöver det inte alls vara utan det betyder exakt vad det låter som – att den mobila versionen av din webbplats som kommer att indexeras i sökmotorerna i första hand oavsett vilken enhet sökningen kommer från.

Innan denna uppdatering hade Google igång två resultat samtidigt – en mobilversion och en version för desktop. Exempelvis när en sökning gjordes från en mobil enhet visades resultat från den mobila versionen och vid en sökning från en dator fick du resultat från desktopversionen. Nu kommer Google oavsett vilken enhet du använder visa resultat från deras mobila index.

mobile first index

Exempel på hur det fungerade innan det mobila indexet

mobilt index

Exempel på hur det fungerar nu med det mobila indexet

Ifall du har en separat webbplats för mobilen kommer denna uppdatering innebära att det är otroligt viktigt att samma innehåll finns tillgängligt på den mobila versionen av din webbplats som på desktop. För om det inte går att hitta innehållet på den mobila versionen kommer sökmotorerna inte heller kunna hitta eller indexera det – vilket kan leda till problem.

Varför byter Google över till ett Mobile-first index?

Den största anledningen till att Google väljer att byta över till ett mobilt index är ökningen vi sett i antalet mobila sökningar de senaste åren. En studie som gjordes under 2017 visar att det är över 55% av all trafik som kommer från en mobil enhet och det är något som beräknas öka år efter år.

Att Google väljer att prioritera det mobila söket kan ses som ett naturligt steg för att både förbättra men även att skapa en så bra mobilupplevelse som möjligt i takt med att majoriteten faktiskt söker via en mobil enhet.

Hur vet du ifall din webbplats har bytt över till Googles mobile first index?

Google har gått ut med att övergången till deras mobila index är något som kommer att ske gradvis istället för att aktivera det på alla webbplatser på en och samma gång, just för att det ska bli en så naturlig övergång som möjligt.

Detta betyder så klart inte att vi ska luta oss tillbaka men att vi har viss tid att faktiskt se till att webbplatsen är så redo som möjligt för det mobila indexet.

Danny Sullivan från Google förklarar skiftet till det mobila indexet som följande:

” Think of it like a library that can have one copy of every book. Initially, it was all print books. As ebooks became popular, it starts to replace the print versions with ebooks. Still one library, mix of both types but over time, it’ll be mostly ebooks. ”

Webbplatser har redan börjat flytta över till det mobila indexet och när det är dags för er sajt att göra detsamma kommer ett meddelande skickas via Search Console (tidigare kallat Webmaster Tools).

Vad kan detta innebära för min webbplats?

Vad det mobila indexet kommer att innebära för er webbplats beror helt och hållet på hur mobilanpassad er webbplats är i dagsläget samt hur den är uppbyggd. Har du redan en responsiv och mobilvänlig sajt som är likadan på desktop som mobil kan det vara så att inget behöver göras. Men ifall du vet att webbplatsen inte är en av de mest mobilvänliga och att innehåller skiljer sig är det dags att börja prioritera den mobila upplevelsen – för det gör redan Google.

Nedan har jag listat fem saker som är bra att ha i åtanke och som kommer göra din webbplats mer redo för uppdateringen.

Mobilvänlig och responsiv webbplats

Ta reda på hur er webbplats fungerar på mobila enheter idag, för att se hur webbplatsen ligger till kan man testa med hjälp av Googles egna mobilvänlighetstest.

Låt sökmotorerna spindla igenom allt

Hindrar du sökmotorerna från att spindla igenom script eller kod som påverkar webbplatsens utseende eller funktionalitet? Det kan ställa till problem med det mobila indexet eftersom det kan göra det svårt för sökmotorerna att förstå sig på er webbplats då den inte får tillgång till allt material.

Samma funktionalitet och innehåll bör vara tillgängligt på både desktop och mobil

När den mobila versionen av webbplatsen kommer ses som den primära av sökmotorerna kommer det bli viktigt att samma funktionalitet och innehåll finns tillgängligt på mobilvarianten. Med andra ord – ha inget innehåll som är dolt såsom bilder, textinnehåll eller uppmärkning med Schema.

En snabb webbplats är en bra webbplats

Nästan i alla fall! Laddtider är något som alltid kommer vara en grundpelare för den mobila upplevelsen och också något som förväntas av besökaren. Visste du att 53% av besökarna lämnar webbplatsen ifall den laddar längre än 3 sekunder?

Search Console

Med hjälp av Search Console kan du få massvis med nyttig information om hur din webbplats mår – och även hur anpassad den är för mobilen. Har du inte redan verifierat er sajt med Search Console är det dags!

Nu kortar Google ned metabeskrivningarna

I vintras fick vi se de förlängda metabeskrivningarna på nästan den dubbla längden i det organiska sökresultatet för första gången. Nu, knappt ett halvår senare har Google valt att återställa detta och de som har spenderat tid på att anpassa sig efter Google kan behöva korta ned beskrivningarna – igen.

Vad är en metabeskrivning?

Metabeskrivningen är den korta och beskrivande texten om en sidas innehåll som finns tillgänglig under sidtiteln i sökresultatet för varje träff. Beskrivningen ska vara både lockande och informativ, så att besökaren väljer att klicka på er träff och vet vad de kan förvänta sig av innehållet redan innan han eller hon har besökt webbplatsen.

Exempel från sökresultatet på hur en sidtitel och metabeskrivning kan se ut

Längden på beskrivningen har varierat en aning men den generella rekommendationen har varit att hålla sig till runt 156 tecken. Grafen nedan visar hur snittlängden sett ut för beskrivningarna de senaste veckorna, men man kan se att det började på runt 300 tecken i början av december för att sedan återgå till runt 160 tecken nu i mitten av maj.

Antalet tecken i metabeskrivningen under perioden april – maj

Vad händer om beskrivningen är för lång?

De webbplatser som har för långa metabeskrivningar kommer få sin beskrivning avklippt i sökresultatet, och kan därför inte garantera att hela budskapet man vill visa upp kommer att synas. Ifall beskrivningen inte följer rekommenderat antal tecken kan sökmotorerna välja att skapa en egen metabeskrivning baserat på landningssidans innehåll.

Borde man korta ned beskrivningarna?

Om du är en av dem som har förlängt metabeskrivningarna har Google gått ut med att du inte behöver fokusera allt för mycket tid på att korta ned dem igen – om du själv inte vill det.

Detta är för att Google i flera fall hämtar in metabeskrivningen dynamiskt baserat på sidans innehåll istället för vad du själv har valt som beskrivning. Nackdelen med detta är att du själv inte kan bestämma vad som visas upp i sökresultatet och i vissa fall kanske det inte blir det budskap som du har tänkt dig, även om sökmotorerna hämtar det från innehållet på landningssidan.

Det kan därför vara en bra idé att se över metabeskrivningarna på er webbplats viktigaste sidor och se till att de följer sökmotorernas nuvarande standard (som i nuläget är runt 150-160 tecken).

Enligt Google är det alltså inget krav att korta ned dem, men om du vill vara på den säkra sidan och utforma beskrivningen på det sätt du vill kan det vara välinvesterad tid.

Google testade sökresultat utan organiska träffar

Behövs egentligen de organiska sökresultaten vid enklare sökningar som vad klockan i ett specifikt land är eller vad en inch är i cm? Google testade detta genom en ny typ av resultat som endast visar svaret på frågan och dolde de organiska sökresultaten för vissa typer av sökningar.

För ett tag sedan testade Google under en period att endast visa svaret på specifika sökningar utan att inkludera varken organiska eller betalda resultat. Exempelvis om du gjorde en sökning på vad klockan i Los Angeles var visades svaret i ett så kallat knowledge card med möjligheten att ladda in de organiska träffarna om man fortfarande ville ta del av det vanliga sökresultatet.

Nedan ser vi hur sökresultatet såg ut vid en sökning på 60 degrees fahrenheit in celsius:

Genom att klicka på knappen ”Show all results >” gick det att hämta in de organiska träffarna.

Vilka sökningar blev påverkade?
Testet kördes globalt över samtliga marknader och pågick i ungefär en vecka. Det var inte många typer av sökningar som blev påverkade utan det berörde främst sökningar gällande tid, beräkningar eller enhetskonvertering av olika slag. Sökningar som hur gammal är Obama eller när är solnedgången som också visas i ett knowledge card påverkades inte alls utan sökresultatet såg ut precis så som vi är vana att se det.

Varför gjorde Google detta?
Danny Sullivan från Google nämner att en av anledningarna till varför de gjorde detta test var för att förbättra laddtiderna och på så vis kunna ge användaren svaret ännu snabbare än tidigare. Om vi tittar på bilderna från exemplet ovan ser vi att resultatet utan de organiska träffarna laddade på 0.26 sekunder och det vanliga resultatet på 0.75 sekunder – en klar märkbar skillnad.

Han sade även att personer sällan använder eller klickar sig in på organiska träffar vid denna typ av sökningar men att de fortfarande ville ge användarna möjligheten via knappen.

Testet är avslutat och sökresultatet är tillbaka som vanligt
Google har gått ut med att detta var ett experiment och att de nu har fått ihop tillräckligt med data och feedback att arbeta vidare med för att se om det går att förbättra när och hur denna typ av sökresultat visas. Vilka ändringar som kommer göras innan vi får se dessa resultat igen återstår att se, men vi kan räkna med att få se fler test i samma riktning framöver.