Search Console Insights – Nytt insightsverktyg från Google

Search Console Insights – Nytt insightsverktyg från Google

I dagsläget finns det en mängd verktyg för att analysera och ta reda på hur innehållet på webbplatsen presterar i sökresultatet. Man kanske börjar med att ta en sväng förbi Google Analytics för att få fram specifik data för olika sidor, försvinner sedan vidare till Search Console för att se ranking och andra teknikproblem som kan ha uppstått för att sedan komplettera med ytterligare verktyg som SEM Rush eller Ahrefs.

Listan blir snabbt lång och som skribent eller redaktör kanske man främst vill få reda på hur sidorna faktiskt presterar utan att leta runt på många olika webbplatser eller tjänster. Det har Google förstått och har därför börjat utveckla ett verktyg vid namn Search Console Insights som ska hjälpa till med just detta, nämligen att ge dig tydliga insikter om hur det går för innehållet och vad som faktiskt går hem hos besökarna. Allt detta samlat på en och samma plats. Så enkelt och smidigt som möjligt.

För någon vecka sedan berättade Google på Twitter att verktyget är tillgängligt för en utvald grupp testare som får prova på produkten under test- och betaperioden tills den är tillgänglig för alla. Det vill säga att det inte är möjligt att prova på verktyget i skrivande stund om du inte fått en inbjudan, men det är fortfarande riktigt intressant att läsa mer om vad som är på gång!

”Today we’re starting to roll out a new experience to beta testers: Search Console Insights. It’s a way to provide content creators with the data they need to make informed decisions and improve their content.” – Google

Vad är Search Console Insights?

Google själva summerar den nya tjänsten som ”ett enklare sätt att se vad som går hem hos besökarna” vilket jag tycker ser ut att stämma riktigt bra. Search Console Insights är skapat med innehållsskapare och utgivare i fokus för att ge dem ett verktyg som hjälper till att besvara de vanligaste frågorna om hur deras innehåll på webbplatsen presterar. Frågor som ”vilken typ av innehåll är det som mina besökare tycker om?”, ”vad ska jag göra mer eller kanske mindre av?” eller kanske ”hur hittar besökarna till mig?”.

Search Console Insights

Bild lånad från Google som visar hur Search Console Insights ser ut just nu

Vad kan verktyget ge mig?

Tanken med verktyget är att få insikter både från Google Analytics och Google Search Console på en och samma plats för att hjälpa innehållsskapare att ta reda på vad som faktiskt fungerar (eller inte fungerar). Verktyget ska hjälpa till med att bland annat besvara frågor som:

  • Vilket innehåll presterar bäst på min webbplats?
  • Hur presterar nytt innehåll på webbplatsen?
  • Hur hittar besökarna mitt innehåll?
  • Vilka externa webbplatser länkar till mitt innehåll?
  • Vilka är de populäraste sökningarna för min webbplats i sökresultatet?
  • Vilka sökningar är det som trendar?
  • Har webbplatsen fått några nya länkar den senaste tiden?

Med denna typ av insikter kommer det att bli allt lättare att fatta välgrundade beslut och förbättra innehållet på webbplatsen utan att behöva titta in på lika många separata verktyg. Med andra ord, perfekt om man vill få snabba insikter om hur det går!

Hur får jag tillgång till Search Console Insights?

För tillfället är verktyget under stängd beta vilket betyder att det endast är tillgängligt för en testgrupp utvald av Google. Än så länge finns det ingen tidsram satt för när rapporten kommer att lanseras för allmänheten.

Du kan snabbt ta reda på om du har blivit utvald som testare genom att besöka den officiella sidan för verktyget. Har du inte blivit utvald denna gång är det bara att vänta för Google kommer säkerligen att ta in nya testare i framtiden, så det är bara att hålla utkik!