YouTube & SEO: Sju tips till sökvänliga videos

YouTube & SEO: Sju tips till sökvänliga videos

Youtube är den näst största sökmotorn i hela världen, tätt efter Google. Att lyckas på Youtube handlar inte bara om att posta bra rörligt innehåll utan även att optimera innehållet så att det får bästa möjliga synlighet, precis som med en hemsida som vill få bra synlighet på Google. I denna artikel kommer Claudia Oljemark, SEO-specialist på iProspect att dela några tips för att just ditt Youtube-klipp ska få största möjliga synlighet. Trevlig läsning!

Börja med en sökordsanalys

Youtube är en video-sökmotor så du bör ta dig an innehåll skapandet på ett strategiskt sätt precis som när du gör det för att optimera din hemsida. Det betyder att du bör göra en sökordsanalys för att hitta vad din målgrupp är intresserad av och hur de pratar och söker på Youtube. Du kan göra denna analys med olika verktyg, vi på iProspect gillar keywordtool.io. När du samlat data kring hur din målgrupp söker på Youtube så vet du vad för innehåll du behöver skapa för att svara på deras efterfrågan.  

Viktigt att vara konsekvent

Även om det är toppen att kunna få till en viral hit så är det viktigare att jobba långsiktigt med Youtube och publicera kvalitativt innehåll regelbundet. Publicerar du inte regelbundet så kan det skada dig och ditt antal subscribers, eftersom ni tappar engagemang. Alltså är det viktigt att se på optimeringen och tillväxten på din Youtube-kanal som ett långsiktigt projekt. 

Håll koll på din Watchtime

Youtubes stora mål är att tävla mot linjär-TV och att deras användare stannar på deras plattform så länge så möjligt. De premierar långt och kvalitativt innehåll som engagerar deras användare under en längre tid. En viktigt metrik att hålla ett öga på när du jobbar på att utveckla din kanal är Watchtime, både på enskilda videos men även på snittet för hela din kanal. Det har visat sig att din Watchtime, alltså hur länge användare tittat på en enskild video är en viktig rankingfaktor.

Använd Youtube Analytics för att analysera ditt innehåll och och se hur ser din totala Watchtime ut samt hur den ser ut per video, är det på en specifik plats som användare slutar titta? Vad kan vi lära oss av det till nästa video?

Optimera klippets namn (title) 

Starta din rubrik på videon med det sökord du vill att videon ska ranka på. Exempel: Vi vill att vår video ska ranka och synas på sökningen “Middagstips” som har ca. 67 000 sökningar i månaden på Youtube i Sverige. Då ska vi starta namnet på klippet med ordet Middagstips. Detta har alltså samma princip som när du döper en title till en landningssida, namnet på ditt klipp blir nämligen klippets title. Title är en viktig rankingfaktor och därför bör det önskade sökordet vara det som inleder din title.

Tagga din video korrekt

En tag är ett form av sökord som du lägger till på din video, de är menade att beskriva vad din video handlar om. Taggar kan vara väldigt bra just när det kommer till att få extra views på din video. Det är nämligen så att när du taggar din video på ett genomtänkt sätt har du chansen att synas i fältet “related videos” bredvid andra populära videos med samma typ av ämne. Detta ger ofta mer views än direkt från sökresultatet och därför är det otroligt viktigt att jobba med sin taggning. Se till att ta med insikterna från din sökordsanalys i taggnings arbetet, det är nämligen bra om ditt primära sökord är den första taggen på din video.

Optimera din klickfrekvens (CTR)

Klickfrekvens (CTR) från sökresultatet är en viktig rankingfaktor på Youtube. För att få en bättre CTR så finns det vissa viktiga fält att optimera: 

  • Thumbnail – Den behöver sticka ut och fånga uppmärksamhet i sökresultatet, tänk på text och färg.
  • Title – Som vi nämnt tidigare i texten så är vad som står i din title viktigt för ranking men även att få en bättre CTR % genom att ha med USP:ar, en förklaring om vad du går igenom i klippet samt årtal för att påvisa relevans.
  • Description – Använd ditt valda sökord i din description text men tänkt även på att skriva en lockande och beskrivande text om din video.

Engagemang från användarna

Att få användarna att engagera sig på din kanal kommer gynna din ranking. Engagemanget kan komma naturligt men för att pusha på lite extra så rekommenderar jag att i videon be användaren att interagera i form av att besvara en fråga i kommentarerna eller gilla / prenumerera på din video och kanal.

Detta är bara en liten del av vad du behöver tänka på när du arbetar med Youtube men det är en bra start för att ge dig och ditt företag bra synlighet på världens näst största sökmotor. Lycka till!

/ Claudia Oljemark, SEO Specialist