SEO-nyheter oktober 2019

SEO-nyheter oktober 2019

En ny månad är här vilket betyder att det är dags att blicka tillbaka och sammanfatta de större nyheterna som har hänt i sökvärlden under oktober. Även denna månad har varit händelserik med bland annat Googles uppdatering BERT som är här för att förändra söket, lansering av tillägget Site Kit till webbplatser som använder WordPress och lite nytt när det kommer till hur videos visas. Trevlig läsning!

Google BERT är här för att förändra söket

Nu har Google rullat ut BERT – det vill säga Bidirectional Encoder Representations from Transformers som är en av de största förändringarna de någonsin gjort inom söket. Denna uppdatering kommer att göra Google ännu bättre på att förstå intentionen bakom varje sökning och kan på så vis leverera mer relevanta sökresultat till sina användare.

Se bara exemplet nedan från Google som visar hur BERT ger relevantare träffar i söket:

Mer om BERT kan du läsa om i Googles utskick eller i denna artikel.

Lansering av Site Kit för WordPress-sajter

För ungefär ett år sedan skrev jag en artikel om att tillägget Site Kit var under utveckling och för bara ett par dagar sedan lanserades produkten för alla. Site Kit är ett gratis plugin till WordPress som samlar data från Googles olika tjänster på ett och samma ställe – du kan exempelvis få insikter från Search Console, GA, AdSense eller PageSpeed Insights utan att behöva lämna adminpanelen.

Bild lånad från Google som visar hur dashboarden i Site Kit kan se ut

Läs mer om Site Kit eller ladda ner det här.

Ny uppmärkning ger lättare överblick i videos

Det sker ständigt förändringar i söket för att förbättra upplevelsen och göra det lättare för oss att hitta vad vi faktiskt är på jakt efter. Nu kommer Google att göra det ännu lättare för användare att se om en video innehåller vad man letar efter genom att låta innehållsskapare märka upp de viktigaste delarna i sina videos. Det gör det lättare att skumma igenom innehållet utan att behöva se videon – precis som vi många gånger gör när vi läser en artikel.

Exempel från Google som visar hur det blir lättare att identifiera innehållet i en video:

Ovan ser vi en bild från sökresultatet på en video som går igenom vad man behöver när man skapar en podd där de mest väsentliga delarna har blivit uppmärkta. Såsom ”microphones”, ”boom arm”, ”shock mount” och ”editing a podcast 101”.

Läs mer om uppmärkningen i Googles blogg.

Nya vyer för videoresultat i Search Console

Nu blir det enklare att ta reda på hur ens videos presterar i söket med hjälp av två helt nya rapporter i Search Console. De två rapporterna gör det både lättare att se hur de presterar i söket samtidigt som det hjälper till att säkerställa att de är korrekt uppmärkta.

Läs mer om de nya vyerna för videos här.

Det är dags att ta farväl av Flash

Flash var tekniken som tog internet med storm ett tidigt 2000-tal och öppnade upp en helt ny värld med interaktiva element, animationer och inte glömma alla webbaserade spel. Men teknikerna förändras och under 2017 gick Adobe ut med att de kommer att sluta utveckla Flash mot slutet av 2020. Sedan dess har olika webbläsare som Chrome, Firefox och Edge slutat stödja tekniken.

Nu har Google också berättat att innehåll som är skapat med hjälp av Flash kommer att ignoreras och att .swf filer inte längre kommer att indexeras i sökresultatet som tidigare.

Läs mer i blogginlägget från Google!

Search for Beginners: ny videoserie från Google

Förra månaden gick Google ut med deras nya serie Search News som uppdaterar sajtägare runt om i världen om det senaste som har hänt i sökvärlden, och nu släpper de ytterligare en serie: Search for Beginners.

Denna videoserie kommer primärt att rikta sig till nybörjaren och gå igenom allt från hur viktig en webbplats är till hur söket fungerar eller hur man ändrar en metabeskrivning. Perfekt som en introduktion till alla som är nya i sökets värld.

Läs mer om Search for Beginners eller spana in serien på YouTube!

💬  Fanns det någon nyhet som du tyckte var extra intressant denna månad?