Next-gen formaten att hålla koll på för effektivare bildoptimering

Next-gen formaten att hålla koll på för effektivare bildoptimering

Det var länge sedan de första bildformaten kom ut som vi alla är så vana vid och använder dagligen, det vill säga format som JPEG, PNG och GIF. Men tekniken går ständigt framåt och under det senaste året har det börjat hända en hel del nytt även här.

Det har nämligen kommit flera stycken nya så kallade next-gen format som erbjuder bättre och effektivare komprimering för bilder. Något som i sin tur leder till att man inte behöver ladda ner lika mycket data och är ett steg i rätt riktning för en snabbare webbplats.

Den senare tiden har man märkt att allt fler verktyg som används för att bedöma en webbplats laddningstid, som exempelvis PageSpeed Insights har börjat rekommendera att byta över till de nya moderna bildformaten. Så om du inte redan har koll på de nya formaten är detta inlägget för dig!

Vad för skillnad gör bildformaten egentligen?

Om man arbetar med sökmotoroptimering har man många gånger hört att webbplatsens laddtid är otroligt viktig. Det är nämligen en av rankingfaktorerna som avgör hur väl din webbplats presterar i det organiska sökresultatet och går hand i hand med hur besökarna upplever din sajt.

Och en av de största bovarna när det kommer till en långsam webbplats är just bilder, så genom att använda rätt bildformat och komprimera dessa korrekt finns det sekunder att spara. Det är något som de nya formaten kan hjälpa till med!

WEBP – Googles egna bildformat

WebP är ett bildformat som Google utvecklar med riktigt bra komprimeringsmöjligheter. De lovar 25-35% mindre bildfiler än JPEG och 26% mindre än PNG. Här finns dessutom både stöd för komprimering, transparenta bakgrunder och för animering. Därför kan det ses som ett bra alternativ till både JPEG, PNG och GIF.

Google har testat att byta över till WebP på några av sina egna produkter som exempelvis Google Play som minskade sina bildstorlekar med 35%. YouTube testade även att byta över till WebP på alla sina thumbnails och såg en minskning på hela 10% vad gäller sidans laddningstid. Inte illa!

Läs mer om WebP!

JPEG 2000 – Skapat av grundarna bakom JPEG

JPEG 2000 är framtaget av Joint Photographic Experts Group, det vill säga grundarna av JPEG som nu utvecklar en ny version med målet att detta format i framtiden ska ersätta JPEG. Till skillnad från JPEG använder JPEG 2000 en annan sorts komprimering som kommer tillåta både snyggare och bättre komprimeringsmöjligheter.

Läs mer om JPEG 2000!

JPEG XR

JPEG XR är skapat av Microsoft som lovar bättre komprimeringsmöjligheter och stöd för transparenta bakgrunder.

Läs mer om JPEG XR!

APNG 

APNG står för Animated Portable Network Graphics som Mozilla står bakom och utvecklar. Det kan ses som en uppgradering av det äldre bildformatet PNG med tillägget att det nu tillåter animering.

Läs mer om APNG!

Finns det några nackdelar med de nya formaten?

En nackdel med att använda vissa av de nya bildformaten idag är att alla webbläsare inte stödjer dem. Än så länge. Flertalet webbläsare både testar och har planer om att implementera stöd för det i framtiden men alla är helt enkelt inte riktigt där ännu.

I takt med att de nya bildformaten blir allt populärare och fler och fler verktyg som Page Speed Insights börjar rekommendera det är det mycket av en tidsfråga innan det slår igenom. Därför kan det vara bra att redan nu ha en plan för hur detta kan gå till rent tekniskt. Kolla möjligheterna i god tid!

Vilka webbläsare stödjer de nya bildformaten?

Nedan kan vi se en lista på vilka bildformat som stöds på de olika webbläsarna:

nextgen bildformat webbläsare

Som det ser ut just nu är det Googles egna bildformat, WebP som stödjs på flest webbläsare (bortsett från Safari och IE) men detta kan så klart ändras i framtiden. Om du vill fortsätta hålla koll och se vilka webbläsare som stödjer de olika formaten kan du besöka caniuse.com.

💡 Lästips

Vill du läsa mer om bildoptimering? Då kan du passa på att läsa mina tidigare artiklar: