Bildformat för webben och sökmotorerna

Bildformat för webben och sökmotorerna

Alla älskar vi bilder! De ska vara högupplösta, av god kvalité och samtidigt få webbplatsen att ladda på nolltid. Det är tre saker som sällan går hand i hand utan man brukar få kompromissa mellan kvalité och sidhastighet. Men behöver det vara så? Går det att få schyssta bilder utan att de blir onödigt tunga och segar ner webbplatsen? Det korta svaret är ja!

Bara genom att välja rätt format på bilderna går det att se en märkbar skillnad, och om vi dessutom komprimerar dessa går det att få riktigt bra resultat med fina bilder som inte behöver kosta mer än vad det smakar.

För dig som är ny inom bildoptimering eller bara vill färska upp minnet kan du läsa min artikel ”Så optimerar du dina bilder för söket” där jag går igenom bildoptimeringens grunder medan vi idag kommer djupdyka bland de vanligaste bildformaten som finns. Trevlig läsning! 🌸

Hur hänger detta ihop med sökmotoroptimering?

Det finns nog inget som kan tynga ner en webbplats så mycket som stora och högupplösta bilder gör. Hur snabbt en webbplats laddar är en viktig faktor både när det kommer till det betalda och organiska söket där en långsam webbplats kan leda till försämrad synlighet och sämre quality score. Dessutom så skapar det en negativ användarupplevelse för besökarna – för vem gillar att vänta egentligen?

Detta betyder inte att man måste hålla sig borta från fina bilder men att man ska tänka på att göra det på ett korrekt sätt, och bara genom att spara ned bilderna i rätt filformat finns det sekunder att spara!

Bildformaten vi är vana vid

Det är lätt att bli förvirrad när man tänker på alla möjliga bildformat som finns – JPEG, PNG, SVG eller GIF – vad betyder de egentligen? Vad ska man använda och när? Det är stor skillnad mellan filformaten och det är viktigt att välja rätt, inte bara för söket i sig men för att bilderna ska se så bra ut som möjligt.

JPEG – Det mest använda bildformatet på webben

JPEG står för Joint Photographic Experts Group vilket är namnet på utvecklingsteamet bakom det kanske mest använda bildformatet när det kommer till webben. Detta filformat passar perfekt för webbplatser och bloggar med mycket fotografier på grund av de bra komprimeringsmöjligheterna som kan få bilderna att bli väldigt små storleksmässigt. Ett go-to filformat för bilder webben helt enkelt!

Tänk på att bilderna kan förlora kvalité om de komprimeras för mycket, så man får hitta en bra balans som ser bra ut för ögat och som inte slöar ner webbplatsen för mycket.

PNG – För dig som vill ha transparenta bilder

PNG står för Portable Network Graphics och används oftast på grafer, ikoner, illustrationer eller andra bilder där transparent bakgrund är viktig. Till skillnad från JPEG så komprimeras inte bilderna på samma sätt så kvalitén förstörs inte, vilket leder till större filstorlekar men med bättre kvalité. Om du behöver bilder med en transparent eller genomskinlig bakgrund är detta bildformatet för dig!

Med andra ord kan det vara en dålig idé att spara högupplösta fotografier i PNG vid uppladdning på webbplatsen. Detta är för att storleken på filen lätt drar iväg och kommer påverka laddtiden.

GIF – Animerade och rörliga bilder på nolltid

GIF står för Graphics Interchange Format och är mest känt för möjligheten att skapa animerade bilder på webben utan att använda video. Ni har garanterat sett dem på sociala medier tidigare! Om du vill ha animerade bilder finns det egentligen inget bättre alternativ än GIF.

Viktigt att tänka på är så klart att inte göra filerna allt för stora, för då kommer det dra ner på webbplatsens laddtid. Är det mycket innehåll, kör på video istället (som dessutom kan optimeras).

SVG – Perfekt för enklare loggor, ikoner & vektorgrafik

SVG står för Scalable Vector Graphics och fungerar något annorlunda än de andra bildformaten eftersom det egentligen är ett dokumentformat likt HTML eller CSS, där filen består av en kod som berättar hur bilden ska se ut. Som namnet avslöjar är bilderna helt skalbara och kommer att hålla samma goda kvalité oavsett upplösning på skärm eller enhet.

Passar perfekt för olika typer av enklare ikoner, symboler och loggor då filerna inte blir alltför stora och håller god kvalité.

Hur vet jag vilket bildformat som används?

Det kan man enkelt ta reda på genom att titta på bildens filändelse. Du kan säkert ha sett i URLen när du öppnar en bild i en ny flik eller när du laddar ner en bild att det slutar med .png, .gif eller .jpg. Det visar vilket format som bilden är sparad i! Du kan så klart även ladda ner bilden och välja ”inställningar” som på bilden nedan.

Vilket bildformat passar mig och min webbplats?

I ett SEO-perspektiv spelar det egentligen ingen större roll vilket format du väljer att använda, så länge det inte påverkar webbplatsens laddtid negativt. Bilderna i sig kommer kunna indexeras i sökresultatet oavsett om du väljer JPEG, PNG eller GIF – bara de blir optimerade för söket.

Tänk istället på att välja format baserat på vilken funktionalitet du behöver, komprimera bilderna och ladda inte upp dem i större upplösning än vad de behöver vara. Det kommer man långt på!

Nya bildformat på väg

Du kanske har hört talas om att det finns nya, så kallade next gen bildformat på ingång som kan komprimera bilder både effektivare och bättre? Ett av de nya bildformaten heter WebP och kan ses som ett effektivare alternativ till JPEG, PNG och GIF. Du kan läsa mer om de olika formaten i min artikel ”Next-gen formaten att hålla koll på för effektivare optimering”.

💡 Lästips

Intresserad av bildoptimering och vill läsa mer? Missa då inte mina andra inlägg: