Grafiska ändringar i mobila sökresultatet

För ett par veckor sedan gick Google ut med att en ny grafisk uppdatering var på väg som påverkar både det betalda och organiska sökresultatet. Ändringarna skulle implementeras för mobila enheter inom kort och gäller främst ett nytt utseende för betalda textannonser samt ikoner för organiska träffar.

Att sökresultatet förändras är inget nytt i sig utan Google gör ständigt ändringar i takt med att de samlar mer och mer data för varje år och får nya insikter från olika tester som görs. De berättar att målet med ändringen denna gång var att göra det lättare att scanna igenom sökresultatet, se vem som är avsändare och hitta den information man är ute efter snabbare vid mobila sökningar.

Denna bild från Google visar hur ändringarna ser ut före (vänster) och efter (höger):

Ändrat utseende på textannonser

Det som är nytt för textannonserna är att den gröna färgen vi är så vana att se försvinner helt och ersätts med svart färg, likaså den gröna annonsrutan som ersätts med den svarta rubriken ”Ad” eller ”Annons” för oss här i Sverige. Webbplatsens URL och annons-etikett flyttas upp och läggs överst.

Att Google väljer att ändra utseendet på just textannonserna är inte helt främmande eftersom de har testat den svarta annons-etiketten i ett par månader innan de nu valde att göra det till en permanent ändring.

Favicons för organiska träffar

När det kommer till det organiska sökresultatet har det också skett lite nytt då man nu mer kommer att kunna se favicons i sökresultatet för varje träff tillsammans med webbplatsnamn och breadcrumbs. Favicons är den lilla ikonen som man i vanligt fall brukar se i webbläsarens fönster då man är inne på en webbplats.

Denna information kommer man nu kunna se högst upp för varje träff vid mobila sökningar vilket hjälper till med både branding och igenkänning, så med andra ord är det bra att ha en favicon på plats! Kom bara ihåg att märka upp denna med strukturerad data så att Google kan känna av den och så klart visa upp den i sökresultatet.

Vad kan man förvänta sig av uppdateringen?

Det är svårt att säga vad denna ändring kommer resultera i på lång sikt, men något som man snabbt lägger märke till är att det inte längre är lika tydligt vad som är en betald annons eller organisk träff. Utformningen av textannonserna är mer diskreta än tidigare vilket kan leda till att det betalda söket kan dra in mer trafik och klick – men hur mycket det verkligen kommer att påverka kan endast tiden visa.