Åtta vanliga Google my Business misstag

Åtta vanliga Google my Business misstag

Google my Business, tidigare känt som Google Places är verktyget som gör det möjligt för företag att lätt och smidigt informera sina kunder om öppettider eller telefonnummer. Direkt i sökresultatet, utan krångel eller att behöva leta runt på webbplatsen. Användarna söker dagligen efter information om ditt företag som vägbeskrivningar eller telefonnummer – men finns ni där? Och framförallt: håller ni informationen uppdaterad?

För att ge era användare den bästa upplevelsen räcker det inte med att endast finnas på Google my Business utan man behöver aktivt underhålla sin närvaro. Det är otroligt vanligt att man verifierar sitt företag en gång och sedan låter det stå – men saker ändras och informationen man skrev in för länge sedan kanske inte längre är aktuell idag.

Något man inte heller ska glömma är att Google my Business inte endast är till för besökaren utan ni som företag kan också få ut en hel del intressanta insikter genom att använda det. Därför kommer vi i denna artikel gå igenom åtta vanliga misstag man bör undvika om man vill få sitt företag att glänsa lite extra bland de lokala sökningarna.

Overifierade verksamheter

För att starta denna lista börjar jag med ett av de kanske största misstagen man kan göra – nämligen att inte verifiera sin verksamhet som sin egen. Att verifiera verksamheten i Google my Business är det viktigaste steget för att kunna visa upp ert företag med korrekt information på det sätt som ni vill.

Du kanske själv gjort vissa företagssökningar ibland och sett texten ”Äger du företaget”? Det betyder att ingen har verifierat verksamheten som sin egen så om du blir bemött av detta som företagsägare är det hög tid att verifiera! Läs mer om hur du verifierar verksamheten.

 Använder dåliga eller kanske inga bilder alls

Bilder är så viktigt när det kommer till hur ni väljer att presentera ert företag digitalt, och inte minst i sökresultatet där bilderna många gånger är något av det första man ser. Vilken typ av bilder man väljer kan givetvis bero på vilken bransch man är inom men jag kan garantera att det finns så mycket mer att visa upp än en entrédörr.

Istället kan ni visa bilder på ert team, hur det ser ut inuti- och utanför byggnaden, visa upp era produkter eller andra bakom kulisserna bilder så att en besökare kan få känsla för vilka ni är. Så kort och gott – välj bilder av hög kvalité som presenterar ert företag på bästa sätt om ni inte redan har det!

Har verksamheten lagts ned? Då måste du berätta det

Om verksamheten har lagts ned permanent är det viktigt att berätta detta för dina kunder och besökare – även i sökresultatet! Annars kan ert företag fortfarande visas i Googles kartvy som att ni fortfarande fanns kvar på er adress vilket leder till att kunder kan försöka besöka er. Inte det bästa för kundupplevelsen, eller hur?

Nyttjar inte tjänstens fulla potential

Det kommer ständigt nya funktioner och fält som man kan fylla i för att göra sin Google my Business-träff ännu mer relevant. Därför är det så viktigt att hålla sig uppdaterad, testa nya funktioner och att logga in titt som tätt för att se om det har hänt något sedan man var inne senast. Detta bör man göra oavsett för det finns en hel del bra insikter som man kan få i verktyget!

Felplacerade pins

Detta är något som jag själv stöter på då och då – nämligen att ikonen på kartan inte stämmer överens med verkligheten. Det kan exempelvis handla om att ikonen är satt till fel del av byggnaden vilket gör det krångligare för besökare att hitta till dig.

Det som många inte vet är att det faktiskt är möjligt att justera ikonens position för sin verksamhet manuellt som inloggad i verktyget.

Svarar inte på recensioner eller frågor från besökarna

Recensioner har funnits länge men något som är relativt nytt är frågor och svar-delen som låter användare ställa frågor till ett företag direkt i sökresultatet. Dock är det väldigt få företag som jag ser aktivt svara på dessa frågor och recensioner som de får in, vilket jag absolut uppmuntrar till att göra!

Om ni ser att snarlika frågor ofta dyker upp kan det vara så att det är information som saknas eller är svårhittad på er sajt idag och då är det kanske något som ni bör lägga till på webbplatsen.

Google Posts

Under 2018 kom Google Posts som låter dina besökare att ta del av det allra senaste som händer i ditt företag genom att publicera bilder, nyheter, event eller erbjudanden som blir synliga i företagets Knowledge Panel under en viss tid.

Information som inte är uppdaterad

Som jag började denna artikel med söker redan era kunder aktivt efter er verksamhet och litar på att den information ni har angett på er webbplats eller i Google my Business är korrekt och fattar även beslut baserat på detta.

Tänk därför på att alltid hålla öppettider, telefonnummer och adress uppdaterad – speciellt inför speciella högtider eller andra helgdagar där öppettiderna kan skilja sig en aning.

För att avrunda..

Där har vi det – åtta vanliga misstag som jag själv ofta ser i sökresultaten när det kommer till Google my Business. Flera av punkterna kan ses som hygienfaktorer, som att se till att företaget alltid är uppdaterat med korrekt information medan vissa kan man experimentera lite med som att testa Google Posts och se vad det kan tillföra. Lycka till!