Ny funktion i Googles sökresultat låter dig fortsätta där du slutade

Med ny funktionalitet i Googles sökresultat kommer det bli allt lättare för användare att ta del av sina tidigare sökningar och se vilka sidor man redan besökt kring ett ämne. Allt för att det ska vara lättare att återuppta sin sökning där man slutade.

I början av januari släppte Google ny funktionalitet i sökresultatet vid namn ”your related activity”. Denna funktion gör det enklare för användare att återuppta sina sökningar kring ett visst ämne utan att behöva börja om från början.

Låt oss säga att du håller på att planera en kommande resa och vill veta allt om destinationen, vilka restauranger som är värda att besöka, de bästa stränderna eller utflykterna man bara inte får missa. Det är sökningar som man oftast inte gör i ett svep utan som man ofta kommer tillbaka till under en längre period för att samla på sig så mycket information som möjligt. Då blir det snabbt många olika sidor och artiklar att hålla koll på.

Och det är precis vid denna typ av sökningar som Google vill underlätta för sina användare genom att visa relaterade sökningar och vilka sidor man redan besökt vid en återkommande sökning. På så vis kan man lättare hitta vilket innehåll man tyckte var bra och även få förslag från Google på annat relaterat innehåll.

Se bara animationen nedan från Google som visar hur det kommer att fungera i praktiken:

Denna typ av resultat kommer endast vara tillgänglig för inloggade användare och endast visas där det är relevant, så man ska inte räkna med att få aktivitetskortet för varje sökning man gör.

Nytt sätt att visa sökhistoriken på
Just att se sin sökhistorik är inget nytt i sig utan det har inloggade Google-användare kunnat göra under en lång tid tillbaka genom att besöka myactivity.google.com. Där kan man följa sina sökningar flera år tillbaka i tiden, allt ifrån vilka sidor man besökt till bilder och videos man kikat på som inloggad. Men med det kommande aktivitetskortet kommer sökhistoriken att bli betydligt mer lättillgänglig.

Spara innehåll du vill läsa senare
Något som också är nytt är att det kommer gå att spara innehåll som artiklar eller bilder som man vill läsa senare eller kunna nå snabbt och enkelt. Google kommer även att visa rekommenderade artiklar baserat på vad man sparat.

Bilder från Google som visar hur det kommer se ut

Kan öka antalet återkommande besökare
Vad dessa två nyheter kan innebära för webbplatsägare är att man troligen kommer kunna se en ökning vad gäller återkommande besökare till sajten, eftersom det kommer vara lättare att gå tillbaka till innehåll man redan besökt och även spara innehåll man vill läsa senare (eller igen!).

Endast lanserat i USA
Funktionerna är än så länge endast tillgängliga för de som är bosatta i USA via sökningar som sker via mobilen eller genom Googles egna app. Det finns inget satt datum för när detta kommer släppas på andra marknader men jag kan tänka mig det endast är en tidfråga tills vi får se liknande resultat även här i Sverige!