Nu kan du få insikter om hur din webbplats presterar genom en sökning

Nu kan du få insikter om hur din webbplats presterar genom en sökning

Det var inte länge sedan jag skrev ett inlägg om att den nya versionen av Search Console precis hade lämnat betastadiet efter 1 år under utveckling. I samma veva berättade Google att de kommer att fortsätta utveckla verktyget och ta fram mer funktioner som ger sina användare snabbare och bättre insikter.

Det är precis vad som hände tidigare i veckan när det kom en uppdatering som visar Search Console-data direkt i sökresultatet. Du som är sajtägare får möjligheten att genom endast en sökning kunna få insikter om hur webbplatsen presterar organiskt. Att få data om webbplatsens snittposition, klick och impressions för valt sökord har nog aldrig varit så lätt som det är nu.

Search Console-data som visas under de betalda annonserna i sökresultatet

Datan finns tillgänglig i sökresultatet efter du gjort en sökning och visas nedanför de betalda annonserna där man kan se information om:

  • Snittposition baserat på din sökning
  • Antalet exponeringar baserat på din sökning
  • Antalet klick som landningssidan har fått

Jag får inte denna typ av data i sökresultatet! Vad kan vara fel?

För att få denna typ av insikter direkt i sökresultatet behöver du först ha anslutit och verifierat din webbplats med Search Console samt vara inloggad på ett konto som har behörighet. Därefter är det bara att göra en sökning på valfritt sökord för att kunna se hur er webbplats ligger till. Fortfarande ingen data? Då kan det bero på att det finns för lite data att gå på för vald sökning eller att webbplatsen precis blivit ansluten till SC.

In, sök och testa om ni inte redan har gjort det! 🙂