Ny uppmärkning anpassad för Google Assistant

Ny uppmärkning anpassad för Google Assistant

Google har nyligen släppt en ny typ av uppmärkning för publicister som är intresserade av att optimera sitt innehåll och göra det tillgängligt för Google Assistant (som precis lanserades för oss här i Sverige!). Vad detta innebär är att en digital röstassistent som Google Home kan läsa upp delar av både artiklar och nyheter.

Den nya upptaggningen som Google tagit fram med Schema.org kallas för speakable och ska ses som en indikation för att innehållet är väl anpassat för text-till-tal. Då innehållet kommer att läsas upp är det viktigt att innehållet som är uppmärkt är anpassat för uppläsning och bör undvika delar som kan förvirra lyssnaren. Exempelvis kan man låta bli att märka upp källhänvisningar eller bildbeskrivningar.

Det kommer vara möjligt för publicister att inkluderas i Google Assistants nyhetsflöde så länge webbplatsen är en validerad nyhetssajt, vilket man kan ansöka om via centret för nyhetsutgivare. Men även om upptaggningen endast är till för publicister i nuläget behöver det inte betyda att det inte kommer vara möjligt för andra typer av webbplatser i framtiden.

Bilden ovan illustrerar hur detta kan fungera i praktiken, och här kommer en förklaring från Google själva:

“When people ask the Google Assistant — “Hey Google, what’s the latest news on NASA?”, the Google Assistant responds with an excerpt from a news article and the name of the news organization. Then the Google Assistant asks if the user would like to hear another news article and also sends the relevant links to the user’s mobile device.”

Eftersom denna funktionalitet fortfarande är i betastadiet kan det fortfarande ske justeringar de kommande månaderna.

Endast tillgängligt i USA – än så länge

För tillfället är upptaggningen endast tillgänglig för användare med Google Home bosatta i USA och publicister som har sitt innehåll på engelska. Och i takt med att Google Assistant blir tillgängligt för allt fler marknader har de även planer om att de ska stödja fler länder och språk framöver.