Är du redo för Googles mobile first index?

Under de senaste månaderna har det pratats mycket om mobile first indexing som börjat rulla ut på allt fler webbplatser. Det är ett av Googles satsningar för att göra webben mobilvänligare i takt med att användarna mer och mer byter över till mobila enheter.

Precis som med allt nytt råder det mycket funderingar och tankar – vad är detta för något, hur fungerar det och kommer det påverka min webbplats?

I detta inlägg kommer jag därför berätta mer om vad det mobila indexet innebär och saker som kan vara bra att tänka på i samband med att uppdateringen. Trevlig läsning!

Vad är mobile first index?

Mobile first index kan låta klurigt men så behöver det inte alls vara utan det betyder exakt vad det låter som – att den mobila versionen av din webbplats som kommer att indexeras i sökmotorerna i första hand oavsett vilken enhet sökningen kommer från.

Innan denna uppdatering hade Google igång två resultat samtidigt – en mobilversion och en version för desktop. Exempelvis när en sökning gjordes från en mobil enhet visades resultat från den mobila versionen och vid en sökning från en dator fick du resultat från desktopversionen. Nu kommer Google oavsett vilken enhet du använder visa resultat från deras mobila index.

mobile first index

Exempel på hur det fungerade innan det mobila indexet

mobilt index

Exempel på hur det fungerar nu med det mobila indexet

Ifall du har en separat webbplats för mobilen kommer denna uppdatering innebära att det är otroligt viktigt att samma innehåll finns tillgängligt på den mobila versionen av din webbplats som på desktop. För om det inte går att hitta innehållet på den mobila versionen kommer sökmotorerna inte heller kunna hitta eller indexera det – vilket kan leda till problem.

Varför byter Google över till ett Mobile-first index?

Den största anledningen till att Google väljer att byta över till ett mobilt index är ökningen vi sett i antalet mobila sökningar de senaste åren. En studie som gjordes under 2017 visar att det är över 55% av all trafik som kommer från en mobil enhet och det är något som beräknas öka år efter år.

Att Google väljer att prioritera det mobila söket kan ses som ett naturligt steg för att både förbättra men även att skapa en så bra mobilupplevelse som möjligt i takt med att majoriteten faktiskt söker via en mobil enhet.

Hur vet du ifall din webbplats har bytt över till Googles mobile first index?

Google har gått ut med att övergången till deras mobila index är något som kommer att ske gradvis istället för att aktivera det på alla webbplatser på en och samma gång, just för att det ska bli en så naturlig övergång som möjligt.

Detta betyder så klart inte att vi ska luta oss tillbaka men att vi har viss tid att faktiskt se till att webbplatsen är så redo som möjligt för det mobila indexet.

Danny Sullivan från Google förklarar skiftet till det mobila indexet som följande:

” Think of it like a library that can have one copy of every book. Initially, it was all print books. As ebooks became popular, it starts to replace the print versions with ebooks. Still one library, mix of both types but over time, it’ll be mostly ebooks. ”

Webbplatser har redan börjat flytta över till det mobila indexet och när det är dags för er sajt att göra detsamma kommer ett meddelande skickas via Search Console (tidigare kallat Webmaster Tools).

Vad kan detta innebära för min webbplats?

Vad det mobila indexet kommer att innebära för er webbplats beror helt och hållet på hur mobilanpassad er webbplats är i dagsläget samt hur den är uppbyggd. Har du redan en responsiv och mobilvänlig sajt som är likadan på desktop som mobil kan det vara så att inget behöver göras. Men ifall du vet att webbplatsen inte är en av de mest mobilvänliga och att innehåller skiljer sig är det dags att börja prioritera den mobila upplevelsen – för det gör redan Google.

Nedan har jag listat fem saker som är bra att ha i åtanke och som kommer göra din webbplats mer redo för uppdateringen.

Mobilvänlig och responsiv webbplats

Ta reda på hur er webbplats fungerar på mobila enheter idag, för att se hur webbplatsen ligger till kan man testa med hjälp av Googles egna mobilvänlighetstest.

Låt sökmotorerna spindla igenom allt

Hindrar du sökmotorerna från att spindla igenom script eller kod som påverkar webbplatsens utseende eller funktionalitet? Det kan ställa till problem med det mobila indexet eftersom det kan göra det svårt för sökmotorerna att förstå sig på er webbplats då den inte får tillgång till allt material.

Samma funktionalitet och innehåll bör vara tillgängligt på både desktop och mobil

När den mobila versionen av webbplatsen kommer ses som den primära av sökmotorerna kommer det bli viktigt att samma funktionalitet och innehåll finns tillgängligt på mobilvarianten. Med andra ord – ha inget innehåll som är dolt såsom bilder, textinnehåll eller uppmärkning med Schema.

En snabb webbplats är en bra webbplats

Nästan i alla fall! Laddtider är något som alltid kommer vara en grundpelare för den mobila upplevelsen och också något som förväntas av besökaren. Visste du att 53% av besökarna lämnar webbplatsen ifall den laddar längre än 3 sekunder?

Search Console

Med hjälp av Search Console kan du få massvis med nyttig information om hur din webbplats mår – och även hur anpassad den är för mobilen. Har du inte redan verifierat er sajt med Search Console är det dags!