8 Plugins till Chrome för dig som arbetar med SEO

Det finns många bra och användbara plugins som kan effektivisera arbetet för dig som arbetar med SEO. I detta inlägg kommer jag tipsa om åtta effektiva, användbara och gratis SEO-tillägg jag själv använder på en daglig basis som du kan installera till webbläsaren Chrome. Trevlig läsning!

Se metadatan med SERP Preview Tool

SERP Preview Tool är ett smidigt tillägg som låter dig se sidtitel och metabeskrivning för sidan du besöker utan att behöva leta i källkoden. Precis som namnet avslöjar kan du även testa skriva om metadatan så kommer verktyget att visualisera hur ändringen skulle se ut i sökresultatet.

serp preview tool

Ladda ner SERP Preview Tool!

Hitta trasiga länkar med LinkMinerlinkminer

Trasiga länkar är något som man bör undvika i största mån då det hindrar både besökare och sökmotorer från att komma dit de vill, men att gå igenom varje sida manuellt för att identifiera dessa kan vara en tidskrävande process.

Genom att använda Link Miner kan du snabbt och enkelt se vilka länkar som är brutna eftersom verktyget markerar länkarna och du kan även exportera datan till en CSV-fil.

Ladda ner LinkMiner!

Kontrollera ompekningar med Link Redirect Trace

I takt med att webbplatsen blir äldre, kanske byter struktur eller flyttar från en plats till en annan kommer ompekningar att bli nödvändiga. Det som är viktigt är att ompekningarna sker på ett korrekt sätt och det är vad detta plugin kan hjälpa dig att undersöka.

link redirect trace

Link Redirect Trace låter dig bland annat se vilken statuskod en sida har, vilken typ av ompekning som används från en sida till en annan eller ompekningskedjor.

Ladda ner Link Redirect Trace!

Håll koll på script med Tag Assistantgoogle-tag-assistant

Tag Assistant by Google är ett riktigt go-to verktyg när det kommer till att felsöka och validera spårning på en webbplats. Det som verktyget bland annat gör är att hjälpa dig säkerställa att spårning och andra script från Google är korrekt uppsatta och fungerar som planerat med endast ett klick.

Ladda ner Tag Assistant!

Se hur webbplatsen ser ut på olika enheter med User-Agent Switcheruser agent switcher

User-Agent Switcher är pluginet för dig som vill ta reda på hur en sida på webbplatsen ser ut på olika enheter eller webbläsare. Du kan exempelvis se hur en sida ser ut i Internet Explorer eller på en mobil enhet.

Ladda ner User-Agent Switcher!

Identifiera NoFollow-länkar

Detta plugin är perfekt för dig som så enkelt som möjligt vill ta reda på vilka länkar på webbplatsen som är satt till nofollow utan att behöva kika manuellt i källkoden för varje länk.

Samtliga nofollow-länkar på sidan kommer att märkas ut som bilden visar.

Ladda ner NoFollow!

Lighthouse

Lighthouse är ett plugin från Google framtaget för att hjälpa utvecklare analysera hur  webbplatser presterar och något som är nytt för i år är att de har lagt till en SEO-del med ännu fler insikter.

google lighthouse

Det som verktyget gör är bland annat att titta på laddtider, om innehållet är indexerbart eller ifall andra viktiga element som canonical-taggar eller sidtitlar saknas för att sedan summera resultat och rekommendationer i en överskådlig rapport till dig.

Ladda ner Lighthouse!

Upptäck indexeringsstatus med SeeRobotsserobots

SeeRobots är ett smidigt plugin som hjälper dig upptäcka eventuella indexeringsproblem genom att visa innehållet i meta robots-taggen på sidan du besöker.

En grön ikon indikerar att det inte finns några problem och att sidan indexeras medan en röd innebär att sidan är blockerad och inte kommer kunna indexeras.

Ladda ner SeeRobots!

Nu kan du få insikter om hur din webbplats presterar genom en sökning

Det var inte länge sedan jag skrev ett inlägg om att den nya versionen av Search Console precis hade lämnat betastadiet efter 1 år under utveckling. I samma veva berättade Google att de kommer att fortsätta utveckla verktyget och ta fram mer funktioner som ger sina användare snabbare och bättre insikter.

Det är precis vad som hände tidigare i veckan när det kom en uppdatering som visar Search Console-data direkt i sökresultatet. Du som är sajtägare får möjligheten att genom endast en sökning kunna få insikter om hur webbplatsen presterar organiskt. Att få data om webbplatsens snittposition, klick och impressions för valt sökord har nog aldrig varit så lätt som det är nu.

Search Console-data som visas under de betalda annonserna i sökresultatet

Datan finns tillgänglig i sökresultatet efter du gjort en sökning och visas nedanför de betalda annonserna där man kan se information om:

  • Snittposition baserat på din sökning
  • Antalet exponeringar baserat på din sökning
  • Antalet klick som landningssidan har fått

Jag får inte denna typ av data i sökresultatet! Vad kan vara fel?

För att få denna typ av insikter direkt i sökresultatet behöver du först ha anslutit och verifierat din webbplats med Search Console samt vara inloggad på ett konto som har behörighet. Därefter är det bara att göra en sökning på valfritt sökord för att kunna se hur er webbplats ligger till. Fortfarande ingen data? Då kan det bero på att det finns för lite data att gå på för vald sökning eller att webbplatsen precis blivit ansluten till SC.

In, sök och testa om ni inte redan har gjort det! 🙂

Google testar förlängda sidtitlar i sökresultatet

Under föregående år testade Google att förlänga metabeskrivningarna till nästan det dubbla antalet tecken. Och nu, cirka ett år senare händer det igen att Google gör förändringar i det organiska sökresultatet. En ny rapport visar att sidtitlarna har förlängts med ungefär 20% den senaste veckan.

RankRanger har ett verktyg där man kan se förändringar i sökresultatet dag för dag som till exempel den genomsnittliga längden på metabeskrivningar eller sidtitlar. Där kan man följa hur antalet tecken för titlarna under september månad har ökat gradvis från 55 till 83 tecken för Google USA vilket är en ökning på cirka 20 procent. Här i Sverige har antalet tecken gått från 49 till 74.

Bilden ovan visar hur sidtitlarnas längd gradvis har ökat under september månad.

Hur lång brukar sidtitlarna vara?

För att garantera att hela innehållet i en sidtitel ska skrivas ut utan att riskera att bli avklippt är en riktlinje att hålla sig till mellan 55 – 60 tecken som mest beroende på vilka bokstäver som används. Detta är eftersom längden på metadatan inte endast avgörs på antalet tecken utan bredden i pixlar vilket gör att det kan variera från mening till mening.

Bara ett test eller här för att stanna?

Än så länge har det bara gått två veckor sedan de förlängda sidtitlarna började synas i det organiska sökresultatet. Om vi skulle blicka tillbaka till föregående år när Google förlängde metabeskrivningarna till den dubbla längden tog det ungefär ett halvår innan testet drogs tillbaka och söket återgick till det normala.

Med andra ord är det än för tidigt att avgöra om den nya längden är här för att stanna eller inte. På grund av den anledningen är det inte rekommenderat att göra något större arbete med att göra om titlarna på sin webbplats utan mer att vara observant på att längden kan ändras i framtiden.

Vill man fortfarande testa att förlänga titlarna är det bäst att göra det på enstaka sidor som är lätta att justera i samband med förändringarna – men framförallt att ha is i magen och hålla koll i söket.

Fyra anledningar till varför er webbplats inte indexeras

Äntligen är den nya webbplatsen som ni har arbetat med en längre tid klar och redo att lanseras. Texterna är skrivna, bilderna är på plats och sidorna är optimerade in till minsta detalj. Men av någon anledning verkar sökmotorerna inte hitta någon av era sidor på webbplatsen trots att både dagar och veckor passerat.

Du kan ha hört att SEO är ett långsiktigt arbete som man arbetar med kontinuerligt under en längre tid och att man inte ska förvänta sig att se några resultat på en gång. Att allt som behövs är lite tålamod.

Men hur mycket tålamod behöver man ha och hur kan man börja felsöka själv om något verkligen har gått snett? I dagens inlägg kommer vi att titta närmare på fyra möjliga anledningar till varför en webbplats inte alls indexeras i sökmotorernas resultat.

Hur lång tid tar det för sökmotorerna att indexera en webbplats?

Det finns mycket som spelar in vad gäller hur lång tid det tar för sökmotorerna att indexera en ny sida eller en helt ny webbplats i sökresultatet. Det har bland annat att göra med hur gammal webbplatsen och domänen är, innehållet på webbplatsen, tekniska förutsättningar eller länkar.

Det kan ta allt från ett par dagar till någon vecka innan en webbplats börjar indexeras i sökmotorernas resultat, speciellt om webbplatsen är ny. Tar det längre tid än så är det troligtvis något som inte är som det ska och det är dags att felsöka vad som kan ha hänt.

Vill du läsa mer om hur det går till när en sida indexeras? Läs då mer i denna artikel från Google.

Hårt arbete, tid och tålamod är ett måste för att nå topplaceringar

När sökmotorerna väl har identifierat sidorna på er webbplats kommer det att ta ytterligare tid innan sidorna når bra placeringar i sökresultatet. Ett exempel på detta är en intressant studie som Ahrefs tog fram under föregående år.

I studien försökte de få svar på den eviga frågan om hur lång tid det tar för en webbplats att ranka, en fråga som inte är den lättaste att besvara då det beror på en mängd olika faktorer.

En av insikterna som kom fram i studien var att 95 procent av nypublicerade hemsidor inte tar sig in på förstasidan i sökresultatet inom ett år och att majoriteten av sidorna med en top-10 placering hade funnits över två år.

Bara det bekräftar hur viktigt det är att arbeta med SEO under en längre tid om man vill uppnå de bästa placeringarna – för det är något som kräver hårt arbete, tid och tålamod.

Så hittar du era indexerade sidor på webbplatsen

Oavsett om webbplatsen är nylanserad eller inte är det alltid bra att hålla koll på vilka sidor som är indexerade och vilka som av en eller annan anledning inte är det. Två effektiva sätt för att göra just det är genom att göra en site-sökning eller med hjälp av verktyget Search Console.

En site-sökning gör du genom att besöka Googles sökresultat och skriva in site:dinsajt.se i sökrutan så kommer du att få tillbaka ett resultat med alla sidor som är indexerade på domänen.

Högst upp går det att se hur många sidor som är indexerade totalt (191 i iProspects fall).

Ett annat alternativ är att ta hjälp av Googles egna verktyg för webbplatsägare, Search Console. Där kan du antingen använda dig av granskningsverktyget för webbplatser som låter dig skriva in en specifik URL och få reda på hur sökmotorerna tolkar sidan eller använda någon av indexeringsrapporterna.

Granskningsverktyget är perfekt om du misstänker att en sida kan ha indexeringsproblem!

Anledningar till varför hemsidan inte är indexerad

När en ny webbplats lanseras och går från testmiljö till live så finns det en del saker som kan vara lätta att missa men som helt och hållet är avgörande. Därför har jag nedan listat ett par punkter som kan vara potentiella anledningar till varför en webbplats, eller visst innehåll inte blir indexerat.

Blockering via robots.txt & meta robots

Detta måste vara en av de mest vanliga anledningarna till varför en webbplats inte indexeras i sökmotorernas index, att ni har berättat för sökmotorerna att inte indexera visst innehåll i er robots-fil eller i meta robots-taggen.

Att innehållet inte skulle indexeras under tiden ni arbetade på sidan var en självklarhet, men det kan vara lätt att glömma bort att ändra tillbaka när man faktiskt vill att innehållet ska indexeras.

Webbplatskartor

Webbplatskartorna ska, precis som namnet avslöjar agera som en karta för er webbplats och samla alla sidor på en och samma plats. Detta är för att sökmotorerna lätt och smidigt ska få en överskådlig vy över er sajt och är extra viktigt om webbplatsen är ny då ni signalerar att det finns innehåll för sökmotorerna att titta på.

Se alltid till att det finns en webbplatskarta som inkluderar alla de viktigaste sidorna på er webbplats, och kom ihåg att ladda upp den i Search Console!

JavaScript

En annan faktor som kan vara avgörande för indexeringen är hur och vad webbplatsen är byggd med. John Mueller från Google gick nyligen ut med att innehåll som man vill ska indexeras så snabbt som möjligt bör vara i ren HTML-kod. Med andra ord om er webbplats använder sig av mycket JS kan det vara anledningen till att visst innehåll tar längre tid att indexera (eller kanske inte indexeras alls).

Eftersom sökmotorerna inte är lika bra på att läsa av JS som ren HTML är det viktigt att ta reda på hur sökmotorerna ser på er sida och om de har några problem med att läsa av innehållet.

Duplicerat innehåll

Duplicerat innehåll betyder mer eller mindre exakt som det låter – att ett och samma innehåll går att hitta på flera olika platser. Det kan handla om externa webbplatser, olika sidor på sin egen webbplats eller i PDF:er där samma innehåll upprepar sig. Exakta kopior eller delar av innehållet.

Detta är något som inte är uppskattat av sökmotorerna som vill se så mycket unikt innehåll som möjligt och kan välja att inte indexera innehåll som är på tok för likt redan befintligt innehåll.

Search Console lämnar betastadiet

Googles egna verktyg, Search Console har varit med om en hel del sedan lanseringen för över 10 år sedan. Verktyget har bland annat bytt namn från Webmaster Tools till Search Console, släppt massvis med funktionalitet som stöd för AMP, strukturerad data och olika typer av felsökningar. Allt för att hjälpa webbplatsägare att förbättra sin organiska närvaro i sökresultaten. Och för lite mer än ett år sedan gick de ut med att vi hade mer att se fram emot för det snart skulle släppas en ny version.

Anledningen var att de ville förbättra upplevelsen för de som använder verktyget och göra användarnas vardag lite lättare med hjälp av ny funktionalitet och rapporter som kan ge oss bättre insikter.

Search Consoles nya version har varit under utveckling och testats fram och tillbaka i lite mer än ett år nu, och tidigare i veckan gick de ut med att verktyget äntligen har gått ut ur betastadiet och kan ses allt mer som en färdig produkt.

Under tiden den nya versionen har varit under utveckling har de tagit emot värdefull feedback från användarna för att få med mycket som varit efterfrågat och se att de varit på rätt spår med de förändringar de velat göra.

Trots att nya Search Console har gått ur sitt betastadie betyder det inte att verktyget är klart utan detta är bara början då de har planerat mer funktionalitet och rapporter framöver.

Ny funktionalitet

Det finns mycket nytt som har tillkommit i den nya versionen, bland annat URL Inspection Tool som innebär att man kan granska en sida på sin webbplats i realtid och se hur Google tolkar denna. Något som många även har sett fram emot är att Search Console nu sparar 16 månaders data.

De berättar också att all funktionalitet inte är tillgänglig i den nya versionen, men att de flesta funktionerna som vi är vana vid (plus fler!) stödjs. Både den nya och den gamla versionen kommer att vara igång parallellt tillsvidare så man har möjligheten att gå tillbaka till den äldre versionen om man känner att man saknar något.

Vill du läsa mer om nya Search Console? Läs då vidare i detta inlägg som är publicerat på Googles egna blogg.

Ny uppmärkning anpassad för Google Assistant

Google har nyligen släppt en ny typ av uppmärkning för publicister som är intresserade av att optimera sitt innehåll och göra det tillgängligt för Google Assistant (som precis lanserades för oss här i Sverige!). Vad detta innebär är att en digital röstassistent som Google Home kan läsa upp delar av både artiklar och nyheter.

Den nya upptaggningen som Google tagit fram med Schema.org kallas för speakable och ska ses som en indikation för att innehållet är väl anpassat för text-till-tal. Då innehållet kommer att läsas upp är det viktigt att innehållet som är uppmärkt är anpassat för uppläsning och bör undvika delar som kan förvirra lyssnaren. Exempelvis kan man låta bli att märka upp källhänvisningar eller bildbeskrivningar.

Det kommer vara möjligt för publicister att inkluderas i Google Assistants nyhetsflöde så länge webbplatsen är en validerad nyhetssajt, vilket man kan ansöka om via centret för nyhetsutgivare. Men även om upptaggningen endast är till för publicister i nuläget behöver det inte betyda att det inte kommer vara möjligt för andra typer av webbplatser i framtiden.

Bilden ovan illustrerar hur detta kan fungera i praktiken, och här kommer en förklaring från Google själva:

“When people ask the Google Assistant — “Hey Google, what’s the latest news on NASA?”, the Google Assistant responds with an excerpt from a news article and the name of the news organization. Then the Google Assistant asks if the user would like to hear another news article and also sends the relevant links to the user’s mobile device.”

Eftersom denna funktionalitet fortfarande är i betastadiet kan det fortfarande ske justeringar de kommande månaderna.

Endast tillgängligt i USA – än så länge

För tillfället är upptaggningen endast tillgänglig för användare med Google Home bosatta i USA och publicister som har sitt innehåll på engelska. Och i takt med att Google Assistant blir tillgängligt för allt fler marknader har de även planer om att de ska stödja fler länder och språk framöver.

Allt fler bilder visas i mobila sökningar

För någon vecka sedan publicerade jag ett inlägg om hur man optimerar sina bilder för söket, och i samma anda har det nu skett lite nytt i sökresultatet gällande hur ofta bilder visas vid mobila sökningar.

I en ny rapport från RankRanger kan vi se att det kommer bli allt viktigare att optimera sina bilder för söket om man inte redan har gjort det, speciellt om man tänker mobilt. Detta är för att hela 44.5% av alla mobila sökningar nu visar en miniatyrbild eller så kallad thumbnail vid träffen.

Denna siffra låg tidigare på 15.7% för bara någon vecka sedan vilket innebär en rejäl ökning – på hela 183% om man ska vara exakt.

Nedan ser vi ett exempel på hur thumbnails kan se ut i det organiska sökresultatet, men testa gärna att göra en sökning för att se om det är lika vanligt med bilder inom er bransch!

8 av 10 resultat visade bilder

När jag själv testade detta och gjorde en sökning på ordet klänningar via mobilen ser man att det är hela 8 av 10 träffar som visar någon typ av bild till sitt resultat. När samma sökning gjordes via en desktop är det inga träffar alls som visar bilder i det organiska sökresultatet, så det är verkligen en tydlig skillnad.

Eftersom vi endast har sett denna trend i en dryg vecka kan saker absolut ändras, så det blir intressant att hålla ett öga på om denna ändring är här för att stanna eller kommer återgå till det normala.

Optimerar du dina bilder för söket?

Oavsett vilken typ av webbplats du äger kommer bilder vara en stor del av den vilket mer eller mindre gör bildoptimering till ett måste. Inte bara för att minska laddtiden till er webbplats men även för att locka besökare, få dem att stanna kvar och ta del av innehållet som ni har på er sajt.

Kanske har du tidigare funnit dig själv göra en bildsökning och funderat på varför ingen av bilderna som ni har på er webbplats dyker upp i bildsöket, trots du gjort en mängd relevanta sökningar? Anledningen är troligtvis att bilderna inte är optimerade för söket, något som inte alls är svårt att göra när man väl vet hur man ska gå tillväga.

I detta inlägg kommer jag dela med mig av tips som du kan använda dig av när det är dags att optimera bilderna på webbplatsen. Trevlig läsning!

Vad är bildoptimering?

Bildoptimering handlar om att optimera bilderna du har på webbplatsen för att göra dem tillgängliga i sökmotorerna såsom Google eller Bing. Det kan också handla om att minska bildernas storlek utan att kompromissa på kvalité eller utseende för att inte försämra laddtiderna.

Exempel på hur det kan se ut när bilder visas i sökresultatet

Så optimerar du bilderna för söket:

  1. Välj ett relevant och beskrivande filnamn
  2. Använd beskrivande alt-texter
  3. Komprimera och se över bildernas storlek
  4. Relevanta bilder av hög kvalité
  5. Ha en webbplatskarta för bilder

Relevanta filnamn

Optimeringen av en bild startar redan innan den är uppladdad på webbplatsen – genom att välja ett beskrivande och relevant namn. Målet med detta är att du ska kunna förstå vad bilden föreställer via namnet utan att behöva titta på bilden i sig, för det är vad sökmotorn kommer att titta på för att förstå vad bilden handlar om.

Kom även ihåg att orden i filnamnet ska separeras med bindestreck istället för understreck för bästa resultat.

Alt-text

Alt-texten är en alternativ text för bilder som visas när en webbläsare av en eller annan anledning inte kan visa dem, och det är även texten som läses upp av skärmläsare. Likt filnamnet finns alt-texten till för att beskriva vad en bild föreställer men denna gång med en något längre beskrivning.

Texten bör vara unik och beskriva för sökmotorer och användare vad som är på bilden och är även ett perfekt tillfälle för att lägga till relevanta sökord.

Komprimera bilderna

Bilder av hög kvalité är otroligt viktigt och kan få webbplatsen att upplevas mer levande, men att ladda upp bilderna i fullformat är något man ska vara försiktig med.

En webbplats bör ladda på under en sekund för mobila användare enligt rekommendationer från Google, och det finns inte många saker som försämrar laddtiden så mycket som vad stora och okomprimerade bilder gör.

Se därför till att bilderna är så pass stora som de behöver vara för den bästa användarupplevelsen, samtidigt som ni komprimerar och förminskar där det går.

Unika och relevanta bilder

Precis som jag var inne på under tidigare punkt är bilder av hög kvalité en väldigt viktig faktor, men även att de är unika och hör ihop med resten av innehållet på landningssidan. Om möjligt bör ni använda er av unika bilder som ni själva har tagit fram istället för att låna dem från en bildbank.

Google själva rekommenderar alltid att man ska fokusera på användarupplevelsen och se till att webbplatsen ska vara optimerad för användare och inte för sökmotorer – och samma sak gäller för bilder. Använd bilder som passar i kontexten och som skapar mervärde för besökaren.

Webbplatskarta för bilder

Webbplatskartor finns till för att hjälpa sökmotorerna att hitta, indexera och förstå allt innehåll som ni har på er webbplats lite bättre. Oavsett om det handlar om landningssidor, bilder eller videos.

Genom att ha en webbplatskarta för bilder samlar ni alla webbplatsens bilder på ett och samma ställe och ger sökmotorerna den information de behöver för att kunna indexera dem. Vilket är perfekt om man har en webbplats som hämtar in bilder via JavaScript eller som sökmotorerna kan ha problem med att upptäcka.

Lycka till!

Bing börjar skriva ut kodexempel i sökresultatet

Bing har nu släppt en ny sökfunktion som gör det möjligt för utvecklare och användare att ta del av kodexempel direkt i sökresultatet – utan att behöva scrolla igenom långa artiklar eller slingor.

Om du är utvecklare är chansen stor att en av dina dagliga aktiviteter består av att läsa en mängd dokumentation eller forumtrådar för att hitta svar på dina programmeringsfrågor. Kanske håller du på att lära dig ett nytt språk eller bemästra ett nytt verktyg, men det kan ta en del tid och mycket scrollande innan man tillslut hittar det kodexempel man var på jakt efter.

Tänk då ifall sökmotorerna kunde visa dig den informationen på en gång utan att du ska behöva scrolla igenom långa trådar eller artiklar? Det var precis vad Bing tänkte när de tog fram funktionen de väljer att kalla ”Code Sample Answer” då många av dem själva är utvecklare och kände att det faktiskt skulle gå att effektivisera.

Exempel på hur det kan se ut när kodexempel visas i det organiska sökresultatet

Även om du inte är en utvecklare kan det finnas tillfällen då du snabbt och enkelt behöver se exempel på olika kodsnuttar, för denna funktionalitet gäller all typ av kod. Du kanske behöver ta reda på hur en sidtitel ska se ut eller exempel på en alt-text – och då har du svaret på nolltid.

Ett till exempel hur ett sökresultat kan se ut, denna gång för sökningen ”alt text tag”.

Kodexemplet kommer att visas direkt i Bings organiska sökresultat och lanserades tidigare i veckan. Intressant och vill läsa mer? Då kan du läsa vidare på Bings egna blogg som du hittar här.

Ny funktion släpps snart till Search Console

Snart släpps det ny funktionalitet till verktyget Search Console – platsen där du som webbplatsägare kan få all möjlig information om din webbplats. Google får ofta in önskemål på ny funktionalitet och något som har varit väldigt efterfrågat av användarna under en längre tid har varit mer information om hur Google tolkar och ser på en specifik sida.

Nu har de lyssnat på användarnas önskningar och inom ett par veckor kommer vi kunna ta del av resultatet med det nya verktyget som kallas för ”URL inspection tool” eller ”granskningsverktyget för webbadresser” för oss här i Sverige.

Granskningsverktyget för webbplatser

Granskningsverktyget kommer ge dig detaljerad information om hur sidan upplevs av sökmotorerna med ett enda klick – något som tidigare inte varit möjligt utan att använda sig flertalet verktyg. Det gillas!

Med verktyget kan vi få information om sidans senaste spindling, indexeringsstatus och eventuella fel samt information om AMP och strukturerad data, taget direkt från Googles egna index.

Testar inte i realtid

Värt att komma ihåg vid användning av denna funktion är att testet inte sker i realtid utan verktyget kommer att titta på den senast indexerade versionen av sidan. Med andra ord om du precis har gjort en ändring är det inte säkert att Google hunnit snappa upp ändringen. Vill du istället se hur sidan tolkas i realtid kan du göra det via den befintliga vyn ”Hämta som Google”.

Screenshots från betan

Google har gått ut med lite sneakpeaks från verktyget så vi kan se hur det kommer att se ut när det är lanserat:

granskningsverktyget för webbadresserSearch Console granskningsverktyg

Börjar rullas ut på allt fler egendomar

Ett exakt datum när det kommer vara tillgängligt för oss i Sverige är inte bestämt men vi vet att det har börjat rullas ut för flertalet webbplatser så det är bara en tidsfråga innan vi också kan börja använda den nya funktionaliteten.

För den som vill läsa på ytterligare finns dokumentation från Google att ta del av här: Granskningsverktyg för webbadresser.

Update 2018-07-11: Nu ska den nya funktionaliteten vara tillgänglig för alla!