Fyra anledningar till varför er webbplats inte indexeras

Äntligen är den nya webbplatsen som ni har arbetat med en längre tid klar och redo att lanseras. Texterna är skrivna, bilderna är på plats och sidorna är optimerade in till minsta detalj. Men av någon anledning verkar sökmotorerna inte hitta någon av era sidor på webbplatsen trots att både dagar och veckor passerat.

Du kan ha hört att SEO är ett långsiktigt arbete som man arbetar med kontinuerligt under en längre tid och att man inte ska förvänta sig att se några resultat på en gång. Att allt som behövs är lite tålamod.

Men hur mycket tålamod behöver man ha och hur kan man börja felsöka själv om något verkligen har gått snett? I dagens inlägg kommer vi att titta närmare på fyra möjliga anledningar till varför en webbplats inte alls indexeras i sökmotorernas resultat.

Hur lång tid tar det för sökmotorerna att indexera en webbplats?

Det finns mycket som spelar in vad gäller hur lång tid det tar för sökmotorerna att indexera en ny sida eller en helt ny webbplats i sökresultatet. Det har bland annat att göra med hur gammal webbplatsen och domänen är, innehållet på webbplatsen, tekniska förutsättningar eller länkar.

Det kan ta allt från ett par dagar till någon vecka innan en webbplats börjar indexeras i sökmotorernas resultat, speciellt om webbplatsen är ny. Tar det längre tid än så är det troligtvis något som inte är som det ska och det är dags att felsöka vad som kan ha hänt.

Vill du läsa mer om hur det går till när en sida indexeras? Läs då mer i denna artikel från Google.

Hårt arbete, tid och tålamod är ett måste för att nå topplaceringar

När sökmotorerna väl har identifierat sidorna på er webbplats kommer det att ta ytterligare tid innan sidorna når bra placeringar i sökresultatet. Ett exempel på detta är en intressant studie som Ahrefs tog fram under föregående år.

I studien försökte de få svar på den eviga frågan om hur lång tid det tar för en webbplats att ranka, en fråga som inte är den lättaste att besvara då det beror på en mängd olika faktorer.

En av insikterna som kom fram i studien var att 95 procent av nypublicerade hemsidor inte tar sig in på förstasidan i sökresultatet inom ett år och att majoriteten av sidorna med en top-10 placering hade funnits över två år.

Bara det bekräftar hur viktigt det är att arbeta med SEO under en längre tid om man vill uppnå de bästa placeringarna – för det är något som kräver hårt arbete, tid och tålamod.

Så hittar du era indexerade sidor på webbplatsen

Oavsett om webbplatsen är nylanserad eller inte är det alltid bra att hålla koll på vilka sidor som är indexerade och vilka som av en eller annan anledning inte är det. Två effektiva sätt för att göra just det är genom att göra en site-sökning eller med hjälp av verktyget Search Console.

En site-sökning gör du genom att besöka Googles sökresultat och skriva in site:dinsajt.se i sökrutan så kommer du att få tillbaka ett resultat med alla sidor som är indexerade på domänen.

Högst upp går det att se hur många sidor som är indexerade totalt (191 i iProspects fall).

Ett annat alternativ är att ta hjälp av Googles egna verktyg för webbplatsägare, Search Console. Där kan du antingen använda dig av granskningsverktyget för webbplatser som låter dig skriva in en specifik URL och få reda på hur sökmotorerna tolkar sidan eller använda någon av indexeringsrapporterna.

Granskningsverktyget är perfekt om du misstänker att en sida kan ha indexeringsproblem!

Anledningar till varför hemsidan inte är indexerad

När en ny webbplats lanseras och går från testmiljö till live så finns det en del saker som kan vara lätta att missa men som helt och hållet är avgörande. Därför har jag nedan listat ett par punkter som kan vara potentiella anledningar till varför en webbplats, eller visst innehåll inte blir indexerat.

Blockering via robots.txt & meta robots

Detta måste vara en av de mest vanliga anledningarna till varför en webbplats inte indexeras i sökmotorernas index, att ni har berättat för sökmotorerna att inte indexera visst innehåll i er robots-fil eller i meta robots-taggen.

Att innehållet inte skulle indexeras under tiden ni arbetade på sidan var en självklarhet, men det kan vara lätt att glömma bort att ändra tillbaka när man faktiskt vill att innehållet ska indexeras.

Webbplatskartor

Webbplatskartorna ska, precis som namnet avslöjar agera som en karta för er webbplats och samla alla sidor på en och samma plats. Detta är för att sökmotorerna lätt och smidigt ska få en överskådlig vy över er sajt och är extra viktigt om webbplatsen är ny då ni signalerar att det finns innehåll för sökmotorerna att titta på.

Se alltid till att det finns en webbplatskarta som inkluderar alla de viktigaste sidorna på er webbplats, och kom ihåg att ladda upp den i Search Console!

JavaScript

En annan faktor som kan vara avgörande för indexeringen är hur och vad webbplatsen är byggd med. John Mueller från Google gick nyligen ut med att innehåll som man vill ska indexeras så snabbt som möjligt bör vara i ren HTML-kod. Med andra ord om er webbplats använder sig av mycket JS kan det vara anledningen till att visst innehåll tar längre tid att indexera (eller kanske inte indexeras alls).

Eftersom sökmotorerna inte är lika bra på att läsa av JS som ren HTML är det viktigt att ta reda på hur sökmotorerna ser på er sida och om de har några problem med att läsa av innehållet.

Duplicerat innehåll

Duplicerat innehåll betyder mer eller mindre exakt som det låter – att ett och samma innehåll går att hitta på flera olika platser. Det kan handla om externa webbplatser, olika sidor på sin egen webbplats eller i PDF:er där samma innehåll upprepar sig. Exakta kopior eller delar av innehållet.

Detta är något som inte är uppskattat av sökmotorerna som vill se så mycket unikt innehåll som möjligt och kan välja att inte indexera innehåll som är på tok för likt redan befintligt innehåll.

Search Console lämnar betastadiet

Googles egna verktyg, Search Console har varit med om en hel del sedan lanseringen för över 10 år sedan. Verktyget har bland annat bytt namn från Webmaster Tools till Search Console, släppt massvis med funktionalitet som stöd för AMP, strukturerad data och olika typer av felsökningar. Allt för att hjälpa webbplatsägare att förbättra sin organiska närvaro i sökresultaten. Och för lite mer än ett år sedan gick de ut med att vi hade mer att se fram emot för det snart skulle släppas en ny version.

Anledningen var att de ville förbättra upplevelsen för de som använder verktyget och göra användarnas vardag lite lättare med hjälp av ny funktionalitet och rapporter som kan ge oss bättre insikter.

Search Consoles nya version har varit under utveckling och testats fram och tillbaka i lite mer än ett år nu, och tidigare i veckan gick de ut med att verktyget äntligen har gått ut ur betastadiet och kan ses allt mer som en färdig produkt.

Under tiden den nya versionen har varit under utveckling har de tagit emot värdefull feedback från användarna för att få med mycket som varit efterfrågat och se att de varit på rätt spår med de förändringar de velat göra.

Trots att nya Search Console har gått ur sitt betastadie betyder det inte att verktyget är klart utan detta är bara början då de har planerat mer funktionalitet och rapporter framöver.

Ny funktionalitet

Det finns mycket nytt som har tillkommit i den nya versionen, bland annat URL Inspection Tool som innebär att man kan granska en sida på sin webbplats i realtid och se hur Google tolkar denna. Något som många även har sett fram emot är att Search Console nu sparar 16 månaders data.

De berättar också att all funktionalitet inte är tillgänglig i den nya versionen, men att de flesta funktionerna som vi är vana vid (plus fler!) stödjs. Både den nya och den gamla versionen kommer att vara igång parallellt tillsvidare så man har möjligheten att gå tillbaka till den äldre versionen om man känner att man saknar något.

Vill du läsa mer om nya Search Console? Läs då vidare i detta inlägg som är publicerat på Googles egna blogg.

Ny uppmärkning anpassad för Google Assistant

Google har nyligen släppt en ny typ av uppmärkning för publicister som är intresserade av att optimera sitt innehåll och göra det tillgängligt för Google Assistant (som precis lanserades för oss här i Sverige!). Vad detta innebär är att en digital röstassistent som Google Home kan läsa upp delar av både artiklar och nyheter.

Den nya upptaggningen som Google tagit fram med Schema.org kallas för speakable och ska ses som en indikation för att innehållet är väl anpassat för text-till-tal. Då innehållet kommer att läsas upp är det viktigt att innehållet som är uppmärkt är anpassat för uppläsning och bör undvika delar som kan förvirra lyssnaren. Exempelvis kan man låta bli att märka upp källhänvisningar eller bildbeskrivningar.

Det kommer vara möjligt för publicister att inkluderas i Google Assistants nyhetsflöde så länge webbplatsen är en validerad nyhetssajt, vilket man kan ansöka om via centret för nyhetsutgivare. Men även om upptaggningen endast är till för publicister i nuläget behöver det inte betyda att det inte kommer vara möjligt för andra typer av webbplatser i framtiden.

Bilden ovan illustrerar hur detta kan fungera i praktiken, och här kommer en förklaring från Google själva:

“When people ask the Google Assistant — “Hey Google, what’s the latest news on NASA?”, the Google Assistant responds with an excerpt from a news article and the name of the news organization. Then the Google Assistant asks if the user would like to hear another news article and also sends the relevant links to the user’s mobile device.”

Eftersom denna funktionalitet fortfarande är i betastadiet kan det fortfarande ske justeringar de kommande månaderna.

Endast tillgängligt i USA – än så länge

För tillfället är upptaggningen endast tillgänglig för användare med Google Home bosatta i USA och publicister som har sitt innehåll på engelska. Och i takt med att Google Assistant blir tillgängligt för allt fler marknader har de även planer om att de ska stödja fler länder och språk framöver.

Allt fler bilder visas i mobila sökningar

För någon vecka sedan publicerade jag ett inlägg om hur man optimerar sina bilder för söket, och i samma anda har det nu skett lite nytt i sökresultatet gällande hur ofta bilder visas vid mobila sökningar.

I en ny rapport från RankRanger kan vi se att det kommer bli allt viktigare att optimera sina bilder för söket om man inte redan har gjort det, speciellt om man tänker mobilt. Detta är för att hela 44.5% av alla mobila sökningar nu visar en miniatyrbild eller så kallad thumbnail vid träffen.

Denna siffra låg tidigare på 15.7% för bara någon vecka sedan vilket innebär en rejäl ökning – på hela 183% om man ska vara exakt.

Nedan ser vi ett exempel på hur thumbnails kan se ut i det organiska sökresultatet, men testa gärna att göra en sökning för att se om det är lika vanligt med bilder inom er bransch!

8 av 10 resultat visade bilder

När jag själv testade detta och gjorde en sökning på ordet klänningar via mobilen ser man att det är hela 8 av 10 träffar som visar någon typ av bild till sitt resultat. När samma sökning gjordes via en desktop är det inga träffar alls som visar bilder i det organiska sökresultatet, så det är verkligen en tydlig skillnad.

Eftersom vi endast har sett denna trend i en dryg vecka kan saker absolut ändras, så det blir intressant att hålla ett öga på om denna ändring är här för att stanna eller kommer återgå till det normala.

Optimerar du dina bilder för söket?

Oavsett vilken typ av webbplats du äger kommer bilder vara en stor del av den vilket mer eller mindre gör bildoptimering till ett måste. Inte bara för att minska laddtiden till er webbplats men även för att locka besökare, få dem att stanna kvar och ta del av innehållet som ni har på er sajt.

Kanske har du tidigare funnit dig själv göra en bildsökning och funderat på varför ingen av bilderna som ni har på er webbplats dyker upp i bildsöket, trots du gjort en mängd relevanta sökningar? Anledningen är troligtvis att bilderna inte är optimerade för söket, något som inte alls är svårt att göra när man väl vet hur man ska gå tillväga.

I detta inlägg kommer jag dela med mig av tips som du kan använda dig av när det är dags att optimera bilderna på webbplatsen. Trevlig läsning!

Vad är bildoptimering?

Bildoptimering handlar om att optimera bilderna du har på webbplatsen för att göra dem tillgängliga i sökmotorerna såsom Google eller Bing. Det kan också handla om att minska bildernas storlek utan att kompromissa på kvalité eller utseende för att inte försämra laddtiderna.

Exempel på hur det kan se ut när bilder visas i sökresultatet

Så optimerar du bilderna för söket:

  1. Välj ett relevant och beskrivande filnamn
  2. Använd beskrivande alt-texter
  3. Komprimera och se över bildernas storlek
  4. Relevanta bilder av hög kvalité
  5. Ha en webbplatskarta för bilder

Relevanta filnamn

Optimeringen av en bild startar redan innan den är uppladdad på webbplatsen – genom att välja ett beskrivande och relevant namn. Målet med detta är att du ska kunna förstå vad bilden föreställer via namnet utan att behöva titta på bilden i sig, för det är vad sökmotorn kommer att titta på för att förstå vad bilden handlar om.

Kom även ihåg att orden i filnamnet ska separeras med bindestreck istället för understreck för bästa resultat.

Alt-text

Alt-texten är en alternativ text för bilder som visas när en webbläsare av en eller annan anledning inte kan visa dem, och det är även texten som läses upp av skärmläsare. Likt filnamnet finns alt-texten till för att beskriva vad en bild föreställer men denna gång med en något längre beskrivning.

Texten bör vara unik och beskriva för sökmotorer och användare vad som är på bilden och är även ett perfekt tillfälle för att lägga till relevanta sökord.

Komprimera bilderna

Bilder av hög kvalité är otroligt viktigt och kan få webbplatsen att upplevas mer levande, men att ladda upp bilderna i fullformat är något man ska vara försiktig med.

En webbplats bör ladda på under en sekund för mobila användare enligt rekommendationer från Google, och det finns inte många saker som försämrar laddtiden så mycket som vad stora och okomprimerade bilder gör.

Se därför till att bilderna är så pass stora som de behöver vara för den bästa användarupplevelsen, samtidigt som ni komprimerar och förminskar där det går.

Unika och relevanta bilder

Precis som jag var inne på under tidigare punkt är bilder av hög kvalité en väldigt viktig faktor, men även att de är unika och hör ihop med resten av innehållet på landningssidan. Om möjligt bör ni använda er av unika bilder som ni själva har tagit fram istället för att låna dem från en bildbank.

Google själva rekommenderar alltid att man ska fokusera på användarupplevelsen och se till att webbplatsen ska vara optimerad för användare och inte för sökmotorer – och samma sak gäller för bilder. Använd bilder som passar i kontexten och som skapar mervärde för besökaren.

Webbplatskarta för bilder

Webbplatskartor finns till för att hjälpa sökmotorerna att hitta, indexera och förstå allt innehåll som ni har på er webbplats lite bättre. Oavsett om det handlar om landningssidor, bilder eller videos.

Genom att ha en webbplatskarta för bilder samlar ni alla webbplatsens bilder på ett och samma ställe och ger sökmotorerna den information de behöver för att kunna indexera dem. Vilket är perfekt om man har en webbplats som hämtar in bilder via JavaScript eller som sökmotorerna kan ha problem med att upptäcka.

Lycka till!

Bing börjar skriva ut kodexempel i sökresultatet

Bing har nu släppt en ny sökfunktion som gör det möjligt för utvecklare och användare att ta del av kodexempel direkt i sökresultatet – utan att behöva scrolla igenom långa artiklar eller slingor.

Om du är utvecklare är chansen stor att en av dina dagliga aktiviteter består av att läsa en mängd dokumentation eller forumtrådar för att hitta svar på dina programmeringsfrågor. Kanske håller du på att lära dig ett nytt språk eller bemästra ett nytt verktyg, men det kan ta en del tid och mycket scrollande innan man tillslut hittar det kodexempel man var på jakt efter.

Tänk då ifall sökmotorerna kunde visa dig den informationen på en gång utan att du ska behöva scrolla igenom långa trådar eller artiklar? Det var precis vad Bing tänkte när de tog fram funktionen de väljer att kalla ”Code Sample Answer” då många av dem själva är utvecklare och kände att det faktiskt skulle gå att effektivisera.

Exempel på hur det kan se ut när kodexempel visas i det organiska sökresultatet

Även om du inte är en utvecklare kan det finnas tillfällen då du snabbt och enkelt behöver se exempel på olika kodsnuttar, för denna funktionalitet gäller all typ av kod. Du kanske behöver ta reda på hur en sidtitel ska se ut eller exempel på en alt-text – och då har du svaret på nolltid.

Ett till exempel hur ett sökresultat kan se ut, denna gång för sökningen ”alt text tag”.

Kodexemplet kommer att visas direkt i Bings organiska sökresultat och lanserades tidigare i veckan. Intressant och vill läsa mer? Då kan du läsa vidare på Bings egna blogg som du hittar här.

Ny funktion släpps snart till Search Console

Snart släpps det ny funktionalitet till verktyget Search Console – platsen där du som webbplatsägare kan få all möjlig information om din webbplats. Google får ofta in önskemål på ny funktionalitet och något som har varit väldigt efterfrågat av användarna under en längre tid har varit mer information om hur Google tolkar och ser på en specifik sida.

Nu har de lyssnat på användarnas önskningar och inom ett par veckor kommer vi kunna ta del av resultatet med det nya verktyget som kallas för ”URL inspection tool” eller ”granskningsverktyget för webbadresser” för oss här i Sverige.

Granskningsverktyget för webbplatser

Granskningsverktyget kommer ge dig detaljerad information om hur sidan upplevs av sökmotorerna med ett enda klick – något som tidigare inte varit möjligt utan att använda sig flertalet verktyg. Det gillas!

Med verktyget kan vi få information om sidans senaste spindling, indexeringsstatus och eventuella fel samt information om AMP och strukturerad data, taget direkt från Googles egna index.

Testar inte i realtid

Värt att komma ihåg vid användning av denna funktion är att testet inte sker i realtid utan verktyget kommer att titta på den senast indexerade versionen av sidan. Med andra ord om du precis har gjort en ändring är det inte säkert att Google hunnit snappa upp ändringen. Vill du istället se hur sidan tolkas i realtid kan du göra det via den befintliga vyn ”Hämta som Google”.

Screenshots från betan

Google har gått ut med lite sneakpeaks från verktyget så vi kan se hur det kommer att se ut när det är lanserat:

granskningsverktyget för webbadresserSearch Console granskningsverktyg

Börjar rullas ut på allt fler egendomar

Ett exakt datum när det kommer vara tillgängligt för oss i Sverige är inte bestämt men vi vet att det har börjat rullas ut för flertalet webbplatser så det är bara en tidsfråga innan vi också kan börja använda den nya funktionaliteten.

För den som vill läsa på ytterligare finns dokumentation från Google att ta del av här: Granskningsverktyg för webbadresser.

Update 2018-07-11: Nu ska den nya funktionaliteten vara tillgänglig för alla!

Är du redo för Googles mobile first index?

Under de senaste månaderna har det pratats mycket om mobile first indexing som börjat rulla ut på allt fler webbplatser. Det är ett av Googles satsningar för att göra webben mobilvänligare i takt med att användarna mer och mer byter över till mobila enheter.

Precis som med allt nytt råder det mycket funderingar och tankar – vad är detta för något, hur fungerar det och kommer det påverka min webbplats?

I detta inlägg kommer jag därför berätta mer om vad det mobila indexet innebär och saker som kan vara bra att tänka på i samband med att uppdateringen. Trevlig läsning!

Vad är mobile first index?

Mobile first index kan låta klurigt men så behöver det inte alls vara utan det betyder exakt vad det låter som – att den mobila versionen av din webbplats som kommer att indexeras i sökmotorerna i första hand oavsett vilken enhet sökningen kommer från.

Innan denna uppdatering hade Google igång två resultat samtidigt – en mobilversion och en version för desktop. Exempelvis när en sökning gjordes från en mobil enhet visades resultat från den mobila versionen och vid en sökning från en dator fick du resultat från desktopversionen. Nu kommer Google oavsett vilken enhet du använder visa resultat från deras mobila index.

mobile first index

Exempel på hur det fungerade innan det mobila indexet

mobilt index

Exempel på hur det fungerar nu med det mobila indexet

Ifall du har en separat webbplats för mobilen kommer denna uppdatering innebära att det är otroligt viktigt att samma innehåll finns tillgängligt på den mobila versionen av din webbplats som på desktop. För om det inte går att hitta innehållet på den mobila versionen kommer sökmotorerna inte heller kunna hitta eller indexera det – vilket kan leda till problem.

Varför byter Google över till ett Mobile-first index?

Den största anledningen till att Google väljer att byta över till ett mobilt index är ökningen vi sett i antalet mobila sökningar de senaste åren. En studie som gjordes under 2017 visar att det är över 55% av all trafik som kommer från en mobil enhet och det är något som beräknas öka år efter år.

Att Google väljer att prioritera det mobila söket kan ses som ett naturligt steg för att både förbättra men även att skapa en så bra mobilupplevelse som möjligt i takt med att majoriteten faktiskt söker via en mobil enhet.

Hur vet du ifall din webbplats har bytt över till Googles mobile first index?

Google har gått ut med att övergången till deras mobila index är något som kommer att ske gradvis istället för att aktivera det på alla webbplatser på en och samma gång, just för att det ska bli en så naturlig övergång som möjligt.

Detta betyder så klart inte att vi ska luta oss tillbaka men att vi har viss tid att faktiskt se till att webbplatsen är så redo som möjligt för det mobila indexet.

Danny Sullivan från Google förklarar skiftet till det mobila indexet som följande:

” Think of it like a library that can have one copy of every book. Initially, it was all print books. As ebooks became popular, it starts to replace the print versions with ebooks. Still one library, mix of both types but over time, it’ll be mostly ebooks. ”

Webbplatser har redan börjat flytta över till det mobila indexet och när det är dags för er sajt att göra detsamma kommer ett meddelande skickas via Search Console (tidigare kallat Webmaster Tools).

Vad kan detta innebära för min webbplats?

Vad det mobila indexet kommer att innebära för er webbplats beror helt och hållet på hur mobilanpassad er webbplats är i dagsläget samt hur den är uppbyggd. Har du redan en responsiv och mobilvänlig sajt som är likadan på desktop som mobil kan det vara så att inget behöver göras. Men ifall du vet att webbplatsen inte är en av de mest mobilvänliga och att innehåller skiljer sig är det dags att börja prioritera den mobila upplevelsen – för det gör redan Google.

Nedan har jag listat fem saker som är bra att ha i åtanke och som kommer göra din webbplats mer redo för uppdateringen.

Mobilvänlig och responsiv webbplats

Ta reda på hur er webbplats fungerar på mobila enheter idag, för att se hur webbplatsen ligger till kan man testa med hjälp av Googles egna mobilvänlighetstest.

Låt sökmotorerna spindla igenom allt

Hindrar du sökmotorerna från att spindla igenom script eller kod som påverkar webbplatsens utseende eller funktionalitet? Det kan ställa till problem med det mobila indexet eftersom det kan göra det svårt för sökmotorerna att förstå sig på er webbplats då den inte får tillgång till allt material.

Samma funktionalitet och innehåll bör vara tillgängligt på både desktop och mobil

När den mobila versionen av webbplatsen kommer ses som den primära av sökmotorerna kommer det bli viktigt att samma funktionalitet och innehåll finns tillgängligt på mobilvarianten. Med andra ord – ha inget innehåll som är dolt såsom bilder, textinnehåll eller uppmärkning med Schema.

En snabb webbplats är en bra webbplats

Nästan i alla fall! Laddtider är något som alltid kommer vara en grundpelare för den mobila upplevelsen och också något som förväntas av besökaren. Visste du att 53% av besökarna lämnar webbplatsen ifall den laddar längre än 3 sekunder?

Search Console

Med hjälp av Search Console kan du få massvis med nyttig information om hur din webbplats mår – och även hur anpassad den är för mobilen. Har du inte redan verifierat er sajt med Search Console är det dags!

Nu kortar Google ned metabeskrivningarna

I vintras fick vi se de förlängda metabeskrivningarna på nästan den dubbla längden i det organiska sökresultatet för första gången. Nu, knappt ett halvår senare har Google valt att återställa detta och de som har spenderat tid på att anpassa sig efter Google kan behöva korta ned beskrivningarna – igen.

Vad är en metabeskrivning?

Metabeskrivningen är den korta och beskrivande texten om en sidas innehåll som finns tillgänglig under sidtiteln i sökresultatet för varje träff. Beskrivningen ska vara både lockande och informativ, så att besökaren väljer att klicka på er träff och vet vad de kan förvänta sig av innehållet redan innan han eller hon har besökt webbplatsen.

Exempel från sökresultatet på hur en sidtitel och metabeskrivning kan se ut

Längden på beskrivningen har varierat en aning men den generella rekommendationen har varit att hålla sig till runt 156 tecken. Grafen nedan visar hur snittlängden sett ut för beskrivningarna de senaste veckorna, men man kan se att det började på runt 300 tecken i början av december för att sedan återgå till runt 160 tecken nu i mitten av maj.

Antalet tecken i metabeskrivningen under perioden april – maj

Vad händer om beskrivningen är för lång?

De webbplatser som har för långa metabeskrivningar kommer få sin beskrivning avklippt i sökresultatet, och kan därför inte garantera att hela budskapet man vill visa upp kommer att synas. Ifall beskrivningen inte följer rekommenderat antal tecken kan sökmotorerna välja att skapa en egen metabeskrivning baserat på landningssidans innehåll.

Borde man korta ned beskrivningarna?

Om du är en av dem som har förlängt metabeskrivningarna har Google gått ut med att du inte behöver fokusera allt för mycket tid på att korta ned dem igen – om du själv inte vill det.

Detta är för att Google i flera fall hämtar in metabeskrivningen dynamiskt baserat på sidans innehåll istället för vad du själv har valt som beskrivning. Nackdelen med detta är att du själv inte kan bestämma vad som visas upp i sökresultatet och i vissa fall kanske det inte blir det budskap som du har tänkt dig, även om sökmotorerna hämtar det från innehållet på landningssidan.

Det kan därför vara en bra idé att se över metabeskrivningarna på er webbplats viktigaste sidor och se till att de följer sökmotorernas nuvarande standard (som i nuläget är runt 150-160 tecken).

Enligt Google är det alltså inget krav att korta ned dem, men om du vill vara på den säkra sidan och utforma beskrivningen på det sätt du vill kan det vara välinvesterad tid.

Google testade sökresultat utan organiska träffar

Behövs egentligen de organiska sökresultaten vid enklare sökningar som vad klockan i ett specifikt land är eller vad en inch är i cm? Google testade detta genom en ny typ av resultat som endast visar svaret på frågan och dolde de organiska sökresultaten för vissa typer av sökningar.

För ett tag sedan testade Google under en period att endast visa svaret på specifika sökningar utan att inkludera varken organiska eller betalda resultat. Exempelvis om du gjorde en sökning på vad klockan i Los Angeles var visades svaret i ett så kallat knowledge card med möjligheten att ladda in de organiska träffarna om man fortfarande ville ta del av det vanliga sökresultatet.

Nedan ser vi hur sökresultatet såg ut vid en sökning på 60 degrees fahrenheit in celsius:

Genom att klicka på knappen ”Show all results >” gick det att hämta in de organiska träffarna.

Vilka sökningar blev påverkade?
Testet kördes globalt över samtliga marknader och pågick i ungefär en vecka. Det var inte många typer av sökningar som blev påverkade utan det berörde främst sökningar gällande tid, beräkningar eller enhetskonvertering av olika slag. Sökningar som hur gammal är Obama eller när är solnedgången som också visas i ett knowledge card påverkades inte alls utan sökresultatet såg ut precis så som vi är vana att se det.

Varför gjorde Google detta?
Danny Sullivan från Google nämner att en av anledningarna till varför de gjorde detta test var för att förbättra laddtiderna och på så vis kunna ge användaren svaret ännu snabbare än tidigare. Om vi tittar på bilderna från exemplet ovan ser vi att resultatet utan de organiska träffarna laddade på 0.26 sekunder och det vanliga resultatet på 0.75 sekunder – en klar märkbar skillnad.

Han sade även att personer sällan använder eller klickar sig in på organiska träffar vid denna typ av sökningar men att de fortfarande ville ge användarna möjligheten via knappen.

Testet är avslutat och sökresultatet är tillbaka som vanligt
Google har gått ut med att detta var ett experiment och att de nu har fått ihop tillräckligt med data och feedback att arbeta vidare med för att se om det går att förbättra när och hur denna typ av sökresultat visas. Vilka ändringar som kommer göras innan vi får se dessa resultat igen återstår att se, men vi kan räkna med att få se fler test i samma riktning framöver.