Indexeringsproblem hos Google

Har du stött på indexeringsproblem på senare tid utan att förstå varför? Google har för ett par veckor sedan bekräftat två indexeringsbuggar som de arbetar med att lösa, så om du har upptäckt sidor som försvunnit från sökresultatet kan detta förklara varför.

Redan i slutet av september började webbplatsägare runt om i världen reagera på att flertalet sidor helt och hållet försvunnit ur Googles index – utan en tydlig förklaring. Många gånger när flera webbplatser försvinner från indexet samtidigt finns det en tydlig anledning till detta som exempelvis större sökuppdateringar, men denna gång handlade det om något helt annat: nämligen två olika buggar från Googles håll.

Google bekräftade indexeringsproblemen för ett par veckor sedan och berättade i samma veva att problemen inte bara har att göra med en, utan två separata buggar som berör mobilindexering och canonicals. Sedan dess har de arbetat för fullt med att lösa detta och i skrivande stund har 99% av sidorna som haft problem med den mobila indexeringen blivit åtgärdade och 55% vad gäller canonicals. Så alla sidor har inte blivit återställda ännu men de arbetar för fullt med att få tillbaka dem så fort som möjligt.

Eftersom detta är något som kan påverka både ranking och trafik är det bra att veta vad som har hänt, så om du har sett en negativ trend de senaste veckorna kan detta vara den bakomliggande orsaken.

Min webbplats försvann ur indexet! Vad kan jag göra?

Om du är säker på att din webbplats har blivit berörd av detta finns det tyvärr inte något att göra åt det mer än att vänta ut det hela under tiden som Google arbetar på att få tillbaka sidorna i sökresultatet igen. Fortsätt att hålla koll på Twitter och följ upp statistiken med hjälp av Search Console och Google Analytics så du ser när det börjar vända eller komma igång igen. När denna bugg är löst kommer förhoppningsvis webbplatserna att återgå till sitt normalläge vad gäller ranking och trafik, men tills vidare är det som sagt bara att vänta.

Går det att begära indexering hos Google?

I verktyget Search Console har det tidigare varit möjligt att begära indexering av specifika sidor som försvunnit ur indexet, men denna funktion ligger nere för tillfället och beräknas vara tillbaka under de kommande veckorna. Tills denna funktion är tillbaka igen kommer Google fortsätta att hitta och indexera innehåll som vanligt, bara att vi själva inte kan be om indexering i verktyget.

Search Console Insights – Nytt insightsverktyg från Google

I dagsläget finns det en mängd verktyg för att analysera och ta reda på hur innehållet på webbplatsen presterar i sökresultatet. Man kanske börjar med att ta en sväng förbi Google Analytics för att få fram specifik data för olika sidor, försvinner sedan vidare till Search Console för att se ranking och andra teknikproblem som kan ha uppstått för att sedan komplettera med ytterligare verktyg som SEM Rush eller Ahrefs.

Listan blir snabbt lång och som skribent eller redaktör kanske man främst vill få reda på hur sidorna faktiskt presterar utan att leta runt på många olika webbplatser eller tjänster. Det har Google förstått och har därför börjat utveckla ett verktyg vid namn Search Console Insights som ska hjälpa till med just detta, nämligen att ge dig tydliga insikter om hur det går för innehållet och vad som faktiskt går hem hos besökarna. Allt detta samlat på en och samma plats. Så enkelt och smidigt som möjligt.

För någon vecka sedan berättade Google på Twitter att verktyget är tillgängligt för en utvald grupp testare som får prova på produkten under test- och betaperioden tills den är tillgänglig för alla. Det vill säga att det inte är möjligt att prova på verktyget i skrivande stund om du inte fått en inbjudan, men det är fortfarande riktigt intressant att läsa mer om vad som är på gång!

”Today we’re starting to roll out a new experience to beta testers: Search Console Insights. It’s a way to provide content creators with the data they need to make informed decisions and improve their content.” – Google

Vad är Search Console Insights?

Google själva summerar den nya tjänsten som ”ett enklare sätt att se vad som går hem hos besökarna” vilket jag tycker ser ut att stämma riktigt bra. Search Console Insights är skapat med innehållsskapare och utgivare i fokus för att ge dem ett verktyg som hjälper till att besvara de vanligaste frågorna om hur deras innehåll på webbplatsen presterar. Frågor som ”vilken typ av innehåll är det som mina besökare tycker om?”, ”vad ska jag göra mer eller kanske mindre av?” eller kanske ”hur hittar besökarna till mig?”.

Search Console Insights

Bild lånad från Google som visar hur Search Console Insights ser ut just nu

Vad kan verktyget ge mig?

Tanken med verktyget är att få insikter både från Google Analytics och Google Search Console på en och samma plats för att hjälpa innehållsskapare att ta reda på vad som faktiskt fungerar (eller inte fungerar). Verktyget ska hjälpa till med att bland annat besvara frågor som:

  • Vilket innehåll presterar bäst på min webbplats?
  • Hur presterar nytt innehåll på webbplatsen?
  • Hur hittar besökarna mitt innehåll?
  • Vilka externa webbplatser länkar till mitt innehåll?
  • Vilka är de populäraste sökningarna för min webbplats i sökresultatet?
  • Vilka sökningar är det som trendar?
  • Har webbplatsen fått några nya länkar den senaste tiden?

Med denna typ av insikter kommer det att bli allt lättare att fatta välgrundade beslut och förbättra innehållet på webbplatsen utan att behöva titta in på lika många separata verktyg. Med andra ord, perfekt om man vill få snabba insikter om hur det går!

Hur får jag tillgång till Search Console Insights?

För tillfället är verktyget under stängd beta vilket betyder att det endast är tillgängligt för en testgrupp utvald av Google. Än så länge finns det ingen tidsram satt för när rapporten kommer att lanseras för allmänheten.

Du kan snabbt ta reda på om du har blivit utvald som testare genom att besöka den officiella sidan för verktyget. Har du inte blivit utvald denna gång är det bara att vänta för Google kommer säkerligen att ta in nya testare i framtiden, så det är bara att hålla utkik!

Stärk företagets synlighet med Google my Business under Covid-19

Covid-19 kräver mycket av både privatpersoner och företag, och det är ingen som vet hur länge situationen som råder kommer pågå. Men även om konsumtionsmönster förändras eller förstärks under dessa tider, är det ett faktum att – oavsett bransch – era befintliga och potentiella kunder söker information om er på nätet, och förväntar sig att informationen är uppdaterad och korrekt. Som telefonnummer, adress och öppettider till exempel, där speciellt den senare kanske har förändrats på grund av Covid-19.

För att hjälpa dig att nå ut bättre till befintliga och nya kunder kommer här våra tips för att sätta upp eller uppdatera er Google My Business-sida – ett perfekt komplement till en redan befintlig webbplats.

Vad är Google My Business?

Google My Business är ett gratis verktyg från Google som gör det enkelt för företag och organisationer, både med eller utan fysisk besöksadress, att synas i sökresultaten hos Google Sök och Google Maps.

Därför ska du använda Google My Business:

Du undrar kanske varför Google My Business är bra för dig? Tre viktiga anledningar är att verktyget låter dig:

  • Enkelt hantera hur din företagsinformation visas i sökresultaten
  • Kommunicera med dina kunder​/potentiella kunder
  • Få insikter om hur dina kunder hittar dig​

”Businesses with a verified Google My Business ​ listing are twice as likely to be consider ​reputable”​

– Google

Vad avgör om ett företag visas eller inte?

Relevans ​

Relevans är hur väl lokala företagsuppgifter motsvarar en sökning någon gör. När du lägger till fullständiga och utförliga företagsuppgifter kan Google få en bättre förståelse av ditt företag, vilket leder till matchningar i relevanta sökningar.​

Avstånd​

Hur långt ifrån sökaren befinner sig från ditt företag avgör rankingen, och baseras på enhetens GPS eller om sökaren lägger till ortens namn i sin sökning.

Prominens​

Prominens handlar om hur välkänt ett företag är. Företag/varumärken/platser är mer eller mindre välkända i offlinevärlden, och sökresultaten försöker återspegla detta i den lokala rankningen.

Exponering

Exponering baseras även på information som Google har om ett företag på internet (t.ex. länkar, artiklar och kataloger).

Kundrecensioner och betyg

Antalet kundrecensioner på Google My Business ingår i bedömningen av rankning i lokala sökresultaten. Fler recensioner och positiva betyg förbättrar ett företags rankning.

Mycket tyder dessutom på att skrivna recensioner kan påverka din listning där recensioner som är relaterade till sökningen lyfts fram och sökordet fetmarkeras.

Vid uppsättning av kontot – tänk på detta

Företagsnamn

Få med det viktigaste sökordet och ort om det är möjligt​ och lämpligt. Du ska givetvis använda ert riktiga företagsnamn, men tänk att företagsnamnet du väljer ska fungera ungefär som sidtitlar inom traditionell SEO, men på samma sätt är det viktigt att inte överdriva och pressa in sökord på ett onaturligt vis.

Företagsbeskrivning

Se till att företaget beskrivs på ett bra och riktigt sätt, och om det går, skadar det inte att få med de viktigaste sökorden i beskrivningen. Nedan citat raderades dagen efter att det publicerats i Googles riktlinjer.​

“Think about the words customers would type to find your business, and make sure that your listing actually includes those keywords within it.”​

– Google

Kategorier

När det gäller att välja kategorier är det bäst att välja de som är mest relevanta och som bäst beskriver er verksamhet. Ett tips kan vara att se vilka kategorier era konkurrenter har valt för inspiration.

Kategorierna är viktiga eftersom de hjälper er att synas på Googles ”Local pack”, det vill säga lokala sökningar som visas tillsammans med en karta i sökresultatet.

Verifiera er plats​

Genom att verifiera platsen och företaget vet Google att det verkligen är du som äger eller representerar företag och kan använda verktyget till fullo. Det går att bekräfta detta via telefon, sms eller genom att få ett vykort från Google till den angivna adressen.

Håll öppettiderna uppdaterade​

Lägg in era ordinarie öppettider för vardagar och helger, men se till att uppdatera dem ifall de påverkas av Covid-19. Tvingas du stänga ner temporärt p.g.a. Covid-19 så kan du välja “tillfälligt stängt” för att informera dina kunder och samtidigt behålla din position i Google Maps.

Det här gäller även under normala omständigheter, men där öppettiderna är annorlunda på grund av helgdagar eller semestrar. Risken finns annars att en besökare söker efter era öppettider, ser information om att ni har öppet och åker till er verksamhet – för att sedan upptäcka att det var stängt på grund av att fel information visades. Det vill ni i största möjliga mån undvika!

Lägg till företagets produkter och tjänster

Lägg till specifika tjänster och produkter som företaget ​erbjuder​.

När kontot är uppsatt – kom ihåg att

Besvara negativa kundrecensioner

Ta chansen att bemöta eventuell kritik. Lämnas en negativ recension obesvarad är det stor risk att andra människor läser det och bli avskräckta från att köpa era produkter eller tjänster.

Recensioner i sökresultatet

Besvara frågor

Använd Google My Business för att kommunicera med era kunder och potentiella kunder. Är det många återkommande frågor kanske ni kan använda informationen för att förtydliga innehållet i profilen, som öppettider, priser, tillgänglighet eller annat.

Hur frågor och svar kan se ut i sökresultatet

Lägg till foton

Håll bilder relevanta och uppdaterade​ och lägg gärna till foton på eventuellt sortiment som ni vill visa upp. Det är inte många bilder som får mer synlighet på er verksamhet i sökresultatet än de som ni väljer att ladda upp i Google My Business. Därför är det en god idé att lägga lite extra tid på att välja de bilder som representerar ert företag bäst. Se till att de bilder ni använder är högupplösta och av god kvalité.

”Lägg till media regelbundet i dina företagsuppgifter för att främja engagemang hos kunderna och öka din rankning i sökresultaten.”​

– Google

Skapa inlägg

Covid-19 kan innebära stora förändringar för många företag. Skapa Inlägg för att kommunicera aktuella kampanjer​, eller dela information om vilka varor som finns i lager till exempel.

Nästa steg

Ta med dig dessa tips när du är redo att komma igång med Google my Business eller uppdatera befintlig information som ni redan har.  Det enda som krävs för att du ska kunna registrera ditt företag för Google my Business är att du har ett Google-konto. Glöm inte heller bort att verifiera kontot för att få ut så mycket som möjligt av verktyget.

Hoppas att du fått en bättre bild av vad Google My Business kan hjälpa dig med, och att du har en bättre förståelse för vad du kan göra för att synas bättre på Google i dessa tider då lokalt sök är lite extra viktigt att synas på. Lycka till!

Lästips

Vill du läsa mer om Google my Business? Missa inte min tidigare artikel ”Åtta vanliga Google my Business misstag (och hur du löser dem).

Skrivet av: Alexandra Jung, Max Zetterqvist och Axel af Petersens

SEO-nyheter november 2019

December månad är nu här vilket betyder att det är dags att titta tillbaka och sammanfatta de större nyheterna som har hänt i sökvärlden den tidigare månaden. Under november har det bland annat kommit nya rapporter till verktyget Search Console, webbläsare som planerar att märka upp sidhastighet vid inhämtning av sidor och ett nytt avsnitt av Search News. Trevlig läsning!

Ny hastighetsrapport i Search Console

I början av månaden kom det en ny hastighetsrapport till Search Console som är ett verktyg för webbplatsägare som ger dig mer insikter om hur din webbplats presterar i det organiska sökresultatet. I den nya hastighetsrapporten är det möjligt att få mer information om hur snabbt de olika sidorna på webbplatsen laddar, få konkreta åtgärdsförslag eller uppföljning.

speed report search console

Läs mer om hur du kan använda hastighetsrapporten i denna artikel här!

Chrome planerar att märka upp långsamma webbplatser i webbläsaren

Det är inget nytt att sidhastighet är en viktig faktor för både sökmotorerna och användarna och nu planerar webbläsaren Google Chrome att börja märka upp olika lösningar som gör det lättare för besökarna att veta hur snabb deras upplevelse kommer att bli. Det innebär att man som besökare redan vid inhämtning av webbplatsen får likt en varning om att webbplatsen laddar långsamt eller se vilka webbplatser som tenderar att ladda snabbt.

Läs mer om detta i utskicket från Google eller i min artikel här på Dagens Media!

Google gör det lättare att lära sig olika språk

Google gick nyligen ut med att de kommer att implementera olika funktioner i söket som gör det lättare vid just inlärning av språk. På den engelska marknaden är det redan möjligt att få hjälp med uttalet av olika ord genom att söka på exempelvis ”how to prounance quokka”. Då får man både höra ordet uttalas och få chansen att tala in det själv för att få feedback på sitt eget uttal. Se exempel på hur det fungerar i praktiken här:

Läs mer om detta i Googles egen blogg!

Ny rapport i Search Console för produkter

Det var inte endast den nya hastighetsrapporten som kom till Search Console under månaden utan även en ny rapport som visar data för produkter som visas i sökresultatet.

Läs mer om denna nyhet i Googles egen blogg!

Ny episod av Google Search News

För någon månad sedan tipsade jag om att Google hade börjat sammanfatta sina nyheter med hjälp av en ny serie på YouTube: Google Search News – och nu finns ett nytt avsnitt live som berättar mer om olika uppdateringar som Google har släppt under månadens gång.

Se det senaste avsnittet här!

💬  Vilken SEO-nyhet tyckte du var mest intressant under november månad?

Det är dags att säga farväl till Flash i 2020

Flash tog internet med storm i början av 2000-talet och berikade webbplatser med schyssta animationer, videos och framförallt spel. Sedan dess har så klart mycket förändrats, nya tekniker har kommit och redan under 2017 gick Adobe ut med att denna teknik inte kommer att vidareutvecklas i slutet av nästa år.

Bara för ett par veckor sedan gick Google ut med att de inte längre kommer att indexera innehåll på webbplatser som är gjorda i Flash eller överhuvudtaget indexera så kallade SWF-filer i sökresultatet.

Denna uppdatering kommer inte som en chock då man redan i 2017 fick reda på att Adobe kommer sluta stödja Flash mot slutet av 2020, så att både sökmotorer och webbläsare väljer att hoppa på detta lite tidigare kommer väldigt naturligt.

Flash genom tiderna

Backar vi bandet till ett tidigt 2000-tal var det inte omöjligt att webbplatser skapades helt och hållet i Flash. Det var som en helt ny värld öppnade sig som skapade liv och färg på webben med saker som inte gick att göra tidigare. Och inte glömma alla spel som blomstrade upp i samband med Flash! Kanske känner du igen några av klassikerna från bilderna nedan?

Det råder inget tvivel om att Flash var oerhört populärt under sin tid och under andra halvåret av 2013 laddades programmet ned över 500 miljoner gånger. Det användes även flitigt av stora webbplatser för film och videos, bland annat YouTube använde det till sin videospelare fram till 2015 då de bytte över till det modernare formatet HTML5.

Flash & SEO

Redan sedan början har Flash skapat problem för sökmotorerna som inte riktigt kunnat läsa av innehållet på sidorna eller följa länkar vilket helt klart försämrade synligheten. Just när det kommer till sökmotoroptimering så har Flash & SEO aldrig gått hand i hand, men det har absolut fungerat bra som enstaka element som banners eller webbaserade spel.

Påverkar uppdateringen min webbplats?

Nej, antagligen inte. Detta kommer endast att beröra webbplatser som använder Flash på sin webbplats idag på något sätt. Med andra ord, har du inget på sajten som är byggt med hjälp av Flash kommer du inte att märka av denna uppdatering.

Har du däremot vissa delar av webbplatsen i Flash som exempelvis videos eller spel är det hög prioritet att byta över så att dina användare fortsatt kan ta del av innehållet och så att sökmotorerna kan indexera det. Det finns många andra moderna alternativ idag som webbläsare och sökmotorer stödjer som exmpelvis HTML5.

Kommer det fortfarande gå att besöka sidor med Flash efter 2020?

Det kommer säkerligen finnas sätt att göra det på – men varken Adobe eller webbläsarna kommer att stödja det vilket gör det osäkert att använda i längden. Majoriteten av webbläsarna blockerar Flash per automatik idag och när stödet är borta kommer det att bli betydligt svårare.

Inte att glömma att det finns anledningar till att Flash stängs ned också – för att det finns bättre, effektivare och säkrare lösningar på marknaden idag. Se därför till att migrera eventuellt innehåll till ett modernare format innan dess!

💡 Lästips för dig som vill veta mer

YouTube & SEO: Sju tips till sökvänliga videos

Youtube är den näst största sökmotorn i hela världen, tätt efter Google. Att lyckas på Youtube handlar inte bara om att posta bra rörligt innehåll utan även att optimera innehållet så att det får bästa möjliga synlighet, precis som med en hemsida som vill få bra synlighet på Google. I denna artikel kommer Claudia Oljemark, SEO-specialist på iProspect att dela några tips för att just ditt Youtube-klipp ska få största möjliga synlighet. Trevlig läsning!

Börja med en sökordsanalys

Youtube är en video-sökmotor så du bör ta dig an innehåll skapandet på ett strategiskt sätt precis som när du gör det för att optimera din hemsida. Det betyder att du bör göra en sökordsanalys för att hitta vad din målgrupp är intresserad av och hur de pratar och söker på Youtube. Du kan göra denna analys med olika verktyg, vi på iProspect gillar keywordtool.io. När du samlat data kring hur din målgrupp söker på Youtube så vet du vad för innehåll du behöver skapa för att svara på deras efterfrågan.  

Viktigt att vara konsekvent

Även om det är toppen att kunna få till en viral hit så är det viktigare att jobba långsiktigt med Youtube och publicera kvalitativt innehåll regelbundet. Publicerar du inte regelbundet så kan det skada dig och ditt antal subscribers, eftersom ni tappar engagemang. Alltså är det viktigt att se på optimeringen och tillväxten på din Youtube-kanal som ett långsiktigt projekt. 

Håll koll på din Watchtime

Youtubes stora mål är att tävla mot linjär-TV och att deras användare stannar på deras plattform så länge så möjligt. De premierar långt och kvalitativt innehåll som engagerar deras användare under en längre tid. En viktigt metrik att hålla ett öga på när du jobbar på att utveckla din kanal är Watchtime, både på enskilda videos men även på snittet för hela din kanal. Det har visat sig att din Watchtime, alltså hur länge användare tittat på en enskild video är en viktig rankingfaktor.

Använd Youtube Analytics för att analysera ditt innehåll och och se hur ser din totala Watchtime ut samt hur den ser ut per video, är det på en specifik plats som användare slutar titta? Vad kan vi lära oss av det till nästa video?

Optimera klippets namn (title) 

Starta din rubrik på videon med det sökord du vill att videon ska ranka på. Exempel: Vi vill att vår video ska ranka och synas på sökningen “Middagstips” som har ca. 67 000 sökningar i månaden på Youtube i Sverige. Då ska vi starta namnet på klippet med ordet Middagstips. Detta har alltså samma princip som när du döper en title till en landningssida, namnet på ditt klipp blir nämligen klippets title. Title är en viktig rankingfaktor och därför bör det önskade sökordet vara det som inleder din title.

Tagga din video korrekt

En tag är ett form av sökord som du lägger till på din video, de är menade att beskriva vad din video handlar om. Taggar kan vara väldigt bra just när det kommer till att få extra views på din video. Det är nämligen så att när du taggar din video på ett genomtänkt sätt har du chansen att synas i fältet “related videos” bredvid andra populära videos med samma typ av ämne. Detta ger ofta mer views än direkt från sökresultatet och därför är det otroligt viktigt att jobba med sin taggning. Se till att ta med insikterna från din sökordsanalys i taggnings arbetet, det är nämligen bra om ditt primära sökord är den första taggen på din video.

Optimera din klickfrekvens (CTR)

Klickfrekvens (CTR) från sökresultatet är en viktig rankingfaktor på Youtube. För att få en bättre CTR så finns det vissa viktiga fält att optimera: 

  • Thumbnail – Den behöver sticka ut och fånga uppmärksamhet i sökresultatet, tänk på text och färg.
  • Title – Som vi nämnt tidigare i texten så är vad som står i din title viktigt för ranking men även att få en bättre CTR % genom att ha med USP:ar, en förklaring om vad du går igenom i klippet samt årtal för att påvisa relevans.
  • Description – Använd ditt valda sökord i din description text men tänkt även på att skriva en lockande och beskrivande text om din video.

Engagemang från användarna

Att få användarna att engagera sig på din kanal kommer gynna din ranking. Engagemanget kan komma naturligt men för att pusha på lite extra så rekommenderar jag att i videon be användaren att interagera i form av att besvara en fråga i kommentarerna eller gilla / prenumerera på din video och kanal.

Detta är bara en liten del av vad du behöver tänka på när du arbetar med Youtube men det är en bra start för att ge dig och ditt företag bra synlighet på världens näst största sökmotor. Lycka till!

/ Claudia Oljemark, SEO Specialist

Chrome planerar loading screen som visar webbplatsens hastighet

Vi har nog alla någon gång besökt en webbplats som vi trott ska ladda snabbt men som helt enkelt inte gör det. Sekund efter sekund går, mätaren tuggar på men ingenting händer och man kanske till och med börjar fundera på om det är ens egen uppkoppling det är fel på eller om sajten bara är långsam?

I framtiden kan du få svar på denna typ av funderingar om du använder webbläsaren Google Chrome då de planerar att märka upp webbplatser som laddar långsamt så att besökaren vet vad de har att förvänta sig redan vid inhämtning av webbplatsen.

Loading screen varnar för en långsam sajt

Tidigare i veckan gick webbläsaren Chrome ut med att de har planer om att implementera olika lösningar som gör det lättare som besökare att veta hur snabb deras upplevelse kommer att bli.

Besöker du en webbplats som tenderar att ta lång tid att ladda kommer en loading screen att visas redan vid inhämtningen av webbplatsen som visar just detta. För snabba sajter kommer istället en grön mätare att dyka upp under adressen istället för en blå.

Funktionen är endast i planeringsstadiet just nu så exakt hur det kommer att se ut eller fungera i praktiken vet vi ännu inte – men vi kan däremot räkna med att något liknande kommer att komma framöver. Nedan ser vi en bild från Google som visar hur det kan se ut:

Bild lånad från Google som visar både loading screen och den blå/gröna baren

Vad denna ändring kan innebära för användaren är att de blir förvarnade om att webbplatsen är långsam och behöver på så vis inte backa tillbaka till sökresultatet för att testa om det var ens egen anslutning det var fel på exempelvis. Sedan är det så klart ännu bättre om man vet om att man har en långsam webbplats att man aktivt arbetar med att förbättra denna!

Laddtider allt viktigare

Webbplatsens laddtid är avgörande när det kommer till användarupplevelsen och hur webbplatsen upplevs av dina besökare. Här har verkligen varje sekund betydelse då en sekund kan vara skillnaden mellan en besökare som stannar kvar eller som väljer att lämna.

Och en snabb webbplats är inte heller endast en prioritet för besökarna utan sökmotorerna har länge visat att sidladdningen är en viktig faktor även i ett SEO-perspektiv. Det är bara att titta tillbaka på alla olika nyheter som har kommit under det senaste året som har med hastigheter att göra.

Hur snabbt laddar din webbplats?

I regel brukar man säga att en webbplats inte ska ta mer än två sekunder att ladda – men gärna snabbare än så om möjligt. I och med att teknikerna ständigt förnyas gör detta också att laddtiderna går att få ner rejält.

Genom att ta hjälp av verktyg som PageSpeed Insights, LightHouse och Hastighetsrapporten i Search Console är det möjligt att identifiera webbplatsens styrkor och svagheter när det kommer till laddtiderna. Både vad som redan fungerar bra och vad som behöver förbättras så att resurserna kan läggas på de aktiviteter som gör störst skillnad.

💡  Lästips

Vill du läsa mer om sidladdning? Missa då inte dessa artiklar:

Ny speed report i Google Search Console

Bara för någon dag sedan lanserade Google en hastighetsrapport i Search Console som ger dig insikter om hur snabbt de olika sidorna på din webbplats laddar. Christine Jansson, SEO-specialist på iProspect berättar mer om den nya rapporten och hur du kan använda den.Sidladdning är en viktig faktor att ta hänsyn till i SEO-arbetet av din webbplats. Detta eftersom sidladdning påverkar såväl användarupplevelse och konverteringsgrad som ranking i sökresultatet. Det är därför glädjande att det i veckan har rullats ut en Speed report i Google Search Console på samtliga marknader som visar data och ger en överblick kring hur snabbt sidor laddar på din webbplats.

Rapporten baseras på faktisk användardata (från webbläsaren Chrome) som visar bland annat URLer grupperade efter om de laddar ”Fast/Snabbt”, ”Moderate/Medelsnabbt” eller ”Slow/Långsamt”. Det går också att titta på mobil vs desktop, samt se URLer där samma typ av problematik finns som påverkar sidladdning negativt.

Rapporten går att hitta som inloggad i Search Console under Enhancements/Förbättringar:

speed report search consoleFortfarande under utveckling

Google har meddelat att den nya rapporten i GSC fortfarande är på ”experiments-stadiet” vilket betyder att den kommer att revideras och förbättras med tiden. Än så länge bör rapporten därför tas med en viss nypa salt gällande de exakta siffror eller data som visas. Trots detta går det ändå att identifiera och analysera en hel del intressant gällande sidladdning för din webbplats redan nu med den data som redan visas här.


Bild lånad från Google som visar hur en av vyerna kan se ut

Så kan du använda rapporten

Den nya rapporten är perfekt för att få en bättre förståelse för hur sidorna på webbplatsen presterar men även för att följa upp och få tips på vad man kan göra. Här kommer några förslag på hur rapporten kan användas:

Jämföra olika sorters sidor

Påvisa ifall det exempelvis finns en viss typ av sidor på din webbplats som har problem med sidladdning. Det är vanligt att olika sorters sidor har olika typer av problem – vissa kanske har stora bilder eller är uppbyggda på ett annat sätt som kan påverka laddtiden.

Följ upp resultat

Vara ett sätt att hålla koll på sidladdning över tid på din webbplats. T.ex se ifall förbättringar syns i denna rapport efter att du har genomfört åtgärder på din webbplats med syfte att förbättra sidladdning.

Få konkreta åtgärdsförslag

För sidor som laddar långsamt kan du få tips på specifika åtgärder som kan göras för att förbättra sidladdningen (genom att du länkas vidare till Google PageSpeed Insights). På samma sätt kan du även undersöka sidor som laddar snabbt för att identifiera vad som har gjorts bra med dessa sidor specifikt – och på så sätt försöka applicera detta även på andra sidor på din webbplats.

Nu väntar vi med spänning på hur denna rapport i GSC utvecklas med tiden och vilken nytta den kan ge oss i arbetet med att förbättra våra webbplatser för både användare och sökmotorer. Har du inte hunnit se och prova på rapporten ännu är det bara att logga in i GSC.

🔍  Vill du läsa mer om den nya rapporten? Då finns ytterligare information hos Google.

SEO-nyheter oktober 2019

En ny månad är här vilket betyder att det är dags att blicka tillbaka och sammanfatta de större nyheterna som har hänt i sökvärlden under oktober. Även denna månad har varit händelserik med bland annat Googles uppdatering BERT som är här för att förändra söket, lansering av tillägget Site Kit till webbplatser som använder WordPress och lite nytt när det kommer till hur videos visas. Trevlig läsning!

Google BERT är här för att förändra söket

Nu har Google rullat ut BERT – det vill säga Bidirectional Encoder Representations from Transformers som är en av de största förändringarna de någonsin gjort inom söket. Denna uppdatering kommer att göra Google ännu bättre på att förstå intentionen bakom varje sökning och kan på så vis leverera mer relevanta sökresultat till sina användare.

Se bara exemplet nedan från Google som visar hur BERT ger relevantare träffar i söket:

Mer om BERT kan du läsa om i Googles utskick eller i denna artikel.

Lansering av Site Kit för WordPress-sajter

För ungefär ett år sedan skrev jag en artikel om att tillägget Site Kit var under utveckling och för bara ett par dagar sedan lanserades produkten för alla. Site Kit är ett gratis plugin till WordPress som samlar data från Googles olika tjänster på ett och samma ställe – du kan exempelvis få insikter från Search Console, GA, AdSense eller PageSpeed Insights utan att behöva lämna adminpanelen.

Bild lånad från Google som visar hur dashboarden i Site Kit kan se ut

Läs mer om Site Kit eller ladda ner det här.

Ny uppmärkning ger lättare överblick i videos

Det sker ständigt förändringar i söket för att förbättra upplevelsen och göra det lättare för oss att hitta vad vi faktiskt är på jakt efter. Nu kommer Google att göra det ännu lättare för användare att se om en video innehåller vad man letar efter genom att låta innehållsskapare märka upp de viktigaste delarna i sina videos. Det gör det lättare att skumma igenom innehållet utan att behöva se videon – precis som vi många gånger gör när vi läser en artikel.

Exempel från Google som visar hur det blir lättare att identifiera innehållet i en video:

Ovan ser vi en bild från sökresultatet på en video som går igenom vad man behöver när man skapar en podd där de mest väsentliga delarna har blivit uppmärkta. Såsom ”microphones”, ”boom arm”, ”shock mount” och ”editing a podcast 101”.

Läs mer om uppmärkningen i Googles blogg.

Nya vyer för videoresultat i Search Console

Nu blir det enklare att ta reda på hur ens videos presterar i söket med hjälp av två helt nya rapporter i Search Console. De två rapporterna gör det både lättare att se hur de presterar i söket samtidigt som det hjälper till att säkerställa att de är korrekt uppmärkta.

Läs mer om de nya vyerna för videos här.

Det är dags att ta farväl av Flash

Flash var tekniken som tog internet med storm ett tidigt 2000-tal och öppnade upp en helt ny värld med interaktiva element, animationer och inte glömma alla webbaserade spel. Men teknikerna förändras och under 2017 gick Adobe ut med att de kommer att sluta utveckla Flash mot slutet av 2020. Sedan dess har olika webbläsare som Chrome, Firefox och Edge slutat stödja tekniken.

Nu har Google också berättat att innehåll som är skapat med hjälp av Flash kommer att ignoreras och att .swf filer inte längre kommer att indexeras i sökresultatet som tidigare.

Läs mer i blogginlägget från Google!

Search for Beginners: ny videoserie från Google

Förra månaden gick Google ut med deras nya serie Search News som uppdaterar sajtägare runt om i världen om det senaste som har hänt i sökvärlden, och nu släpper de ytterligare en serie: Search for Beginners.

Denna videoserie kommer primärt att rikta sig till nybörjaren och gå igenom allt från hur viktig en webbplats är till hur söket fungerar eller hur man ändrar en metabeskrivning. Perfekt som en introduktion till alla som är nya i sökets värld.

Läs mer om Search for Beginners eller spana in serien på YouTube!

💬  Fanns det någon nyhet som du tyckte var extra intressant denna månad?

SEO-nyheter september 2019

När det kommer till nyheter i det organiska söket har september månad verkligen levererat med uppdatering efter uppdatering från Google. Vi har bland annat fått se betyg från egna platser försvinna, två nya länkattribut lanseras och kortare sidtitlar dyka upp i sökresultatet. Vill du veta mer om vad som har hänt i söket under september? Då är det bara att läsa vidare. Trevlig läsning!

Betyg av egna platser visas inte längre i sökresultaten

Webbplatsägare har länge använt sig av strukturerad data för att sticka ut i sökresultatet med rikare träffar, så kallade ”rich snippets”. Ni har säkerligen sett det förut, exempelvis de gula stjärnorna tillsammans med produktinformation eller antalet recensioner som visats direkt i sökresultatet.

Nu berättar Google att en ändring kommer ske som innebär att betyg och recensioner från både lokala platser och organisationer som bedöms som ”self-serving” inte längre kommer visas i sökresultatet. Med andra ord kommer varken betyg eller recensioner för schema-typerna som faller under LocalBusiness och Organization att visas om de anses avse den egna verksamheten.

Läs mer om denna nyhet på Googles egen blogg.

Google testar att korta ned sidtitlarna med fem tecken

I mitten av september gick det att se en tydlig förändring vad gäller sidtitlarnas längd då de gick från att vara runt 55 tecken till 50 tecken i genomsnitt. Att längden på metadatan ändras är inget nytt i sig utan Google gör många gånger olika tester vad gäller färg, längd och teckenstorlek i sökresultatet. Det som är viktigt är att hålla sig uppdaterad och hålla koll på de ändringar som sker!

Än har det gått för lite tid för att veta om denna uppdatering är här för att stanna eller om de kommer att göra ytterligare justeringar. Vill man vara på den säkra sidan att innehållet i titlarna syns kan det vara värt att korta ned dem en aning på sina viktigaste sidor – annars är det bäst att avvakta.

Snabbare insikter i Search Console

Med denna uppdatering behöver du inte längre vänta ett par dagar för att få ta del av den senaste sökordsdatan i Search Console, för nu kommer gårdagens historiska sökordsdata att bli tillgänglig på en gång. Detta kommer att förenkla analysarbetet eftersom vi får ta del av insikterna snabbare vilket leder till snabbare beslut.

Läs mer om hur Search Console hämtar sin data!

De gamla Search Console rapporterna försvinner

Nu är det ett år sedan jag skrev min artikel här på SEO-bloggen om att den nya versionen av Search Console var redo att lämna betastadiet och kunde ses som en färdig produkt. Sedan dess har vi sett nya funktioner komma och verktyget fortsätter utvecklas i en rasande fart vilket innebär att den gamla versionen som gått att nå parallellt nu kommer att stängas ned och hänvisa till den nya versionen istället.

Det har länge varit möjligt att nå flertalet gamla rapporter och dashboards men med denna ändring kommer det inte längre att vara möjligt – dock går det så klart att få samma typ av insikter i nya SC!

Läs mer om förändringen på Googles blogg för webmasters.

September 2019 Core Update

Den 24 september var det dags för en ny core update, det vill säga en större ändring av Googles algoritm som sker kvartalsvis. Totalt sett sker det över 3 200 ändringar varje år enligt Google själva vilket är ett måste för att hålla söket uppdaterat och relevant i alla lägen. I en undersökning från Sistrix.com verkade det primärt vara webbplatser inom hälsa, media och resor som påverkats.

Nya attribut för externa länkar

För hela femton år sedan släpptes länkattributet nofollow som flitigt används idag av webbplatsägare och redaktörer världen runt – men femton är också en lång tid och det är mycket som har hänt sedan dess. Därför har Google valt att skapa två helt nya länkattribut – sponsored som är till för sponsorer av olika slag samt ugc som är till för användargenererat innehåll.

Läs mer om denna nyhet på Googles egen blogg eller i denna artikel som berättar mer om hur de nya attributen fungerar och används.

Få mer kontroll över hur träffarna visas

I mitten av månaden gick Google ut med att de kommer att släppa nya taggar som ger webbplatsägare mer kontroll över hur de organiska träffarna i sökresultatet visas (eller inte visas).  Det kan handla om hur många tecken som ska visas, ifall det finns innehåll som man inte vill ska inkluderas i metadatan eller om bilder ska visas i träffen.

Detta är fortfarande väldigt nytt men vi kan säkerligen räkna med att få se mer funktionalitet i denna riktning framöver.

Läs mer om de nya taggarna!

Goolge lanserar YouTube-serien Search News

Google har släppt en helt ny serie på YouTube vid namn Search News som fokuserar på att ge webbplatsägare och publicister en kort sammanfattning om vad som händer i sökets värld. För det går absolut snabbt och ibland kan det vara svårt att hänga med på alla nya saker som händer.  Avsnitten är ca 5 minuter långa så perfekt om man inte har allt för mycket tid utan vill få en snabb överblick. Avsnittet finns bifogat här nedanför om du vill titta på en gång!

💬  Vilken nyhet tyckte du var extra intressant denna månad?