Det är dags att säga farväl till Flash i 2020

Flash tog internet med storm i början av 2000-talet och berikade webbplatser med schyssta animationer, videos och framförallt spel. Sedan dess har så klart mycket förändrats, nya tekniker har kommit och redan under 2017 gick Adobe ut med att denna teknik inte kommer att vidareutvecklas i slutet av nästa år.

Bara för ett par veckor sedan gick Google ut med att de inte längre kommer att indexera innehåll på webbplatser som är gjorda i Flash eller överhuvudtaget indexera så kallade SWF-filer i sökresultatet.

Denna uppdatering kommer inte som en chock då man redan i 2017 fick reda på att Adobe kommer sluta stödja Flash mot slutet av 2020, så att både sökmotorer och webbläsare väljer att hoppa på detta lite tidigare kommer väldigt naturligt.

Flash genom tiderna

Backar vi bandet till ett tidigt 2000-tal var det inte omöjligt att webbplatser skapades helt och hållet i Flash. Det var som en helt ny värld öppnade sig som skapade liv och färg på webben med saker som inte gick att göra tidigare. Och inte glömma alla spel som blomstrade upp i samband med Flash! Kanske känner du igen några av klassikerna från bilderna nedan?

Det råder inget tvivel om att Flash var oerhört populärt under sin tid och under andra halvåret av 2013 laddades programmet ned över 500 miljoner gånger. Det användes även flitigt av stora webbplatser för film och videos, bland annat YouTube använde det till sin videospelare fram till 2015 då de bytte över till det modernare formatet HTML5.

Flash & SEO

Redan sedan början har Flash skapat problem för sökmotorerna som inte riktigt kunnat läsa av innehållet på sidorna eller följa länkar vilket helt klart försämrade synligheten. Just när det kommer till sökmotoroptimering så har Flash & SEO aldrig gått hand i hand, men det har absolut fungerat bra som enstaka element som banners eller webbaserade spel.

Påverkar uppdateringen min webbplats?

Nej, antagligen inte. Detta kommer endast att beröra webbplatser som använder Flash på sin webbplats idag på något sätt. Med andra ord, har du inget på sajten som är byggt med hjälp av Flash kommer du inte att märka av denna uppdatering.

Har du däremot vissa delar av webbplatsen i Flash som exempelvis videos eller spel är det hög prioritet att byta över så att dina användare fortsatt kan ta del av innehållet och så att sökmotorerna kan indexera det. Det finns många andra moderna alternativ idag som webbläsare och sökmotorer stödjer som exmpelvis HTML5.

Kommer det fortfarande gå att besöka sidor med Flash efter 2020?

Det kommer säkerligen finnas sätt att göra det på – men varken Adobe eller webbläsarna kommer att stödja det vilket gör det osäkert att använda i längden. Majoriteten av webbläsarna blockerar Flash per automatik idag och när stödet är borta kommer det att bli betydligt svårare.

Inte att glömma att det finns anledningar till att Flash stängs ned också – för att det finns bättre, effektivare och säkrare lösningar på marknaden idag. Se därför till att migrera eventuellt innehåll till ett modernare format innan dess!

💡 Lästips för dig som vill veta mer

YouTube & SEO: Sju tips till sökvänliga videos

Youtube är den näst största sökmotorn i hela världen, tätt efter Google. Att lyckas på Youtube handlar inte bara om att posta bra rörligt innehåll utan även att optimera innehållet så att det får bästa möjliga synlighet, precis som med en hemsida som vill få bra synlighet på Google. I denna artikel kommer Claudia Oljemark, SEO-specialist på iProspect att dela några tips för att just ditt Youtube-klipp ska få största möjliga synlighet. Trevlig läsning!

Börja med en sökordsanalys

Youtube är en video-sökmotor så du bör ta dig an innehåll skapandet på ett strategiskt sätt precis som när du gör det för att optimera din hemsida. Det betyder att du bör göra en sökordsanalys för att hitta vad din målgrupp är intresserad av och hur de pratar och söker på Youtube. Du kan göra denna analys med olika verktyg, vi på iProspect gillar keywordtool.io. När du samlat data kring hur din målgrupp söker på Youtube så vet du vad för innehåll du behöver skapa för att svara på deras efterfrågan.  

Viktigt att vara konsekvent

Även om det är toppen att kunna få till en viral hit så är det viktigare att jobba långsiktigt med Youtube och publicera kvalitativt innehåll regelbundet. Publicerar du inte regelbundet så kan det skada dig och ditt antal subscribers, eftersom ni tappar engagemang. Alltså är det viktigt att se på optimeringen och tillväxten på din Youtube-kanal som ett långsiktigt projekt. 

Håll koll på din Watchtime

Youtubes stora mål är att tävla mot linjär-TV och att deras användare stannar på deras plattform så länge så möjligt. De premierar långt och kvalitativt innehåll som engagerar deras användare under en längre tid. En viktigt metrik att hålla ett öga på när du jobbar på att utveckla din kanal är Watchtime, både på enskilda videos men även på snittet för hela din kanal. Det har visat sig att din Watchtime, alltså hur länge användare tittat på en enskild video är en viktig rankingfaktor.

Använd Youtube Analytics för att analysera ditt innehåll och och se hur ser din totala Watchtime ut samt hur den ser ut per video, är det på en specifik plats som användare slutar titta? Vad kan vi lära oss av det till nästa video?

Optimera klippets namn (title) 

Starta din rubrik på videon med det sökord du vill att videon ska ranka på. Exempel: Vi vill att vår video ska ranka och synas på sökningen “Middagstips” som har ca. 67 000 sökningar i månaden på Youtube i Sverige. Då ska vi starta namnet på klippet med ordet Middagstips. Detta har alltså samma princip som när du döper en title till en landningssida, namnet på ditt klipp blir nämligen klippets title. Title är en viktig rankingfaktor och därför bör det önskade sökordet vara det som inleder din title.

Tagga din video korrekt

En tag är ett form av sökord som du lägger till på din video, de är menade att beskriva vad din video handlar om. Taggar kan vara väldigt bra just när det kommer till att få extra views på din video. Det är nämligen så att när du taggar din video på ett genomtänkt sätt har du chansen att synas i fältet “related videos” bredvid andra populära videos med samma typ av ämne. Detta ger ofta mer views än direkt från sökresultatet och därför är det otroligt viktigt att jobba med sin taggning. Se till att ta med insikterna från din sökordsanalys i taggnings arbetet, det är nämligen bra om ditt primära sökord är den första taggen på din video.

Optimera din klickfrekvens (CTR)

Klickfrekvens (CTR) från sökresultatet är en viktig rankingfaktor på Youtube. För att få en bättre CTR så finns det vissa viktiga fält att optimera: 

  • Thumbnail – Den behöver sticka ut och fånga uppmärksamhet i sökresultatet, tänk på text och färg.
  • Title – Som vi nämnt tidigare i texten så är vad som står i din title viktigt för ranking men även att få en bättre CTR % genom att ha med USP:ar, en förklaring om vad du går igenom i klippet samt årtal för att påvisa relevans.
  • Description – Använd ditt valda sökord i din description text men tänkt även på att skriva en lockande och beskrivande text om din video.

Engagemang från användarna

Att få användarna att engagera sig på din kanal kommer gynna din ranking. Engagemanget kan komma naturligt men för att pusha på lite extra så rekommenderar jag att i videon be användaren att interagera i form av att besvara en fråga i kommentarerna eller gilla / prenumerera på din video och kanal.

Detta är bara en liten del av vad du behöver tänka på när du arbetar med Youtube men det är en bra start för att ge dig och ditt företag bra synlighet på världens näst största sökmotor. Lycka till!

/ Claudia Oljemark, SEO Specialist

Chrome planerar loading screen som visar webbplatsens hastighet

Vi har nog alla någon gång besökt en webbplats som vi trott ska ladda snabbt men som helt enkelt inte gör det. Sekund efter sekund går, mätaren tuggar på men ingenting händer och man kanske till och med börjar fundera på om det är ens egen uppkoppling det är fel på eller om sajten bara är långsam?

I framtiden kan du få svar på denna typ av funderingar om du använder webbläsaren Google Chrome då de planerar att märka upp webbplatser som laddar långsamt så att besökaren vet vad de har att förvänta sig redan vid inhämtning av webbplatsen.

Loading screen varnar för en långsam sajt

Tidigare i veckan gick webbläsaren Chrome ut med att de har planer om att implementera olika lösningar som gör det lättare som besökare att veta hur snabb deras upplevelse kommer att bli.

Besöker du en webbplats som tenderar att ta lång tid att ladda kommer en loading screen att visas redan vid inhämtningen av webbplatsen som visar just detta. För snabba sajter kommer istället en grön mätare att dyka upp under adressen istället för en blå.

Funktionen är endast i planeringsstadiet just nu så exakt hur det kommer att se ut eller fungera i praktiken vet vi ännu inte – men vi kan däremot räkna med att något liknande kommer att komma framöver. Nedan ser vi en bild från Google som visar hur det kan se ut:

Bild lånad från Google som visar både loading screen och den blå/gröna baren

Vad denna ändring kan innebära för användaren är att de blir förvarnade om att webbplatsen är långsam och behöver på så vis inte backa tillbaka till sökresultatet för att testa om det var ens egen anslutning det var fel på exempelvis. Sedan är det så klart ännu bättre om man vet om att man har en långsam webbplats att man aktivt arbetar med att förbättra denna!

Laddtider allt viktigare

Webbplatsens laddtid är avgörande när det kommer till användarupplevelsen och hur webbplatsen upplevs av dina besökare. Här har verkligen varje sekund betydelse då en sekund kan vara skillnaden mellan en besökare som stannar kvar eller som väljer att lämna.

Och en snabb webbplats är inte heller endast en prioritet för besökarna utan sökmotorerna har länge visat att sidladdningen är en viktig faktor även i ett SEO-perspektiv. Det är bara att titta tillbaka på alla olika nyheter som har kommit under det senaste året som har med hastigheter att göra.

Hur snabbt laddar din webbplats?

I regel brukar man säga att en webbplats inte ska ta mer än två sekunder att ladda – men gärna snabbare än så om möjligt. I och med att teknikerna ständigt förnyas gör detta också att laddtiderna går att få ner rejält.

Genom att ta hjälp av verktyg som PageSpeed Insights, LightHouse och Hastighetsrapporten i Search Console är det möjligt att identifiera webbplatsens styrkor och svagheter när det kommer till laddtiderna. Både vad som redan fungerar bra och vad som behöver förbättras så att resurserna kan läggas på de aktiviteter som gör störst skillnad.

💡  Lästips

Vill du läsa mer om sidladdning? Missa då inte dessa artiklar:

Ny speed report i Google Search Console

Bara för någon dag sedan lanserade Google en hastighetsrapport i Search Console som ger dig insikter om hur snabbt de olika sidorna på din webbplats laddar. Christine Jansson, SEO-specialist på iProspect berättar mer om den nya rapporten och hur du kan använda den.Sidladdning är en viktig faktor att ta hänsyn till i SEO-arbetet av din webbplats. Detta eftersom sidladdning påverkar såväl användarupplevelse och konverteringsgrad som ranking i sökresultatet. Det är därför glädjande att det i veckan har rullats ut en Speed report i Google Search Console på samtliga marknader som visar data och ger en överblick kring hur snabbt sidor laddar på din webbplats.

Rapporten baseras på faktisk användardata (från webbläsaren Chrome) som visar bland annat URLer grupperade efter om de laddar ”Fast/Snabbt”, ”Moderate/Medelsnabbt” eller ”Slow/Långsamt”. Det går också att titta på mobil vs desktop, samt se URLer där samma typ av problematik finns som påverkar sidladdning negativt.

Rapporten går att hitta som inloggad i Search Console under Enhancements/Förbättringar:

speed report search consoleFortfarande under utveckling

Google har meddelat att den nya rapporten i GSC fortfarande är på ”experiments-stadiet” vilket betyder att den kommer att revideras och förbättras med tiden. Än så länge bör rapporten därför tas med en viss nypa salt gällande de exakta siffror eller data som visas. Trots detta går det ändå att identifiera och analysera en hel del intressant gällande sidladdning för din webbplats redan nu med den data som redan visas här.


Bild lånad från Google som visar hur en av vyerna kan se ut

Så kan du använda rapporten

Den nya rapporten är perfekt för att få en bättre förståelse för hur sidorna på webbplatsen presterar men även för att följa upp och få tips på vad man kan göra. Här kommer några förslag på hur rapporten kan användas:

Jämföra olika sorters sidor

Påvisa ifall det exempelvis finns en viss typ av sidor på din webbplats som har problem med sidladdning. Det är vanligt att olika sorters sidor har olika typer av problem – vissa kanske har stora bilder eller är uppbyggda på ett annat sätt som kan påverka laddtiden.

Följ upp resultat

Vara ett sätt att hålla koll på sidladdning över tid på din webbplats. T.ex se ifall förbättringar syns i denna rapport efter att du har genomfört åtgärder på din webbplats med syfte att förbättra sidladdning.

Få konkreta åtgärdsförslag

För sidor som laddar långsamt kan du få tips på specifika åtgärder som kan göras för att förbättra sidladdningen (genom att du länkas vidare till Google PageSpeed Insights). På samma sätt kan du även undersöka sidor som laddar snabbt för att identifiera vad som har gjorts bra med dessa sidor specifikt – och på så sätt försöka applicera detta även på andra sidor på din webbplats.

Nu väntar vi med spänning på hur denna rapport i GSC utvecklas med tiden och vilken nytta den kan ge oss i arbetet med att förbättra våra webbplatser för både användare och sökmotorer. Har du inte hunnit se och prova på rapporten ännu är det bara att logga in i GSC.

🔍  Vill du läsa mer om den nya rapporten? Då finns ytterligare information hos Google.

SEO-nyheter oktober 2019

En ny månad är här vilket betyder att det är dags att blicka tillbaka och sammanfatta de större nyheterna som har hänt i sökvärlden under oktober. Även denna månad har varit händelserik med bland annat Googles uppdatering BERT som är här för att förändra söket, lansering av tillägget Site Kit till webbplatser som använder WordPress och lite nytt när det kommer till hur videos visas. Trevlig läsning!

Google BERT är här för att förändra söket

Nu har Google rullat ut BERT – det vill säga Bidirectional Encoder Representations from Transformers som är en av de största förändringarna de någonsin gjort inom söket. Denna uppdatering kommer att göra Google ännu bättre på att förstå intentionen bakom varje sökning och kan på så vis leverera mer relevanta sökresultat till sina användare.

Se bara exemplet nedan från Google som visar hur BERT ger relevantare träffar i söket:

Mer om BERT kan du läsa om i Googles utskick eller i denna artikel.

Lansering av Site Kit för WordPress-sajter

För ungefär ett år sedan skrev jag en artikel om att tillägget Site Kit var under utveckling och för bara ett par dagar sedan lanserades produkten för alla. Site Kit är ett gratis plugin till WordPress som samlar data från Googles olika tjänster på ett och samma ställe – du kan exempelvis få insikter från Search Console, GA, AdSense eller PageSpeed Insights utan att behöva lämna adminpanelen.

Bild lånad från Google som visar hur dashboarden i Site Kit kan se ut

Läs mer om Site Kit eller ladda ner det här.

Ny uppmärkning ger lättare överblick i videos

Det sker ständigt förändringar i söket för att förbättra upplevelsen och göra det lättare för oss att hitta vad vi faktiskt är på jakt efter. Nu kommer Google att göra det ännu lättare för användare att se om en video innehåller vad man letar efter genom att låta innehållsskapare märka upp de viktigaste delarna i sina videos. Det gör det lättare att skumma igenom innehållet utan att behöva se videon – precis som vi många gånger gör när vi läser en artikel.

Exempel från Google som visar hur det blir lättare att identifiera innehållet i en video:

Ovan ser vi en bild från sökresultatet på en video som går igenom vad man behöver när man skapar en podd där de mest väsentliga delarna har blivit uppmärkta. Såsom ”microphones”, ”boom arm”, ”shock mount” och ”editing a podcast 101”.

Läs mer om uppmärkningen i Googles blogg.

Nya vyer för videoresultat i Search Console

Nu blir det enklare att ta reda på hur ens videos presterar i söket med hjälp av två helt nya rapporter i Search Console. De två rapporterna gör det både lättare att se hur de presterar i söket samtidigt som det hjälper till att säkerställa att de är korrekt uppmärkta.

Läs mer om de nya vyerna för videos här.

Det är dags att ta farväl av Flash

Flash var tekniken som tog internet med storm ett tidigt 2000-tal och öppnade upp en helt ny värld med interaktiva element, animationer och inte glömma alla webbaserade spel. Men teknikerna förändras och under 2017 gick Adobe ut med att de kommer att sluta utveckla Flash mot slutet av 2020. Sedan dess har olika webbläsare som Chrome, Firefox och Edge slutat stödja tekniken.

Nu har Google också berättat att innehåll som är skapat med hjälp av Flash kommer att ignoreras och att .swf filer inte längre kommer att indexeras i sökresultatet som tidigare.

Läs mer i blogginlägget från Google!

Search for Beginners: ny videoserie från Google

Förra månaden gick Google ut med deras nya serie Search News som uppdaterar sajtägare runt om i världen om det senaste som har hänt i sökvärlden, och nu släpper de ytterligare en serie: Search for Beginners.

Denna videoserie kommer primärt att rikta sig till nybörjaren och gå igenom allt från hur viktig en webbplats är till hur söket fungerar eller hur man ändrar en metabeskrivning. Perfekt som en introduktion till alla som är nya i sökets värld.

Läs mer om Search for Beginners eller spana in serien på YouTube!

💬  Fanns det någon nyhet som du tyckte var extra intressant denna månad?

SEO-nyheter september 2019

När det kommer till nyheter i det organiska söket har september månad verkligen levererat med uppdatering efter uppdatering från Google. Vi har bland annat fått se betyg från egna platser försvinna, två nya länkattribut lanseras och kortare sidtitlar dyka upp i sökresultatet. Vill du veta mer om vad som har hänt i söket under september? Då är det bara att läsa vidare. Trevlig läsning!

Betyg av egna platser visas inte längre i sökresultaten

Webbplatsägare har länge använt sig av strukturerad data för att sticka ut i sökresultatet med rikare träffar, så kallade ”rich snippets”. Ni har säkerligen sett det förut, exempelvis de gula stjärnorna tillsammans med produktinformation eller antalet recensioner som visats direkt i sökresultatet.

Nu berättar Google att en ändring kommer ske som innebär att betyg och recensioner från både lokala platser och organisationer som bedöms som ”self-serving” inte längre kommer visas i sökresultatet. Med andra ord kommer varken betyg eller recensioner för schema-typerna som faller under LocalBusiness och Organization att visas om de anses avse den egna verksamheten.

Läs mer om denna nyhet på Googles egen blogg.

Google testar att korta ned sidtitlarna med fem tecken

I mitten av september gick det att se en tydlig förändring vad gäller sidtitlarnas längd då de gick från att vara runt 55 tecken till 50 tecken i genomsnitt. Att längden på metadatan ändras är inget nytt i sig utan Google gör många gånger olika tester vad gäller färg, längd och teckenstorlek i sökresultatet. Det som är viktigt är att hålla sig uppdaterad och hålla koll på de ändringar som sker!

Än har det gått för lite tid för att veta om denna uppdatering är här för att stanna eller om de kommer att göra ytterligare justeringar. Vill man vara på den säkra sidan att innehållet i titlarna syns kan det vara värt att korta ned dem en aning på sina viktigaste sidor – annars är det bäst att avvakta.

Snabbare insikter i Search Console

Med denna uppdatering behöver du inte längre vänta ett par dagar för att få ta del av den senaste sökordsdatan i Search Console, för nu kommer gårdagens historiska sökordsdata att bli tillgänglig på en gång. Detta kommer att förenkla analysarbetet eftersom vi får ta del av insikterna snabbare vilket leder till snabbare beslut.

Läs mer om hur Search Console hämtar sin data!

De gamla Search Console rapporterna försvinner

Nu är det ett år sedan jag skrev min artikel här på SEO-bloggen om att den nya versionen av Search Console var redo att lämna betastadiet och kunde ses som en färdig produkt. Sedan dess har vi sett nya funktioner komma och verktyget fortsätter utvecklas i en rasande fart vilket innebär att den gamla versionen som gått att nå parallellt nu kommer att stängas ned och hänvisa till den nya versionen istället.

Det har länge varit möjligt att nå flertalet gamla rapporter och dashboards men med denna ändring kommer det inte längre att vara möjligt – dock går det så klart att få samma typ av insikter i nya SC!

Läs mer om förändringen på Googles blogg för webmasters.

September 2019 Core Update

Den 24 september var det dags för en ny core update, det vill säga en större ändring av Googles algoritm som sker kvartalsvis. Totalt sett sker det över 3 200 ändringar varje år enligt Google själva vilket är ett måste för att hålla söket uppdaterat och relevant i alla lägen. I en undersökning från Sistrix.com verkade det primärt vara webbplatser inom hälsa, media och resor som påverkats.

Nya attribut för externa länkar

För hela femton år sedan släpptes länkattributet nofollow som flitigt används idag av webbplatsägare och redaktörer världen runt – men femton är också en lång tid och det är mycket som har hänt sedan dess. Därför har Google valt att skapa två helt nya länkattribut – sponsored som är till för sponsorer av olika slag samt ugc som är till för användargenererat innehåll.

Läs mer om denna nyhet på Googles egen blogg eller i denna artikel som berättar mer om hur de nya attributen fungerar och används.

Få mer kontroll över hur träffarna visas

I mitten av månaden gick Google ut med att de kommer att släppa nya taggar som ger webbplatsägare mer kontroll över hur de organiska träffarna i sökresultatet visas (eller inte visas).  Det kan handla om hur många tecken som ska visas, ifall det finns innehåll som man inte vill ska inkluderas i metadatan eller om bilder ska visas i träffen.

Detta är fortfarande väldigt nytt men vi kan säkerligen räkna med att få se mer funktionalitet i denna riktning framöver.

Läs mer om de nya taggarna!

Goolge lanserar YouTube-serien Search News

Google har släppt en helt ny serie på YouTube vid namn Search News som fokuserar på att ge webbplatsägare och publicister en kort sammanfattning om vad som händer i sökets värld. För det går absolut snabbt och ibland kan det vara svårt att hänga med på alla nya saker som händer.  Avsnitten är ca 5 minuter långa så perfekt om man inte har allt för mycket tid utan vill få en snabb överblick. Avsnittet finns bifogat här nedanför om du vill titta på en gång!

💬  Vilken nyhet tyckte du var extra intressant denna månad?

Next-gen formaten att hålla koll på för effektivare bildoptimering

Det var länge sedan de första bildformaten kom ut som vi alla är så vana vid och använder dagligen, det vill säga format som JPEG, PNG och GIF. Men tekniken går ständigt framåt och under det senaste året har det börjat hända en hel del nytt även här.

Det har nämligen kommit flera stycken nya så kallade next-gen format som erbjuder bättre och effektivare komprimering för bilder. Något som i sin tur leder till att man inte behöver ladda ner lika mycket data och är ett steg i rätt riktning för en snabbare webbplats.

Den senare tiden har man märkt att allt fler verktyg som används för att bedöma en webbplats laddningstid, som exempelvis PageSpeed Insights har börjat rekommendera att byta över till de nya moderna bildformaten. Så om du inte redan har koll på de nya formaten är detta inlägget för dig!

Vad för skillnad gör bildformaten egentligen?

Om man arbetar med sökmotoroptimering har man många gånger hört att webbplatsens laddtid är otroligt viktig. Det är nämligen en av rankingfaktorerna som avgör hur väl din webbplats presterar i det organiska sökresultatet och går hand i hand med hur besökarna upplever din sajt.

Och en av de största bovarna när det kommer till en långsam webbplats är just bilder, så genom att använda rätt bildformat och komprimera dessa korrekt finns det sekunder att spara. Det är något som de nya formaten kan hjälpa till med!

WEBP – Googles egna bildformat

WebP är ett bildformat som Google utvecklar med riktigt bra komprimeringsmöjligheter. De lovar 25-35% mindre bildfiler än JPEG och 26% mindre än PNG. Här finns dessutom både stöd för komprimering, transparenta bakgrunder och för animering. Därför kan det ses som ett bra alternativ till både JPEG, PNG och GIF.

Google har testat att byta över till WebP på några av sina egna produkter som exempelvis Google Play som minskade sina bildstorlekar med 35%. YouTube testade även att byta över till WebP på alla sina thumbnails och såg en minskning på hela 10% vad gäller sidans laddningstid. Inte illa!

Läs mer om WebP!

JPEG 2000 – Skapat av grundarna bakom JPEG

JPEG 2000 är framtaget av Joint Photographic Experts Group, det vill säga grundarna av JPEG som nu utvecklar en ny version med målet att detta format i framtiden ska ersätta JPEG. Till skillnad från JPEG använder JPEG 2000 en annan sorts komprimering som kommer tillåta både snyggare och bättre komprimeringsmöjligheter.

Läs mer om JPEG 2000!

JPEG XR

JPEG XR är skapat av Microsoft som lovar bättre komprimeringsmöjligheter och stöd för transparenta bakgrunder.

Läs mer om JPEG XR!

APNG 

APNG står för Animated Portable Network Graphics som Mozilla står bakom och utvecklar. Det kan ses som en uppgradering av det äldre bildformatet PNG med tillägget att det nu tillåter animering.

Läs mer om APNG!

Finns det några nackdelar med de nya formaten?

En nackdel med att använda vissa av de nya bildformaten idag är att alla webbläsare inte stödjer dem. Än så länge. Flertalet webbläsare både testar och har planer om att implementera stöd för det i framtiden men alla är helt enkelt inte riktigt där ännu.

I takt med att de nya bildformaten blir allt populärare och fler och fler verktyg som Page Speed Insights börjar rekommendera det är det mycket av en tidsfråga innan det slår igenom. Därför kan det vara bra att redan nu ha en plan för hur detta kan gå till rent tekniskt. Kolla möjligheterna i god tid!

Vilka webbläsare stödjer de nya bildformaten?

Nedan kan vi se en lista på vilka bildformat som stöds på de olika webbläsarna:

nextgen bildformat webbläsare

Som det ser ut just nu är det Googles egna bildformat, WebP som stödjs på flest webbläsare (bortsett från Safari och IE) men detta kan så klart ändras i framtiden. Om du vill fortsätta hålla koll och se vilka webbläsare som stödjer de olika formaten kan du besöka caniuse.com.

💡 Lästips

Vill du läsa mer om bildoptimering? Då kan du passa på att läsa mina tidigare artiklar:

Bildformat för webben och sökmotorerna

Alla älskar vi bilder! De ska vara högupplösta, av god kvalité och samtidigt få webbplatsen att ladda på nolltid. Det är tre saker som sällan går hand i hand utan man brukar få kompromissa mellan kvalité och sidhastighet. Men behöver det vara så? Går det att få schyssta bilder utan att de blir onödigt tunga och segar ner webbplatsen? Det korta svaret är ja!

Bara genom att välja rätt format på bilderna går det att se en märkbar skillnad, och om vi dessutom komprimerar dessa går det att få riktigt bra resultat med fina bilder som inte behöver kosta mer än vad det smakar.

För dig som är ny inom bildoptimering eller bara vill färska upp minnet kan du läsa min artikel ”Så optimerar du dina bilder för söket” där jag går igenom bildoptimeringens grunder medan vi idag kommer djupdyka bland de vanligaste bildformaten som finns. Trevlig läsning! 🌸

Hur hänger detta ihop med sökmotoroptimering?

Det finns nog inget som kan tynga ner en webbplats så mycket som stora och högupplösta bilder gör. Hur snabbt en webbplats laddar är en viktig faktor både när det kommer till det betalda och organiska söket där en långsam webbplats kan leda till försämrad synlighet och sämre quality score. Dessutom så skapar det en negativ användarupplevelse för besökarna – för vem gillar att vänta egentligen?

Detta betyder inte att man måste hålla sig borta från fina bilder men att man ska tänka på att göra det på ett korrekt sätt, och bara genom att spara ned bilderna i rätt filformat finns det sekunder att spara!

Bildformaten vi är vana vid

Det är lätt att bli förvirrad när man tänker på alla möjliga bildformat som finns – JPEG, PNG, SVG eller GIF – vad betyder de egentligen? Vad ska man använda och när? Det är stor skillnad mellan filformaten och det är viktigt att välja rätt, inte bara för söket i sig men för att bilderna ska se så bra ut som möjligt.

JPEG – Det mest använda bildformatet på webben

JPEG står för Joint Photographic Experts Group vilket är namnet på utvecklingsteamet bakom det kanske mest använda bildformatet när det kommer till webben. Detta filformat passar perfekt för webbplatser och bloggar med mycket fotografier på grund av de bra komprimeringsmöjligheterna som kan få bilderna att bli väldigt små storleksmässigt. Ett go-to filformat för bilder webben helt enkelt!

Tänk på att bilderna kan förlora kvalité om de komprimeras för mycket, så man får hitta en bra balans som ser bra ut för ögat och som inte slöar ner webbplatsen för mycket.

PNG – För dig som vill ha transparenta bilder

PNG står för Portable Network Graphics och används oftast på grafer, ikoner, illustrationer eller andra bilder där transparent bakgrund är viktig. Till skillnad från JPEG så komprimeras inte bilderna på samma sätt så kvalitén förstörs inte, vilket leder till större filstorlekar men med bättre kvalité. Om du behöver bilder med en transparent eller genomskinlig bakgrund är detta bildformatet för dig!

Med andra ord kan det vara en dålig idé att spara högupplösta fotografier i PNG vid uppladdning på webbplatsen. Detta är för att storleken på filen lätt drar iväg och kommer påverka laddtiden.

GIF – Animerade och rörliga bilder på nolltid

GIF står för Graphics Interchange Format och är mest känt för möjligheten att skapa animerade bilder på webben utan att använda video. Ni har garanterat sett dem på sociala medier tidigare! Om du vill ha animerade bilder finns det egentligen inget bättre alternativ än GIF.

Viktigt att tänka på är så klart att inte göra filerna allt för stora, för då kommer det dra ner på webbplatsens laddtid. Är det mycket innehåll, kör på video istället (som dessutom kan optimeras).

SVG – Perfekt för enklare loggor, ikoner & vektorgrafik

SVG står för Scalable Vector Graphics och fungerar något annorlunda än de andra bildformaten eftersom det egentligen är ett dokumentformat likt HTML eller CSS, där filen består av en kod som berättar hur bilden ska se ut. Som namnet avslöjar är bilderna helt skalbara och kommer att hålla samma goda kvalité oavsett upplösning på skärm eller enhet.

Passar perfekt för olika typer av enklare ikoner, symboler och loggor då filerna inte blir alltför stora och håller god kvalité.

Hur vet jag vilket bildformat som används?

Det kan man enkelt ta reda på genom att titta på bildens filändelse. Du kan säkert ha sett i URLen när du öppnar en bild i en ny flik eller när du laddar ner en bild att det slutar med .png, .gif eller .jpg. Det visar vilket format som bilden är sparad i! Du kan så klart även ladda ner bilden och välja ”inställningar” som på bilden nedan.

Vilket bildformat passar mig och min webbplats?

I ett SEO-perspektiv spelar det egentligen ingen större roll vilket format du väljer att använda, så länge det inte påverkar webbplatsens laddtid negativt. Bilderna i sig kommer kunna indexeras i sökresultatet oavsett om du väljer JPEG, PNG eller GIF – bara de blir optimerade för söket.

Tänk istället på att välja format baserat på vilken funktionalitet du behöver, komprimera bilderna och ladda inte upp dem i större upplösning än vad de behöver vara. Det kommer man långt på!

Nya bildformat på väg

Du kanske har hört talas om att det finns nya, så kallade next gen bildformat på ingång som kan komprimera bilder både effektivare och bättre? Ett av de nya bildformaten heter WebP och kan ses som ett effektivare alternativ till JPEG, PNG och GIF. Du kan läsa mer om de olika formaten i min artikel ”Next-gen formaten att hålla koll på för effektivare optimering”.

💡 Lästips

Intresserad av bildoptimering och vill läsa mer? Missa då inte mina andra inlägg:

Optimerar du dina gamla inlägg?

Så fort en artikel ska tas fram lägger man ofta massvis med tid på förarbete och research. Vi börjar brainstorma idéer och tittar på sökbeteenden. Sökordsanalyser studeras för att se hur vi kan skapa det optimala innehållet som våra besökare inte kan göra annat än älska. Sedan är det dags för det sista steget: optimeringen där vi ger artikeln de bästa förutsättningarna att nå fina resultat i sökmotorerna.

Men sen då?

Det är just det, för här tar det många gånger stopp. Så fort man klickar på publicera läggs artikeln på hyllan och man rör den inte igen. Vissa av inläggen kommer att prestera bra medan andra kanske inte lyckas ta sig högre än sida tre i sökresultatet.

Det är här vi bör komma in och optimera de artiklar vi spenderat så mycket tid på att ta fram från första början. För varför inte göra något som redan presterar bra ännu bättre – och det som inte gick som planerat kan vi bara tjäna på att förbättra och arbeta vidare med.

Känner du igen dig i detta? Det tror jag många gör för det är som sagt väldigt vanligt att inte ge så mycket kärlek till gammalt innehåll utan istället blicka framåt och skapa nytt, men genom att optimera vad du redan har finns det mycket att vinna!

Det skapas allt mer och mer innehåll

Det är ingen nyhet att allt fler och fler företag de senaste åren har fått upp ögonen för content marketing och vikten av att skapa relevant och hållbart innehåll för sin målgrupp i alla lägen. Vad detta också innebär är att det skapas otroligt mycket innehåll och konkurrensen blir allt större och större.

Ta bara en titt på grafen nedan från WordPress som visar antalet publicerade inlägg per månad på deras plattform från oktober 2006 till idag:

Det har skett en rejäl ökning om vi tittar tillbaka ett par år – och detta är som sagt endast inlägg som är publicerade på WordPress egen plattform utan att räkna in alla andra CMS som finns där ute. I december 2018 skapades det dessutom hela 136 miljoner inlägg bara på en månad, så det skrivs en hel del med andra ord!

När så pass mycket innehåll skapas blir konkurrensen också hårdare, vilket gör det extra viktigt att man inte bara tänker på att skapa nytt utan även underhåller gamla artiklar man har liggandes på webbplatsen.

Att skapa nytt innehåll kommer alltid vara viktigt, men om man redan har mycket bra befintligt innehåll kanske det bara behövs en finslipning för att de ska nå riktigt bra resultat istället för att börja om från början med en ny.

Börja analysera & optimera

Så hur kommer man igång? När en artikel har varit live ett tag är det dags att börja analysera och ta reda på hur det har gått för att exempelvis förbättra ranking eller klickfrekvens, så här kommer en liten lista på aktiviteter man kan börja med!

🔍 Analysera datan

Börja med att ta reda på hur det faktiskt går för artikeln genom att titta i verktyg som Google Analytics eller Search Console. Hur mycket trafik har artikeln dragit in? Hur ser avvisningsfrekvensen ut? Lämnar besökarna sidan direkt? Hur är det med ranking och klickfrekvens? Genom att svara på dessa frågor är det lättare att veta hur man ska gå vidare.

💡 Se över prioriterade sökord

Sökord och sökvolymer kan ändras och därför är det alltid bra att hålla sig uppdaterad. Säkerställ att dina valda sökord för inlägget fortfarande är aktuella. Kanske har det kommit nya relevanta sökord som man vill inkludera i innehållet eller något sökord man vill byta ut?

📝 Optimering av innehåll

Ta en titt på innehållet för att se om det finns några ändringar vi vill göra utifrån de prioriterade sökorden och insikter från analysen i steg ett. Kanske går det att formulera om metadatan för att förbättra klickfrekvensen, byta ut sökord eller säkerställa att det är rätt antal tecken (för Google brukar ändra om lite titt som tätt). Samma sak gäller brödtext och rubriker.

🕗 Utdaterat innehåll

Om du skapade en artikel för flera år sedan finns det säkert mycket som har hänt sedan dess. Det kanske finns inaktuellt innehåll som behöver tas bort, nytt relevant innehåll att skriva om eller länkar som är trasiga. Vad kan uppdateras, tas bort eller läggas till?

♻️ Gör det till en rutin

Det viktigaste att ta med sig från detta är att göra optimeringen till en rutin och se hur man kan förbättra sina artiklar som man en gång har tagit fram kontinuerligt. För det är precis vad som är nödvändigt om man vill nå bra placeringar i det organiska söket – att arbeta löpande och ständigt göra små förbättringar, för ett inlägg blir egentligen aldrig färdigt.

För att summera..

Konkurrensen blir allt hårdare och hårdare i takt med att mer innehåll skapas vilket betyder att man inte får glömma bort att lägga fokus på allt befintligt innehåll man har på webbplatsen. Har man redan mycket bra innehåll kan det vara bättre att se över befintligt istället för att bara skapa nytt.

Planera därför in några rundor per år där du ser över gamla artiklar, för chansen är stor att det finns mycket man kan göra för att förbättra dem som kan göra stor skillnad när det kommer till trafik och ranking. Lycka till med optimeringen!

Lästips

Missa inte några andra av mina blogginlägg som jag skrivit här på DagensMedia:

Därför indexeras inte din webbplats

Optimerar du dina PDF-filer?

Tillägg i Chrome för dig som arbetar med SEO

Lista över de vanligaste statuskoderna och vad de betyder

Statuskoderna är många och inte helt lätta att förstå, för genom att endast titta på dem har man oftast ingen aning om vad de betyder. 301, 404 eller 200? Det är omöjligt att veta likaså varför dessa tre siffror kan ha så stor betydelse för webbplatser och sökmotorer. Men det blir det ändring på för i detta inlägg kommer jag lista de vanligaste statuskoderna och dess innebörd. Trevlig läsning!

Vad är en statuskod för något?

Varje gång du besöker en webbplats begär din webbläsare information från webbplatsens server för att kunna visa webbplatsen och alla dess komponenter för dig. Webbservern svarar i sin tur på din förfrågan med en tresiffrig kod – en så kallad HTTP-statuskod som sökmotorerna också tittar på.

Denna kod låter dig se status för en viss sida, exempelvis om webbplatsen inte laddar korrekt, vilken sorts ompekning som används eller för att bekräfta att det faktiskt fungerar som det är tänkt. När man arbetar med sökmotoroptimering blir dessa statuskoder snabbt en del av vardagen och genom att förstå vad de betyder och hur man arbetar med dem blir det betydligt lättare att både hitta och lösa eventuella webbplatsfel.

☑️ Statuskod 200 – OK

Låt oss börja denna lista med den kanske mest självklara statuskoden av dem alla – statuskod 200 OK. Den betyder precis som det låter att allting är OK och fungerar som det ska. Förfrågan lyckades, sidan som efterfrågades existerar och servern kommer börja visa denna sida och dess komponenter (såsom bilder, CSS och JS-filer). Sidan hämtas in precis som det ska, det finns inga problem i sikte helt enkelt!

➡️ Statuskod 301 – Sidan är permanent flyttad

Du kan säkert hört talas om att sidor på webbplatsen som tas bort eller flyttas alltid ska pekas om med en permanent ompekning till den nya versionen. Statuskod 301 betyder just det, att en sida har tagits bort permanent och att både besökare och sökmotorer blir hänvisade till den nya adressen istället.

På så vis tappas inga besökare, sökmotorer eller länkkraft bort längs vägen utan hittar precis dit dem skulle. För sökmotorerna är detta även en signal att de behöver uppdatera sitt index.

🔜 Statuskod 302 – Sidan är temporärt flyttad

Denna statuskod fungerar på ett liknande sätt som statuskod 301, det som skiljer dem åt är att statuskod 302 endast ska användas vid temporära tillfällen. Sökmotorerna ser denna ompekning som att sidan är temporärt flyttad och kommer tillbaka snart och ska därför inte användas vid en permanent flytt. Med andra ord, ser ni att 302-ompekningar används vid exempelvis en migrering bör ni ta en extra koll!

️Statuskod 404 – Sidan hittas inte

Detta kan vara statuskoden som kanske flest personer känner till, för hur många har någon gång inte lyckats klicka sig in på en sida som inte finns och sett siffrorna 404 följt av sidan kan inte hittas? Statuskod 404 innebär att sidan är borttagen och går inte att hitta på servern, antingen temporärt eller permanent. Varken sökmotorer eller besökare kan nå sidan.

⚠️ Statuskod 500 – Internt serverfel

Denna statuskod betyder att det är något fel på webbplatsens server vilket leder till att varken sökmotorer eller besökare kan komma åt sidan. Om ni ser att flera sidor på er webbplats svarar med statuskod 500 är det hög tid att kontakta era utvecklare för att både undersöka och åtgärda så snabbt som möjligt.

Hur ser jag vilken statuskod en specifik sida har?

Att se vilken statuskod en specifik sida har är väldigt lätt att göra, bara man har rätt tillägg i webbläsaren. Med ett plugin som Link Redirect Trace behöver du endast klicka för att se statuskoden för sidan du besöker. Hur smidigt är inte det? Nedan är en bild från tillägget Redirect Path som visar vad statuskoden är för Dagens Medias startsida!

Vill bli tipsad om fler effektiva SEO-plugins? Missa inte mitt tidigare inlägg ”8 Plugins till Chrome för dig som arbetar med SEO” där jag delar flera av mina favoriter som jag själv använder dagligen.

Kan statuskod 200 OK vara dåligt?

En bonusfråga då det är lätt att tro att en statuskod 200 OK alltid är bra, men så behöver det inte alltid vara. Ett vanligt problem jag stöter på då och då är att sidor som egentligen inte finns, det vill säga 404-sidor svarar med statuskod 200 OK. Detta är inte optimalt eftersom man berättar för sökmotorerna att en sida som inte finns, finns vilket kan leda till indexering av felaktiga sidor.

Sökmotorerna blir givetvis smartare och smartare hela tiden, men undvik detta om det går och se till att alla sidor svarar med rätt statuskod. 200 om sidan finns – 404 om den inte gör det.

Betydligt fler statuskoder finns

Som jag inledde detta inlägg med finns det väldigt många statuskoder, betydligt fler än vad jag tagit upp här! Närmare sagt 60 stycken statuskoder finns det (och många av dem har man nog aldrig hört talas om över huvud taget). Så om du är nyfiken och vill läsa mer om alla de olika statuskoderna ta en titt på denna sida som listar allihopa.

🌟 Få din SEO-fråga besvarad i ett kommande blogginlägg

Har du en SEO-fråga som du skulle vilja ha besvarad och som du tror andra också kan vara intresserade av? Kanske vill du veta varför det är rekommenderat att använda en 301-ompekning över en 302:a, varför duplicerat innehåll är något man bör undvika eller är nyfiken på en ny trend du hört talas om?

Tveka då inte att höra av dig till mig i ett mejl (alexandra.jung@iprospect.com) med rubrik SEO-bloggen och din fråga så är chansen stor att jag tar upp det i ett kommande inlägg! 😊