Next-gen formaten att hålla koll på för effektivare bildoptimering

Det var länge sedan de första bildformaten kom ut som vi alla är så vana vid och använder dagligen, det vill säga format som JPEG, PNG och GIF. Men tekniken går ständigt framåt och under det senaste året har det börjat hända en hel del nytt även här.

Det har nämligen kommit flera stycken nya så kallade next-gen format som erbjuder bättre och effektivare komprimering för bilder. Något som i sin tur leder till att man inte behöver ladda ner lika mycket data och är ett steg i rätt riktning för en snabbare webbplats.

Den senare tiden har man märkt att allt fler verktyg som används för att bedöma en webbplats laddningstid, som exempelvis PageSpeed Insights har börjat rekommendera att byta över till de nya moderna bildformaten. Så om du inte redan har koll på de nya formaten är detta inlägget för dig!

Vad för skillnad gör bildformaten egentligen?

Om man arbetar med sökmotoroptimering har man många gånger hört att webbplatsens laddtid är otroligt viktig. Det är nämligen en av rankingfaktorerna som avgör hur väl din webbplats presterar i det organiska sökresultatet och går hand i hand med hur besökarna upplever din sajt.

Och en av de största bovarna när det kommer till en långsam webbplats är just bilder, så genom att använda rätt bildformat och komprimera dessa korrekt finns det sekunder att spara. Det är något som de nya formaten kan hjälpa till med!

WEBP – Googles egna bildformat

WebP är ett bildformat som Google utvecklar med riktigt bra komprimeringsmöjligheter. De lovar 25-35% mindre bildfiler än JPEG och 26% mindre än PNG. Här finns dessutom både stöd för komprimering, transparenta bakgrunder och för animering. Därför kan det ses som ett bra alternativ till både JPEG, PNG och GIF.

Google har testat att byta över till WebP på några av sina egna produkter som exempelvis Google Play som minskade sina bildstorlekar med 35%. YouTube testade även att byta över till WebP på alla sina thumbnails och såg en minskning på hela 10% vad gäller sidans laddningstid. Inte illa!

Läs mer om WebP!

JPEG 2000 – Skapat av grundarna bakom JPEG

JPEG 2000 är framtaget av Joint Photographic Experts Group, det vill säga grundarna av JPEG som nu utvecklar en ny version med målet att detta format i framtiden ska ersätta JPEG. Till skillnad från JPEG använder JPEG 2000 en annan sorts komprimering som kommer tillåta både snyggare och bättre komprimeringsmöjligheter.

Läs mer om JPEG 2000!

JPEG XR

JPEG XR är skapat av Microsoft som lovar bättre komprimeringsmöjligheter och stöd för transparenta bakgrunder.

Läs mer om JPEG XR!

APNG 

APNG står för Animated Portable Network Graphics som Mozilla står bakom och utvecklar. Det kan ses som en uppgradering av det äldre bildformatet PNG med tillägget att det nu tillåter animering.

Läs mer om APNG!

Finns det några nackdelar med de nya formaten?

En nackdel med att använda vissa av de nya bildformaten idag är att alla webbläsare inte stödjer dem. Än så länge. Flertalet webbläsare både testar och har planer om att implementera stöd för det i framtiden men alla är helt enkelt inte riktigt där ännu.

I takt med att de nya bildformaten blir allt populärare och fler och fler verktyg som Page Speed Insights börjar rekommendera det är det mycket av en tidsfråga innan det slår igenom. Därför kan det vara bra att redan nu ha en plan för hur detta kan gå till rent tekniskt. Kolla möjligheterna i god tid!

Vilka webbläsare stödjer de nya bildformaten?

Nedan kan vi se en lista på vilka bildformat som stöds på de olika webbläsarna:

nextgen bildformat webbläsare

Som det ser ut just nu är det Googles egna bildformat, WebP som stödjs på flest webbläsare (bortsett från Safari och IE) men detta kan så klart ändras i framtiden. Om du vill fortsätta hålla koll och se vilka webbläsare som stödjer de olika formaten kan du besöka caniuse.com.

💡 Lästips

Vill du läsa mer om bildoptimering? Då kan du passa på att läsa mina tidigare artiklar:

Bildformat för webben och sökmotorerna

Alla älskar vi bilder! De ska vara högupplösta, av god kvalité och samtidigt få webbplatsen att ladda på nolltid. Det är tre saker som sällan går hand i hand utan man brukar få kompromissa mellan kvalité och sidhastighet. Men behöver det vara så? Går det att få schyssta bilder utan att de blir onödigt tunga och segar ner webbplatsen? Det korta svaret är ja!

Bara genom att välja rätt format på bilderna går det att se en märkbar skillnad, och om vi dessutom komprimerar dessa går det att få riktigt bra resultat med fina bilder som inte behöver kosta mer än vad det smakar.

För dig som är ny inom bildoptimering eller bara vill färska upp minnet kan du läsa min artikel ”Så optimerar du dina bilder för söket” där jag går igenom bildoptimeringens grunder medan vi idag kommer djupdyka bland de vanligaste bildformaten som finns. Trevlig läsning! 🌸

Hur hänger detta ihop med sökmotoroptimering?

Det finns nog inget som kan tynga ner en webbplats så mycket som stora och högupplösta bilder gör. Hur snabbt en webbplats laddar är en viktig faktor både när det kommer till det betalda och organiska söket där en långsam webbplats kan leda till försämrad synlighet och sämre quality score. Dessutom så skapar det en negativ användarupplevelse för besökarna – för vem gillar att vänta egentligen?

Detta betyder inte att man måste hålla sig borta från fina bilder men att man ska tänka på att göra det på ett korrekt sätt, och bara genom att spara ned bilderna i rätt filformat finns det sekunder att spara!

Bildformaten vi är vana vid

Det är lätt att bli förvirrad när man tänker på alla möjliga bildformat som finns – JPEG, PNG, SVG eller GIF – vad betyder de egentligen? Vad ska man använda och när? Det är stor skillnad mellan filformaten och det är viktigt att välja rätt, inte bara för söket i sig men för att bilderna ska se så bra ut som möjligt.

JPEG – Det mest använda bildformatet på webben

JPEG står för Joint Photographic Experts Group vilket är namnet på utvecklingsteamet bakom det kanske mest använda bildformatet när det kommer till webben. Detta filformat passar perfekt för webbplatser och bloggar med mycket fotografier på grund av de bra komprimeringsmöjligheterna som kan få bilderna att bli väldigt små storleksmässigt. Ett go-to filformat för bilder webben helt enkelt!

Tänk på att bilderna kan förlora kvalité om de komprimeras för mycket, så man får hitta en bra balans som ser bra ut för ögat och som inte slöar ner webbplatsen för mycket.

PNG – För dig som vill ha transparenta bilder

PNG står för Portable Network Graphics och används oftast på grafer, ikoner, illustrationer eller andra bilder där transparent bakgrund är viktig. Till skillnad från JPEG så komprimeras inte bilderna på samma sätt så kvalitén förstörs inte, vilket leder till större filstorlekar men med bättre kvalité. Om du behöver bilder med en transparent eller genomskinlig bakgrund är detta bildformatet för dig!

Med andra ord kan det vara en dålig idé att spara högupplösta fotografier i PNG vid uppladdning på webbplatsen. Detta är för att storleken på filen lätt drar iväg och kommer påverka laddtiden.

GIF – Animerade och rörliga bilder på nolltid

GIF står för Graphics Interchange Format och är mest känt för möjligheten att skapa animerade bilder på webben utan att använda video. Ni har garanterat sett dem på sociala medier tidigare! Om du vill ha animerade bilder finns det egentligen inget bättre alternativ än GIF.

Viktigt att tänka på är så klart att inte göra filerna allt för stora, för då kommer det dra ner på webbplatsens laddtid. Är det mycket innehåll, kör på video istället (som dessutom kan optimeras).

SVG – Perfekt för enklare loggor, ikoner & vektorgrafik

SVG står för Scalable Vector Graphics och fungerar något annorlunda än de andra bildformaten eftersom det egentligen är ett dokumentformat likt HTML eller CSS, där filen består av en kod som berättar hur bilden ska se ut. Som namnet avslöjar är bilderna helt skalbara och kommer att hålla samma goda kvalité oavsett upplösning på skärm eller enhet.

Passar perfekt för olika typer av enklare ikoner, symboler och loggor då filerna inte blir alltför stora och håller god kvalité.

Hur vet jag vilket bildformat som används?

Det kan man enkelt ta reda på genom att titta på bildens filändelse. Du kan säkert ha sett i URLen när du öppnar en bild i en ny flik eller när du laddar ner en bild att det slutar med .png, .gif eller .jpg. Det visar vilket format som bilden är sparad i! Du kan så klart även ladda ner bilden och välja ”inställningar” som på bilden nedan.

Vilket bildformat passar mig och min webbplats?

I ett SEO-perspektiv spelar det egentligen ingen större roll vilket format du väljer att använda, så länge det inte påverkar webbplatsens laddtid negativt. Bilderna i sig kommer kunna indexeras i sökresultatet oavsett om du väljer JPEG, PNG eller GIF – bara de blir optimerade för söket.

Tänk istället på att välja format baserat på vilken funktionalitet du behöver, komprimera bilderna och ladda inte upp dem i större upplösning än vad de behöver vara. Det kommer man långt på!

Nya bildformat på väg

Du kanske har hört talas om att det finns nya, så kallade next gen bildformat på ingång som kan komprimera bilder både effektivare och bättre? Ett av de nya bildformaten heter WebP och kan ses som ett effektivare alternativ till JPEG, PNG och GIF. Du kan läsa mer om de olika formaten i min artikel ”Next-gen formaten att hålla koll på för effektivare optimering”.

💡 Lästips

Intresserad av bildoptimering och vill läsa mer? Missa då inte mina andra inlägg:

Optimerar du dina gamla inlägg?

Så fort en artikel ska tas fram lägger man ofta massvis med tid på förarbete och research. Vi börjar brainstorma idéer och tittar på sökbeteenden. Sökordsanalyser studeras för att se hur vi kan skapa det optimala innehållet som våra besökare inte kan göra annat än älska. Sedan är det dags för det sista steget: optimeringen där vi ger artikeln de bästa förutsättningarna att nå fina resultat i sökmotorerna.

Men sen då?

Det är just det, för här tar det många gånger stopp. Så fort man klickar på publicera läggs artikeln på hyllan och man rör den inte igen. Vissa av inläggen kommer att prestera bra medan andra kanske inte lyckas ta sig högre än sida tre i sökresultatet.

Det är här vi bör komma in och optimera de artiklar vi spenderat så mycket tid på att ta fram från första början. För varför inte göra något som redan presterar bra ännu bättre – och det som inte gick som planerat kan vi bara tjäna på att förbättra och arbeta vidare med.

Känner du igen dig i detta? Det tror jag många gör för det är som sagt väldigt vanligt att inte ge så mycket kärlek till gammalt innehåll utan istället blicka framåt och skapa nytt, men genom att optimera vad du redan har finns det mycket att vinna!

Det skapas allt mer och mer innehåll

Det är ingen nyhet att allt fler och fler företag de senaste åren har fått upp ögonen för content marketing och vikten av att skapa relevant och hållbart innehåll för sin målgrupp i alla lägen. Vad detta också innebär är att det skapas otroligt mycket innehåll och konkurrensen blir allt större och större.

Ta bara en titt på grafen nedan från WordPress som visar antalet publicerade inlägg per månad på deras plattform från oktober 2006 till idag:

Det har skett en rejäl ökning om vi tittar tillbaka ett par år – och detta är som sagt endast inlägg som är publicerade på WordPress egen plattform utan att räkna in alla andra CMS som finns där ute. I december 2018 skapades det dessutom hela 136 miljoner inlägg bara på en månad, så det skrivs en hel del med andra ord!

När så pass mycket innehåll skapas blir konkurrensen också hårdare, vilket gör det extra viktigt att man inte bara tänker på att skapa nytt utan även underhåller gamla artiklar man har liggandes på webbplatsen.

Att skapa nytt innehåll kommer alltid vara viktigt, men om man redan har mycket bra befintligt innehåll kanske det bara behövs en finslipning för att de ska nå riktigt bra resultat istället för att börja om från början med en ny.

Börja analysera & optimera

Så hur kommer man igång? När en artikel har varit live ett tag är det dags att börja analysera och ta reda på hur det har gått för att exempelvis förbättra ranking eller klickfrekvens, så här kommer en liten lista på aktiviteter man kan börja med!

🔍 Analysera datan

Börja med att ta reda på hur det faktiskt går för artikeln genom att titta i verktyg som Google Analytics eller Search Console. Hur mycket trafik har artikeln dragit in? Hur ser avvisningsfrekvensen ut? Lämnar besökarna sidan direkt? Hur är det med ranking och klickfrekvens? Genom att svara på dessa frågor är det lättare att veta hur man ska gå vidare.

💡 Se över prioriterade sökord

Sökord och sökvolymer kan ändras och därför är det alltid bra att hålla sig uppdaterad. Säkerställ att dina valda sökord för inlägget fortfarande är aktuella. Kanske har det kommit nya relevanta sökord som man vill inkludera i innehållet eller något sökord man vill byta ut?

📝 Optimering av innehåll

Ta en titt på innehållet för att se om det finns några ändringar vi vill göra utifrån de prioriterade sökorden och insikter från analysen i steg ett. Kanske går det att formulera om metadatan för att förbättra klickfrekvensen, byta ut sökord eller säkerställa att det är rätt antal tecken (för Google brukar ändra om lite titt som tätt). Samma sak gäller brödtext och rubriker.

🕗 Utdaterat innehåll

Om du skapade en artikel för flera år sedan finns det säkert mycket som har hänt sedan dess. Det kanske finns inaktuellt innehåll som behöver tas bort, nytt relevant innehåll att skriva om eller länkar som är trasiga. Vad kan uppdateras, tas bort eller läggas till?

♻️ Gör det till en rutin

Det viktigaste att ta med sig från detta är att göra optimeringen till en rutin och se hur man kan förbättra sina artiklar som man en gång har tagit fram kontinuerligt. För det är precis vad som är nödvändigt om man vill nå bra placeringar i det organiska söket – att arbeta löpande och ständigt göra små förbättringar, för ett inlägg blir egentligen aldrig färdigt.

För att summera..

Konkurrensen blir allt hårdare och hårdare i takt med att mer innehåll skapas vilket betyder att man inte får glömma bort att lägga fokus på allt befintligt innehåll man har på webbplatsen. Har man redan mycket bra innehåll kan det vara bättre att se över befintligt istället för att bara skapa nytt.

Planera därför in några rundor per år där du ser över gamla artiklar, för chansen är stor att det finns mycket man kan göra för att förbättra dem som kan göra stor skillnad när det kommer till trafik och ranking. Lycka till med optimeringen!

Lästips

Missa inte några andra av mina blogginlägg som jag skrivit här på DagensMedia:

Därför indexeras inte din webbplats

Optimerar du dina PDF-filer?

Tillägg i Chrome för dig som arbetar med SEO

Lista över de vanligaste statuskoderna och vad de betyder

Statuskoderna är många och inte helt lätta att förstå, för genom att endast titta på dem har man oftast ingen aning om vad de betyder. 301, 404 eller 200? Det är omöjligt att veta likaså varför dessa tre siffror kan ha så stor betydelse för webbplatser och sökmotorer. Men det blir det ändring på för i detta inlägg kommer jag lista de vanligaste statuskoderna och dess innebörd. Trevlig läsning!

Vad är en statuskod för något?

Varje gång du besöker en webbplats begär din webbläsare information från webbplatsens server för att kunna visa webbplatsen och alla dess komponenter för dig. Webbservern svarar i sin tur på din förfrågan med en tresiffrig kod – en så kallad HTTP-statuskod som sökmotorerna också tittar på.

Denna kod låter dig se status för en viss sida, exempelvis om webbplatsen inte laddar korrekt, vilken sorts ompekning som används eller för att bekräfta att det faktiskt fungerar som det är tänkt. När man arbetar med sökmotoroptimering blir dessa statuskoder snabbt en del av vardagen och genom att förstå vad de betyder och hur man arbetar med dem blir det betydligt lättare att både hitta och lösa eventuella webbplatsfel.

☑️ Statuskod 200 – OK

Låt oss börja denna lista med den kanske mest självklara statuskoden av dem alla – statuskod 200 OK. Den betyder precis som det låter att allting är OK och fungerar som det ska. Förfrågan lyckades, sidan som efterfrågades existerar och servern kommer börja visa denna sida och dess komponenter (såsom bilder, CSS och JS-filer). Sidan hämtas in precis som det ska, det finns inga problem i sikte helt enkelt!

➡️ Statuskod 301 – Sidan är permanent flyttad

Du kan säkert hört talas om att sidor på webbplatsen som tas bort eller flyttas alltid ska pekas om med en permanent ompekning till den nya versionen. Statuskod 301 betyder just det, att en sida har tagits bort permanent och att både besökare och sökmotorer blir hänvisade till den nya adressen istället.

På så vis tappas inga besökare, sökmotorer eller länkkraft bort längs vägen utan hittar precis dit dem skulle. För sökmotorerna är detta även en signal att de behöver uppdatera sitt index.

🔜 Statuskod 302 – Sidan är temporärt flyttad

Denna statuskod fungerar på ett liknande sätt som statuskod 301, det som skiljer dem åt är att statuskod 302 endast ska användas vid temporära tillfällen. Sökmotorerna ser denna ompekning som att sidan är temporärt flyttad och kommer tillbaka snart och ska därför inte användas vid en permanent flytt. Med andra ord, ser ni att 302-ompekningar används vid exempelvis en migrering bör ni ta en extra koll!

️Statuskod 404 – Sidan hittas inte

Detta kan vara statuskoden som kanske flest personer känner till, för hur många har någon gång inte lyckats klicka sig in på en sida som inte finns och sett siffrorna 404 följt av sidan kan inte hittas? Statuskod 404 innebär att sidan är borttagen och går inte att hitta på servern, antingen temporärt eller permanent. Varken sökmotorer eller besökare kan nå sidan.

⚠️ Statuskod 500 – Internt serverfel

Denna statuskod betyder att det är något fel på webbplatsens server vilket leder till att varken sökmotorer eller besökare kan komma åt sidan. Om ni ser att flera sidor på er webbplats svarar med statuskod 500 är det hög tid att kontakta era utvecklare för att både undersöka och åtgärda så snabbt som möjligt.

Hur ser jag vilken statuskod en specifik sida har?

Att se vilken statuskod en specifik sida har är väldigt lätt att göra, bara man har rätt tillägg i webbläsaren. Med ett plugin som Link Redirect Trace behöver du endast klicka för att se statuskoden för sidan du besöker. Hur smidigt är inte det? Nedan är en bild från tillägget Redirect Path som visar vad statuskoden är för Dagens Medias startsida!

Vill bli tipsad om fler effektiva SEO-plugins? Missa inte mitt tidigare inlägg ”8 Plugins till Chrome för dig som arbetar med SEO” där jag delar flera av mina favoriter som jag själv använder dagligen.

Kan statuskod 200 OK vara dåligt?

En bonusfråga då det är lätt att tro att en statuskod 200 OK alltid är bra, men så behöver det inte alltid vara. Ett vanligt problem jag stöter på då och då är att sidor som egentligen inte finns, det vill säga 404-sidor svarar med statuskod 200 OK. Detta är inte optimalt eftersom man berättar för sökmotorerna att en sida som inte finns, finns vilket kan leda till indexering av felaktiga sidor.

Sökmotorerna blir givetvis smartare och smartare hela tiden, men undvik detta om det går och se till att alla sidor svarar med rätt statuskod. 200 om sidan finns – 404 om den inte gör det.

Betydligt fler statuskoder finns

Som jag inledde detta inlägg med finns det väldigt många statuskoder, betydligt fler än vad jag tagit upp här! Närmare sagt 60 stycken statuskoder finns det (och många av dem har man nog aldrig hört talas om över huvud taget). Så om du är nyfiken och vill läsa mer om alla de olika statuskoderna ta en titt på denna sida som listar allihopa.

🌟 Få din SEO-fråga besvarad i ett kommande blogginlägg

Har du en SEO-fråga som du skulle vilja ha besvarad och som du tror andra också kan vara intresserade av? Kanske vill du veta varför det är rekommenderat att använda en 301-ompekning över en 302:a, varför duplicerat innehåll är något man bör undvika eller är nyfiken på en ny trend du hört talas om?

Tveka då inte att höra av dig till mig i ett mejl (alexandra.jung@iprospect.com) med rubrik SEO-bloggen och din fråga så är chansen stor att jag tar upp det i ett kommande inlägg! 😊

Grafiska ändringar i mobila sökresultatet

För ett par veckor sedan gick Google ut med att en ny grafisk uppdatering var på väg som påverkar både det betalda och organiska sökresultatet. Ändringarna skulle implementeras för mobila enheter inom kort och gäller främst ett nytt utseende för betalda textannonser samt ikoner för organiska träffar.

Att sökresultatet förändras är inget nytt i sig utan Google gör ständigt ändringar i takt med att de samlar mer och mer data för varje år och får nya insikter från olika tester som görs. De berättar att målet med ändringen denna gång var att göra det lättare att scanna igenom sökresultatet, se vem som är avsändare och hitta den information man är ute efter snabbare vid mobila sökningar.

Denna bild från Google visar hur ändringarna ser ut före (vänster) och efter (höger):

Ändrat utseende på textannonser

Det som är nytt för textannonserna är att den gröna färgen vi är så vana att se försvinner helt och ersätts med svart färg, likaså den gröna annonsrutan som ersätts med den svarta rubriken ”Ad” eller ”Annons” för oss här i Sverige. Webbplatsens URL och annons-etikett flyttas upp och läggs överst.

Att Google väljer att ändra utseendet på just textannonserna är inte helt främmande eftersom de har testat den svarta annons-etiketten i ett par månader innan de nu valde att göra det till en permanent ändring.

Favicons för organiska träffar

När det kommer till det organiska sökresultatet har det också skett lite nytt då man nu mer kommer att kunna se favicons i sökresultatet för varje träff tillsammans med webbplatsnamn och breadcrumbs. Favicons är den lilla ikonen som man i vanligt fall brukar se i webbläsarens fönster då man är inne på en webbplats.

Denna information kommer man nu kunna se högst upp för varje träff vid mobila sökningar vilket hjälper till med både branding och igenkänning, så med andra ord är det bra att ha en favicon på plats! Kom bara ihåg att märka upp denna med strukturerad data så att Google kan känna av den och så klart visa upp den i sökresultatet.

Vad kan man förvänta sig av uppdateringen?

Det är svårt att säga vad denna ändring kommer resultera i på lång sikt, men något som man snabbt lägger märke till är att det inte längre är lika tydligt vad som är en betald annons eller organisk träff. Utformningen av textannonserna är mer diskreta än tidigare vilket kan leda till att det betalda söket kan dra in mer trafik och klick – men hur mycket det verkligen kommer att påverka kan endast tiden visa.

Sidor försvann från Googles sökresultat – bugg låg bakom

Har du upplevt ett plötsligt tapp vad gäller organisk trafik eller ranking den senaste veckan? I så fall kan du ha blivit drabbad av ett tekniskt fel som avindexerade sidor i Googles sökresultat.

Sedan torsdag förra veckan började webbplatsägare världen runt upptäcka att sidor på deras webbplats helt plötsligt hade försvunnit från Googles sökresultat. Anledningen var en bugg från Googles håll som avindexerade sidor av misstag och de har sedan dess arbetat på en lösning.

Under gårdagen gick Google ut med att problemet ska vara åtgärdat och att sidorna ska börja indexeras igen men det betyder så klart inte att det aldrig kan hända igen. Tekniska fel och buggar kan tyvärr inträffa när som helst.

I detta inlägg kommer vi därför titta närmare på vad man kan göra för att se om en sida är indexerad eller inte och vad man kan göra om något liknande skulle ske igen.

Kontrollera indexeringsstatus med en sitesökning

Det absolut lättaste sättet för att ta reda på om en sida är indexerad eller inte är genom att göra en så kallad site-sökning. Det gör man genom att skriva site: och adressen på sidan som man vill undersöka, se mitt exempel nedan där jag kollade om min SEO-blogg hade blivit drabbad:

Om sidan du sökte efter dyker upp innebär det att sidan är indexerad och alltså är en del av sökmotorernas index. Dyker den däremot inte upp betyder det att sidan inte är indexerad, vilket kan bero på en mängd olika faktorer (som i detta fall drabbade många på grund av en bugg hos Google).

Begär återindexering med URL Inspector Tool

I samband med att den nya versionen av Search Console lanserades även en ny funktion, nämligen URL Inspector Tool som är perfekt vid tillfällen som dessa! Där kan du undersöka om det finns någon anledning till varför en sida inte är indexerad och även be Google återindexera sidan åt dig. Vanliga problem kan vara att sidan är satt till noindex, canonicaltaggar som visar fel, att sidan inte är inkluderad i sitemapen och så vidare.

Men om du märker att en sida som bör vara indexerad inte är det, som vid denna bugg exempelvis är det bra att så fort som möjligt begära indexering av sidan. Då snabbar man upp processen och sökmotorerna kommer att ta en titt på sidan och försöka indexera den på nytt.

Problemet är åtgärdat och sidorna är indexerade igen

Under gårdagen gick Google ut med att problemet är löst och att sidorna ska vara indexerade som vanligt igen. Det är givetvis svårt att åtgärda något som redan har skett – men om ni i efterhand upptäcker ett större tapp i trafik eller ranking under denna period är det bra att veta vad som kan ha varit orsaken.

Håll koll på trafik och ranking

Trots att Google har gått ut med att problemet är löst och att allt ska fungera som det ska betyder det inte att det inte kan hända igen. För buggar sker, vare sig vi vill det eller inte och det enda vi kan göra är att vara beredda. Gör det därför till en rutin om ni inte har det att hålla koll på trafik och ranking så det är lättare att upptäcka om något liknande skulle ske igen och även kunna agera på det i tid!

Hur ser det ut för er webbplats? Har ni blivit drabbade av denna bugg och börjar sidorna isåfall komma tillbaka i sökresultatet igen?

Åtta vanliga Google my Business misstag

Google my Business, tidigare känt som Google Places är verktyget som gör det möjligt för företag att lätt och smidigt informera sina kunder om öppettider eller telefonnummer. Direkt i sökresultatet, utan krångel eller att behöva leta runt på webbplatsen. Användarna söker dagligen efter information om ditt företag som vägbeskrivningar eller telefonnummer – men finns ni där? Och framförallt: håller ni informationen uppdaterad?

För att ge era användare den bästa upplevelsen räcker det inte med att endast finnas på Google my Business utan man behöver aktivt underhålla sin närvaro. Det är otroligt vanligt att man verifierar sitt företag en gång och sedan låter det stå – men saker ändras och informationen man skrev in för länge sedan kanske inte längre är aktuell idag.

Något man inte heller ska glömma är att Google my Business inte endast är till för besökaren utan ni som företag kan också få ut en hel del intressanta insikter genom att använda det. Därför kommer vi i denna artikel gå igenom åtta vanliga misstag man bör undvika om man vill få sitt företag att glänsa lite extra bland de lokala sökningarna.

Overifierade verksamheter

För att starta denna lista börjar jag med ett av de kanske största misstagen man kan göra – nämligen att inte verifiera sin verksamhet som sin egen. Att verifiera verksamheten i Google my Business är det viktigaste steget för att kunna visa upp ert företag med korrekt information på det sätt som ni vill.

Du kanske själv gjort vissa företagssökningar ibland och sett texten ”Äger du företaget”? Det betyder att ingen har verifierat verksamheten som sin egen så om du blir bemött av detta som företagsägare är det hög tid att verifiera! Läs mer om hur du verifierar verksamheten.

 Använder dåliga eller kanske inga bilder alls

Bilder är så viktigt när det kommer till hur ni väljer att presentera ert företag digitalt, och inte minst i sökresultatet där bilderna många gånger är något av det första man ser. Vilken typ av bilder man väljer kan givetvis bero på vilken bransch man är inom men jag kan garantera att det finns så mycket mer att visa upp än en entrédörr.

Istället kan ni visa bilder på ert team, hur det ser ut inuti- och utanför byggnaden, visa upp era produkter eller andra bakom kulisserna bilder så att en besökare kan få känsla för vilka ni är. Så kort och gott – välj bilder av hög kvalité som presenterar ert företag på bästa sätt om ni inte redan har det!

Har verksamheten lagts ned? Då måste du berätta det

Om verksamheten har lagts ned permanent är det viktigt att berätta detta för dina kunder och besökare – även i sökresultatet! Annars kan ert företag fortfarande visas i Googles kartvy som att ni fortfarande fanns kvar på er adress vilket leder till att kunder kan försöka besöka er. Inte det bästa för kundupplevelsen, eller hur?

Nyttjar inte tjänstens fulla potential

Det kommer ständigt nya funktioner och fält som man kan fylla i för att göra sin Google my Business-träff ännu mer relevant. Därför är det så viktigt att hålla sig uppdaterad, testa nya funktioner och att logga in titt som tätt för att se om det har hänt något sedan man var inne senast. Detta bör man göra oavsett för det finns en hel del bra insikter som man kan få i verktyget!

Felplacerade pins

Detta är något som jag själv stöter på då och då – nämligen att ikonen på kartan inte stämmer överens med verkligheten. Det kan exempelvis handla om att ikonen är satt till fel del av byggnaden vilket gör det krångligare för besökare att hitta till dig.

Det som många inte vet är att det faktiskt är möjligt att justera ikonens position för sin verksamhet manuellt som inloggad i verktyget.

Svarar inte på recensioner eller frågor från besökarna

Recensioner har funnits länge men något som är relativt nytt är frågor och svar-delen som låter användare ställa frågor till ett företag direkt i sökresultatet. Dock är det väldigt få företag som jag ser aktivt svara på dessa frågor och recensioner som de får in, vilket jag absolut uppmuntrar till att göra!

Om ni ser att snarlika frågor ofta dyker upp kan det vara så att det är information som saknas eller är svårhittad på er sajt idag och då är det kanske något som ni bör lägga till på webbplatsen.

Google Posts

Under 2018 kom Google Posts som låter dina besökare att ta del av det allra senaste som händer i ditt företag genom att publicera bilder, nyheter, event eller erbjudanden som blir synliga i företagets Knowledge Panel under en viss tid.

Information som inte är uppdaterad

Som jag började denna artikel med söker redan era kunder aktivt efter er verksamhet och litar på att den information ni har angett på er webbplats eller i Google my Business är korrekt och fattar även beslut baserat på detta.

Tänk därför på att alltid hålla öppettider, telefonnummer och adress uppdaterad – speciellt inför speciella högtider eller andra helgdagar där öppettiderna kan skilja sig en aning.

För att avrunda..

Där har vi det – åtta vanliga misstag som jag själv ofta ser i sökresultaten när det kommer till Google my Business. Flera av punkterna kan ses som hygienfaktorer, som att se till att företaget alltid är uppdaterat med korrekt information medan vissa kan man experimentera lite med som att testa Google Posts och se vad det kan tillföra. Lycka till!

Ny funktion i Googles sökresultat låter dig fortsätta där du slutade

Med ny funktionalitet i Googles sökresultat kommer det bli allt lättare för användare att ta del av sina tidigare sökningar och se vilka sidor man redan besökt kring ett ämne. Allt för att det ska vara lättare att återuppta sin sökning där man slutade.

I början av januari släppte Google ny funktionalitet i sökresultatet vid namn ”your related activity”. Denna funktion gör det enklare för användare att återuppta sina sökningar kring ett visst ämne utan att behöva börja om från början.

Låt oss säga att du håller på att planera en kommande resa och vill veta allt om destinationen, vilka restauranger som är värda att besöka, de bästa stränderna eller utflykterna man bara inte får missa. Det är sökningar som man oftast inte gör i ett svep utan som man ofta kommer tillbaka till under en längre period för att samla på sig så mycket information som möjligt. Då blir det snabbt många olika sidor och artiklar att hålla koll på.

Och det är precis vid denna typ av sökningar som Google vill underlätta för sina användare genom att visa relaterade sökningar och vilka sidor man redan besökt vid en återkommande sökning. På så vis kan man lättare hitta vilket innehåll man tyckte var bra och även få förslag från Google på annat relaterat innehåll.

Se bara animationen nedan från Google som visar hur det kommer att fungera i praktiken:

Denna typ av resultat kommer endast vara tillgänglig för inloggade användare och endast visas där det är relevant, så man ska inte räkna med att få aktivitetskortet för varje sökning man gör.

Nytt sätt att visa sökhistoriken på
Just att se sin sökhistorik är inget nytt i sig utan det har inloggade Google-användare kunnat göra under en lång tid tillbaka genom att besöka myactivity.google.com. Där kan man följa sina sökningar flera år tillbaka i tiden, allt ifrån vilka sidor man besökt till bilder och videos man kikat på som inloggad. Men med det kommande aktivitetskortet kommer sökhistoriken att bli betydligt mer lättillgänglig.

Spara innehåll du vill läsa senare
Något som också är nytt är att det kommer gå att spara innehåll som artiklar eller bilder som man vill läsa senare eller kunna nå snabbt och enkelt. Google kommer även att visa rekommenderade artiklar baserat på vad man sparat.

Bilder från Google som visar hur det kommer se ut

Kan öka antalet återkommande besökare
Vad dessa två nyheter kan innebära för webbplatsägare är att man troligen kommer kunna se en ökning vad gäller återkommande besökare till sajten, eftersom det kommer vara lättare att gå tillbaka till innehåll man redan besökt och även spara innehåll man vill läsa senare (eller igen!).

Endast lanserat i USA
Funktionerna är än så länge endast tillgängliga för de som är bosatta i USA via sökningar som sker via mobilen eller genom Googles egna app. Det finns inget satt datum för när detta kommer släppas på andra marknader men jag kan tänka mig det endast är en tidfråga tills vi får se liknande resultat även här i Sverige!

Google släpper Site Kit – WordPress plugin som samlar insikter i adminpanelen

Nu kommer det goda nyheter för dig som har en webbplats som använder WordPress som webbpubliceringssystem!

I början av december gick Google ut med att de kommer att släppa ett plugin till WordPress som samlar insikter och data från deras egna produkter för att visa dem direkt i webbplatsens adminpanel. I början av 2019 får betatestarna tillgång till tillägget för första gången.

Googles nya tillägg Site Kit är gratis, open source och passar webbplatsägare som vill få bättre koll och få snabba insikter om hur specifika sidor på webbplatsen presterar utan att behöva besöka flertalet verktyg enskilt.

Vyn för Site Kit i WordPress

Under året har Google nämnt att de kommer arbeta mer och mer med att utveckla produkter och tjänster som gör det lättare för webbplatsägare att analysera och ta del av data på ett så smidigt sätt som möjligt – och det kommande tillägget Site Kit är ett bra exempel på just det.

Search Console, Analytics, AdSense och PageSpeed Insights på ett och samma ställe

Site Kit gör det möjligt att på ett lättillgängligt sätt få reda på information som hur många besökare en sida har fått, genom vilka sökningar eller hur laddtiden ser ut med data som hämtas från Search Console, Analytics, AdSense och PageSpeed Insights.

Snabba insikter genom att navigera sig till sidan och välja fliken ”Site Kit”

Google har även gått ut med att de har planer om att inkludera fler av deras verktyg och tjänster i framtiden och att de gärna tar emot input på vad deras användare skulle vilja se.

Så här beskriver Google att det kommer att fungera:

With Site Kit installed, WordPress users can access unified insights and Google product capabilities directly from the WordPress admin panel. Where it is helpful, Site Kit will also provide deep links into Google products for advanced reports and product configuration capabilities.

Bilder lånade från Site Kit by Google

Betatestare sökes till Site Kit

Använder du WordPress som CMS på er webbplats och är intresserad av att testa tillägget innan det släpps för allmänheten? Då är det möjligt att ansöka om att bli betatestare och få chansen att testa Site Kit före alla andra i början av 2019. Ansöka går att göra här!

8 Plugins till Chrome för dig som arbetar med SEO

Det finns många bra och användbara plugins som kan effektivisera arbetet för dig som arbetar med SEO. I detta inlägg kommer jag tipsa om åtta effektiva, användbara och gratis SEO-tillägg jag själv använder på en daglig basis som du kan installera till webbläsaren Chrome. Trevlig läsning!

Se metadatan med SERP Preview Tool

SERP Preview Tool är ett smidigt tillägg som låter dig se sidtitel och metabeskrivning för sidan du besöker utan att behöva leta i källkoden. Precis som namnet avslöjar kan du även testa skriva om metadatan så kommer verktyget att visualisera hur ändringen skulle se ut i sökresultatet.

serp preview tool

Ladda ner SERP Preview Tool!

Hitta trasiga länkar med LinkMinerlinkminer

Trasiga länkar är något som man bör undvika i största mån då det hindrar både besökare och sökmotorer från att komma dit de vill, men att gå igenom varje sida manuellt för att identifiera dessa kan vara en tidskrävande process.

Genom att använda Link Miner kan du snabbt och enkelt se vilka länkar som är brutna eftersom verktyget markerar länkarna och du kan även exportera datan till en CSV-fil.

Ladda ner LinkMiner!

Kontrollera ompekningar med Link Redirect Trace

I takt med att webbplatsen blir äldre, kanske byter struktur eller flyttar från en plats till en annan kommer ompekningar att bli nödvändiga. Det som är viktigt är att ompekningarna sker på ett korrekt sätt och det är vad detta plugin kan hjälpa dig att undersöka.

link redirect trace

Link Redirect Trace låter dig bland annat se vilken statuskod en sida har, vilken typ av ompekning som används från en sida till en annan eller ompekningskedjor.

Ladda ner Link Redirect Trace!

Håll koll på script med Tag Assistantgoogle-tag-assistant

Tag Assistant by Google är ett riktigt go-to verktyg när det kommer till att felsöka och validera spårning på en webbplats. Det som verktyget bland annat gör är att hjälpa dig säkerställa att spårning och andra script från Google är korrekt uppsatta och fungerar som planerat med endast ett klick.

Ladda ner Tag Assistant!

Se hur webbplatsen ser ut på olika enheter med User-Agent Switcheruser agent switcher

User-Agent Switcher är pluginet för dig som vill ta reda på hur en sida på webbplatsen ser ut på olika enheter eller webbläsare. Du kan exempelvis se hur en sida ser ut i Internet Explorer eller på en mobil enhet.

Ladda ner User-Agent Switcher!

Identifiera NoFollow-länkar

Detta plugin är perfekt för dig som så enkelt som möjligt vill ta reda på vilka länkar på webbplatsen som är satt till nofollow utan att behöva kika manuellt i källkoden för varje länk.

Samtliga nofollow-länkar på sidan kommer att märkas ut som bilden visar.

Ladda ner NoFollow!

Lighthouse

Lighthouse är ett plugin från Google framtaget för att hjälpa utvecklare analysera hur  webbplatser presterar och något som är nytt för i år är att de har lagt till en SEO-del med ännu fler insikter.

google lighthouse

Det som verktyget gör är bland annat att titta på laddtider, om innehållet är indexerbart eller ifall andra viktiga element som canonical-taggar eller sidtitlar saknas för att sedan summera resultat och rekommendationer i en överskådlig rapport till dig.

Ladda ner Lighthouse!

Upptäck indexeringsstatus med SeeRobotsserobots

SeeRobots är ett smidigt plugin som hjälper dig upptäcka eventuella indexeringsproblem genom att visa innehållet i meta robots-taggen på sidan du besöker.

En grön ikon indikerar att det inte finns några problem och att sidan indexeras medan en röd innebär att sidan är blockerad och inte kommer kunna indexeras.

Ladda ner SeeRobots!