ASAF – Akronymen som alla i mediebranschen bör känna till

ASAF – Akronymernas Syfte Att Förvilla? Om man ska prata om akronymer måste man så klart skapa en ny förvillande akronym för att samla allt i ett helt nytt ord.

Sagt och gjort här är det – ASAF!

Vad är en akronym? Akronym betyder att man plockar den första bokstaven i varje ord och skapar ett helt nytt ord som ska förklara vad man pratar om på ett enkelt sätt, vilket är otroligt populärt inom mediebranschen.

Underlättar det för oss att man samlar allt under ett tak genom att skapa nya korta ord eller resulterar det bara i ännu större förvirring?

Låt titta närmre på en liten del i mediebranschen som ha har otroligt många akronymer: OLV eller Online Video (vilket blir en ganska konstig akronym som egentligen borde heta OV)

Vad är OLV eller Online Video?
Det är ganska enkelt, all video online eller hur?

Den ursprungliga definitionen av OLV var att användaren skall ha agerat och aktivt tagit del av det man tittat på online. Detta gällde olika Play-tjänster och även YouTube då man från början ville jämföra OLV tittandet med linjär-tv.

Men hur är det då med online video som startas automatiskt på Facebook och på olika nyhetssajter är det OLV?

Då online video tittandet har vuxit och förändrats över tid med nya format innefattar nu OLV all typ av online video oavsett om man startar det själv eller om det går igång automatiskt, därmed har innebörden av begreppet förändrats då även tittandet av online video har gjort det, så svar ja.

Idag har vi massor av olika typer av online-video format. Vi har Play-tjänster som faller in i OLV begrepp. Vi har Auto-start av online video som enligt den gamla definitionen inte föll in i OLV, då det inte har initierats av en användare utan video går igång av sig själv, som idag ingår i begreppet online video – OLV.

OLV är videoinnehåll som visas på en plats där man som användare förväntar sig en video. Detta kan vara en pre-roll eller en autoplay i en miljö där man tittar på online video.

Jag tror att du får olika svar på vad OLV är beroende på vem du frågar. Det finns ingen enhetlig standard och då det är upp till betraktaren att bestämma vad termen betyder. Jag har letat febrilt efter en tydlig definition, men får olika svar från alla jag frågar.

De flesta skriver OLV utan att förklara vad de egentligen menar. Man förväntas veta vad det är, men ibland behövs det en tydlig förklaring och någon avgränsning så att man vet vad akronymen man talar om innefattar.

Om vi vänder oss till MMS som har hand om TV och online video mätningar säger de så här:
Onlinevideo definieras som ”rörlig bild” (ej bildspel) och streamas via webbläsare eller appar. Begreppet onlinevideo rymmer format som längre program, klipp och reklam.

Enligt MMS är därmed all online video som streamas oavsett om det är initierat av användaren eller om det startas automatiskt OLV. Låt oss därför hålla oss till den definitionen så att alla pratar om samma sak för att göra det enkelt när vi talar om OLV – dvs Online Video.

Nu har vi bara berört akronymen OLV, sedan har vi OTT, SVOD, TVOD, and AVOD för att bara nämna några andra förkortningar inom online video.

Utöver det har vi en hel mängd andra förkortningar i mediebranschen som både används på ett korrekt sätt och ibland missbrukas. Vissa är självklara medan andra inte är så självklara – känner du exempelvis till skillnaden mellan CPT och CPM?

Så frågan är hjälper akronymerna oss att förenkla och inkludera alla i diskussionen, eller är det ett sätt att visa att man är expert och har koll på saker som andra i rummet inte förstår?

Kom gärna med era synpunkter och inspel om vad ni tycker om alla akronymer, har ni full kontroll vad de betyder, hjälper de eller förvirrar de diskussionen, finns det kanske bättre enklare ord vi kan enas kring, behövs det en ordbok, eller är det bara en rolig lek med ord?

PS! MMS har en ordbok ifall du är intresserad

Här har ni några akronymer som används idag inom media (har säker missat flera)

Advertising Exchange – ADEx
Attention, Interest, Desire, Action – AIDA
Application Programming Interface – API
Above The Line – ATL
Advertising Video On Demand – AVOD
Customer Acquisition Cost – CAC
Content Management System – CMS
Cost Per Acquisition/Action – CPA
Cost Per Click/Conversion – CPC
Cost Per Completed View – CPCV
Cost Per Engagement – CPE
Cost Per Lead – CPL
Cost Per Thousand – CPT
Cost Per Mille – CPM
Cost Per View – CPV
Conversion Rate – CR
Customer Relationship Management – CRM
Conversion Rate Optimization – CRO
Call To Action – CTA
Click Through Rate – CTR
Customer Experience – CX
DoubleClick Bid Manager – DBM
Doubleclick For Advertisers – DFA
Doubleclick For Publishers – DFP
Direct Message – DM
Data Management Platform – DMP
Demand Side Platform – DSP
Effective Cost Per Thousand – eCPT
Effective Cost Per Mille – eCPM
Effective Cost Per View – eCPV
Engagement Rate – ER
Facebook – FB
Google Analytics – GA
Google Tag Manager – GTM
Gross Rating Point – GRP
Instagram – IG
Key Performance Indicator – KPI
Life Time Value – LTV
Online Video – OLV
Over The Top – OTT
Programmatic Television – PTV
Persons Using TV – PUT
Quality Score – QS
Return On Investment – ROI
Run Of Network – RON
Run Of Site – ROS
Retweet – RT
Real Time Bidding – RTB
SnapChat – SC
Search Engine Results Page – SERP
Social Media Marketing – SMM
Share Of Voice – SOV
Supply Side Platform – SSP
Subscription Video On Demand – sVOD
Transactional Video On Demand – tVOD
Television Rating Point – TRP
Twitter – TW
User Experience – UX
User Generated Content – UGC
Unique Visit/View – UV
Unique Selling Point – USP
Video Ad Serving Template – VAST
Viewable Cost Per Mille – vCPM
Video On Demand – VOD
Video Player Ad-Serving Interface Definition – VPAID
Video Search Engine Optimization – vSEO
View Through Rate – VTR
YouTube – YT