Veckans viktigaste (v. 16)

Veckans viktigaste (v. 16)

Det har blivit dags igen att med hjälp av tio stående rubriker sammanfatta veckan utifrån mina insikter och åsikter. Syftet med serien är en liten del folkbildning och en stor del inspiration till vidare läsning.

Veckans Sverige

Sparbanken Rekarne lanserar Varmt om hjärtat, en portal för crowdfunding av lokala projekt. Satsningen är ett sätt för banken att visa att man är ”en positiv kraft i samhället”.

Mats Årjes valdes under torsdagskvällen till SOK:s nya ordförande. SkiStar-vd:ns viktigaste uppgift blir att få till en svensk OS-ansökan (så att Åre-anläggningarna säkrar beläggningen vårvintern 2026).

Övrigt noterbart är att Hogia Small Office sponsrar Pizza-SM och Lidingöloppet har gjort klart med fastighetsbolaget Klövern som titelsponsor till Lidingöloppet On Tour.

Veckans rättigheter

Italienska fotbollsklubben Inter gick i veckan ut med att de skulle spela en match med spelarnas Instagram-namn tryckta på ryggen (istället för att ha sina efternamn). Twitter höll på att implodera och laget kom sedan till match i sina vanliga matchställ.

I eftertexterna var det ett planerat PR-stunt. Genomslaget var förstås enormt, men jag hoppas de mäter ”kampanjen” på mer än räckvidd…

Liverpool FC har gjort ett videoklipp som på ett snyggt sätt förklarar vad klubben står för och vart man är påväg. Svenska klubbar och små rättighetsinnehavare borde ta efter och lägga några tusenlappar på rörlig storytelling.

Veckans varumärke

Dagens Media-konkurrenten Resumé rubriksatte nyheten om att Zlatan kampanjar för Visa med ”varumärkesbyggandet fortsätter”. Personligen tolkar jag formuleringen som en subtil ironisering.

För frågan är om varumärket Zlatan trovärdigt kan hålla uppe så mycket mer just nu?

Jag hoppas hans sponsorer är insålda med förutsättningarna att han kör fler stora parallella kampanjer (Samsung, Bethard, Visa, A–Z etc.). Men jag hör annat.

Veckans individer

WPP:s Martin Sorrell och ÖFK:s Daniel Kindberg får dra ett tungt lass i den här veckans summering.

Martin Sorrell får lämna sitt livsverk av diverse personliga skäl och av allt som skrivits de senaste dagarna tycker jag den här artikeln ger en extra vinkel till WPP-storyn: Martin Sorrell was an ad industry giant, but the business model he pioneered is outdated. ”Platforms like Facebook and Google allow brands to buy directly from the company, leaving less room for a middleman.”

Vad gäller brottsmisstankarna mot Östersunds Fotbollsklubbs starke man Daniel Kindberg gjorde SVT i fredags en lättöverskådlig sammanställning över vad som har hänt. Presskonferensen med honom, en pressträff som är något för alla intresserade av att studera kommunikation, finns att se här i SVT Play.

På influencerspåret vill jag den här veckan i all sin enkelhet lyfta fram en tweet från Meghan Terwilliger:

”Instagram model wants her own product line, and has over 15M followers. 91% of those followers are men, mostly middle age.”

Veckans internationella

Samsung anklagas för mutor och påverkan på att OS val av Sydkorea som plats för vinterolympiaden. Det råder inga tvivel om bolaget gillade IOK:s val av nation, men jag tycker det känns lite långsökt att någon varit så dum att de försöka blanda sig i ett sådant här val.

Fast å andra sidan är väl inget i idrottens globala finrum tyvärr förvånande längre.

PSG ska förresten öppna kontor i Singapore.

Veckans verklighet

Gjorde ett kärt återbesök på Vete-Katten i veckan. I en tid där cafékedjorna breder ut sig känns det kul att de traditionella kafferummen finns kvar. Tänk om man fått vara en fluga på väggen där under alla år.

Det är förresten intressant hur slappt folk pratar om hemligheter i det här landet – och inte minst i den här branschen. Förstår inte reklamfolk att information kunder ger oss i stort sett alltid faller under någon typ av sekretess?
PS. Hoppas det går bra i pitchen. Tur (eller synd) att jag inte är med.

Annars är det mest noterbara från veckan att snooker-VM dragit igång. Jag följde kvalet minutiöst och under lördagen var det dags för första omgången. Det är ett par fina veckor vi har framför oss.

Veckans vetenskap

När jag för några år sedan gjorde uppdrag för Cancerfonden fick jag lära mig att alkoholhaltiga drycker ökar risken för att drabbas av cancer. Med bakgrund av det var Drinking more than five pints a week could shorten your life, study finds inte helt revolutionerande, men ändå värt att ta del av när soliga after-works snart avlösa varandra. När kommer egentligen den första alkoholfria branschgalan?

Forskning & Framsteg återpublicerade en läsvärd text om människans behov av beröring.

I sin serie om hjärnan, smartness och kreativitet tycker jag du ska läsa den senaste texten om IQ och intelligens, samt de tidigare om kreativitet och receptet på en nobelpristagare.

Veckans Dagens Media

Om du ska läsa vidare från något i det här inlägget är det den här texten om Avicii och hans reklamsamarbete med Volvo. Filmens fullversion (4 minuter) finns att se här.

Den 17 april var Ari Levenfeld en av talarna på Dagens Medias och Sizmeks gemensamma frukostseminarium. Med ett kort videoklipp och den här klickvänliga rubriken fångades min nyfikenhet och intresse: GDPR-experten: ”Ett missförstånd att man måste ha kundens medgivande”

Blogg-grannen Charlotte Thür har skrivit om poddar och poddlyssnande.

Veckans tips och trender

Som naturvetare och matematikgillare tycker jag om att se marknadsföring som problemlösning. Därför läste jag nummer fyra här (6 Essential Marketing Lessons That Will Make You Successful) med extra glädje:

”Use each piece of your argument to create a map for your audience: the problem, the idea that addresses the problem, and the change that will occur as a result of your idea, thereby providing a solution.”

Bra om varumärken: Why Brands Are Under Increasing Pressure to Be Transparent About What They Believe In

Några insikter du hört förut, men som knappast skadar att lägga en halv minut på igen: 6 Mobile Marketing Trends For Small Businesses In 2018

Veckans sötsak

En sportlunch (ja, de finns kvar) räddade mig på väg hem från veckans storhandling. 7/10.

Och med det sagt laddar vi om och tar nya tag från och med måndag. Vecka sjutton blir bra, den också.

Bonuskategori: ”Veckans mest perfekta” – powered by Photoshop (glöm inte att svajpa)