Veckans viktigaste (v. 15)

Veckans viktigaste (v. 15)

Det har blivit dags igen att med hjälp av tio stående rubriker sammanfatta veckan utifrån mina insikter och åsikter. Syftet med serien är en liten del folkbildning och en stor del inspiration till vidare läsning.

Veckans Sverige

Sport- och friluftslivskedjan Alewalds har gått in som ny sponsor till den gigantiska oritenteringstävlingen O-Ringen. En enkel men bra matchning som kanske kan räknas hem enbart med på plats-försäljningen (plus varumärkesnyttan förstås).

Den 23 april går Swedish Arts & Business Awards prisceremoni av stapeln. Riksbyggen, Atrium Ljungberg och Trafikkontoret Stockholm har varsina case nominerade. Ta del av dem och jurymotiveringarna här: De nominerade till Swedish Arts & Business Awards 2018

Åre Business Forum har gått av stapeln och du hittar höjdpunkter och videoklipp från dagarna här.

Veckans rättigheter

RF och SVT har presenterat vilka städer som får arrangera SM-veckans vinterspel 2020-2022. Sveriges ”mini-OS” kommer gå av stapeln i Luleå/Boden (2020), Borås (2021) och Piteå (2022).

Mats Årjes är föreslagen av valberedningen till ny ordförande i Sveriges Olympiska Kommitté. Han utmanas dock av Per Palmström som enligt Sportbladet har 16 st specialförbund bakom sig, att jämföra med Mats Årjes sju och Katarina Henrikssons två. På torsdag vet vi vem som får klubban.

Anrika Södertälje SK har sjösatt ett praktiskt samarbete med MTR och Telge Tillväxt. Mellan maj-augusti är det lite strul i trafiken i Kringelstaden och SSK:s hockeyspelare ska hjälpa till att höja medvetenheten samt lotsa resenärerna rätt bland ersättningslinjer och -bussar.

Veckans varumärke

Tre klickvänliga varumärkesartiklar från veckan:

Ur ett svenskt perspektiv har väl ingen undgått akademiuppståndelsen och dess påverkan på uppfattningen om Nobelpriset (och därmed varumärket Sverige). Mellan 7 och 13 april har Svenska Akademien omnämnts 2 555 gånger i svenska redaktionella medier och 3 666 gånger i internationella medier, enligt siffror från Meltwater som Dagens Media publicerat.

Och som en brygga över mellan den här och nästa kategori så vore det bloggfel att inte nämna Sara Danius.

Veckans individer

En av veckans mest amerikanska rubriker var tveklöst Stephen Curry versus LeBron James: Who wins in the Endorsement Game?. Som väntat utstrålande formuleringen mer än den gav, men en del läsvärt fanns det allt.

Och på tal om basket. NBA:s spelarförening har flyttat fram positionerna gällande vilka marknadsrättigheter deras spelare kan profitera på.

”The upshot is that the union can now strike brand deals for off-court activities with marketers that are not official NBA sponsors. So even though PepsiCo is the NBA’s official sponsor, Coke could hypothetically strike a deal with a group of players, as long as the marketer does not use logos controlled by the league.”

Inte helt ospännande att tänka vilka effekter det här skulle kunna få på svenska ligor och sponsringen här hemma, som till mångt och mycket är uppbyggd på idrottskedjan lag-, liga- och förbundsstruktur. Några av er kanske minns mitt inlägg om Henrik Kristoffersen-caset.

Veckans internationella

Tokyo-OS gjorde i veckan klart med sin 49:e (!) nationella sponsor. Marudai Food går in på den tredje högsta nivån och kniper därmed den briljanta exklusivitetsdelen ”ham, sausage bacon, kamaboko, roasted pork and spare rib category”. Den nationella sponsorstrukturen för Tokyo-spelen innehåller för närvarande 15 st ”Gold Partners”, 30 st ”Official Partners” och 4 st ”Official Supporters”. Och fler lär det bli.

För den som tycker om Formel 1 tipsar jag om den här studentuppsatsen (Prioritizing Sponsorship Resources in Formula One Racing: A Longitudinal Analysis). Få sporter är så beroende av starka finanser för genomförande och teknisk utveckling. Inte helt otippat spelar teamens sponsorarbete en avgörande roll.

I London har SportsPro hållt sin årliga konferens. Innehållet brukar vara i absoluta världsklass och är ett rekommenderat alternativ till den som inte orkar ställa om dygnet för IEG i Chicago. På konferensens Twitter-konto finns ett gäng videoklipp från dagarna publicerade och Daniel McLaren sammanfattar 5 st rubriker i den här artikeln.

Veckans verklighet

Kontorstid, styrelsemöten, någon kundpresentation och en mängd möten. Inget mer möjligt att nämna och inte heller något som bör intressera.

Under fredagen fick jag dock en rundvandring på relativt nyinvigda Catella Arena. En riktigt trevlig plats för den som inspireras av höga ambitioner – och förstås extra trevligt om man som jag gillar racketsport.

Och på tal om racketsport träffade jag reklam- och mediebranschens levande squashlegend Mathias Kallio på Haymarket i veckan. Jag har fortfarande träningsvärk efter vår match för kanske fyra år sedan. Nästa gång får det bli padel. Då kan vi dessutom spela i samma lag.

Veckans vetenskap

En avhandling inom arbetsvetenskap från Tora Nord i Karlstad visar att arbete gått från att ha varit en ”rättighet” till att allt mer vara en ”skyldighet” för den enskilda individen: Inget jobb? Det är ditt eget fel.

I veckan har vi också lärt oss hur man ska heja på trovärdigast sätt. Facit fick vi av SVT som plockade upp en fransk studie.

I Indien har man föreslagit att ”upp till 10 % plagiat” av forskning, artiklar, böcker eller andra dokument ska anses vara okej, men att bestraffningarna därefter ökar drastiskt.

På tema övrigt-viktigt-att-veta noterar vi att pilgrimsfalken attackerar som bäst i farter över 300 kilometer per timme (3D-simulering).

Veckans Dagens Media

Nicole Falciani berättade i veckan för Dagens Media om varför hon avslutade samarbetet med det italienska klädmärket Calzedonia: ”Med finare ord stod det att jag blivit för tjock”

Under torsdagen gick årets upplaga av Next M i mål. Här finns bilder, artiklar och intryck från marknadsföringseventet: Så var årets Next M

Min blogg-granne Emma Blom är kvick och rolig. Den här veckan har det varit allt från Facebook-utfrågningen till knytblusar. Läs hennes blogg helt enkelt.

Veckans tips och trender

Den svenska delegationen till IEG-konferensen i Chicago har rapporterat sina viktigaste take-aways via Sponsrings- och Eventsveriges hemsida:

Vidyard säger sig ha kokat ned insikterna från analys av 250 000 videoklipp och 600 miljoner ”streams” till 16 stora findings. Hur stora de är får du själv avgöra via den här infografiken.

Veckans sötsak

Årets första glass (Piggelin). 6/10.

Och med det sagt laddar vi om och tar nya tag från och med måndag. Vecka sexton blir bra, den också.