Veckans viktigaste (v. 14)

Veckans viktigaste (v. 14)

Det har blivit dags igen att med hjälp av tio stående rubriker sammanfatta veckan utifrån mina insikter och åsikter. Syftet med serien är en liten del folkbildning och en stor del inspiration till vidare läsning.

Veckans Sverige

I veckan fick vi veta att Sverige är ett av sju länder som visat intresse för att söka vinter-OS 2026. Jag var från början positiv till ett svenskt OS, men det har svängt till neutral. Opinionsbildningen (läs: informationsbildningen) har inte gått hem för fem öre hos politiker (eller skattebetalare). Rationellt ser jag fortfarande vinningar, men emotionellt har jag tappat. För de flesta andra är det nog tvärtom.

I början av oktober väljer IOK vilka länder/städer som går vidare till kandidatfasen. Kanske har arrangörsbolaget då reggat alla domäner och användarnamn i sociala medier (efter, vad blir det, tre år med frågan?).

Regeringen beslutade i torsdags om propositionen ”En omreglerad spelmarknad”. Jag har följt spelmarknaden dagligen under väldigt många år och sedan slutet av 2012 skrivit bloggen The Gambler Magazine. Reformen påverkar reklam- och mediemarknaden mycket, men jag ska utveckla hur vid ett annat tillfälle.

Veckans rättigheter

Riksidrottsförbundet har tagit fram en kort informationsvideo om personuppgifter och den nya dataskyddsförordningen (GDPR). På deras hemsida finns mer information om hur föreningslivet påverkas av den nya dataskyddsreformen. Och för den som vill ha ännu mer finns ”extra allt” under Datainspektionens avdelning för GDPR.

I årets rapport ”Hur mår svensk elitfotboll” (pdf) analyserar EY hur svensk herrelitfotboll mår ekonomiskt, och vilket värde den bidrar med till samhället. (Spoiler: 775 miljoner kronor.)

Lokaltidningarna direktsänder mer och mer lokal idrott; en utveckling som så klart påverkar både rättighets- och annonsmarknad. Ett exempel från veckan är att Blekingesport tv-sänder Mjällbys och FKK:s alla matcher i division 1.

Veckans varumärke

Indianerna har drivit flera processer genom åren mot sportlag som använder deras symboler i logotyper och annan kommunikation. Göteborgslaget Frölunda Indians har varit ett case som då och då vaknar till liv. I USA har basebollaget Cleveland Indians bestämt sig för att ta bort indianen ur sin logga (Chief Wahoo), men urbefolkningen tycker utfasningen går för långsamt.

Måste ju också följa upp förra helgens rader om Spotify. Är det bara jag som är helt övertygad om att den schweiziska flaggan som New York-börsen satte upp var ett planerat PR-trick? Ge dem alla 100-wattare som finns. Aldrig förr har väl 15 minuter ”fel”flaggning gett så många dollares i extra börsvärde.

Mercedes-Benz berättar att man har fem strategiska fokusområden kommande år. Ett par av dem går att koppla till varumärkeskommunikation (både internt och externt).

Veckans individer

För den som vill blidka sina vyer på temat människans relation till internet och smarttelefoner visar ABSOLUT och Arvida Byström upp sitt samarbete den 12 april under Stockholm Art Week. ”Rosa latex och blommor à la Arvida” utlovas.

Världens mest prestigefulla herrgolftävling avgörs den här helgen (gammalt lästips: Augusta National masters art of minimal sponsorship). Tiger Woods är med, han som var hela världens superstar men som ”klantade till” både det ena och det andra. Och plötsligt ville i stort sett ingen ha honom. Nu är tigern tillbaka både sportsligt och kommersiellt: ”His endorsement alone increases our sales 30 percent, even if he’s not playing”, berättar Bridgestone Golfs vd Angel Ilagan för CNBC.

Taapsee Pannu blivit ny varumärkesambassadör för Nivea. Skådespelaren är aktuell med filmen Manmarziyaan som kommer i början av september.

Veckans internationella

FIFA meddelade i veckan att Russian Railways blir partner till sommarens mästerskap. Känns spontant som en målgruppsvänlig grej att underlätta resandet med nya linjer och rabattkort, även om jag kanske inte har SJ-förväntningar på den kommunikativa aktiveringen. Pride-tåg till matcherna, någon?

Hankook handlar vidare på sponsormarknaden. Nyligen tecknade man ett jätteavtal med MLB och adderar därmed ligan till bland andra UEFA, Real Madrid, Borussia DortmundDTM, KHL med flera. Däcktillverkarna är en bransch att uppvakta för den som letar partners på internationell/global nivå.

Tinder och City-gruppen har matchat varandra. Fotbollskonsortiumet hoppas utveckla “stronger, more regular and intimate relationship” med sina fans.

Veckans verklighet

Påsklov i Stockholm och jag hade planerat en lugnare vecka, men icke. Var det någon som var ledig?

Det arbetsmässiga glädjeämnet var att jag glömt bort hur roligt det är att göra research. Visst läser jag mycket textmaterial, men fokuserad reserch är någonting annat. Balansgången mellan att ”leta efter något specifikt” och samtidigt ”leta insikt, inte hitta lösning” är hårfin. Men rolig.

Veckans mest exotiska besök var Örebro. Konferensrum ser ju dock likadana ut överallt.

Veckans vetenskap

Estland ska gentesta 100 000 personer, i syfte att ge medborgarna personliga råd om en hälsosam livsstil.

Forskare avslöjar med hjälp av artificiell intelligens hur stereotyper av kvinnor och minoriteter utvecklats de senaste 100 åren i USA. Hela rapporten kostar tio dollar.

Gapminder har gjort ett test för att testa ”Grundläggande Globala fakta 2018”. För dig som inte känner till organisationen är det Hans Roslings verk och filosofi som ligger bakom, och som bland andra hans son driver vidare. Jag fick 6 av 13 rätt i testet.

Veckans Dagens Media

Jag läser helgintervjun med Johan Croneman lugnt och långsamt. Vill du istället lyssna på något så säger Josefin Rosén smarta saker i AI-podden.

På Premium-sidan kan du läsa att den digitala utvecklingen driver utomhusreklamköpen. Precis den utvecklingen vi ser/sett på sponsormarknaden.

Undertecknad bloggade om ett företag som sponsrar konkurrerande lag.

Veckans tips och trender

Det publiceras gott om ”10 tips”-sammanställningar. Det här veckan har väl inte direkt varit den vassaste, men ska du läsa någon tycker jag den här kan ge ett eller två ”nya” spår.

Jobbar du eller din kund inom bank och finans är de här 30 skrivbordsinsikterna läsvärda.

Är du intresserad av mobilmarknadsföring finns här 6 st grundläggande rubriker.

Veckans sötsak

Pralin från Chokladfabriken vid Tjärhovsplan. 7/10.

Och med det sagt laddar vi om och tar nya tag från och med måndag. Vecka femton blir bra, den också.