Sponsring efter noter – det nya svarta?

Sponsring efter noter – det nya svarta?

Som du kanske minns från fysiklektionerna finns det två typer av elektrisk laddning: positiv och negativ. Det här reflekterade jag över i söndags, vilket råkade sammanfalla med att Herrallsvenskan startade. Ligan med lagen som bidrog med socialt värde till samhället om minst 775 miljoner kronor under fjolåret.

Säsongspremiären är inte bara en högtidsstund för fotbollsälskare, utan även för sportintresserat reklamfolk som jag själv.

  • ”Hur ser pressväggen ut nu när DHL är presentationspartner?”
  • ”Finns det några nya tekniska lösningar på skyltexponeringen?”
  • Och inte minst: ”Vilka företag exponeras på matchtröjorna?”

En sponsor jag funderat extra mycket över de senaste dagarna är Notar. Mäklarföretaget syntes på AIK:s matchdräkter vid några matcher redan i fjol – och i början av vintern tog man steget upp till huvudsponsor. Dessförinnan hade Åbro snyggt moonwalkat bort från ytan genom att överlåta den till Hjärt-Lungfonden, något som bland annat gav dem mitt förhandstips till Gyllene Hjulet.

Notars sponsring innebär, bland mycket annat, att de exponerar sin logotyp på matchdräkter tillhörande herrlaget, damlaget, juniorlagen och ungdomslagen. Avtalssumman måste vara gedigen, men störst av allt är nog ändå symbolvärdet. Det finns inga andra sponsorplatser som signalerar så mycket koppling mellan klubb och företag som att vara ensamt på en matchtröjas framsida.

Därför reagerade jag lite extra när jag såg att Notar så sent som förra veckan gick in som ny officiell partner till Hammarby. En snabb googling senare visade det sig även Djurgården (hockey) fått utökat sponsorengagemang från mäklarfirman. Inget knasigt i sig rent marknadstaktiskt, speciellt inte med lokal- och regionalkontor, men ändå notarbart.

Även Volkswagen och Moderna Försäkringar är två kända ”helgarderingar”.

Det har gått 17 år sedan Anders Livner, Robert Westerholm och Magnus Örvell publicerade sin studentuppsats med ”konsumentperspektiv på triangeldramat vid idrottssponsring”. Uppgiften var att ta reda på i vilken utsträckning supportrar köper produkter från sponsorer till sitt favoritlag – och inte minst om fansen avstår produkter från sponsorer till lag som ogillas.

Eller som underrubriken löd: Kan en Gnagare dricka Falcon?

Som grund till en ny studentrapport på ämnet föreslår jag att någon tittar på frågan med en naturvetenskaplig ansats. Utgå från den elektriska laddningen – den som säger att objekt med olika laddning attraheras till varandra. Det verkar vara det nya svarta.