Veckans viktigaste (v. 13)

Veckans viktigaste (v. 13)

Det är dags att sjösätta följetången ”Veckans viktigaste”* här i bloggen. Med hjälp av tio stående rubriker sammanfattar jag veckan utifrån mina insikter och åsikter (även om delar av innehållet kan vara äldre än så). Syftet med serien är en liten del folkbildning och en stor del inspiration till vidare läsning.

När fler veckor gått hittar du alla kategorins inlägg via den här länken.

Veckans Sverige

Beijer Byggmaterial har blivit ny huvudsponsor till Svenska Ishockeyförbundet, Pantamera fortsätter sitt engagemang med svensk innebandy och för ett tag sedan blev det klart att Bonnier skriver ett 5-årsavtal med STCC. Herrallsvenskan i fotboll har premiär under helgen och till den tycker jag du ska läsa Kristof Vogels ekonomiska genomgångar; AML och det senaste blogginlägget.

Debatten om ”grid girls” i speedway har varit fortsatt het. Storsponsorn Monster vägrar vika ned sig, liksom eventarrangörerna, och hoppet står väl mer eller mindre till om tv-bolaget IMG vågar ta ställning.

Turerna kring Richard Teerns styrelseengagemang i Kalmar FF och hans företags sponsring av Östers IF har fortsatt. Jag gjorde ett inlägg här om dagen som ett försök att sammanfatta storyn.

Veckans rättigheter

Facebook värvar Eurosport-vd:n Peter Hutton. Titeln blir inte helt ointressant Head of Global Sports Partnerships. Med tanke på Discoverys offensiv på rättighetsmarknaden de senaste åren kommer det bli extremt intressant att se vad som händer när sporträttigheterna går in i nästa försäljningsrunda.

I samma veva befordras Emir Osmanbegovic från Stockholm till Paris. Gamle SVT- och UR-projektledaren Hanif Hosseini, som varit på Eurosport sedan i somras, tar över Sverige-rodret.

I en annan del av sportvärlden har Bundesliga ytterligare närmat sig framtidens reklamerbjudande. Virtuell skyltannonsering kommer ta över, men det är förvånande att det tar så lång tid.

Veckans varumärke

I uppsnacket till Spotifys börsnotering tycker jag varumärkesdiskussionen inte riktigt fått den uppmärksamhet den förtjänar. Ett företag som inte tjänar pengar kan vara värt hiskeligt mycket i alla fall (uppenbarligen). En stor kundbas och ett starkt varumärke räcker långt, åtminstone tills pengarna är slut på riktigt.

Spotify må vara en musiktjänst, men det har ett varumärke som i varje fall jag förknippar med frihet; ett varumärke som till en början till och med användes av politiker som ett exempel på hur man kunde lösa ett illegalt problem (fildelning).

Suffixet -ify fick väl i någon mån också sitt stora genomslag just tack vare Daniel Ek och company, även om man var långtifrån först (Naming fad visualized: Did Spotify start it?).

Veckans individer

King of the castle är ju förstås Zlatan. Samsung-dealen är ju hyggligt färsk, men visst är det Bethard-caset som just den här veckan är mest intressant. Reklamfilmen med Dragomir verkar dessutom ha tagit skruv. Spelbolagen har uppvaktat honom länge och nu var det dags.

Bethards skånekoppling var nog inte helt ointressant, men framförallt möjligheten att gå in i något ”litet” med potential att växa (till exempel i länder där Zlatan har spelat). Dessutom är det vad jag erfar bara en tidsfråga innan den amerikanska spelmarknaden öppnar upp sig.

Men samarbeten innebär också risker. Nyligen meddelade Suzuki att de bryter sitt reklamsamarbete med den brittiska TV-profilen Anthony McPartlin (känd bland annat från Britains Got Talent). Beslutet är en konsekvens av att profilen ertappades rattfull för ett par veckor sedan.

Veckans internationella

Amerikanska fotbollsligan (soccer) MLS är värd att följa om man vill hänga med i spelet på tv-marknaden. Flera klubbar har hittat lokala lösningar för att sända sina matcher.

Innebandy är en förhållandevis ung sport, speciellt i en internationell kontext. Därför tycker jag det är extra intressant att läsa SportsPro’s kommersiella genomgång och framåtblick för sporten.

Manchester Citys ägare letar efter att köpa fler klubbar och Franska Öppna lanserar en e-sportturnering.

Veckans verklighet

Jag började veckan med ett halvsju-tåg, följt av ersättningsbuss från Kristinehamn till Karlstad (innan ens hälften av landets måndagsmöten var inledda). En ödmjuk start på en annars trevlig dag och vecka.

I andra tidsänden, under skärtorsdagen, satt jag på ett av alla hippa kontorshotell och förundrades över att jag i stort sett var ensam kvar efter lunch. Att driva ”startups” kanske inte skapar working class heroes direkt.

Tur man ”bara” är företagare. (”By giving you no time instead of it all.”)

Veckans vetenskap

Interstitium. Det är namnet på det nya mänskliga organ som forskare hittat. En teori är att just det organet spelar en viktig roll för hur cancer sprids. Låt oss hoppas vi kan titta tillbaka på den upptäckten som starten på slutet för cancern.

Kanadensiska forskare har hittat 13 000 år gamla (mänskliga) fotspår. Det är ju faktiskt lite coolt. Om jag var ett självsäkert skovarumärke skulle jag gjort digital gerilla på det.

Fem av Karolinska Institutets institutioner flyttar in i Biomedicum i Solna. Med plats för omkring 1 600 forskare är anläggningen en av Europas största i sitt slag.

Veckans Dagens Media

Det var först när jag läste Zlatans klubbyte – en lyckoträff för Samsung som jag insåg den där magiska turliga (?) tajmingen för Galaxy-spelaren. Jag börjar verkligen bli gammal.

Lotta Lundgren kallar sitt reklamuppdrag för Coop för ”Sveriges bästa matjobb”. I en intervju här hos Dagens Media säger hon många kloka saker, bland annat: ”Människor älskar generellt inte reklam, och om du är med i reklam som människor tycker illa om, så är det ju faktiskt du som blir illa omtyckt.”

Sponsorbranschen noterar förstås också att Gyllene Hjulet har introducerat en studentkategori. Årets vinnare kommer från Göteborg.

Veckans tips och trender

För dig med en fot eller tå i resebranschen tycker jag den här infografiken med 5 digitala trender kan vara något. Och kan du tänka dig att gå tillbaka lite längre än en vecka i trendutblicken är några av de här 5 Disney-tipsen  tänkvärda.

Den som ska engagera sig eller sin kund i sommarens fotbolls-VM tycker jag kan ta en titt på den här artikeln om sociala medier-användande och tv-konsumtion. WhatsApp och Messenger i topp.

För dig som, liksom jag, tror att nya trender inte nödvändigtvis kommer västerifrån längre tipsar jag gärna om den här texten: Chinese marketing trends in 2018: What Western brands need to know. Den femte punkten, ”Content is king, but context is God”, gjorde mig varm inombords. Dessutom lärde jag mig ett nytt fint buzzword: ”KOL”

Veckans sötsak

Lördagens prinsessbakelse. 8/10.

Och med det sagt laddar vi om och tar nya tag efter påsk. Vecka fjorton blir bra, den också.

*Namnet ”Veckans viktigaste” är stulet rakt av från min favoritpoddare Viktor Munkhammar, som tassat på pappaledighet, men som annars programleder Makrorådet.