Zlatans varumärke – bara att spänna fast sig och hänga med

På fotbollsplanen (och bänken) går det väl lite sisådär just nu för Zlatan, men ur ett reklamperspektiv syns han desto mer.

Allra färskast är i skrivande stund ett Instagram-inlägg där mäster Ibrahimovic och ”Gago” dansar – iklädda varsin klappkeps.

(Tryck på bilden för att se videon.)

FOOTBALL WITHOUT FANS IS NOTHING. #Bethard #Zlatan #Russia2018 #Worldcup

A post shared by BETHARD (@bethardofficial) on

När jag såg klippet kom jag av någon anledning att tänka på Zlatans blågula ”genombrott” på reklamscenen: Volvo-samarbetet.

”Made by Sweden” var visserligen inte Zlatans första sponsor- eller reklamgig (visst minns vi skånepågens Oddset-reklam med Tilde Fröling en handfull år in på 00-talet? Och Fructis-håret förstås!), men med Volvo sattes något nytt i rullning.

Plötsligt ville alla marknadschefer göra strategiska (?) varumärkessamarbeten med kändisar, på ett sätt som vi knappt sett sedan Gunde lekte Wassberg. Individsponsringen fick ett uppsving igen och med influerarvågen har det tagit fart även på extremtaktisk nivå.

Volvo-reklamen var helt enkelt något speciellt. Och det är lätt att glömma hur länge sedan det var den sjösattes. Jag var tvungen att googla mig fram till att det nu är fyra år sedan kampanjen med rullade ut.

2014? Det känns som igår.

Enligt bilbolaget nådde reklamfilmen med Zlatan en miljon visningar på strax över ett dygn. Modellen XC70 överträffade försäljningsmålsättningen med 269 procent och Volvos marknadsandel ökade med 14 procent gentemot 2013. Filmen i sig fick mest lovord, förutom från Dante Thomsen då. Dagens Medias journalist hoppade in som reklamtyckare och gav ”aptrist” en ny innebörd.

När sedan Zlatan bytte PSG mot Manchester United var det dags att säga adjö. Jag vet inte om det har sagts rakt ut någon gång, men det är väl mer sannolikt är orimligt att Premier League-lagets storsponsor Chevrolet hade en klausul med i bakgrunden.

Vitamin Well minns du förstås också. Där blev Zlatan delägare som en del i samarbetet – och vi i målgruppen fick se en ”ny” sida av personen Zlatan. Jag kan fortfarande känna med budkillen som bara fick en bild med pappfiguren. Och så ”Dressmann-haussen” förstås. Folk tror väl fortfarande att han samarbetar med just Dressmann, när det ju ”bara” är deras ägarbolag som hjälpt till att fixa praktiskt kring hans klädmärke, A–Z (typ registrera varumärket och sälja slut på lagret).

Under de senaste månaderna är det primärt Samsung, Bethard och Visa vi i Sverige och Norden tagit del av. Mest kittlande tycker jag de två senare är.

Visa är sponsor till FIFA och har i princip full tillgång till VM. Jag har svårt att bestämma mig för om castingen av Zlatan är briljant eller jättedålig; att man kanske tog för givet att han skulle med i truppen, något huvudpersonens kommersiella team inte nödvändigtvis behöver ha sänkt spekulationerna om. Om så är fallet skulle man förstås aldrig erkänna det. Och det betyder ju inte heller att kampanjandet behöver bli dåligt, tvärtom. Zlatan kan ha en friare roll under mästerskapet när han inte är en del av landslaget. Jag ser mycket fram mot att följa den här kampanjen under VM.

Bethard har nog ganska bra stämning på kontoret just nu. Ryktet säger att det strömmar in ett antal tusen nya kunder per vecka – som kan härledas till Zlatans intåg. Och man behöver inte vara raketforskare för att för att förstå att både Samsung och Visa drar med sig Bethard in i ”finrummet”. Känslan är väl att Zlatan – i och med delägarskapet i spelbolaget, och de tillsynes ganska lösa tömmarna – gärna lägger lite extra tid på just Bethards idéer.

Samsung känns som traditionell kändispromotion. Enbart på spekulation gissar jag att de var ute efter ett namn som skulle fungera i hela Norden – och att det typ lika gärna kunnat bli Henrik Stenson, Kimi Räikkönen, Charlotte Kalla eller någon annan. Men att det råkade vara ett fotbolls-VM-år. Reklamproduktionen gjordes förresten när Zlatan ännu var i Manchester. Samsungs byrå lyckades spela in allt material (20 filmer) på totalt fem timmar. Pang för pengarna, som de säger i hockey.

Hur lång tid som vigs till Bethard-produktion är oklart. (Men så ingår ju också klappkeps.)

Varumärket Zlatan är stort och starkt; det klarar många kommersiella samarbeten. Frågan är hur många? Och kanske framförallt: på vilka sätt?

Att gå från vinterskrud till kostym är enkelt. Men går det att vara premium igenom efter ”cykel på köpet”-reklam? Passar klappkeps till kavaj? Eller tappar vi ögonen från tråden här; Zlatan är ju fortfarande folklig. Hans roll har aldrig varit premium. Tråden är kanske inte röd, den är blågul.

Vi kommer garanterat få se studier och studentrapporter som dyker djupare i Zlatans varumärkesresa. Tills dess är det nog bara att spänna fast sig och hänga med. Någonting säger mig att det här fortfarande bara är början.

Tre idrotter att investera i för framtiden

Till det senaste numret av tidningen Dagens Media fick jag i uppdrag att spana in i framtiden. Jag tog fram min bästa kikare, polerade spåkulan och formulerade mig så konkret jag kunde. Resultatet blev 10 spaningar på omkring 14 000 tecken.

Här i bloggen tänker jag att vi bjuder på en av de tio spaningarna. Jag tar mig den friheten helt enkelt. En gratis aptitretare är väl aldrig fel?

Vill du läsa alla spaningar får du antingen leta upp temanumret om sponsring och event eller teckna en prenumeration. Digitalt finns artikeln här: På spaning efter framtidens sponsring

Nya generationens sporter

Om jag var marknadschef och fick investera min budget i tre idrotter på 5 års sikt skulle jag välja padeltennis, klättring och futsal.

Padeltennis behöver väl knappast någon presentation? En okvalificerad gissning är att mer än hälften av alla svenska padelspelare prenumererar på Dagens Media och därmed läser den här texten. Sporten växer otroligt snabbt och tillväxten har nått en fas där många hallar gått från ”hangarer” till arenor och mötesplatser. Det börjar bli hög tid för nationella sponsorer att kliva in, och då förslagsvis med B2B-fokus eftersom alla anläggningar har fina företagsnätverk.

Klättring är en spektakulär idrott som idag har omkring 70 klubbar och 7000 registrerade utövare i Sverige. Mörkertalet är ju dock, precis som i padeltennis, stort. Sporten har framförallt tydliga, tuffa och målmedvetna associationer och kommer med på OS-programmet till Tokyo 2020. Kalkylerade risker och höga målsättningar är en del av deras vardag – precis som många företags.

Futsal, eller inomhusfotboll för den som vill, har nyligen kommit in under Svensk Elitfotbolls vingar (ligaorganisationen för Herrallsvenskan och Superettan). Futsal spelas främst på vintern och är en arenasport som är snabbare, närmre och med rimlig argumentation mer underhållande än utomhusdito. Fem år kanske inte räcker för att få ut futsalens fulla potential, men ge dem ett decennium och ligan kommer konkurrera med landets allra största rättighetsinnehavarna.

Not: Spaningen är en (1) del av tio som presenterades tillsammans. Den är skriven under första halvan av av april. Saker och ting går fort i branschen och vissa saker kan ha ändrats sedan dess.

Sponsring i Sverige omsätter 7,2 miljarder

Institutet för Reklam- och Mediemätningar (IRM) har presenterat sin sammanställning över reklamåret 2017. För jag vet inte vilket år i ordningen så ökar investeringarna i sponsring, men trenden är tydlig och för tredje året i rad minskar tillväxttakten.

  • Den dåliga vinkeln: Festen är inte lika het som förr.
  • Den bra vinkeln: Sponsorinvesteringarna når all-time high!

78,2 miljarder i totala reklaminvesteringar

IRM skiljer i sina sammanställningar på medieinvesteringar (TV, radio, Internet med flera) och marknadsaktiviteter (sponsring, event, mässor etc.). Medieköpen ökade med över 8% och marknadsaktiviteterna drar ned snittet.

Den samlade reklaminvesteringen (medieinvesteringar och marknadsaktiviteter sammanräknat) ökade med 5,5 procent, vilket var den starkaste tillväxten sedan 2011. I kronor och ören var totalsumman för 2017 nästan 78,2 miljarder kronor.

Sponsring stod enligt IRM för 7,2 miljarder kronor av dessa.

Sponsrings tillväxttakt fortsätter minska

Sponsorinvesteringarna i Sverige ökade enligt IRM med 4,8 procent från 2014 till 2015. Ökningen därefter, 2015 till 2016, var 2,6% och de senaste siffrorna, från 2016 till 2017, visar på en ökning med blotta 1,6%.

Varken jag eller någon jag träffat vet hur mycket (eller lite) IRM fångar upp i sina mätningar. Men samtidigt bör ju mätningarna vara ungefär lika ”gråa” varje år, så siffrorna ljuger knappast. Det är helt enkelt en stadig relativ minskning.

Ett annat sätt att se på utvecklingen är att titta på sponsrings andel av hela reklamkakan.

  • 2015 stod sponsring för 10,0 procent av reklamkakan (blogg om det)
  • 2016 var andelen 9,7% (blogg om det)
  • 2017 är siffran 9,3%

Globalt väntar jag fortfarande på de definitiva siffrorna, men vad jag vet väntas sponsring öka med 4,9% under 2018 (2017: 4,3%). Den asiatiska marknaden är det stora dragloket och de allra största globala rättighetsinnehavarna tar vara på digitaliseringen och de stora databaser av supportrar de samlar på sig.

Min personliga tes till att världens sponsring ökar mer än den svenska marknaden är att vi i Sverige varit längre fram än många andra, och att de nu kommer ikapp oss. Framförallt menar jag då i innebörden att våra rättighetsinnehavare (förbund, landslag, evenemang, föreningar, museum, välgörenhetsorganisationer etc.) varit duktigare än andra på att ta betalt – samtidigt som att företagen varit hyfsat tidiga med att se marknads- och affärsmöjligheter kopplat till sponsring som medieval och kontext.

Kanske är det en naturlig mättnad vi ser i Sverige? Kanske är det en konsekvens av att rättighetsinnehavarna inte kan upprätthålla ett lika moderna sponsorerbjudanden som andra reklam- och medieslag? Kanske har rådgivare och byråer förordat andra lösningar?

Avslutningsvis: Ja, sponsring omsätter fortfarande mer än TV-reklam. TV-mediet skramlade in fem och en halv miljard under fjolåret, alltså typ 1,2 miljarder mindre än sponsring. Jag tjatar om det varje gång de här siffrorna kommer, men jag gör det för att det fortfarande är en tankeväckare för många i reklam- och mediebranschen.

7,2 miljarder är jättemycket pengar. Men vi får se hur det blir om (när) det kommer en konjunkturnedgång och de övergripande medieinvesteringarna minskas. Sponsring brukar ha en tendens att ryka tidigt vid budgetnedskärningar och då gäller det att som rättighetsinnehavare vara rustad och ha en plan.

Ett varningens finger är värt att lyfta för en bransch i fortsatt medvind.

Veckans viktigaste (v. 16)

Det har blivit dags igen att med hjälp av tio stående rubriker sammanfatta veckan utifrån mina insikter och åsikter. Syftet med serien är en liten del folkbildning och en stor del inspiration till vidare läsning.

Veckans Sverige

Sparbanken Rekarne lanserar Varmt om hjärtat, en portal för crowdfunding av lokala projekt. Satsningen är ett sätt för banken att visa att man är ”en positiv kraft i samhället”.

Mats Årjes valdes under torsdagskvällen till SOK:s nya ordförande. SkiStar-vd:ns viktigaste uppgift blir att få till en svensk OS-ansökan (så att Åre-anläggningarna säkrar beläggningen vårvintern 2026).

Övrigt noterbart är att Hogia Small Office sponsrar Pizza-SM och Lidingöloppet har gjort klart med fastighetsbolaget Klövern som titelsponsor till Lidingöloppet On Tour.

Veckans rättigheter

Italienska fotbollsklubben Inter gick i veckan ut med att de skulle spela en match med spelarnas Instagram-namn tryckta på ryggen (istället för att ha sina efternamn). Twitter höll på att implodera och laget kom sedan till match i sina vanliga matchställ.

I eftertexterna var det ett planerat PR-stunt. Genomslaget var förstås enormt, men jag hoppas de mäter ”kampanjen” på mer än räckvidd…

Liverpool FC har gjort ett videoklipp som på ett snyggt sätt förklarar vad klubben står för och vart man är påväg. Svenska klubbar och små rättighetsinnehavare borde ta efter och lägga några tusenlappar på rörlig storytelling.

Veckans varumärke

Dagens Media-konkurrenten Resumé rubriksatte nyheten om att Zlatan kampanjar för Visa med ”varumärkesbyggandet fortsätter”. Personligen tolkar jag formuleringen som en subtil ironisering.

För frågan är om varumärket Zlatan trovärdigt kan hålla uppe så mycket mer just nu?

Jag hoppas hans sponsorer är insålda med förutsättningarna att han kör fler stora parallella kampanjer (Samsung, Bethard, Visa, A–Z etc.). Men jag hör annat.

Veckans individer

WPP:s Martin Sorrell och ÖFK:s Daniel Kindberg får dra ett tungt lass i den här veckans summering.

Martin Sorrell får lämna sitt livsverk av diverse personliga skäl och av allt som skrivits de senaste dagarna tycker jag den här artikeln ger en extra vinkel till WPP-storyn: Martin Sorrell was an ad industry giant, but the business model he pioneered is outdated. ”Platforms like Facebook and Google allow brands to buy directly from the company, leaving less room for a middleman.”

Vad gäller brottsmisstankarna mot Östersunds Fotbollsklubbs starke man Daniel Kindberg gjorde SVT i fredags en lättöverskådlig sammanställning över vad som har hänt. Presskonferensen med honom, en pressträff som är något för alla intresserade av att studera kommunikation, finns att se här i SVT Play.

På influencerspåret vill jag den här veckan i all sin enkelhet lyfta fram en tweet från Meghan Terwilliger:

”Instagram model wants her own product line, and has over 15M followers. 91% of those followers are men, mostly middle age.”

Veckans internationella

Samsung anklagas för mutor och påverkan på att OS val av Sydkorea som plats för vinterolympiaden. Det råder inga tvivel om bolaget gillade IOK:s val av nation, men jag tycker det känns lite långsökt att någon varit så dum att de försöka blanda sig i ett sådant här val.

Fast å andra sidan är väl inget i idrottens globala finrum tyvärr förvånande längre.

PSG ska förresten öppna kontor i Singapore.

Veckans verklighet

Gjorde ett kärt återbesök på Vete-Katten i veckan. I en tid där cafékedjorna breder ut sig känns det kul att de traditionella kafferummen finns kvar. Tänk om man fått vara en fluga på väggen där under alla år.

Det är förresten intressant hur slappt folk pratar om hemligheter i det här landet – och inte minst i den här branschen. Förstår inte reklamfolk att information kunder ger oss i stort sett alltid faller under någon typ av sekretess?
PS. Hoppas det går bra i pitchen. Tur (eller synd) att jag inte är med.

Annars är det mest noterbara från veckan att snooker-VM dragit igång. Jag följde kvalet minutiöst och under lördagen var det dags för första omgången. Det är ett par fina veckor vi har framför oss.

Veckans vetenskap

När jag för några år sedan gjorde uppdrag för Cancerfonden fick jag lära mig att alkoholhaltiga drycker ökar risken för att drabbas av cancer. Med bakgrund av det var Drinking more than five pints a week could shorten your life, study finds inte helt revolutionerande, men ändå värt att ta del av när soliga after-works snart avlösa varandra. När kommer egentligen den första alkoholfria branschgalan?

Forskning & Framsteg återpublicerade en läsvärd text om människans behov av beröring.

I sin serie om hjärnan, smartness och kreativitet tycker jag du ska läsa den senaste texten om IQ och intelligens, samt de tidigare om kreativitet och receptet på en nobelpristagare.

Veckans Dagens Media

Om du ska läsa vidare från något i det här inlägget är det den här texten om Avicii och hans reklamsamarbete med Volvo. Filmens fullversion (4 minuter) finns att se här.

Den 17 april var Ari Levenfeld en av talarna på Dagens Medias och Sizmeks gemensamma frukostseminarium. Med ett kort videoklipp och den här klickvänliga rubriken fångades min nyfikenhet och intresse: GDPR-experten: ”Ett missförstånd att man måste ha kundens medgivande”

Blogg-grannen Charlotte Thür har skrivit om poddar och poddlyssnande.

Veckans tips och trender

Som naturvetare och matematikgillare tycker jag om att se marknadsföring som problemlösning. Därför läste jag nummer fyra här (6 Essential Marketing Lessons That Will Make You Successful) med extra glädje:

”Use each piece of your argument to create a map for your audience: the problem, the idea that addresses the problem, and the change that will occur as a result of your idea, thereby providing a solution.”

Bra om varumärken: Why Brands Are Under Increasing Pressure to Be Transparent About What They Believe In

Några insikter du hört förut, men som knappast skadar att lägga en halv minut på igen: 6 Mobile Marketing Trends For Small Businesses In 2018

Veckans sötsak

En sportlunch (ja, de finns kvar) räddade mig på väg hem från veckans storhandling. 7/10.

Och med det sagt laddar vi om och tar nya tag från och med måndag. Vecka sjutton blir bra, den också.

Bonuskategori: ”Veckans mest perfekta” – powered by Photoshop (glöm inte att svajpa)

Veckans viktigaste (v. 15)

Det har blivit dags igen att med hjälp av tio stående rubriker sammanfatta veckan utifrån mina insikter och åsikter. Syftet med serien är en liten del folkbildning och en stor del inspiration till vidare läsning.

Veckans Sverige

Sport- och friluftslivskedjan Alewalds har gått in som ny sponsor till den gigantiska oritenteringstävlingen O-Ringen. En enkel men bra matchning som kanske kan räknas hem enbart med på plats-försäljningen (plus varumärkesnyttan förstås).

Den 23 april går Swedish Arts & Business Awards prisceremoni av stapeln. Riksbyggen, Atrium Ljungberg och Trafikkontoret Stockholm har varsina case nominerade. Ta del av dem och jurymotiveringarna här: De nominerade till Swedish Arts & Business Awards 2018

Åre Business Forum har gått av stapeln och du hittar höjdpunkter och videoklipp från dagarna här.

Veckans rättigheter

RF och SVT har presenterat vilka städer som får arrangera SM-veckans vinterspel 2020-2022. Sveriges ”mini-OS” kommer gå av stapeln i Luleå/Boden (2020), Borås (2021) och Piteå (2022).

Mats Årjes är föreslagen av valberedningen till ny ordförande i Sveriges Olympiska Kommitté. Han utmanas dock av Per Palmström som enligt Sportbladet har 16 st specialförbund bakom sig, att jämföra med Mats Årjes sju och Katarina Henrikssons två. På torsdag vet vi vem som får klubban.

Anrika Södertälje SK har sjösatt ett praktiskt samarbete med MTR och Telge Tillväxt. Mellan maj-augusti är det lite strul i trafiken i Kringelstaden och SSK:s hockeyspelare ska hjälpa till att höja medvetenheten samt lotsa resenärerna rätt bland ersättningslinjer och -bussar.

Veckans varumärke

Tre klickvänliga varumärkesartiklar från veckan:

Ur ett svenskt perspektiv har väl ingen undgått akademiuppståndelsen och dess påverkan på uppfattningen om Nobelpriset (och därmed varumärket Sverige). Mellan 7 och 13 april har Svenska Akademien omnämnts 2 555 gånger i svenska redaktionella medier och 3 666 gånger i internationella medier, enligt siffror från Meltwater som Dagens Media publicerat.

Och som en brygga över mellan den här och nästa kategori så vore det bloggfel att inte nämna Sara Danius.

Veckans individer

En av veckans mest amerikanska rubriker var tveklöst Stephen Curry versus LeBron James: Who wins in the Endorsement Game?. Som väntat utstrålande formuleringen mer än den gav, men en del läsvärt fanns det allt.

Och på tal om basket. NBA:s spelarförening har flyttat fram positionerna gällande vilka marknadsrättigheter deras spelare kan profitera på.

”The upshot is that the union can now strike brand deals for off-court activities with marketers that are not official NBA sponsors. So even though PepsiCo is the NBA’s official sponsor, Coke could hypothetically strike a deal with a group of players, as long as the marketer does not use logos controlled by the league.”

Inte helt ospännande att tänka vilka effekter det här skulle kunna få på svenska ligor och sponsringen här hemma, som till mångt och mycket är uppbyggd på idrottskedjan lag-, liga- och förbundsstruktur. Några av er kanske minns mitt inlägg om Henrik Kristoffersen-caset.

Veckans internationella

Tokyo-OS gjorde i veckan klart med sin 49:e (!) nationella sponsor. Marudai Food går in på den tredje högsta nivån och kniper därmed den briljanta exklusivitetsdelen ”ham, sausage bacon, kamaboko, roasted pork and spare rib category”. Den nationella sponsorstrukturen för Tokyo-spelen innehåller för närvarande 15 st ”Gold Partners”, 30 st ”Official Partners” och 4 st ”Official Supporters”. Och fler lär det bli.

För den som tycker om Formel 1 tipsar jag om den här studentuppsatsen (Prioritizing Sponsorship Resources in Formula One Racing: A Longitudinal Analysis). Få sporter är så beroende av starka finanser för genomförande och teknisk utveckling. Inte helt otippat spelar teamens sponsorarbete en avgörande roll.

I London har SportsPro hållt sin årliga konferens. Innehållet brukar vara i absoluta världsklass och är ett rekommenderat alternativ till den som inte orkar ställa om dygnet för IEG i Chicago. På konferensens Twitter-konto finns ett gäng videoklipp från dagarna publicerade och Daniel McLaren sammanfattar 5 st rubriker i den här artikeln.

Veckans verklighet

Kontorstid, styrelsemöten, någon kundpresentation och en mängd möten. Inget mer möjligt att nämna och inte heller något som bör intressera.

Under fredagen fick jag dock en rundvandring på relativt nyinvigda Catella Arena. En riktigt trevlig plats för den som inspireras av höga ambitioner – och förstås extra trevligt om man som jag gillar racketsport.

Och på tal om racketsport träffade jag reklam- och mediebranschens levande squashlegend Mathias Kallio på Haymarket i veckan. Jag har fortfarande träningsvärk efter vår match för kanske fyra år sedan. Nästa gång får det bli padel. Då kan vi dessutom spela i samma lag.

Veckans vetenskap

En avhandling inom arbetsvetenskap från Tora Nord i Karlstad visar att arbete gått från att ha varit en ”rättighet” till att allt mer vara en ”skyldighet” för den enskilda individen: Inget jobb? Det är ditt eget fel.

I veckan har vi också lärt oss hur man ska heja på trovärdigast sätt. Facit fick vi av SVT som plockade upp en fransk studie.

I Indien har man föreslagit att ”upp till 10 % plagiat” av forskning, artiklar, böcker eller andra dokument ska anses vara okej, men att bestraffningarna därefter ökar drastiskt.

På tema övrigt-viktigt-att-veta noterar vi att pilgrimsfalken attackerar som bäst i farter över 300 kilometer per timme (3D-simulering).

Veckans Dagens Media

Nicole Falciani berättade i veckan för Dagens Media om varför hon avslutade samarbetet med det italienska klädmärket Calzedonia: ”Med finare ord stod det att jag blivit för tjock”

Under torsdagen gick årets upplaga av Next M i mål. Här finns bilder, artiklar och intryck från marknadsföringseventet: Så var årets Next M

Min blogg-granne Emma Blom är kvick och rolig. Den här veckan har det varit allt från Facebook-utfrågningen till knytblusar. Läs hennes blogg helt enkelt.

Veckans tips och trender

Den svenska delegationen till IEG-konferensen i Chicago har rapporterat sina viktigaste take-aways via Sponsrings- och Eventsveriges hemsida:

Vidyard säger sig ha kokat ned insikterna från analys av 250 000 videoklipp och 600 miljoner ”streams” till 16 stora findings. Hur stora de är får du själv avgöra via den här infografiken.

Veckans sötsak

Årets första glass (Piggelin). 6/10.

Och med det sagt laddar vi om och tar nya tag från och med måndag. Vecka sexton blir bra, den också.

Veckans viktigaste (v. 14)

Det har blivit dags igen att med hjälp av tio stående rubriker sammanfatta veckan utifrån mina insikter och åsikter. Syftet med serien är en liten del folkbildning och en stor del inspiration till vidare läsning.

Veckans Sverige

I veckan fick vi veta att Sverige är ett av sju länder som visat intresse för att söka vinter-OS 2026. Jag var från början positiv till ett svenskt OS, men det har svängt till neutral. Opinionsbildningen (läs: informationsbildningen) har inte gått hem för fem öre hos politiker (eller skattebetalare). Rationellt ser jag fortfarande vinningar, men emotionellt har jag tappat. För de flesta andra är det nog tvärtom.

I början av oktober väljer IOK vilka länder/städer som går vidare till kandidatfasen. Kanske har arrangörsbolaget då reggat alla domäner och användarnamn i sociala medier (efter, vad blir det, tre år med frågan?).

Regeringen beslutade i torsdags om propositionen ”En omreglerad spelmarknad”. Jag har följt spelmarknaden dagligen under väldigt många år och sedan slutet av 2012 skrivit bloggen The Gambler Magazine. Reformen påverkar reklam- och mediemarknaden mycket, men jag ska utveckla hur vid ett annat tillfälle.

Veckans rättigheter

Riksidrottsförbundet har tagit fram en kort informationsvideo om personuppgifter och den nya dataskyddsförordningen (GDPR). På deras hemsida finns mer information om hur föreningslivet påverkas av den nya dataskyddsreformen. Och för den som vill ha ännu mer finns ”extra allt” under Datainspektionens avdelning för GDPR.

I årets rapport ”Hur mår svensk elitfotboll” (pdf) analyserar EY hur svensk herrelitfotboll mår ekonomiskt, och vilket värde den bidrar med till samhället. (Spoiler: 775 miljoner kronor.)

Lokaltidningarna direktsänder mer och mer lokal idrott; en utveckling som så klart påverkar både rättighets- och annonsmarknad. Ett exempel från veckan är att Blekingesport tv-sänder Mjällbys och FKK:s alla matcher i division 1.

Veckans varumärke

Indianerna har drivit flera processer genom åren mot sportlag som använder deras symboler i logotyper och annan kommunikation. Göteborgslaget Frölunda Indians har varit ett case som då och då vaknar till liv. I USA har basebollaget Cleveland Indians bestämt sig för att ta bort indianen ur sin logga (Chief Wahoo), men urbefolkningen tycker utfasningen går för långsamt.

Måste ju också följa upp förra helgens rader om Spotify. Är det bara jag som är helt övertygad om att den schweiziska flaggan som New York-börsen satte upp var ett planerat PR-trick? Ge dem alla 100-wattare som finns. Aldrig förr har väl 15 minuter ”fel”flaggning gett så många dollares i extra börsvärde.

Mercedes-Benz berättar att man har fem strategiska fokusområden kommande år. Ett par av dem går att koppla till varumärkeskommunikation (både internt och externt).

Veckans individer

För den som vill blidka sina vyer på temat människans relation till internet och smarttelefoner visar ABSOLUT och Arvida Byström upp sitt samarbete den 12 april under Stockholm Art Week. ”Rosa latex och blommor à la Arvida” utlovas.

Världens mest prestigefulla herrgolftävling avgörs den här helgen (gammalt lästips: Augusta National masters art of minimal sponsorship). Tiger Woods är med, han som var hela världens superstar men som ”klantade till” både det ena och det andra. Och plötsligt ville i stort sett ingen ha honom. Nu är tigern tillbaka både sportsligt och kommersiellt: ”His endorsement alone increases our sales 30 percent, even if he’s not playing”, berättar Bridgestone Golfs vd Angel Ilagan för CNBC.

Taapsee Pannu blivit ny varumärkesambassadör för Nivea. Skådespelaren är aktuell med filmen Manmarziyaan som kommer i början av september.

Veckans internationella

FIFA meddelade i veckan att Russian Railways blir partner till sommarens mästerskap. Känns spontant som en målgruppsvänlig grej att underlätta resandet med nya linjer och rabattkort, även om jag kanske inte har SJ-förväntningar på den kommunikativa aktiveringen. Pride-tåg till matcherna, någon?

Hankook handlar vidare på sponsormarknaden. Nyligen tecknade man ett jätteavtal med MLB och adderar därmed ligan till bland andra UEFA, Real Madrid, Borussia DortmundDTM, KHL med flera. Däcktillverkarna är en bransch att uppvakta för den som letar partners på internationell/global nivå.

Tinder och City-gruppen har matchat varandra. Fotbollskonsortiumet hoppas utveckla “stronger, more regular and intimate relationship” med sina fans.

Veckans verklighet

Påsklov i Stockholm och jag hade planerat en lugnare vecka, men icke. Var det någon som var ledig?

Det arbetsmässiga glädjeämnet var att jag glömt bort hur roligt det är att göra research. Visst läser jag mycket textmaterial, men fokuserad reserch är någonting annat. Balansgången mellan att ”leta efter något specifikt” och samtidigt ”leta insikt, inte hitta lösning” är hårfin. Men rolig.

Veckans mest exotiska besök var Örebro. Konferensrum ser ju dock likadana ut överallt.

Veckans vetenskap

Estland ska gentesta 100 000 personer, i syfte att ge medborgarna personliga råd om en hälsosam livsstil.

Forskare avslöjar med hjälp av artificiell intelligens hur stereotyper av kvinnor och minoriteter utvecklats de senaste 100 åren i USA. Hela rapporten kostar tio dollar.

Gapminder har gjort ett test för att testa ”Grundläggande Globala fakta 2018”. För dig som inte känner till organisationen är det Hans Roslings verk och filosofi som ligger bakom, och som bland andra hans son driver vidare. Jag fick 6 av 13 rätt i testet.

Veckans Dagens Media

Jag läser helgintervjun med Johan Croneman lugnt och långsamt. Vill du istället lyssna på något så säger Josefin Rosén smarta saker i AI-podden.

På Premium-sidan kan du läsa att den digitala utvecklingen driver utomhusreklamköpen. Precis den utvecklingen vi ser/sett på sponsormarknaden.

Undertecknad bloggade om ett företag som sponsrar konkurrerande lag.

Veckans tips och trender

Det publiceras gott om ”10 tips”-sammanställningar. Det här veckan har väl inte direkt varit den vassaste, men ska du läsa någon tycker jag den här kan ge ett eller två ”nya” spår.

Jobbar du eller din kund inom bank och finans är de här 30 skrivbordsinsikterna läsvärda.

Är du intresserad av mobilmarknadsföring finns här 6 st grundläggande rubriker.

Veckans sötsak

Pralin från Chokladfabriken vid Tjärhovsplan. 7/10.

Och med det sagt laddar vi om och tar nya tag från och med måndag. Vecka femton blir bra, den också.

Sponsring efter noter – det nya svarta?

Som du kanske minns från fysiklektionerna finns det två typer av elektrisk laddning: positiv och negativ. Det här reflekterade jag över i söndags, vilket råkade sammanfalla med att Herrallsvenskan startade. Ligan med lagen som bidrog med socialt värde till samhället om minst 775 miljoner kronor under fjolåret.

Säsongspremiären är inte bara en högtidsstund för fotbollsälskare, utan även för sportintresserat reklamfolk som jag själv.

  • ”Hur ser pressväggen ut nu när DHL är presentationspartner?”
  • ”Finns det några nya tekniska lösningar på skyltexponeringen?”
  • Och inte minst: ”Vilka företag exponeras på matchtröjorna?”

En sponsor jag funderat extra mycket över de senaste dagarna är Notar. Mäklarföretaget syntes på AIK:s matchdräkter vid några matcher redan i fjol – och i början av vintern tog man steget upp till huvudsponsor. Dessförinnan hade Åbro snyggt moonwalkat bort från ytan genom att överlåta den till Hjärt-Lungfonden, något som bland annat gav dem mitt förhandstips till Gyllene Hjulet.

Notars sponsring innebär, bland mycket annat, att de exponerar sin logotyp på matchdräkter tillhörande herrlaget, damlaget, juniorlagen och ungdomslagen. Avtalssumman måste vara gedigen, men störst av allt är nog ändå symbolvärdet. Det finns inga andra sponsorplatser som signalerar så mycket koppling mellan klubb och företag som att vara ensamt på en matchtröjas framsida.

Därför reagerade jag lite extra när jag såg att Notar så sent som förra veckan gick in som ny officiell partner till Hammarby. En snabb googling senare visade det sig även Djurgården (hockey) fått utökat sponsorengagemang från mäklarfirman. Inget knasigt i sig rent marknadstaktiskt, speciellt inte med lokal- och regionalkontor, men ändå notarbart.

Även Volkswagen och Moderna Försäkringar är två kända ”helgarderingar”.

Det har gått 17 år sedan Anders Livner, Robert Westerholm och Magnus Örvell publicerade sin studentuppsats med ”konsumentperspektiv på triangeldramat vid idrottssponsring”. Uppgiften var att ta reda på i vilken utsträckning supportrar köper produkter från sponsorer till sitt favoritlag – och inte minst om fansen avstår produkter från sponsorer till lag som ogillas.

Eller som underrubriken löd: Kan en Gnagare dricka Falcon?

Som grund till en ny studentrapport på ämnet föreslår jag att någon tittar på frågan med en naturvetenskaplig ansats. Utgå från den elektriska laddningen – den som säger att objekt med olika laddning attraheras till varandra. Det verkar vara det nya svarta.

Veckans viktigaste (v. 13)

Det är dags att sjösätta följetången ”Veckans viktigaste”* här i bloggen. Med hjälp av tio stående rubriker sammanfattar jag veckan utifrån mina insikter och åsikter (även om delar av innehållet kan vara äldre än så). Syftet med serien är en liten del folkbildning och en stor del inspiration till vidare läsning.

När fler veckor gått hittar du alla kategorins inlägg via den här länken.

Veckans Sverige

Beijer Byggmaterial har blivit ny huvudsponsor till Svenska Ishockeyförbundet, Pantamera fortsätter sitt engagemang med svensk innebandy och för ett tag sedan blev det klart att Bonnier skriver ett 5-årsavtal med STCC. Herrallsvenskan i fotboll har premiär under helgen och till den tycker jag du ska läsa Kristof Vogels ekonomiska genomgångar; AML och det senaste blogginlägget.

Debatten om ”grid girls” i speedway har varit fortsatt het. Storsponsorn Monster vägrar vika ned sig, liksom eventarrangörerna, och hoppet står väl mer eller mindre till om tv-bolaget IMG vågar ta ställning.

Turerna kring Richard Teerns styrelseengagemang i Kalmar FF och hans företags sponsring av Östers IF har fortsatt. Jag gjorde ett inlägg här om dagen som ett försök att sammanfatta storyn.

Veckans rättigheter

Facebook värvar Eurosport-vd:n Peter Hutton. Titeln blir inte helt ointressant Head of Global Sports Partnerships. Med tanke på Discoverys offensiv på rättighetsmarknaden de senaste åren kommer det bli extremt intressant att se vad som händer när sporträttigheterna går in i nästa försäljningsrunda.

I samma veva befordras Emir Osmanbegovic från Stockholm till Paris. Gamle SVT- och UR-projektledaren Hanif Hosseini, som varit på Eurosport sedan i somras, tar över Sverige-rodret.

I en annan del av sportvärlden har Bundesliga ytterligare närmat sig framtidens reklamerbjudande. Virtuell skyltannonsering kommer ta över, men det är förvånande att det tar så lång tid.

Veckans varumärke

I uppsnacket till Spotifys börsnotering tycker jag varumärkesdiskussionen inte riktigt fått den uppmärksamhet den förtjänar. Ett företag som inte tjänar pengar kan vara värt hiskeligt mycket i alla fall (uppenbarligen). En stor kundbas och ett starkt varumärke räcker långt, åtminstone tills pengarna är slut på riktigt.

Spotify må vara en musiktjänst, men det har ett varumärke som i varje fall jag förknippar med frihet; ett varumärke som till en början till och med användes av politiker som ett exempel på hur man kunde lösa ett illegalt problem (fildelning).

Suffixet -ify fick väl i någon mån också sitt stora genomslag just tack vare Daniel Ek och company, även om man var långtifrån först (Naming fad visualized: Did Spotify start it?).

Veckans individer

King of the castle är ju förstås Zlatan. Samsung-dealen är ju hyggligt färsk, men visst är det Bethard-caset som just den här veckan är mest intressant. Reklamfilmen med Dragomir verkar dessutom ha tagit skruv. Spelbolagen har uppvaktat honom länge och nu var det dags.

Bethards skånekoppling var nog inte helt ointressant, men framförallt möjligheten att gå in i något ”litet” med potential att växa (till exempel i länder där Zlatan har spelat). Dessutom är det vad jag erfar bara en tidsfråga innan den amerikanska spelmarknaden öppnar upp sig.

Men samarbeten innebär också risker. Nyligen meddelade Suzuki att de bryter sitt reklamsamarbete med den brittiska TV-profilen Anthony McPartlin (känd bland annat från Britains Got Talent). Beslutet är en konsekvens av att profilen ertappades rattfull för ett par veckor sedan.

Veckans internationella

Amerikanska fotbollsligan (soccer) MLS är värd att följa om man vill hänga med i spelet på tv-marknaden. Flera klubbar har hittat lokala lösningar för att sända sina matcher.

Innebandy är en förhållandevis ung sport, speciellt i en internationell kontext. Därför tycker jag det är extra intressant att läsa SportsPro’s kommersiella genomgång och framåtblick för sporten.

Manchester Citys ägare letar efter att köpa fler klubbar och Franska Öppna lanserar en e-sportturnering.

Veckans verklighet

Jag började veckan med ett halvsju-tåg, följt av ersättningsbuss från Kristinehamn till Karlstad (innan ens hälften av landets måndagsmöten var inledda). En ödmjuk start på en annars trevlig dag och vecka.

I andra tidsänden, under skärtorsdagen, satt jag på ett av alla hippa kontorshotell och förundrades över att jag i stort sett var ensam kvar efter lunch. Att driva ”startups” kanske inte skapar working class heroes direkt.

Tur man ”bara” är företagare. (”By giving you no time instead of it all.”)

Veckans vetenskap

Interstitium. Det är namnet på det nya mänskliga organ som forskare hittat. En teori är att just det organet spelar en viktig roll för hur cancer sprids. Låt oss hoppas vi kan titta tillbaka på den upptäckten som starten på slutet för cancern.

Kanadensiska forskare har hittat 13 000 år gamla (mänskliga) fotspår. Det är ju faktiskt lite coolt. Om jag var ett självsäkert skovarumärke skulle jag gjort digital gerilla på det.

Fem av Karolinska Institutets institutioner flyttar in i Biomedicum i Solna. Med plats för omkring 1 600 forskare är anläggningen en av Europas största i sitt slag.

Veckans Dagens Media

Det var först när jag läste Zlatans klubbyte – en lyckoträff för Samsung som jag insåg den där magiska turliga (?) tajmingen för Galaxy-spelaren. Jag börjar verkligen bli gammal.

Lotta Lundgren kallar sitt reklamuppdrag för Coop för ”Sveriges bästa matjobb”. I en intervju här hos Dagens Media säger hon många kloka saker, bland annat: ”Människor älskar generellt inte reklam, och om du är med i reklam som människor tycker illa om, så är det ju faktiskt du som blir illa omtyckt.”

Sponsorbranschen noterar förstås också att Gyllene Hjulet har introducerat en studentkategori. Årets vinnare kommer från Göteborg.

Veckans tips och trender

För dig med en fot eller tå i resebranschen tycker jag den här infografiken med 5 digitala trender kan vara något. Och kan du tänka dig att gå tillbaka lite längre än en vecka i trendutblicken är några av de här 5 Disney-tipsen  tänkvärda.

Den som ska engagera sig eller sin kund i sommarens fotbolls-VM tycker jag kan ta en titt på den här artikeln om sociala medier-användande och tv-konsumtion. WhatsApp och Messenger i topp.

För dig som, liksom jag, tror att nya trender inte nödvändigtvis kommer västerifrån längre tipsar jag gärna om den här texten: Chinese marketing trends in 2018: What Western brands need to know. Den femte punkten, ”Content is king, but context is God”, gjorde mig varm inombords. Dessutom lärde jag mig ett nytt fint buzzword: ”KOL”

Veckans sötsak

Lördagens prinsessbakelse. 8/10.

Och med det sagt laddar vi om och tar nya tag efter påsk. Vecka fjorton blir bra, den också.

*Namnet ”Veckans viktigaste” är stulet rakt av från min favoritpoddare Viktor Munkhammar, som tassat på pappaledighet, men som annars programleder Makrorådet.

Om sponsring som engagerar, från sida till sida

De senaste veckorna har min mediebevakning på ”sponsring” gått på högvarv nere i Småland. Bakgrunden är att företagaren Richard Teern sitter i Kalmar FF:s styrelse – och att hans ICA Borgholm sponsrar Östers IF. Det kan tyckas som en nyhetshändelse i mängden, men diskussionerna har signalvärde värt att påminna sig om.

Kalmar FF-supportrarna var tydliga med sitt missnöje i ett öppet brev till föreningens styrelse. Supporterunionen ansåg (och anser fortfarande) att Richard Teern bör avsluta sponsorskapet med den, enligt dem, konkurrerande klubben Östers IF. Samt be om ursäkt till styrelsen och föreningens supportrar.

I korta drag har Richard Teern bemött kritiken med att han ”alltid arbetar för föreningens [Kalmar FF:s] och lagets bästa” och att ”hans företags engagemang i Östers IF är enbart utifrån affärsmässiga grunder”.

Förutom Kalmar FF och Östers IF sponsrar ICA Borgholm många andra föreningar, bland andra Vetlanda Bandy och Hammarby Bandy (som spelar i samma serie).

Åsikterna om vad som är rätt och fel i fallet går isär.

Å ena sidan

Janne Strindhag på Ölandsbladet tog upp ämnet i en krönika med namnet ”Det var det finaste jag hört sedan jag konfirmerades”.

Som rubriken kanske antyder ställer han sig på Richard Teerns sida:

”Idrottsrörelsen är något av samhällets fundament, idrotten fyller en mycket väsentlig roll för oerhört många, inte minst dagens unga. Att bedriva en idrottsförening är kostsamt och långt ifrån en plusaffär. Detta fundament vilar på fantastiska ideella krafter, den vilar också på sponsring. Utan detta skulle det inte vara möjligt. Att då ha mage att oja sig över att en av lagets för föreningen hårt jobbande styrelsemedlem med gedigen kompetens, tillika betydande sponsor går in och stöder ett lag som inte ens ligger i samma serie, blir för mig märkligt.”

Även KFF-medlemmen Lennart Johansson är inne på samma spår i en insändare:

”Ett företag kan av rent kommersiella skäl se sig i behov att sponsra mer än en förening.”

Innebandyklubben FBC Kalmarsunds klubbchef Per Viberg skriver på en annan plattform att man ska skilja på ledamoten Richard Teern och företaget ICA Borgholm.

Å andra sidan

Joakim Persson, ordförande i Kalmar FF Supporterunion, var tydlig med hur klubbens supportrar ser på situationen i en intervju här om dagen:

”Om han [Richard Teern] bara hade varit en sponsor från ICA:s sida och sponsrat både Kalmar FF och Öster hade vi tyckt det var konstigt, men det som ställer allt på ända är att han sitter i styrelsen för Kalmar FF.”

I ett annat sammanhang för Sebastian Hallén ett resonemang där han menar att frågan nu vuxit i omfattning:

”Det missnöje som fanns mot en enskild styrelseledamot kommer nu kunna riktas mot hela styrelsen, vilket snarare riskerar att eskalera förtroendekrisen än att dämpa den.”

(I sociala medier figurerar även en del ”inte-så-speciellt-konstruktiva” åsikter om Richard Teern och hans beslut. Men jag besparar er, Richard och hans familj dem. För till skillnad från Joakim och Sebastians inlägg tillför dem inget mer än möjligen känslor.)

Supporterunionen har just nu en namninsamling igång för att få till ett extrainsatt årsmöte, i syfte att röst om Richard Teerns framtid i styrelsen. Och eftersom föreningslivet är uppbyggt på demokrati så står det medlemmarna i Kalmar FF fritt att göra vad de vill med sin förening.

Det är ju trots allt medlemmarna som per definition är föreningen. Och det är just det som för oss dit jag vill komma.

En engagerad målgrupp – vad alla vill ha, eller?

Utan att döma dig som Dagens Media-läsare allt för fort och hårt vågar jag gissa att det är svårt för många i reklam- och marknadsföringsbranschen att sätta sig in i hur Joakim Persson, Sebastian Hallén och deras supporterkollegor kan irriteras så mycket av Richard Teerns kombinerade sponsring och styrelseengagemang.

Det är lätt att ”vi” utifrån snabbt väljer sida och går in i en ”vi mot dem”-relation. Precis som det sannolikt är lika lätt för någon från andra hållet att komma in med sina skygglappar från sin kant.

Därför tycker jag om sådana här händelser, även om dem inte alltid blir nationellt uppmärksammade.

Vi får ett tillfälle att bli lite ödmjuka inför vad vi arbetar med; en chans att uppdatera oss själva på vad ”produkten”, ”målgruppen” och andra marknadsföringska ord egentligen är: människor.

Och hur vi väljer att se på saker och ting: perspektiv.

Det är skillnad på reklam och reklam

Schibsted, Bonnier, Clear Channel och så vidare kan kränga kampanjer utan jämförelsevis några större reaktioner från sina målgrupper. Även om det förstås finns fall där folk ryter ifrån även där, till exempel när annonsplaceringar från spelbolag hamnar i artiklar om spelmissbruk (ett och två av flera exempel).

Men idrott engagerar på en helt annan nivå.

Idrotten är för företag en levande samarbetspartner, någon som rör på sig. Det är människor och deras känslor som är idrotten. ”Supporterskap, det är ju kultur”, som en (traditionell) kulturarbetare sa till mig för många år sedan. Det var i och för sig ingen nyhet för mig, flera av mina vänner står i klack.

Samma sak gäller förstås lokala sponsorer. De är också människor. Marknadsvärdet är inte alltid vad som avgör en företagares sponsorengagemang. Många gånger – nästan alltid – är det ett uttryck för kärlek till klubben, ”toppat” med lite marknadslogik (även kallat baklängesplanning på inofficiellt reklamslang). Och då syftar jag primärt på den regionala och lokala sponsringen.

Förståelse skapar rätt engagemang

Jag ser fram mot att följa hur ”Kalmar-caset” fortsätter och vad efterspelet blir. Händelsen må kanske inte uppfattas som så stor, men den sätter fingret på något som jag tror blir viktigt för hur både idrotten och sponsring som marknadsföringsmetod kan och vill utvecklas.

Symbiosen mellan ”det affärsmässiga” och ”kulturyttringen” är alltid aktuell. Och ingen kan tvivla på att det finns en underliggande superkraft i människorna, som rör på sig. Rätt hanterat är det ett fantastiskt engagemang och en målgrupp många företag vill arbeta med. Samtidigt som det naturligtvis är en balansgång mellan utveckling och tradition.

Att ”engagera målgruppen” är en fin klyscha. Jag kan säga att det inte är så svårt. Tvärtom. Frågan är bara vilket engagemang vi vill ha? Det är snart 5 år sedan Hyundai-klacken skapade debatt. Kanske kommer den för sällan till oss i Stockholms reklamvärld (debatten, inte klacken).

Var jag står i Kalmar-caset? Jag har svårt att irritera mig på Richard Teerns sponsorval och styrelseengagemang, men jag förstår att andra kan göra det. På något sätt tror jag det är läxan jag vill förmedla: å ena sidan, å andra sidan.

GW:s glamourösa extragig (tips från coachen)

Förra veckan blev det klart att Leif GW Persson lämnar SVT för TV4. Kanalbytet innebär att den folkkäre kriminalprofessorn kan ta sig an fler kommersiella uppdrag. Och visst vore det tråkigt att inte ta tillfället i akt att spekulera i vilka reklamgig som kan vänta den gode GW?

Huvudpersonen i fråga har lyft fram flera skäl för varför han byter mediehus, och jag kan tänka mig att den kommersiella tvångströja Public service gett honom var ytterligare ett. Det är åtminstone omöjligt att inte resonera så efter hans intervju – och ton – på Nordnet Live för ungefär en månad sedan.

Det var på en kort men tråkig tågresa från min gamla hemstad Strängnäs till Stockholm som tanken först började gro: vilka varumärken skulle passa GW?

Vilka reklamfilmer skulle vi kunna se honom i?

Och inte minst – för vilka produkter skulle han faktiskt göra nytta?

Jag gillar den här typen av tankeövningar och kommer med jämna mellanrum plåga dig som läsare med mina resonemang. Ibland är utläggen seriösa och ibland inte fullt så genomtänkta (men jag tänker inte avslöja när det är det ena eller det andra).

Den kändis svenska folket helst vill se i en reklamkampanj

Det ska också noteras att när Sveriges Annonsörer i höstas undersökte vilken kändis svenska folket helst vill se fronta en reklamkampanj hamnade GW på första plats. Kriminaloraklet fick 14 procent av rösterna och krossade motståndet (män 19 %, Mellansverige 21 %).

På andra plats kom Robert Gustafsson (8 %), före Zlatan (6 %), Sarah Sjöström (6 %) och Alicia Vikander (5 %).

– Studier visar att de vi har mest tilltro till när det kommer till uttalanden är experter, vilket Leif GW Persson personifierar. Han är dessutom väldigt folkkär och jag tror folk är nyfikna på hur han hade varit som reklamfigur, berättade Ulf Hermansson Samell, Sveriges Annonsörers marknadschef.

Med Ulfs ord i ryggen känner jag att det är min bloggiska plikt att beta av ett par branscher och varumärken för att ta reda på vad som blir GW:s extragig vid sidan av TV4-knäcket.

Men innan vi går in i tyckandet finns det som vanligt ett par bakgrundsregler att förhålla oss till:

  1. Jag känner inte GW och har aldrig träffat honom. Jag vet med andra ord inte vad han brinner för eller vilka varumärken han själv gillar.
  2. Alla eventuella ”rätt” i mina tyckanden är slump. Jag har ingen aning om vad han eller hans team planerar eller har sjösatt för kommersiella samarbeten (om ens några).

Uppstudsplanning: två huvudinsikter

Planning är roligt, men mest av allt är det viktigt. Det här är ju dock bara en tankeövning (och ett blogginlägg, inte en strategi) så jag nöjer mig med ett par huvudinsikter:

  • GW har ett starkt varumärke. Han har hög kännedom och jag tippar på att en av de starkaste associationerna till honom är trovärdighet.
  • GW saknar kanaler till sin målgrupp. Inga sociala medier-konton, inga större möjligheter till exponering (som till exempel loggor på en tävlingsdräkt i idrott).

Varumärkessmässigt används profiler och sponsorskap av två övergripande skäl: att stärka en redan stark association eller för att förflytta en position (uppfattning).

En kampanj med GW kräver utifrån de här insikterna att annonsören har starka egna kanaler och/eller laddar på med marknadsföring, till exempel genom att köpa tv-reklam, trycka upp butiksmaterial eller producerar en webb-tv-serie att sprida både organiskt och med stöd av köpt räckvidd. Men det måste ju så klart bero på bransch, bolag, strategi och målsättningar.

En krydda som jag lägger in i kitteln är auktoritet. GW:s trovärdighet gör honom perfekt för att företag som behöver/vill förklara något. Kanske har företaget en komplicerad produkt, kanske fyller produkterna eller tjänsterna ett behov som målgruppen ännu inte vet att de har. Där kommer GW vara perfekt.

Man lyssnar på GW. Och man tror honom.

Om jag visste mer om honom som person skulle vi kunna lägga till autencitet (genuinitet), det vill säga en trovärdig koppling mellan honom och varumärket/produkten.

GW:s extragig – en branschgenomgång i bokstavsordning

Alkohol
Eget vinvarumärke är ju populärt bland kändisar, men jag vet inte om det är där vi vill se honom? Faktum är att jag tvekar på alkohol över huvud taget. Varken öl, cider eller starksprit känns riktigt rätt – samtidigt som jag inte skulle bli förvånad om det dyker upp något mikrobryggeri där han blivit delägare. 3 poäng.

Bank
Pengar kan han nog stapla på hög och aktieaffärer är något han tycker om. Men frågan är vilken bank han skulle profilera? Swedbank ska vara folkets bank, kan gå. SEB företagsbanken, finns bättre profiler. Handelsbanken den lokala, ligger bra till. Nordea, hade nog behövt någon associationsmässigt ännu mer ”svensk” rent politiskt (t.ex. en landslagsman- eller -kvinna. Nischbankerna, frågan är om han inte hade behövt vara starkare i egna sociala kanaler för det. Kategorin oklar, men inte omöjligt. 6 poäng.

Bil
Svårt att få det att klicka med något bilmärke. En SUV måste det bli. Kanske Jeep? 4 poäng.

Biltillbehör
Här tycker jag det känns bättre. Jag inbillar mig att GW:s auktoritet kan få någon att välja ett visst vinterdäcksmärke eller byta verkstadskedja. Bägge är ganska tråkiga produkter/tjänster och där kan GW sätta färg. Lätt också att se webb-tv-serien framför sig där han muttrar över att dagens ungdom inte kan byta däck själva (varpå servicemannen replikerar att det är ju tur det, då får verkstaden GW är kontrakterad av mer att göra). 7 poäng.

Flygbolag
Enligt TNS Sifos undersökning från 2016 (på uppdrag av Resia) är GW den svenska kändis som flest svenskar vill ha som resesällskap. Om GW skulle göra flygbolagsreklam blir det nog inte Kobe Bryant och Leo Messi-style direkt. Nej, det får bli inrikesflyg i så fall. Om något. 3 poäng.

Glasögon
En produkt som huvudpersonen själv använder är ju alltid en fördel. En YouTube-kanal där GW letar nya glasögon, det kan ju inte bli tråkigt? Bonus förstås att ta fram en egen GW-serie produkter. Om det sedan är high performace-brillor för jakt/sport eller läsglasögon på Biltema överlägger jag till någon att göra ett affärscase på. 7 poäng.

Hemelektronik
En kedja ger möjligheter till butiksbesök och en resa land och rike runt. Signera böcker, ta selfies och sälj kaffekokare eller popcornmaskiner – kan det bli bättre? Nackdelen är att fotbolls-VM kommer upp inom kort och där kan jag tänka mig att TV-skärmar inte är GW:s starkaste grej. Kategorin som helhet får 6 poäng, men jag ger robotdammsugare ensamt en stark åtta.

Kläder
Flanellskjortor och väst? 2 poäng. Om det inte gäller arbetskläder eller arbetshandskar och liknande, då kan jag kosta på mig en stark femma.

Läkemedel
Trovärdigheten pekar visserligen mot läkemedel och apotekskedjor, och även digitala doktorstjänster kan nog fungera riktigt bra. Men det är något med kategorin i allmänhet som gör det svårt med profilsamarbeten. Kanske är det för att Vitaepros hälsopiller med Stig Strand och company förstört tittarupplevelsen för många gånger? Nej, det lossnar inte nu heller. 3 poäng.

Matkassar
Enda möjligheten till att jag kan se både ”GW-kassen” och ”succé” i samma rubrik är om produkten blir riktigt smal. En exklusiv vilt-kasse, annars får det vara. 5 poäng.

Mäklare
En rolig film kan vi få ihop, det är nog inga problem. GW som mäklare på en visning och lite dolda kameran på det. Men här måste vi vara ärliga och skilja på ”kul film” och bra idé. Mäklare är nog ingen bra idé. 3 poäng.

Möbler
Här borde vi väl ändå kunna knö in något? Jag tänker spontant soffa. GW-soffan. Den måste ju någon vilja ha? Eller kan vi gå så långt att vi kör på gungstol eller hammock? Det blir en balansgång mellan att driva med sig själv och att nyttja årtionden av erfarenheter. 7 poäng.

Säkerhet
Öppet mål. Säkerhetsdörrar och hemlarm – visst kan ni också se det framför er? Fram med checkhäftet, Assa, Daloc, Sector, Verisure och allt vad ni heter. Det borde inte vara billigt, men värt varenda krona. 10 poäng.

Telekom
Han säger själv att han pratar mycket, men personligen förknippar jag väl inte GW med någon verbal skönsång direkt. Fast visst vore det roligt med ett gästbesök hos Karim och Christer? Tyvärr stannar det nog just där, vid något roligt. Och jag tycker som sagt inte det räcker, åtminstone inte i den här tankeövningen. 4 poäng.

Trädgårdsredskap
Här är det lätt att gå bort sig. Även om GW sannolikt går hem bäst ute i landet tror jag han här har störst påverkan på stadsbor. Röjsåg, snöslunga och verktygslådor till Stockholmare med sommarstuga – där har vi det. Efter succétesen (självutnämnd) med robotdammsugaren tycker jag vi kastar in robotgräsklipparen. 8 poäng.

Välgörenhetsorganisation
Det är få som känner till att ”GW” egentligen inte alls står för ”Gustav Willy” utan för ”Good Will”. Om jag ska para ihop GW med en välgörenhetsorganisation känns Missing People och KRIS för lätt. Nej, jag landar i Stiftelsen Läxhjälp eller Föreningen Mattecentrum, tack vare hans ständiga närhet till siffror och statistik. Poänglöst.

Summering

Sammanslagen storyboard: Vi ser GW i pösig – men ny, inte utsliten – soffa. Fötterna är upplagda på en pall och vi skymtar en svagt surrande robotdammsugare under benen. Men plötsligt: någon försöker bryta sig in! GW rättar till glasögonen och läser vidare. Utzoom. Säkerhetsdörr, videokamera och direktlarm. Tjuv snubblar i flykten på en robotgräsklippare. Rättvisa.

Tankeövning avslutad.