Podd som annonsplattform

I det senaste avsnittet av IAB-podden pratar Maria Hagman med Sifo Kantars affärsområdeschef Peter Callius om ”Podd som annonsplattform”.
Vad ska man tänka på om man vill börja jobba med podcasts, vare sig man är annonsör eller privatperson som vill bygga sitt varumärke?
– Först måste man ju fundera på vilken form av kommunikativ plattform som är rimlig. Är det reklamsamarbeten eller någon form av samarbeten med existerande poddar eller är det rent av så att man har förutsättningar att driva en egen podd, säger Peter Callius. Även om de tekniska förutsättningarna att driva sin egen podd är rätt modesta så kräver det mycket tid och engagemang och jag tror att man inte ska överskatta sin egen förmåga att kontinuerligt skapa vettigt innehåll.
Även om poddlyssnadet har ökat med nästan 100% de senaste två åren kan det vara svårt att veta exakt vem lyssnaren av en specifik podd är.
– För en annonsör är det viktigt att nå tillräckligt många människor av rätt sort, säger Peter Callius. Vi ser extrema skillnader vad det gäller målgrupper för olika poddar. Poddar är inte ett räckviddsmedia utan ett målgruppsmedia.

För att lära dig mer om hur du kan använda podd som annonsplattform, lyssna på IAB-podden! Du hittar den på vår site, www.iabsverige.se/iab-podden
Acast https://www.acast.com/iabpodden
iTunes https://itunes.apple.com/se/podcast/iab-podden/id1345272357?mt=2