Hur ska publicister tjäna pengar i framtiden?

I den senaste IAB-podden pratar vår kommunikatör Maria Hagman med IAB Sverige’s ordförande Daniel Weilar. Ämnet som diskuteras är hur publicister ska tjäna pengar på den digitala annonsaffären i framtiden.

“Jag tror att vi alla som är insatta kan konstatra att display-annonsaffären inte bara är hotad, det är ett faktum att det är få bolag som kommer se en växande annonsaffär över tid. Hade jag suttit i en beslutsfattande position idag hade jag inte satsat på att tillväxt inom displayaffären hade varit den bärande inkomstmotorn”, säger Daniel Weilar i podden.

Han menar också att betalarväggar inte alls är av ondo utan ger sajter en chans att fokusera mer på vad konsumenten vill ha, istället för att sträva efter att tillfredsställa annonsörernas behov. Att det är ett gratis internet är en demokratifråga håller han inte med om.
“Vi har ju en utomordentlig public service”, säger Daniel Weilar.

Lyssna på avsnittet med Daniel Weilar på IAB-podden:

IABs sajt  http://iabsverige.se/iab-podden/
Acast        https://www.acast.com/iabpodden
iTunes     https://itunes.apple.com/se/podcast/iab-podden/id1345272357?mt=2