Bra med tydlig annonsmärkning

Vårt först blogg-inlägg kommer handla om något vi väntat länge på i branschen: Kissie-domen. Vi som arbetar med marknadsföring, och de som jobbar specifikt med influencer marketing, har nu fått ytterligare en vägledning, den här gången från en domstol, för att veta vad som gäller när en person gör reklam för produkter och tjänster via sociala medier.

En viktig aspekt som domen kommunicerar är att alla kan göra fel men gör man lär man sig inte av sina misstag är det mer allvarligt. Influencer marketing är en ung kanal och det är ofta unga personer som är avsändare av de kommersiella budskapen, vilket är varför det är viktigt att fortsätta utbilda och ge vägledning för att se till att fler gör rätt. För rätt vill de allra flesta göra men vi ser ibland en osäkerhet och okunskap vilket gör att det inte blir tydligt nog.

Vi får heller inte glömma vem vi annonsmärker för: influencers är måna om sina följare vilka i slutändan är konsumenter. Verksamma i branschen kanske förstår skillnaden mellan reklam, sponsrade inlägg och andra former av samarbeten, men gör gemene man det och framförallt: gör ungdomar det?

En tydlig annonsmärkning ska inte ses som avskräckande utan är där för konsumentens skull och för att vi faktiskt måste följa marknadsföringslagen. Är influencern och budskapet en bra match så kommer inlägget få en positiv respons, medan ingen undangömd märkning i världen kan rädda ett krystat inlägg.

Vår Task Force Influencer Marketing har sedan ett år tillbaka arbetat med att ta fram verktyg som ska underlätta, vägleda och utbilda branschen i bland annat vikten av tydlig annonsmärkning av reklam via influencers och sociala plattformar. Bland annat har vi tagit fram en Certifiering för agenturer och nätverk för att säkerhetsställa att även de har rutiner som gör att lagen efterföljs.

De senaste åren har influencer marknaden exploderat och vi är medvetna om att det varit en fördröjning med att tydliggöra hur lagen ska tolkas. Nu tycker vi att man har hunnit ifatt och är säkra på att att konsumenter, köpare och influencer kommer uppskatta att veta vad som gäller.