För dig som gillar resultat på sista raden

Jag intervjuades precis i en tidning. Och då aktueliserades frågan om hur mycket fôlk (varumärken, organisationer och – som i det här fallet – politiska partier) egentligen  kan om förutsättningarna för att lyckas i sociala medier?

Här är några puckar som vissa tycker är lågstadienivå, och andra fortfarande kämpar med varje dag…

Mina fans och följare

De flesta är medvetna om den i princip obefintliga organiska reachen, vilket per definition innebär att det du postar på en sida når försvinnande få människor om du inte lägger pengar bakom. Men en aspekt som kanske inte diskuteras lika mycket är om det ens är värt att lägga tid och kraft på följarna överhuvudtaget, för vilka är de egentligen? Vad var deras incitament för att börja följa din sida? Hade det något alls att göra med dina affärsmål idag? För det är ju också så att de allra flesta gillade de flesta sidor sissodär runt 2013 med omnejd, och det börjar bli ett par år sedan. Sedan dess har jag både hunnit byta både bank, frisör, elbolag, politiska preferenser och klädstorlek…

 

Vad är en like värd

Nu när vi på allvar ifrågasatt fans och följare tar vi nästa graal – likes. Vad är en like värd? Det måste du själv svara på, men man ska inte stirra sig blind på likes i alla fall. T ex kan man väldigt tydligt se på ett tvärsnitt av stora varumärkens Facebooksidor att ju fler anställda, desto fler likes på organiska poster. Det är alltså mycket mer sannolikt att du exponerar ditt organiska innehåll för de som angett att de arbetar på företaget än någon form av kommunikativ målgrupp.

Men sen har ju Facebook också hittat på att man optimera poster för interaktioner. Hurra!! Nu kan vi för en mycket billig peng få många likes. Men det som då händer, är att man exponerar posten främst för den målgrupp som är mest benägen att gilla, kommentera och dela. Om den målgruppen som gillar att gilla (hehe) inte överensstämmer med din faktiska målgrupp är det kanske inte optimalt. Eller alltså det gör ju ingen skada, men jag gillar resultat på sista raden jag..

 

Hej svejs, läs mer i en tidning nära dig strax!

 

Dags att uppdatera KPI: erna

Nu ska vi se så jag säger rätt…. Facebooks användare spenderar alltså 50 miljoner timmar mindre PER DAG på plattformen som en följd av den senaste uppdateringen. Som Facebook själva refererar till som mycket större än en uppdatering – det är en helt ny riktning.

Den stora anledningen till det här till synes dramatiska droppet är att Facebook nedprioriterar viral video eftersom video är en passiv aktivitet. Ni minns – Facebook vill inte att du passivt ska smyga omkring i kulisserna i newsfeed och kolla på lite olika rullar från företag – de vill att du ska använda plattformen för att samverka med andra som i sin tur ska leda till att ni tillsammans gör bra saker för världen. Som att inte tillsätta Donald Trump som president och så.

(Men man ska väl också ta ner de här siffrorna på jorden en smula. Det är 2,1 minuter mindre per dag per användare, rätta mig om jag har fel men är inte det typ längden på en video?)

Det är läge nu att anpassa sina KPI: er efter det här. Du kommer inte kunna köpa lika billiga views, vilket inte säger någonting om videons kvalitet om du jämför med siffror från i våras t ex. Men du kanske kan få något annat i gengäld? Dags att vässa de kreativa geniknölarna när det kommer till både distributionsvägar och vad du kan förvänta dig för gensvar från din målgrupp.

Som vanligt – lycka till!

 

 

 

 

Du har redan facit!

Ni vet Facebooks nya förändringar som innebär att man vill göra Facebook till en aktiv syssla igen, till en plats där du ska interagera med dina vänner, börja trycka på ’dela’ igen och kort sagt – göra allt det som du slutade med redan 2011?

Nu undrar alla vad det här kommer innebära och hur det ska gå till. Här är några indikationer ni enkelt kan se själva:

Om du går till din profil ser du att Facebook börjat highlighta sådant de vill att du ska fokusera på, t ex pushar de för att du ska byta både profil- och coverfoto, eller till och med lägga till ett tillfälligt coverfoto – eller ett bildspel!

De highlightar också att du ska uppdatera information om dig själv och att du ska ange vilka mer som jobbar på din angivna arbetsplats och connecta med dem.

För att inte tala om den nya rutan som hamnar överst idag som omber mig att ställa in min newsfeed så att jag kan samverka med bara mina närmaste vänner.

 

Allt det här och många andra förändringar är Facebooks sätt att styra vårt beteende mot att interagera med vänner, jag märker också av att jag får ett högre engagement på mina små fjuttposter än vanligt – högst troligen för att mina inlägg värda att gillas (blogginlägg från igår t ex) hamnar som en tjatmoster högst upp framför folk och vägrar försvinna om man inte gillar. Eller någonting ditåt…

 

All good tänker du – är loppet kört nu för mig som varumärke? Nej! Läste ett mycket bra tips igår i ett nyhetsbrev med rubriken ”how to engagage people in social media”

Create outstanding content that your target group can’t not share.

Lätt va?

Det är det faktiskt! Svaret på frågan har du redan framför dig – vad går din målgrupp igång på? Vilka är dina tre bästa inlägg? Vad förenar dem? Gör mer av det! Svaret finns i din egen data.

 

Lycka till!

Frågor som svar på frågor

Jag föreläser en hel del. Förra veckan bland annat på branscheventet Varumärkesdagarna. Hur mina föreläsningar tas emot och de frågor jag får lär mig otroligt mycket om marknadens behov, hur man i en rad olika branscher och organisationer ser på sociala medier, hur man valt att organisera sig och framför allt, vilka utmaningar man står inför just nu.

Många av frågorna upplever jag är motsvarigheten till att fråga vilket enda livsmedel man ska undvika för att gå ner vikt. Det vill säga, de är uttryck för den ständiga jakten på de enkla svaren.

Här är en sammanfattning av den senaste tidens vanligaste frågor, och vilka frågor man kanske borde ställa sig istället…

Hur ska innehållet se ut som jag ska posta i mina kanaler?

Istället kanske man borde fråga sig:

Hur ska jag få någon att se vad jag postar? Helt enkelt eftersom det absolut inte är självklart att bara för att man postat något har målgruppen tagit del av det. Mer om detta vid ett senare tillfälle…

Vårt mål är att få fler delningar i sociala medier, hur ska vi göra då?

Istället borde man kanske fråga sig:

Vad är det möjligt att få folk att göra med vårt innehåll? Helt enkelt för att allt färre personer delar allt mindre innehåll, det är ett beteende som har förändrats. Men framför allt – är delningar verkligen all it’s cracked up to be?

Hur många inlägg ska man göra per vecka?

Istället borde man kanske fråga sig:

Vad är min målsättning och vad jag har för budget för att understödja den målsättningen?

Slutligen min favorit:

Jag har läst att om man bara….

Jag förstår att man blir helt tokig på alla nya råd och rön om vad som ”gäller” i sociala medier. Inklusive den här bloggen kanske. Men om man istället lutar sig mot sin egen, insamlade data och sina egna lärdomar (gärna jämförda med andra dock) är man alltid trygg i sin egen hamn. Om din målgrupp friskt delar dina inlägg och du faktiskt kan härleda det till din business så är det mycket viktigare än vad någon dåre till expert siar om.

 

Läs gärna ändå min blogg etc!