3 saker ni inte saknar när de försvinner

Som några av er kanske märkt har jag varit frånvarande ett tag. Och då tänkte jag, nu när jag är tillbaka, påminna om tre andra fenomen som försvunnit och som vi alls inte kommer att sakna. Det kan vara ett tillägg till höststrategin när man semestrat färdigt om inte annat.

 

Clubhouse

Ja men det var väl på tiden… Och jag vet gott och väl att appen som sådan finns kvar men hypen. Tackochhej. Men nu ska inte jag vara skadeglad bara för att JAG inte uppskattade appen, men en spaning som man kan ta med sig kring varför hypen dog är att alla nyheter bland kanaler inom sociala medier blir väldigt hypade; TikTok, Snapchat etc. Och de blir alla hypade som ”dödare” av andra sociala medier, och då kan man lägga på minnet att Facebook då, som oftast är det som ska dö – har blivit Facebook under, vad är det nu, 15 år. Det blev det Facebook vi känner idag genom många, många års utveckling och framför allt – utveckling av funktioner. Med det i åtanke kan vi vara tämligen säkra på att en app som Clubhouse, med en enda ensidig funktion aldrig kan bli något annat än den där ouppdaterade appen i hörnet av mobilen. Förutom då för ett fåtal eldsjälar som också ÄLSKAR Almedalen. Ni som känner mig vet vad jag känner för skrynkliga partytält, äta frukost med kollegor i kalsingar och lantchips i tandläkarmugg.

 

Likes på Instagram

Jo men visst serrni. Nu kan man välja om man vill dölja likes på Instagram på lite olika sätt. Varför skulle man vilja det tänker ni. Och då säger Facebook att det är för att bidra till en bättre…eh…mental folkhälsa kan vi kalla det. Folk mår nämligen så dåligt när de får för få likes och själva innehållet får liksom inte den uppmärksamhet det förtjänar heller eftersom alla fokuserar på antal likes för mycket I realiteten vill jag mena att dölja likes är ett sätt att komma runt det faktum att antal likes sjunker. Folk ser men trycker inte på like även om man uppskattar innehållet. Och det leder till att kreatörer och varumärken blir mindre benägna och villiga att lägga upp innehåll. Alltså EXAKT det som hände när Instagram för många år sedan valde att sluta visa likes på videos och istället displayade views dvs en mycket högre siffra än likes. Och då ville alla varumärken vara med. Men det där har alla glömt nu…

 

Organisk reach

Okej, jag vet att jag litegranna tjatar om det här, men låt mig ta en annan vinkel. Ingen användare saknar organisk reach. Eftersom varumärken och organisationer som förlitar sig på organisk reach oftast också har en contentstrategi som är lite för vinklad mot att en eventuell målgrupp är alldeles för intresserad av sagda bolag och är i ständigt behov av uppdateringar och små hälsningar, så blir saknaden inte särskilt tung att bära. Prova själva nu i midsommar att sakna alla varumärkens önskan om en glad midsommar. Vet ni, man saknar inte ens relevanta recept på vegansk sill eftersom när man behöver ett recept på vegansk sill så kan man så att säga hitta det på t ex Icas utmärka receptsamling på internet. Men liksom utan att man känner att det känns extra fint att receptet når mig på Facebook utan att Ica betalat för det.  Där har ni en övning att öva länge på.

 

Glad midsommar då om vi inte hörs! Vem vet, nu när jag är tillbaka kanske jag får blir rädd för att ni inte saknar mig att jag hör av mig igen redan innan midsommar.

 

 

//