4 skäl till varför Clubhouse aldrig blir mer än det här

Men nu måste vi sluta prata om Clubhouse så mycket. Är det ingen som känner igen tugget från tidigare uppstickare? Väntar bara på rubriken ”Facebookdödaren”… Och missförstå mig nu rätt, ibland missförstår jag även mig själv – jag har alltså ingen anknytning till Facebook som gör att jag hejar på Facebook vs Clubhouse och egentligen är inte min avsikt här att jämföra de två, men jag ser helt enkelt ingen storhetstid för Clubhouse. Tvärtom ser jag stora möjligheter för Clubhouse att utvecklas i den riktning som jag tror att sociala medier kommer utvecklas mot de nästkommande åren, det vill säga fler och fler mer nischade plattformar med mycket mer specifik funktionalitet och begränsade målgrupper än det som dominerade sociala medier-utvecklingen från 2007 och framåt dvs allt åt alla-mentaliteten. Jag tänkte jag listar några reasons till varför vi väl kan tona ner den här hypen lite, men låt mig ändå bara börja med en personlig reflektion.

 

Gick in i Clubhouse och fick migrän direkt. Det är alltså som att kliva rakt in i Almedalen fast nu en lördag förmiddag (dvs när man absolut inte tycker man måste det här längre). Och ni som känner mig vet att det knappast är något jag drömmer om. Det första som möter mig i min personliga lilla agenda inne i appen är ”Framtidssäkrad på jobbet” – ett samtal om jobb, karriär och utbildning och ”Hur gör vi politiken mer tillgänglig”. Det är som HÄMTAT ur dagsprogrammet en tisdag i juli på Donners Brunn, fast då får man ofta öl till. Och sol.

 

Här är då mina främsta spaningar/anledningar till varför Clubhouse, vad ni än säger, kommer förbli, om den finns kvar, en outsider.

 

Den begränsade funktionaliteten

Ok, jag ska lägga bort det här faktumet som skaver i mig att mitt i Coronatider lansera en app som består av frivilliga konferenssamtal. Det kanske vore nåt för Region Gävleborg!

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/bnLrb3/digitalt-sammantrade-blev-en-pars-for-region-gavleborg

Men att funktionaliteten är så pass begränsad är just det som gör att det liksom inte blir någon utmanare till något, det blir därmed inte heller ett annonsverktyg som på något sätt blir överordnat ett annat. Alltså tänk såhär – Facebook hade inte funnits idag om man inte breddat sin sk- tjänsteportfölj så drastiskt genom åren. Från att ha varit något slags displaymedium eller med deras egna ord ett torg för diskussion och samvaro med dina vänner till fotoapp, sk ”dolt” chatforum och numera allt däremellan, dvs marknadsplats, tv-rum, nyhetskälla och dessutom vägen in till de mörkaste rummen av internet, men mer om det senare… Det är för smalt med bara röst. Punktum.

 

Beteendet är apart

Det får sägas vara ett helt nytt beteende det här, att joina människors samtal om allvar och lättsammare ting närhelst på dygnet man vill. Prata om du vill, lyssna om du vill. Det är som en fusion av att lyssna på en oproducerad podd och …eh….just det Almedalenseminarium på länk. Elle måndagsmöte på valfri firma i vårt avlånga land. Det vi gör på övriga sociala plattformar liknar inte det här överhuvudtaget, vilket betyder att vi måste lägga till det här icke-behovet till vår redan överfulla agenda när det kommer till slösurfning på internet. I ett slow-listning-format som jag bara för mitt liv inte kan omfamna. Det vet jag och ser jag att många kan, men om jag nu ska måla de breda penseldragen och framför allt sett över tid, dvs när Clubhouse inte är trendigt längre och man inte mäter sin branschstatus i huruvida man fått en inbjudan eller inte. Jag har för övrigt två att ge bort och jag är inte svårprutad här. Ni får gääärna ta min plaststol i tältet framför overheaden vad mig anbelangar.

 

Upp som en sol ner som en pannkaka

Minns ni Ello? Ett socialt nätverk som minsann inte skulle ha nån reklam och inte samla in nån konstig data om människor och där man på reklamfri plats kunde umgås med sina vänner. Med det lilla problemet då att dina vänner inte var där. Det här känns som Ello. Fast med större hype. Och det finns många, många exempel. Glöm nu inte de närmaste månaderna att förhållandevis hög tillväxt (dvs folk som laddar ner appen och testar), hög värdering tillika investeringar och allmän medial hype inte säger någonting om var appen är om 2 år. Tvärtom MÅSTE sociala medier utvecklas för att finnas kvar, det är min absoluta övertygelse att det bara är därför Facebook äger en sådan dominans idag. De har lagt till funktioner och kunnat flytta med folks ändrade beteende över tid på ett sätt som är helt avgörande för att kunna behålla användare. Såg senast igår i någon tråd där man diskuterade Facebook att ba ”jag är aldrig på Facebook, använder bara Messenger”. Mm, det är också Facebook.

 

Säkerhet

Det är mest mellanmjölkssamtal som jag hittar. Gosvarmt karantänsmys blandad med regelrätta seminarier om både i grunden intressanta grejer och så ointressanta att jag får Almedalenmigrän bara av att tänka på dem. Men det är givet att säkerhet här blir en fråga som, i takt med växande antal användare, kommer bli ett issue som skulle kunna ta död på hela fenomenet. Det har redan varit rubriker om någon kille som blev uthängd som sexförbrytare i ett samtal. Och herregud, att tänka på alla de samtal som pågår är som att tänka på rymden. Sen har vi ju det där med att samla in data om människor, det måste man göra för att upplevelsen ska bli relevant. Nu går det ju bra, man kan följa lite människor man gillar och tycker är intressanta och så får man också upp lite allmänna förslag baserat på intresse. Men tänk när appen växer, du följer 3500 personer du tycker är intressanta och alla har startat ett samtal här på morgonkvisten. Ska du scrolla ner 3500 events blandat för övrigt med sponsrade events (ja det kommer såklart), skit du får upp för att du snällföljer några gamla kollegor och därtill mer allmänna förslag på poppis grejer. Hur ska du någonsin hitta något relevant? Nej just det, appen måste samla data om ditt beteende och displaya det som den vet att du går igång på. Och så är vi igång igen med ett data privacy-problem som nu rör oredigerad röst. SPELAR CLUBHOUSE IN MIG – V A?????

 

Helt ok att avfärda mig som tjurig bara. Kan vi inte bara kalla det luttrad?

 

 

Em