Ett rafflande år digitalt

Året börjar rafflande i sociala medier tycker jag!

Dels har ju Donald Trump fått fullständig fnatt tydligen och det var förstås ett förhållandevis lätt beslut av bl a Twitter och Facebook, och idag även YouTube, att stänga av den dåren under den sista självande tiden av hans presidentskap. Jag tycker faktiskt att det är rätt, det här är ju som en ding-ding värld, men jag är redan nu trött på alla röster som kommer höjas under året med krav på innehåll som borde bannas i sociala medier. Faktum kvarstår nämligen att pinpointa innehåll och personer som är ropet just nu aldrig är lösningen. Jag har också sett röster höras om det här att det är fel att banna Donald Trump eftersom yttrandefrihet borde råda. Men frågan är om man har rätt att göra den här rösten hörd precis var som helst. Som vanligt präglas den här debatten av ett mycket oinsiktsfullt synsätt på sociala plattformar.

 

Facebook inleder också året med att skrota ”gilla-markeringar” på sidor och behåller istället bara den för användare otydligare varianten ”följare”. Anledningen är uppenbar, Gillamarkeringar betyder inte ett skvatt för vare sig användare eller de företag som åtnjuter dem. Alltså, användare ser inte innehåll från sidor de har gillat i någon som helst större utsträckning än från sidor de inte gillar och för företag innebär det här såklart att man kan ha 10 eller 10 miljoner gilla, det är sak samma. Att följa sidor, ska man komma ihåg är i alla fall på pappret lite annorlunda. Därför måste man värdera dem annorlunda och förstå att incitamenten för att eventuellt följa en sida inte är samma som de som en gång i tiden (obs, ej nu) fick svenskar att gå man ur huse med gillaknappen. Men skit i det nu, man har ändå absolut noll att hämta från organist trams.

 

Däremot innebär det här att från och med den 1 februari är det inte längre möjligt för annonsörer att använda Facebook för organiskt innehåll. Tvärtom kommer man som annonsör att tvingas redovisa sin distributionsplan i ett särskilt verktyg där man sedermera bedöms och därmed prissätts baserat på hur väl man lyckas bidra med någon form av mervärde mot en utvald grupp människor för vilka det man har att säga kan tänkas vara relevant. I och med detta förväntas man också att sluta arbeta med vattentäta skott mellan olika kanaler utan faktiskt utnyttja hela Facebook som plattform via de uppdaterade annonsverktyg och annonslöningar som erbjuds marknaden.

 

Ok, det där sista är tyvärr inte sant, men likafullt är det så man som annonsör borde hantera plattformen. Organisk räckvidd, snälla ni, har inget värde för någon enda människa. Om man skulle betala för organisk räckvidd skulle ni betala då? Här får ni lite räckvidd, ni har ingen aning om hos vem och varför och med vilken frekvens och vad det bidrog med för mervärde men du är ändå tvungen att innehållsmässigt bara prata om trams, typ att bygga en fågelholk av ballerinakex bara för att det är vår och så. Nej precis, ni gillar bara att det är gratis. Och tror att det är finare att få en like på en fågelholk av ballerinakex organiskt än betalt.

 

Jag är som Corona nu känner jag, det blev ingen som helst skillnad i argument bara för att vi bytte år. Det kanske blir så när man inte firar nyår, som jag, Corona eller inte, ändå inte gjort på 10 år. Men man vet aldrig vad våren för med sig! Vaccin och kanske, kanske lite bättre humör.

 

//