Brand safety blir än mer aktuellt nästa år

Allt talar för att hela marknaden blir allt mer digital. Det är klart att det blir så under rådande omständigheter! Jag har själv surfat i veckan på hur mamma nu ska kunna handla på internet mitt i de värmländska skogarna. Någon som hon knappast hade gjort utan pandemi. Traditionsenlig julklappsshopping medelst champagne på NK är i år utbytt mot köande till lokala tobakshandlaren för att hämta ut paket. Där man man för övrigt inte längre kan köpa någonting annat för väggarna är KLÄDDA med paket, jag har aldrig sett något liknande….

 

Men ska vi då prata lite om att jag tror att brand safety återigen får ett himla uppsving här nästa år. Här är några exempel på samtalsämnen, som jag tror det kommer en rad olika look-a-likes på så håll i hatten.

 

Snapchat – ett mecka för pedofiler?

Svenska Dagbladet släppte i veckan en stor granskning av pedofilibrott på Snapchat, som enligt artiklarna seglat upp som socialt medium nummer ett för pedofiler att hitta offer på. Tyärr är ju Snapchat som gjort för lömsk verksamhet där hela själva IDÈEN ju är att meddelanden försvinner, att användarna är anonyma och att sättet man skaffar vänner på är väsenskilt från t ex Facebook vars hela grund vilar på idén om att koppla ihop vänner – inte främmande människor med varandra. Snapchat och TikTok har också skapat en kultur av viralt innehåll som inte går att jämföras med den på Facebook. 1 miljon views på TikTok kan t ex inte direktöversättas till en miljon views på Instagram. Kort sagt –  som gjort för skugglik verksamhet och människor med allt annat än rent uppsåt. Så frågan är då – hur ska annonsörer ställa sig till att annonsera på en plattform där det också finns pedofiler? Ja, låt mig återkomma till det…

 

 

Det etiska rådets etiska dilemman

Minns ni att Facebook under året som gick tillsatte ett etiskt råd fick som uppdrag att granska innehåll på platttformen. Nu har de kommit igång sörrni! Jag tyckte från början att herregud vad är det frågan om, och den bilden är oförändrad nu när de kommit igång. Här är det etiska rådets första uppdrag:

  1. Kommentarer om våld mot det franska folket.
  2. Ett foto på ett avlidet barn med kommentarer kring Kinas behandling av Uigurer.
  3. Historiska foton som ska föreställa kyrkor i Baku med en bildtext som stöder Armenien i Nagorno-Karabakh-konflikten.
  4. Nakenfoton relaterade till bröstcancer.
  5. Ett inlägg med ett citat som ska komma från nazisten Joseph Goebbels.
  6. Ett inlägg i en grupp som påstår att hydroxiklorokin och azitromycin kan bota covid-19.

 

Nu är ju tanken för all del inte att det etiska rådet ska granska ALLT och fatta enskilda beslut om varje ärende löpande, utan att deras beslut ska ligga till grund för liknande material och den eventuella ”censuren” av det. T ex nakenfoton i anslutning till information om andra sjukdomar, kan man ju tänka sig…

 

Jag är alltså inte emot det etiska rådet – jag bara ser att problemet med otillbörligt innehåll på Facebook är ett problem som måste angripas på ett sätt som är lika enkelt som själva publiceringen av sagda content. Det FINNS ingen generallösning på frågor om censur, utom i undantagsfall. Ta mitt ”favoritexempel” abort. Jag tycker och kommer i resten av mitt liv att tycka att abort är den gravida kvinnans fria val. Visa mig vilka döda spädbarn ni vill, det måste ändå vara upp till henne. Män. De ska överhuvudtaget inte få uttala sig om abort. Bli gravid först och ring mig sen. Bli våldtagen, utsatt för de eventuella risker som en graviditet medför för många kvinnor. Ja ni hör, det är min åsikt. Lika mycket och starkt kan sägas från andra sidan. Vad är ”rätt” här? Ska nyhetsmedia får visa bilder på döda barn men inte alla nyhetsmedier, t ex från diktatoriskt styrda statsmedier i propagandasyfte men för Aftonbladet är det ok? Vem ska sätta dem gränserna. Gaahhh.

 

Snälla Anders Ygeman – lycka till

Digitaliseringsminister Anders Ygeman gick också i veckorna som var ut och krävde tuffare tag mot Facebook och Google avseende innehåll på deras respektive plattformar. Han menar att de båda techgiganterna ska hållas ansvariga för det innehåll som finns på deras plattformar. Alltså, förstår Anders Ygeman vad han säger här? Nej, precis, det gör han inte. Skälet till att det ännu inte finns lagstiftning, tvång och millibillijarder i bötestraff kring frågan är för.att.det.inte.går. Facebook och Google är inga publicister, inga ansvariga utgivare. Och det är just när vi försöker stoppa in dem i sådana redan befintliga fack som vi går bet. Det går inte. Om Facebook ä ansvarig utgivare betyder det att de i skrivandets stund har 2 miljarder, oavlönade journalister med fri fart till morgondagens löp. Jobbiga morgonmöten där. Nej, det är först när vi hittar på en ny definition som tar avstamp i kunskap, som jag måste säga att samtliga sådana här upprop jag sett saknar, som vi kan närma oss det problem som ÄR ett problem. Inte bara för annonsörer, utan för mänskligheten.

 

Till annonsörer inför 2021 vill jag ändå säga detta. Facebook och Google och Snapchat och allt du kan komma med som finns bakom en skärm kallas för internet. På internet trängs allsköns skit med nyttiga och underbara ting. Ska vi reglera internet – ja kanske. Men det där är tyvärr exakt samma sak som att reglera vad folk säger säger till varandra runt middagsbordet på kvällarna. Eller vad folk säger till sig själva med katten som enda sällskap.

 

Man kan trösta sig med att de allra, allra flesta som använder internet inte dagligen utsätts för pedofili, hatbrott, bilder på döda barn och propaganda som gör att man efter en vecka vill ta värvning i IS. Man kan tänka att man som annonsör ska stå för det nyttiga och underbara på internet och på sätt spä ut det dåliga. Och man kan se till att man har tillräckligt mycket kunskap för att ställa krav och ta del i den debatt som hittills är sorgligt undermålig om vad vi som människor kan göra för att skapa en bättre värld. På internet och runt middagsbord.

 

Om det är svårt det här? Jora. Men det är ju livet också. Titta ut, det är nollgradigt, blåser från nord, det är knappt dagsljus och 99% av alla IVA-platser i Stockholmsregionen är nu fullbelagda.

 

Ridå.