4 idéer från valkampanjandet i USA som svensk politik kan inspireras av

Med bara dagar kvar till det amerikanska presidentvalet, kan man redan nu hitta flera spännande detaljer i kampanjandet som jag hoppas att svenska partier mer än bara sneglar på inför kommande riksdagsval här hemma, men som egentligen vem som helst kan inspireras av. Visst, jag håller med – vissa saker är kontroversiella och hör förmodligen inte hemma i ett sådant här sammanhang, men jag upplever ändå att den gängse stämningen här hemma är allt för restriktiv när det kommer till synen på hur mediebeteendet så kraftigt förändrats de senaste årtiondena.

 

1.Influencer marketing

I en artikel i Resumé nyligen läste jag intervjuer där  företrädare för bl a Socialdemokraterna och Miljöpartiet pratade om att det är viktigt att influencersamarbeten känns äkta och att de mer eller mindre sker på eget bevåg och att de är icke-kommersiella, dvs utan betalning.

Och även om det ligger något i att det ska vara sprunget ur ett personligt intresse så är det en allt för snäv syn på influencer marketing. För det första är influencer ett yrke idag, där de yrkesverksamma tjänar pengar på samarbeten. Det här är alltså INTE privatpersoner som löpande uppdaterar i sociala medier om saker de gillar och bara tar betalt för de samarbeten och omnämnanden som görs av produkter de inte gillar. De tar betalt för att skriva om varumärken, organisationer och sakfrågor. Det är deras jobb. Dessutom betalar man för medieutrymme som inte är gratis någon annanstans, varför i h****e skulle det vara det i influencers starka kanaler. Att betala är alltså inte ett mindre trovärdigt samarbete bara för att man betalar. Sedan ska man nog i detta sammanhang ändå välja samarbeten med omsorg men själva betalningen ska man inte se som ett fulare sätt att ta sig fram här.

 

Det andra som är viktigt med influencer marketing är att det är ett sätt att nå människor som med då…eh….”finare” metoder är oåtkomliga för den typen av reklam som man kanske lägger mest både pengar och energi på. Dit hör t ex organisk räckvidd på Facebook och tv-reklam. Och då är betalda samarbeten en grundförutsättning eftersom det är så man gör för att få ut budskapen i de här kanalerna. Man kan inte själv bestämma att man inte borde behöva betala för att man sitter på en ”cause”. Då har man missat hur den här marknaden fungerar. Låt mig också påminna om att den marknaden som byggts upp runt influencer marketing har växt i takt med att antal samarbeten har växt, profiler har blivit större och mer betydelsefulla i samklang med en kraftigt ökad annonsering. Tro mig – följare till influencers tycker INTE att samarbeten per definition är mindre trovärdiga för att profilen får betalt.

 

2. Kanaler man inte är bekant med själv

Läste senast idag om Joe Bidens samarbete med två stora Twitch-profiler som kört livesändningar som följt hans kampanjande i Ohio och Pennsylvania. Läste också om Trumps långvariga samarbete med en exilkuban som också råkar vara en inflytelserik YouTuber. Utan att ta något bokstavligt så är alla annonsörer av idag TVUNGNA att sluta utgå ifrån att ”de stora reachmedierna” ska bära det tunga lasset. De stora reachmedierna” är DÖTT. Tv är inte ett stort reachmedium och Facebook är det definitivt inte om du inte kraftigt målgruppssegmenterar och anpassar både distribution och innehåll baserat på segmentering. Nej budgeten ska finfördelas i miniformat och handla om att skapa IMPACT, inte synlighet. Då kan ett Twitchsamarbete med ett par hundra visningar plötsligt göra mer än 5 miljoner i smutsiga valaffischer.

 

3. Medier och varumärken som tar ställning

Ok, här är vi ute på djupt vatten, jag menar alltså inte att man ska få media och varumärken att ta politisk ställning, men det finns något i det här att media tar ställning och den här enorma valkampanjen runt att man ska gå och rösta och det inneboende ställningstagandet hos många i bara den meningen, dvs rösta inte på Trump då… Det är värt att titta på helt nya former av marknadsföring är min poäng. Jag tror att det börjar i att vi avskaffar urgamla idéer om vad som är fint och fult (läs ovan) och vad som ska vara kvar när det kommer till ”så har vi alltid gjort” kontra vad vi totalt ska omvärdera. Ett bra sätt att värdera om det är bra att typ Max Hamburgare gör reklam som har med valet att göra och kanske till och med tar ställning för ett enskilt parti (obs exempel) är att utgå ifrån vad mottagarna faktiskt tycker och hur de reagerar på denna eventualitet. ALLT för ofta utgår man från saker som faktiskt inte stämmer, t ex det här med att ett betalt samarbete med en influencer är mindre trovärdigt. Men för guds skull vila ögonen på punkt fyra innan ni rusar åstad och idéear runt det här:

 

4. Organisk räckvidd göre sig icke besvär

Sluta nu genast med två saker – att posta grejer organiskt och löpande baserat på en content calender. Och framför allt att mäta effekt baserat på det mottagande man får. Oftast då antal likes, comments och shares. Och får man många likes då så har man gjort något bra. N e j. Då kan alla partier sitta där med hakan i marken och slita sitt hår när Sverigedemokraterna återigen har överlägset högst engagement även i detta val. Men en like är INTE lika med en röst (läste nåt citat i veckan med nån som skrev det men KAN inte minnas vem, förlåt), och polariserande innehåll, som Sverigedemokraterna är absolut bäst på får högst engagement. TVÅ sidor möts i kommentarsfälten och många troll får vatten på sin kvarn vilket leder till större debatt än andra partiers (om jag får generalisera) mer självklara t ex stöd till vården i Coronapandemin och annat. Observera att det inte alls betyder bredare spridning, högre gratis reach och framför allt inte då – framgång i valet. Sluta lägga tid och energi på en målgrupp som använder de här funktionerna på Facebook och bredda din syn på sociala medier, kanalval och gärna influencer marketing.

 

Ska bli kul att följa!