Tre misstag du kanske gör när du mäter framgång i sociala medier

Ska vi prata lite om engagement igen? Jag är inget fan av att jämföra olika kanaler mot varandra, eftersom det allra bästa alltid är en mix, men vad har sociala medier för usp egentligen om inte just – engagement? Ni som följer mig vet att jag inte hyser några högre tankar om att räkna likes, comments och shares som framgångsfaktorer, men det är inte riktigt sant det där, jag är emot när man räknar det som ENSKILD faktor. Likes, comments och shares är en nog så god indikator på engagemang som andra, men man måste bluddra ihop det med en rad andra uttryck för just engagement för att få en rättvis bild. Och här är tre ytterligare, vad jag tror, vanliga engagementfällor när man mäter framgång:

 

Är det verkligen en kunddialog vi har?

Man ska aldrig förutsätta att engagement i form av likes, shares och kanske framför allt comments är en fråga om kunddialog eller ens någon form av dialog med en målgrupp. Tvärtom förutsätt INTE det så har du en bättre chans att nå framgång. Vad menar jag med det här då. Ja, det finns en tydlig korrelation mellan företag sm räknar likes, comments och shares och de som inte köper sitt utrymme – åtminstone inte på allt innehåll. Och då förstår ni har man väldigt svårt att avgöra vem som överhuvudtaget träffats av det innehåll du postat och vi vet också att de inte är många. Framför allt gäller det på Facebook men även Instagram.

Om man nu ska grotta ner sig i kommentarsfältet rejält så kan du ställa dig själva följande givande frågor:

Handlar kommentarerna i mitt kommentarsfält om det innehåll som precis postades? Eller är det kommentarer till något annat, kritik mot företaget eller kanske den sämsta – uppmuntran utan att personen har en aning om avsändaren? T ex om du postat en bild på något nostalgiskt ur era egna arkiv, någon gammal mycket välkänd produkt eller logotype. Det hamnar mycket troligare i kategorin ”25 saker från barndomen bara du som är född på 80-talet minns” än ”åh, nu ökade min känsla för varumärket” och framför allt inte ”nu ökar chansen att jag ser även nästa inlägg”. Ju längre ifrån din affär du postar innehåll kring – desto sämre värde i kommentarsfältet ÄVEN om du får färre comments när du ligger nära det du faktiskt har behov av att berätta om.

Facebook erbjuder långt mycket mer träffsäkra metoder för att säkerställa dialog med din faktiska målgrupp än den här killgissningsleken med organisk trafik genererat av ”engagement”.

 

Uppmuntrar du själv till fler kommentarer utan värde?

Väääääldigt ofta ser jag i kommentarsfält att någon skriver t ex ”haha” varpå kundtjänst direkt svarar ”Tack Tommy, kul att du gillar vårt inlägg blomma blomma festlig emoji”  . Men ännu vanligare är det att kommentarer som handlar om t ex driftsstörningar hamnar i kommentarsfältet för att det är enklare för användaren än att göra ett nytt inlägg på sidan så att ”dialogen” i stora delar rör en diskussion mellan användare och företag om ett kundtjänstärende som har noll och ingenting att göra med innehållet. Jag förstår att du tänker bra då hjälpte vi hen, men om vi pratar om att vid slutet av månaden räkna dina kommentarer när hälften så att säga är uppviglat av dig själv och lika många kanske inte särskilt positiva så är frågan en annan. Då måste ni hålla med om att det inte är en bra parameter att ta i beaktande när det kommer till att skapa nytt innehåll -vi fick högst engagement på detta – vi gör mer av den typen av innehåll – när engagement på den posten inte ens handlat om det innehållet.

 

Varför vill du ha kommentarer, likes och shares?

Hur man än vänder och vrider på de här så är likes, comments och shares eller väldigt osäkert mått på din framgång. Och eftersom det är det så är det också inte att rekommendera att man låter likes, comments och shares som framgångsmått styra t ex hur du utformat nytt innehåll. Det finns många skäl till varför. En jävligt bra är att det är en krympande och väldigt liten andel av sociala medier-användare som faktiskt ger uttryck för sina åsikter med hjälp av dessa funktioner. Det där är lite som att fokusera hela gympaundervisningen på volleyboll bara för att två av 25 elever satsar på att bli elitspelare.

En annan bra anledning är att om du struntar i det där, framför allt det är organiska, så har du så mycket säkrare metoder för att mäta hur det faktiskt går – som tar hänsyn till att olika människor har olika beteende och klumpar ihop det till ett gemensamt värde som mått på framgång.

 

Jag vet vad ni tänker, den där gnällspiken bara hatar kommentarer. Och likes. Men det gör jag inte alls det – jag är bara så erbarmligt trött på att det fortfarande tronar som någon slags bäst i klassen när det kommer till framgångssagor om sociala medier. Det är inte sant. Det är inte det. Högt engagement i traditionell mening har inte alls någon koppling till framgång för bolaget vare sig vad gäller varumärkeskännedom, liking eller försäljning. Koppla ihop de där tycker jag. Mät riktiga värden och sluta dilla om hur trevligt kommentarsfält ni har bara för de där två volleybolltjejerna ger massa äpplen till fröken efter gympalektionen.

 

//