Instagram har på 10 år mer förändrat andra än sig självt

Så Instagram fyller 10 år idag. Jag listar här de absolut viktigaste milstolparna, där i princip samtliga inte bara har att göra med plattformens egna utveckling, utan dess påverkan på andra. Ett mönster jag tror kommer fortsätta dominera utvecklingen av sociala medier.

 

1.Facebook köper Instagram

Instagram startade 2010 och redan 2012 köper Facebook Instagram. Någon som kom att förändra Facebook mer än Instagram.

Det som hände var att människor effektivt flyttade över en del av det beteende man hittills underhållit på Facebook till Instagram. Vem minns inte semesteralbumen på Facebook? ”Rhodos 96 bilder”. Och de Twitterliknande statusuppdateringarna som helt enkelt handlade om att dela med sig av det mesta som hände, eller snarare inte hände, i ens vardag. ”Då har man jobbat klart, nu blir det att hämta ungarna och dra till morsan och käka köttbullar innan Arsenalmatchen”. Ok, de Twitterliknande statusuppdateringarna följde inte riktigt med, de verkar ha stannat hos en viss generations användare, men semesteralbumen ersattes av färre, men i realtid postade och filtrerade semesterbilder direkt på Instagram.

 

För annonsörer innebar uppköpet från början väldigt lite. Helt enkelt därför att 2012 var den professionaliserade marknadsföringen i sociala medier inte direkt big business. Den var helt enkelt helt och hållet baserad på viral effekt, täta uppdateringar om ingenting och en tämligen amatörmässigt innehållsproduktion som också till viss del var nyckeln till det som fungerade. Men det kom att se annorlunda ut…

 

2.Instagram släpper video

Redan 2013 släpptes möjligheten att ladda upp video som var 15 sekunder lång. Här är förhållande mellan påverkan på användare och annonsör i princip det motsatta, det hände inte jättemycket på användarsidan, som inte vändes upp och ner i och. med möjlighet att lägga upp video. Videon var inte heller lika högproducerad och stod inte ut i sin utformning jämfört med filtrerade stillbilder.

 

Men här någonstans fastnade en idé som det har varit väldigt svårt att få annonsörer att tycka annorledes om – nämligen att en video är producerad för Instagram per automatik om den bara är 15 sekunder lång. Och här uppstod också ett dilemma, eftersom engagement i form av likes och comments var mycket lägre på video. Annonsörer ville publicera rörligt material, men avstod eftersom man bara räknade likes och comments på resultatsidan . Man missade, något jag också vill mena fortfarande kvarstår som en faktor, nämligen att titta video OCKSÅ ÄR ENGAGEMENT. Inte bara det – det är bättre. I takt med att användare får en allt större distans till de konton man följer sjunker också engagement i form av likes och comments, men en view går bra. Jag menar – man gillar en kompis bröllopsbild för att man känner någon och man vill vara snäll, men incitamenten för att gilla Pepsi Max senaste reklamfilm är i princip obefintliga. Men det hajjade Instagram och slutade helt enkelt att redovisa likes på video. Något som borde fått fler att förstår att räkna engagement som likes, comments (och shares) hör dåtiden till.. Det borde vi helt enkelt ha lämnat i 2013….

 

3.Instagram släpper Stories

Man vågar nog påstå att Instagram var ett bra förvärv för Facebook, även om det svårt att sia om vilken effekt Instagram hade haft på Facebook som fristående plattform. Hur som helst så misslyckades Facebook med att förvärva Snapchat , men släppte istället en förvillande lik funktion som då var unik för Snapchat – nämligen Stories (2015). Och Stories förändrade i grunden vårt Instagramanvändande. I princip från dag ett. Inte bara genom att browsingen såg annorlunda ut där scrollande ersattes av ett browsande bland Stories som överlag kände mer här och nu, autentiska och snabbare att ta till sig än de långsamma bilderna i feeden.

 

Det som hände för annonsörerna, eller borde ha hänt, är nämligen oåterkalleliga förändringar i vad video är. Nu börjar landskapet likna det vi ser idag där formaten inte längre är en enkel sak utan måste formatanpassas redan i produktionen. Och då pratar jag inte om det mobiltelefonproducerade innehållet man först såg på både Facebook och Instagram utan jag menar lika mycket effort som i vilket annat content som helst. Man bara riktar efforten mot nya parametrar.

 

4.Instagram släpper Reels

Historien upprepar sig när Facebook inte (oklart om de försökt) köper TikTok utan direkt släpper en försvinnande lik replika av den funktion som kommit att bli TikToks signum (2020). Men även om det möjligen är lite tidigt att säga, så tror jag inte att Reels i sig kommer att förändra Instagram i grunden så som Stories gjorde. Men för annonsörer gäller det att vara vaksam hur människor konsumerar video. Det är så oerhört lättvindigt och utformat på ett sätt som i grunden gjort om vad storytelling är. Det är så kort att cliffnotes framstår som romaner i sig. Men nu gäller det att inte bli gubbig och tänka att det var bättre förr och nu köper vi en sån där grafittimålning på söder istället. Det kan man förvisso göra också, men glid hellre med. Producera för den formatrevolution som vi är mitt uppe i. Gör det med glädje och nyfikenhet. Producera inte med sämre kvalitet, men på ett annat sätt. Du behöver fler enskilda delar, inte efterklippta varianter av en tvåminutrare. Och du behöver kapa planeringstiden med minst hälften. Sommarkampanjen planerar vi inte nu, men jul – ja den ska ut snarast för sedan blir det dyrt. Det har gått 10 år med Instagram, mer än 15 med Facebook, det är dags att sluta gnälla och vara tvärtemot och omfamna att det här inte bara är lokal påverkan inne i plattformen, det påverkar hela vårt beteende.

 

Grattis då, Instagram! Förvånad att du inte själv försökt få mig att fira dig. Facebooks 10-årsfirande var mycket mer irriterande.

 

//