Haveriet The Social Dilemma och dess efterspel

Netflixdokumentären The Social Dilemma har fått ett enormt genomslag och debatteras hejvilt. Vad jag kan se framför allt en debatt som går ut på att hålla med filmen, dvs att sociala medier manipulerar och förstör oss. Det hotar demokratin,  unga människors mentala hälsa och det förstör vårt samhälle genom att vi inte längre vet vad sanning är.

 

Jag är otroligt kritisk till den här bedrövliga dokumentären. Däremot är jag inte ett dugg kritisk till att Facebook och andra stora sociala medier och techjättar granskas under lupp ständigt. Tvärtom är det fullt rimligt. Vad som däremot är frustrerande om man nu tycker sådan granskning är både befogad och viktig – är att samtliga stora världsomspännande vågor av kritik mot då framför allt Facebook – vilar på en grund av oförstående, okunskap och en enorm brist på insikt i hur plattformen fungerar. Med det som utgångspunkt kommer dessa granskningar, med efterföljande krav på Facebook till bot och bättring, aldrig att komma längre än till just en kommunikativ våg. Och användarna har hittills inte svikit plattformen som en följd av dessa kritikstormar – vilket också det tyder på att kritiken helt enkelt är befängd i många fall.

 

The social dilemma är full av överdrifter och framför allt grova förenklingar som bäst beskrivs som rena faktafel. Här är några av min värsta störningsmoment.

 

Facebook sprider inte bara desinformation

Det är helt enkelt inte sant att Facebook bara sprider desinformation, hatiskt innehåll eller innehåll som på olika sätt manipulerar människor. Jag debatterade ämnet med journalisten Mattias Beijmo (nåja, han fick 10 minuter och jag fick 1 minut)  i Efter Fem på TV4 i förra veckan och där säger han bl a att nu för tiden går vi till Facebook istället för att titta på de utmärkta TV4-Nyheterna och

”tittar på de här brinnande bilarna i förorterna fast vi sitter själva kanske i en skog utanför Arboga och förfasas över detta. Och när vi klickar på det och scrollar på det, då förstår Facebook att vi är jätteintresserade av det och så får vi fler brinnande bilar, kanske från ett annat land – det spelar ingen roll. Och sedan när vi slår på då TV4-Nyheterna så förväntar vi oss att där ska det också vara brinnande bilar. Mycket brinnande bilar, annars är ju inte det sant.”

 

Vem – VEM som loggar in på Facebook imorse såg brinnande bilar uppta merparten av ens feed? Det är en GROV förenkling som också bygger på att alla människor – innan sociala medier – enbart konsumerade objektiv kvalitetsjournalistik för att hålla sig à jour om världen. Något hela dokumentären verkar ta för givet. Vad är det för mysig värld man tyckte vi hade innan sociala medier?

 

Om det där är utgångspunkten för en problemställning kommer vi aldrig se en lösning på det här.

 

Men såhär- Facebook vet vad du gör på internet. Även utanför Facebooks egna appar vet de det mesta du gör på internet. De vet dessutom var du befinner dig geografiskt och genom ett ganska intrikat pussel kan Facebook ganska enkelt räkna ut t ex att du är gravid utan att du har skrivit den glada nyheten i någon statusuppdatering. Du har troligen surfat på den typen av sidor och forum, kanske börjat följa personer och varumärken som är relevant för detta och även uppehållit dig geografiskt på nya platser som barnmorskemottagningar och Babyland. Allt detta är en indikation på att du förmodligen är intresserad av babyprodukter. Gott så!

Men samtidigt med detta är du också intresserad av en massa andra saker och du surfar också på en massa andra saker. En del i arbetet och en del privat. Du läser dagstidningar och letar efter en ny åkergräsklippare, du planerar att åka till Finland på semester, du tankar ner någon liten film på fredagskvällen och söker recept på annorlunda tacos. Detta kommer också påverka vad du ser.

 

Men nu till det viktiga – den där informationen som samlas in är primärt viktig för köpta annonser, det vill säga den där datainsamlingen är en hjälp för både användare och annonsörer när det kommer till att exponera och exponeras för relevant innehåll. Det finns INGA brinnande bilar-annonser som har riktats mot dig för att du surfat mycket på brinnande bilar. Annonser som anses vara fake news, vara våldsbejakande eller på andra sätt kränkande och antidemokratiska går INTE igenom och blir godkända i Facebooks annonsverktyg. Därvidlag kan i vara tämligen säkra. Och den som vill säga emot det arbetar inte i det här verktyget.

 

Men brinnande bilar, hatiskt och våldsbejakande innehåll finns på Facebook. Ja. För mycket. Men exponeringen av den typen av innehåll bygger helt och hållet på ditt eget beteende, dvs att du går med i grupper som inom ramarna för de gruppen sprider den typen av innehåll och att du har vänner som sprider den typen av innehåll. Någon som inte är med i en stängd rasistisk grupp på Facebook kommer INTE exponeras för det innehållet. Och för att du ska återse innehåll från t ex en webbsida du besökt måste företaget eller organisationen i fråga ha kopplat ihop äpplen och päron genom en pixel på sin hemsida och en aktiv retargeting mellan sin egen hemsida och plattformen. Du kommer liksom inte se annonser från Flashback om inte Flashback är en annonsör. Som då dessutom underkastat sig Facebooks annonspolicy som jag kan lova inte tillåter några uppviglingar med hjälpt av brinnande bilar…

 

För att göra en lång historia kort – så ensidigt är inte innehållet i någons feed.

 

Facebook tillgängliggör och säljer inte data till någon.

Som annonsör på Facebook kan man säga att du ”lånar ” data av Facebook. Det vill säga du meddelar Facebook vilka du vill exponera ditt innehåll för och Facebook använder det de vet om sina användare för att uppfylla din önskan. Du får inte ut data om användare som du sedan manipulerar med ditt innehåll. Och igen – om du inte köper annonser så är den här precisionen i princip obefintlig. Man ska heller inte glömma bort att den här datan i råformat skulle vara helt obegriplig för de allra flesta. Mattias Bejmo säger t ex  i Efter Fem att den här datan kan accessas av stater. Nja, det är ju både sant och inte sant. Mest inte. ”Stater” får i teorin samma access till ”datan” som andra annonsörer, dvs att stater kan också be Facebook att exponera innehåll för en målgrupp som uppfyller vissa kriterier. Bästa exemplet på detta är väl Folkhälsomyndighetens massiva informationskampanj nu under Corona när man, med hjälp av Facebooks verktyg, med stor precision kunnat t ex pinpointa personer som uppehåller sig i Sverige men inte pratar svenska på deras respektive språk. Om det är att stater har access till ”den här datan” anser i alla fall jag att det är ganska positivt. Hur det skulle se ut med staters access till data som handlar om vad varje enskild medborgare surfar på – jag vet inte riktigt hur man tänker sig att den här datan skulle se ut och vem som skulle leverera den.

 

Facebook tjänar INTE pengar på hatiskt innehåll

Facebook är i allra högsta grad ett vinstdrivande företag. Och deras enorma vinster bygger på en enda sak – deras användare. Användare måste ständigt strömma till och dessutom vara så aktiva på plattformarna som möjligt. Så långt har dokumentären en poäng, det vill säga att det ligger i Facebooks intresse att användarna ska spendera så mycket tid som möjligt på plattformen. Det Facebook sedan tjänar pengar på är att du som användare exponeras för och interagerar med annonser på plattformen. Och dessa annonser kommer från Libero och Unilever – Inte Ku KLux Klan och Vit Makt. Facebook tjänar inte pengar på att sprida och exponera hatiskt innehåll för dig – de tjänar pengar på att du handlar de prylar som annonsörer på Facebook vill att du ska köpa. Kartläggningen av din data bygger på att du ska exponeras för annonser som är relevanta för dig annars kommer annonseringen att bli väldigt dyr och ineffektiv och din upplevelse på Facebook kommer vara extremt irrelevant. Om du säljer blöjor till småbarn finns ingen som helst vits att exponera detta för 65-åringar och 15-åringar för de är högst troligen inte köpare av din produkt.

 

Om vi tar avstamp i detta istället för en konspirationsteori som mest låter som att Facebook själva skulle skapa material i syfte att ….eh…förstöra planeten? Då kan vi ha en diskussion som leder någonstans. För att vi är kartlagda av de här techjättarna – det är odiskutabelt så ja. Frågan är hur farligt eller harmlöst det är.

 

//