3 simpla risker med marknadsföring på Facebook som du inte har koll på

I efterdyningarna av #stophateforprofit har ’brand safety’ och skydd kring annonsplacering aldrig varit mer aktuellt. För er som missat hela grejen är alltså #stophateforprofit den kampanj som föranledde att ett stort antal globala företag, under en månad eller längre, valde att bojkotta Facebook som annonsplattform, eftersom Facebook ansågs vara för liberala i sin syn på hur hat och våldsbejakande innehåll sprids på deras plattformar. En åtgärd jag var djupt kritisk mot av flera skäl. Jag skulle istället vilja lyfta ett par andra säkerhetsaspekter som jag stöter på i vardagen och som trots sin enkelhet är en faktisk risk som allt för många förbiser. Vad baserar hon det på tänker ni – jag ska återkomma till det…

 

Adminbehörighet till dina konton

Facebook och andra sociala kanaler var i sin linda extremt primitiva som marknadsföringsverktyg. Skulle man in och grotta där så var man först tvungen att ha ett privat konto som i sin tur blev ’administratör’ för varumärkessidor. På Instagram minns jag t ex att den största problematiken för social media managers var att de inte kunde vara inloggade som företaget och sig själva samtidigt. Kort sagt – hur det här gick till liknande ingenting som har med någon form av datasäkerhet att göra. Ett reellt problem under en tid för kanske 6-8 år sedan var att när man var inloggad på Facebooks app på telefonen, att den då ibland valde åt dig att du agerade som ett av de företagssidor du var admin för. Såhär, man gick in på Facebook som vanligt och längst upp i ett slags otroligt finstilt text så angavs i en försvinnande rullista att ”du agerar som Carlsberg” eller vad det nu var. Om jag då lite raskt skulle in och gratulera någon kamrat på födelsedagen var det fruktansvärt lätt hänt att det blev Carlsberg som gratulerade min gamla klasskamrat från trean på födelsdagen. Ja det har hänt, och ja det var mitt fel. I efterdyningarna av det började vi skapa fake-konton som BARA var avsedda av användas som admins på företagssidor. Och vi införde stränga regler för lösenord på telefoner eftersom vi också hade en incident med ett fylleinlägg från en nyanställd som under sena krogkvällen råkade agera som ett av Sveriges största varumärken. Vi gråtskrattade åt det faktum att jag vid ett givet tillfälle kunde skriva vad jag ville på Facebook åt 3 av världens största FMCG brands när som helst på dygnet. Om inte det är förtroende…

 

Sedan dess har saker och ting professionaliserats, men adminrättighet du en gång fått- ja, den består. Det gör dock INTE funktionen att ”du nu agerar som”. Men har du verkligen koll på vem som har adminrätt till din sida? Det VET jag att du inte har eftersom jag fortfarande är admin på ett skrämmande stort antal sidor som alldeles uppenbart aldrig rensat bland adminrollerna. Det är bara ett av många problem som uppstått kring det faktum att Facebooks utveckling faktiskt gått från att vi diskuterade med kunder hur vi skulle säkerställa att ingen lade upp ”vill du göka, kram från Carlsberg” klockan 4 en lördagsnatt till idag – en professionaliserad miljardindustri med ett annonssystem som ingen förstår vidden av.

Hemläxan är att gå in och rensa satan. De allra flesta som startade konton innan 2015 kommer hitta en hel del smaskigt, det kan jag nästan lova. Många kommer också hitta mig.

 

Vem äger din sida

Men då kommer nästa problem många förbiser eller inte ens INSER. Nämligen att den som startat din sida också är ägare av den. För evigt mer eller mindre. Och jaha tänker ni, vad kvittar det då, men det kvittar inte kan jag meddela. För ägaren av sidan är den enda som har rätt att göra vissa åtgärder, t ex byta namn på sidan eller andra invasiva ingrepp, som att merga osv varför man nu skulle orka bry sig om att göra det. Många sidor har startats av byråer dessutom och då blir det trixigt. Det du har gjort är att ge bort rätten till ditt varumärke till tredje part. Paus för reflektion kring detta. Det är dessutom INTE lätt att claima tillbaka äganderätten till sin sida. Tänk att det typ måste poststämplas olika dokument i USA som ska faxas in till en myndighet. En sådan process pratar vi om. Och det tar INTE 48 timmar heller…

 

Marsch pannkaka in och kontrollera vem eller vilka som äger din sida, mången varumärke kommer även här att bli överraskade, det är jag övertygad om. Mången kommer också att hitta lilla mig som sin lilla owner.

 

Övertrassering av konto

Den som sköter annonsering åt dig, eller för all del om det är du som far fram med företagets pengar, KAN göra superfel och överspendera extremt mycket pengar. Risken kanske inte är jättestor, men jag kan lova att det inte är roligt när det sker. Vi har haft många incidenter genom åren, som tack och lov kunnat elimineras med en lika enkel som svår manöver. Men det som händer är att man kommer till jobbet en måndagsmorgon, kollar sin ads och inser att jävlar, jag skrev inte 12 000 i den lilla rutan jag skrev 12 000 000. Och Facebook gör sitt jobb och spenderar så mycket som möjligt av den summan som du har angett – jaja beroende på hur du lagt upp annonsen givetvis. I vår fall lyckades Facebook spendera närmare 400 000 på ett ad-set som riktats mot en enda stadsdel i Göteborg. Vi exponerade annonserna för alla som bodde i Askim  300 000 gånger på en helg. Nej, jag skojar, fast det inte är ett dugg roligt… Pengarna som överspenderats – tja, det är inte så mycket att göra åt – vem vill betala det?

 

Det finns ett sätt att i princip ta bort den här risken, och vad är det? Att inte lämna annonser åt sitt öde. De ska övervakas de där. Om inte dygnet runt så hemskt nära. Och då inte primärt med överspendering i åtanke, utan också för att de faktiskt ska vara effektiva. Jag har sett mardrömsexempel där klick till site för att signa upp sig för ett få ett gratisprov av saft kostat 7000 per klick, för att ingen kollat av om det här var en effektiv inställning eller inte.

 

Man behöver r u t i n e r för att vara säker på att det här fungerar. Avtal där leverantörer går i god för att leverera hög kvalitet och kostnadseffektivitet.

 

Bara att logga in nu och bli lite nervös. Som tröst kan jag säga att något det säkraste du kan göra idag är att lägga upp annonser på Facebook – det är nämligen OMÖJLIGT att lägga upp annonser på Facebook med någon form av stötande innehåll. O m ö j l i g t. Ett träd i fel vinkel kan bli en fallossymbol och ett varumärkesnamn som kan förknippas med något som kan kränka en promille av befolkningen i Långtbortistan kan bli bannat i veckor. Det är alltså det organiska som är problemet, det som väldigt få av de bojkottande företagen slutade med under bojkotten….