Den sömlösa lanseringen av Reels

Facebook har nu släppt Reels, dvs Instagrams extremt likadana version av TikTok. Och det finns mycket som talar för att det här början till slutet för TikTok, men det är inte alls säkert. Här är några saker jag tycker du som annonsör borde ta med dig in i hösten:

 

Det är användardata som ska styra – inte hur enkelt det är att annonsera

Facebook försökte köpa Snapchat två gånger, en gång redan 2013 ytterligare en gång 2016. När det blev nobben trots fantasisummor, släppte Faceook Stories 2017. En omedelbar succé, som för många användare tagit över den vanliga Instagramfeeden och som trots ihärdiga försök marginaliserat Snapchat till att knappast finnas med i någons mediemix. Det finns anledning att tro att detsamma kommer hända med Reels, men det är inte säkert. För det enda som allting handlar om är var finns användarna, och där behöver det ena inte utesluta det andra. Mitt första råd till annonsörer är därför att skita i att jämföra och helt enkelt knalla efter användare och resultat. Tyvärr tror jag att man oftare går på effektiv annonslösning som i att hur lätt det är att annonsera, inte hur lätt det är att skapa resultat. Jag kan i så fall garantera att det kommer vara enklare på Reels än på TikTok, om det behöver vi inte argumentera. (det finns ännu ingen lanserad annonslösning på Reels, men det är naturligtvis på väg).

 

 

Vänta tills det finns anledning att sluta vänta

IGTV var en annan stor lansering från Facebook/Instagram 2018, dvs längre videoformat i en egen feed, precis så som Reels ska fungera. Man får väl lugnt säga att IGTV inte blev någon omedelbar succé. Det lanserades också direkt som en produkt riktat till annonsörer som nu ÄNTLIGEN kunde göra videos på Instagram som var längre än 15 sekunder. Problemet var att inget tittade på IGTV och än mindre på svinlånga reklamfilmer.

Nu tror jag för all del att annonsörer, som ännu inte tagit steget och fördelat sin budget baserat på användarmönster, inte kommer att storsatsa på Reels heller, men för den som är nyfiken så tror jag som vanligt vid nya lanseringar att kom ihåg att det här är ingen kapplöpning om vem som är först – även om vi garanterat får se någon artikel snart om att varumärket XX storsatsar på Reels. Nej, skit i det och sitt still i båten, du kommer märka om du behöver göra någon förändring. ”Gamla” annonsformat kommer att bli ineffektiva och nya beteenden som slår på bred front kommer att märkas – förutsatt att du har rätt typ av bevakning på dina annonser och ditt innehåll. Sömlöst kommer din annonsering sedan att integreras i Reels precis som den gjorde i Stories.

 

 

Organiskt är inte återuppståndet

Gå inte i fällan att skapa kanal på nya plattformar och framför allt inte Facebooks nya kanaler. De varumärken som fortfarande bygger kanal och vill få fler följare gör inte primärt det för att det är ett bättre sätt att bedriva social marketing. Det gör de för att det, i teorin alltså, inte kostar några pengar. Att det skulle vara finare och mera trovärdigt med organiskt material är inte sant någonstans och jämför man vad man får ut av sin marknadsföring genom att använda annonsverktyget eller jobba organiskt är resultaten talande på både lång och kort sikt. Gå därför inte i fällan att börja jobba med Reels organiskt för att bygga upp en närvaro nu innan alla andra. Det fungerar inte så. Maken till rastlöshet som TikTok är uppbyggt på är dessutom som ett slag i magen för varenda contentskapare, amatör som professionell. Attention span har inte blivit längre, om man säger så.

 

Frågan alla kommer ställa nu är – hur kommer detta påverka svenska annonsörer. Ja, när annonslösningen släppa för Reels kommer deras annonspengar att sömlöst glida in i Reels. Om det är effektivt eller inte, det vet INGEN. Stories gick ju bra i alla fall, eftersom vuxna människor började leka med Snapchatfunktioner utan att ladda ner ännu en app. Men tänk på att det som avgör hela paketet är var användarna finns, hur de beter sig och vad du har möjlighet att få dem att göra, tycka, tänka, känna. Allt annat är fel underlag för beslut om annonsplacering.

//