Att punktmarkera Donald Trump hjälper inte ett dugg

Ni har förstås läst att Donald Trump har havererat på Twitter därför att ett par av hans inlägg har flaggats för att de kräver faktagranskning. I korthet – de har flaggats upp som potentiellt fake news. Rimligt med stor sannolikhet. Facebook har dock inte agerat på samma sätt och nu växer kritiken mot Facebook.

Och även om det absolut inte ligger för mig att försvara Facebook. Det är inte det jag tänker göra. Så finns det onekligen problem med att punktmarkera Donald Trump, ÄVEN om han råkar vara USA: s president. Varför då tänker ni – därför att om man nu gör det vill jag mena att det punktmarkerar-arbetet aldrig kommer ta slut. Vet ni hur mycket punktmarkerande man måste göra?

Jag har som vanligt inte gjort någon forskningsstudie utan bara sökt lite som en ”vanlig” användare på Facebook. Grävde lite i skiten. Jag hittar med världens enklaste sökning fler sidor än jag kan räkna som tar ställning för att abort är mord, de med flest följare ”Abortion is first degree murder”. Jag hittar lika många som tar ställning för att ”rape is a choice”. Gissa nu hur många sidor, alltså community pages det finns som heter ”White lives matter”? Kompletta med sydstadsflaggor och uthängning av icke-önskvärda personer som gått till angrepp mot gruppens val av åsikt. Tyvärr får jag ingen sammanställning av sökresultat, men det är m å n g a.

Det här med att hata alla kineser nu i Coronas spår var lite svårt att hitta för där har de inte döpt sidorna lika tydligt som White lives matter-förespråkarna, men de finns. Herregud vad de finns. Och om man tvivlar så har jag nu bara radat upp grupper. Därtill finns det miljontals inlägg, artiklar, kommentarer, dolda grupper, videor som inte är taggade för den typen av sökning och foton man inte ens förstår var de postats från början. Jag vågar inte ens söka på de mörkare hörnen av porrindustrin…

Jag har inget svar på hur man löser det här. Men att dutta med enskilda inlägg, till och med när de kommer från det som kanske är världens mäktigaste man – det löser TYVÄRR ingenting.

Vi och alla ni andra som är annonsörer på Facebook vet att plattformen gör enorma förändringar hela tiden för att komma till rätta med bland annat detta. Inte sällan slår det också helt fel och annonser som man VET gör rätt för sig blir stoppade i månader innan överklagan har granskats. Trots att detta dagligen drabbar mina kunder så kan jag inte se att punktmarkering är framtidens lösning.

Jag vill också framhärda att det allra, allra farligaste med sociala medier är communities där många tycker samma sak. Varje ord Donald Trump säger granskas, utvärderas och kommenteras av både medier och människor med ännu större inflytande än honom. Men de här grupperna med tusentals, ibland miljontals följare, som inger känslan av att alla tycker som jag – det är oändligt mycket värre…

 

Internet  är fullt med skit hörrni – låt oss börja där någonstans. Om Facebook och andra sociala forum förväntas ”lösa” den pucken har vi problem på riktigt…