Facebooks nya Advisory Board har mycket att bråka om

Facebook har anlitat en ny advisory board. I korthet en grupp med människor (eller organisationer egentligen) som ska agera som Facebooks högsta domstol när det gäller vad för typ av innehåll som ska få finnas på plattformarna och vad som…ja….i brist på annat ord – ska censureras. Detta är sannerligen tricky business, för även om vi kan vara överens om del grundläggande riktlinjer som t ex…nolltolerans mot barnpornografi så finns det en hel del gråzoner.

Det jag inte förstår, fast jag ändå förstår, är hur i hela fridens namn detta ens ska gå till. Det är som att tänka på universums storlek, deras arbete. Här är några exempel:

 

Integritet och censur

Facebooks andra stora problem, efter det här med frågan om huruvida Facebook är ansvariga för innehållet på sina egna plattformar, är som vi alla vid det här laget vet – integritetsfrågan. Och redan här krockar advisory board med integritet eftersom det mesta av det komprometterande innehållet som sprids på Facebooks plattformar sprids i dolda forum. Hur löser vi rasism, terrorism och andra brott och uppvigling till brott i dolda forum utan att inskränka integritet? Nu bör agerande mot terrorist för all del override integritet men alla fattar ju att det där kommer överlappa varandra. Skyldiga kommer blandas med fullständigt oskyldiga. Lite som att datorer inte alltid kan skilja på en accepterad, naturlig bild på en kvinna som visar upp sina cancersjuka bröst i en upplysningskampanj och en pornografisk bild.

 

I min värld måste dessa frågor lösas med maskinell hjälp, dvs en dator agerar baserat på ditt beteende och stänger ute dig från plattformen om du både surfar på terroristsiter, har koppling till dömda terrorister och dessutom chattar om sprängmedel på WhatsApp.

 

Global konsensus?

Vilka är dessa människor i advisory board? De ska visst vara fullständigt oberoende och ICKE kunna påverkas av Facebooks kommersiella intressen och/eller Marc Zuckerberg. De kommer också från olika länder, kulturer och bakgrunder och omfattar både tekniskt kunniga personer, politiker och uttalade Facebookkritiker. Vilken fruktansvärd härva att reda i ändå. För vem har valt de utvalda? Ingen människa är någonsin objektiv utan färgad av sig själv, sin miljö och sina åsikter. Ta det här med aborten t ex. Jag kan inte för en enda minut tänka mig att bo i ett land där man inskränker en kvinnas rätt till abort, men man behöver inte åka särskilt långt bort för att hitta ett lika passionerat motstånd mot denna grundläggande mänskliga rättighet. Var hamnar vi i den frågan? Vad är globalt konsensus?

 

Hittills har Facebook skiljt på vem det är som säger saker och reglerat utrymmet beroende på avsändare, är inte det en rimlig väg fram? Det vill säga 1177 får kommunicera saklig information om Corona på samtliga plattformar, men hittepåkanaler från icke-verifierade användare som sprider humbug om elexir som hjälper mot Corona och allmän skrämselpropaganda om ofarliga hudflikar som KAN vara cancer – dessa begränsas, stängs av eller på annat sätt förhindras att kommunicera på plattformen. Är inte det en mera rimlig avvägning? Ok, det kanske en advisory board också kan ta med i beräkningen , men herregud vilka bråk det ska bli.

 

Ja, allt det här är givetvis onödigt eftersom den här boarden snarare ska bedöma de eventuella effekterna av t ex uppdateringar på plattformen som kan leda till t ex spridning av desinformation. De ska givetvis inte sitta och läsa folks privata konversationer om terrorism för att sedan diskutera huruvida de är terrorister eller inte. Men man kan väl säga att det är litegranna på den nivån samtal och kritik mot Facebook om icke lämpligt innehåll bedrivit hittills. Det vill säga – hur kunde Facebook låta den här videon ligga kvar på sin plattform i 12 timmar. Vi har sökt representanter på Facebook. Inte ovanlig tidningsanka. Jag ser fram emot att advisory board kan lyfta den här frågan och debatten..

 

Jag tycker också det är oerhört spännande att i realtid följa hur fullständigt övermannade vi är av internet. Där effekterna verkar ha förkroppsligats genom Facebook först när gemene man, i samband med Cambridge Analytica, plötsligt förstod att internet A) Innehåller sjukt mycket smörja och B) Mycket väl vet om att du surfar på sagda smörja.

Jag tror Marc Zuckerberg sagt det själv någon gång. Det var ju inte som att vi visste att det skulle se ut såhär från början..

 

//