Tre trender hos svenska varumärken i Coronatider

Techjättarna ändrar nu sina tidigare mycket restriktiva regler för sk. politisk annonsering för att släppa fram annonsering om Corona. För er som inte arbetar med det här operativt har det alltså hittills varit näst intill omöjligt att annonsera på plattformarna om Corona av rädsla för spridning av fake news. Men ny dag nya regler – det är för väldigt många affärskritisk, inte att annonsera om Corona, men att ställa om och därmed ”erkänna” situationen. Allt annat sticker ut just nu på ett sätt som inte minst signalerar opersonligt och i vissa fall okänsligt.

 

Jag hoppas att de här nya reglerna får fler att ställa om sin ”riktiga” annonsering och börja arbeta igen. Hittills har väldigt många varumärken, fullt förståligt, arbetet i något slags undantagstillstånd.

 

Hittills har den svenska Corona-annonnseringen därmed varit skral, i alla fall i mina flöden. Här är i alla fall tre väldigt tydliga trender, inte alltid bra trender…

 

Visa hur man hjälper till i krisen

Det allra vanligaste är olika former av uppmuntran till vården, dela ut matpaket och dylikt. Det är grunden bra, men om man tittar ur ett marknadsföringsperspektiv finns det flera saker väl värt att ta i beaktande. Det främsta och kanske enklaste är att inte bara informera utan att involvera. Det är mycket tydligt hos många svenska varumärken just nu att man informerar om alla duktiga saker man gör och uppmuntrar till att gilla och dela. Och allt är också organiskt. Det är som att man tänker att Facebook blivit en annan plattform bara för att världen nu är i kris. Så är inte fallet. De bästa yttringarna är tvärtom de som aktivt involverat människor – det är fortfarande sociala plattformar vi pratar om. På exempel matpaket till vården är den enkla gimmicken att allmänheten swishar – och vi lagar och packar matpaket, ett mycket tydligt sätt att involvera. Innehållet blir då ”bevis” på hur pengar kommit till nytta. Själva den våta drömmen för all ”välgörenhet”. Du ger och detta hände med dina pengar. Det finns en dialog här som skapar en helt annan förutsättning för att visa upp hur man hjälper till i krisen. Det borde fler inspireras av rent kommunikationsmässigt – oavsett om just dela ut mat till vårdpersonal inte är det man visar upp i form av hjälpinsatser.

 

Agera nyhetskanal

I en tid när allt ställs på ända så gott som dagligen är det lätt att ta till greppet att själv ställa sig i nyheternas centrum. Särskilt om man bedriver en verksamhet som är särskilt utsatt för dagliga fluktuationer, t ex om man verkar inom resor eller annan typ av besöksnäring, eller att man på andra sätt påverkas av social distansering och förbud vad gäller större folksamlingar. Men jag har också sett många exempel inom finans som anammat det här med mycket hög ambitionsnivå. Men att agera egen nyhetskanal och ”löpande” informera sina följare om själva nyhetsläget är oftast utan den effekt man eftersöker. Helt enkelt eftersom det är samma plattform nu som innan krisen. Följare ser inte alls eller i försvinnande liten utsträckning det du postar, även om de gjorde det så exponeras innehåll inte linjärt och det finns ingenting som talar för att det är samma personer som exponeras för innehåll löpande. Frågan är om det finns större anledning att jobba såhär på t ex Twitter och LinkedIn då. Det enkla svaret är att om man får ut någonting av det så gasa på, men räkna på det! Mät, mät och mät igen. Att jag ofta är så tvärsäker beror bara på att jag faktiskt gör det. Mäter.

 

Tipsakuten

Internet svämmar just nu över av tips. Det är tips på serier, på saker man kan göra i karantän (som att man inte hade nog med jobb…), tips på hur man ska hålla sig i form i karantän, tips på vad man ska äta baserat på det som finns att tillgå i skåpen. Det går inte säga att tips generellt är rätt eller fel, men ett smart förhållningssätt till tips är att alltid alltid tänka på att involvera människor – inte informera. Om man involverar människor slipper man också det eventuella tvivlet på dig som avsändare av tips. Det är ju nämligen så att de flesta människor hellre får tips på serier av någon som är kanalobereoende och dessutom gillar samma serier som du – än från en källa som distribuerar just serier. Ett sätt att involvera andra är att istället distribuera andras tips men poängen är egentligen att hitta ett sätt att komma bort ifrån att sitta på kammaren och tillverka tips som ingen egentligen bett om och som egentligen är dold reklam för egna produkter.

 

Avslutar med mitt bästa tips. Ställ om marknadsföringen men var inte tyst. Tangera situationen utan att profitera på den. Och medieplanera som vanligt, dvs med utgångspunkt – hur ska detta nå människor. Organiskt fungerar alltså inte bättre under Corona än under….eh….inte Corona.

 

Avslutar med att säga ta hand om varandra. Har vi inte alla kommit mycket närmare varandra på sistone? Fast ännu längre bort? Jag älskar email i Coronatider, de är så fyllda av värme.

 

Stay safe!