Bäst effekt av att vara always-on

Som med alla trender är det lätt att nu i Coronatider omedelbart tänka att vi måste vara always-on, och därmed skapa innehåll baserat på denna ”trend”. Precis som många annonsörer gör runt olika temadagar som fettisdagen och alla hjärtans dag. (Det vi sett hittills är faktiskt inte så himla långt ifrån i uttryck även om det under ytan baseras på något som är betydligt allvarligare än semlor.)

Men jag vill nu uppmana fler att se bortom det content-baserade always-on tänket. För det är mycket mer spännande och lukrativt att snabbt anpassa sig till det som sker under ytan. Med formaten och därmed annonsaffären.

I korthet handlar det om att människors beteende har förändras – och då måste din strategi förändras.

Människor spenderar allt mer tid online i dessa hemmasittardagar. Och det som hänt i kölvattnet av det är att människors beteende online snabbt förändrats. T ex har användningen av röstsamtal från både Whatsapp och Messenger ökat med 50%. Och views på livesändningar på Facebook ha ökat med 50%. Det är intressant i sig, men det som då händer är att Facebook agerar för att ytterligare stimulera det beteendet. Facebook släppte därför häromdagen en rad nya uppdateringar på temat. Bl a kan man nu titta på livestreams på Facebook utan att ha ett Facebookkonto. De har också gjort det lättare att tex skänka pengar via livestreams.

Den här typen av utveckling har historiskt sett alltid lett till att andra typer av annonsformat, som stödjer en annan typ av beteende, trycks ner till förmån för nylanserade fräscha varianter. Det bör man som annonsör kapitalisera på. Ett exempel på något som nu uttalat ”tryckts ner” är att skapa events. Detsamma gäller Facebook Markets, som väl inte riktigt slagit igenom, därför att det just nu inte är läge för främmande människor att träffas och göra upp affärer.

Facebook planerar dessutom att under lång tid framöver prioritera nyheter, grupper och live video.

Bakgrunden till de här uppdateringarna är också att Facebook sett ett enormt tapp i sin annonsaffär. Jag tror den primära anledningen är att annonsörer just nu ställer sin planerade annonsering, möjligen till förmån för en anpassad variant. Men det långvariga arbetet Facebook gjort med att motverka fake news, har också hittills gjort det väldigt svårt för annonsörer att prata om Corona. Helt enkelt därför att Facebook är otroligt hårda med vilken typ av annonsering som släpps igenom som handlar om detta.

Egentligen tydliggör den här utvecklingen bara det vi redan visst, att nyckeln till en effektiv annonsering är att anpassa sig till människors beteende. För det kommer Facebook att göra och därmed kommer ett ändrat beteende också att påverka din annonsaffär.

För övrigt vill jag återigen trycka på att jag hoppas dessa initiala veckor varit till för att ta sats. Om man hållit tyst fram till nu är det dags att börja kommunicera igen. Men i en version som är anpassad till allas vår nya situation.