Att kommunicera förutsätter att man kan ta kritik

Social distancing är nu officiellt en viral trend. Jag har väntat på att varumärken ska haka på i stor skala. Och nu går det fort. För en vecka sedan hette det (åtminstone från mig) att det är oerhört komplext att sko sig på en sådan här kris. Men nu verkar själva den idéen – att inte sko sig vara bortglömd. Det kanske är cyniskt, men de här reklambyråproducerade kampanjerna vi ser nu går ju knappast ut av någon annan anledning än för att bygga varumärke, men SKIT I DET. Här är istället några tips för dig som tänker, med stor försiktighet, kommunicera i krisen:

 

Organiskt vs paid har aldrig varit mer aktuellt

Om vi pratar digital distribution, och det är ju lämpligt nu när typ ingen i hela Europa får gå ut… så finns det också stora begränsningar när det kommer till distribution. Facebook , som under lång tid arbetat med att förhindra spridning av fake news är extremt hårda med annonsering som rör Corona och Corona som ord i en copy är ren och skär paria. Det finns tyvärr många fällor att gå i om annonseringen listas som politisk annonsering och man anses bryta mot reglerna för det. Det är alltså inte bara ”hoppsan vi blev lite stoppade här” utan det kan få långtgående konsekvenser för ens fortsatta arbete.

Däremot gäller generellt sett inte dessa regler för organiskt innehåll, som Facebook refererar till som ”branded content”. Influencers kan därför bli en betydande samarbetspartner för distribution även med målsättning awareness och reach.

 

Var förberedd och stryktålig

Är det något man kan säga säkert så är det att just nu får man kritik oavsett hur man gör. Om man uppmanar folk att stanna inne ska man tänka på alla dem som inte kan stanna inne dvs stanna inne är en lyx för en utvald skara konsulter och andra kontorsjobbare medan t ex sjukvårdspersonal måste harva runt på överfulla bussar för att sedan ägna arbetsdagen åt smittans epicentrum. Om man uppmanar folk att gå ut istället (support your local) så utsätter man också potentiellt sett andra för smitta. Mitt råd är att våga stå på sig. Att ha tänkt så många varv att man vet vad man ska svara på kritiken. Och oavsett hur rent uppsåt man har kan man räkna med att det finns utrymme för kritik. Inte minst det faktum att det fortfarande är varumärkesdrivande marknadsföring man sysslar med. Det inkluderar initiativ som kanske kan framstå som samhällsbildande eller ”i våra kunders tjänst”. Jag har sett många exempel på varumärken som kör någon slags nyhetssändningar varje dag och olika frågestunder med bolagens vd t ex. Det. Är. Också. Reklam.

 

Naturlighetsprincipen

Många som nått ut med sina budskap har varit extremt enkla och ”givna”. Chiquita har t ex tagit bort sin dansande kvinna i sin logo (förstår inte riktigt den men…), Burger King har strukit över sin ”home of the whopper” och istället lagt till stay framför home. Ja ni fattar, simpelt men….effektivt? Kort sagt – ju svårare det är att ta plats i debatten desto svårare är det förmodligen. En tumregel kan ju vara att ju närmre krisens epicentrum man befinner sig desto mer ökar relevansen. Restaurangnäring och livsmedel t ex – superaktuellt medan andra branscher hittills är mer eller mindre opåverkade och då minskar också relevansen för alla former av kommunikation.

 

Håll vad ni lovar

Fick mail från en bank igår – ”vi finns här för dig”. Jag vet inte – really? Finns ni här för mig? Hur då? För det behovet är just nu på olika sätt omåttligt och kan bli svårt att efterleva. På samma sätt gäller fortfarande regeln, som alltid, att hitta på kommunikation man inte själv efterlever är väldigt svårt. Att kommunicera social distancing medan fabriksarbetare trängs i både kollektivtrafik och lunchmatsalar är kanske svårt. Det är också väldigt  jättesvårt att dela ut fantasisummor till ägare men permittera hela arbetsstyrkan på statens bekostnad. Det är nyhetsläget som styr, det går hur man än vänder och vrider på det före reklam nu.

 

Som avslutning måste jag säga att tystnad inte heller är svaret. Dvs att stoppa allt. Det är bara mer aktuellt än någonsin att faktiskt stå på sig. För kritik, det kommer alla få.