3 inte så matnyttiga lärdomar efter internationella kvinnodagen

Internationella kvinnodagen igår igen. Flöden fyllda av bra och mindre bra hyllningar till kvinnor. Privata som officiella, arga som glada. Kroppsaktivism trängs med content av Ownershift-karaktär, ni vet – män äger mer än kvinnor, kvinnoandelen i styrelser i svenska börsnoterade bolag är patetisk etc.

Och det är här – någonstans runt patetiskt – som jag befinner mig rent humörmässigt på internationella kvinnodagen. Alltså att vi skulle fira det här och säga grattis till varandra gör mig bara förbannad. Jag tänker inte se något positivt och försöka vända och vrida på siffror som ÄNDÅ GÅR OCH RÄTT HÅLL. Nej tack. Jag är pessimist av naturen. Om man ska säga någonting positivt överhuvudtaget så är det väl att om man fettar till sig och känner sig nöjd så dödar man också alla former av drivkraft.

Budskapet generellt igår var samma som för pride nu för tiden, dvs vi är nöjda när den här dagen inte behövs. Följt av hyllandet av kvinnor som liksom bevisat att nu är vi på väg åt rätt håll. Som den där superbowlreklamen med amerikansk fotbolls första och enda kvinnliga elitcoach – och som typ hela listan för Dagens Industris (tidigare Veckans Affärers) pris till Näringslivets mäktigaste kvinnor. Åh. Vad. Tröttsamt.

Låt mig tipsa lite om hur vi alla som jobbar med kommunikation. företag och ledarskap kan göra en smula skillnad. Istället för att först hylla nån kvinna och sen ba – vi är nöjda när det här inte behövs.

 

Tips 1 – jämför inte kvinnor med kvinnor

Det är ett exceptionellt uselt sätt att hylla framgångsrika kvinnor på. Att göra dem till KVINNLIGA förebilder, KVINNLIGA framgångssagor osv. Inget fel på de här kvinnorna – älskar tvärtom Handelsbanken mycket, mycket mera för den här kvinnliga VD: ns skull (alltså hon som blev utsedd till Näringslivets mäktigaste kvinna 2020). Men att det har med kön att göra är per default kränkande. Varför är en kvinnlig vd på Handelsbanken bara en förebild för kvinnor. Jo, för att vi medialt gör henne till det. Det här är inte rocket sience någonstans faktiskt… Näringslivets mäktigaste kvinna är och förblir ett skitpris. Obs – INGEN av pristagarna är naturligtvis skitpristagare. Men de borde heller inte vara pristagare baserat på att de är kvinnor.

 

Tips 2 – verklighet är viktigare än kommunikation

Det har egentligen inte bara med kvinnor att göra, men det här att konstruera ett budskap som man sedan inte efterlever själv. Alla kön (och kroppar) är lika mycket värda och här är vår reklamfamilj som råkar vara en regnbågsfamilj. Men vår vd är en medelålders vit man som heter Johan med större sannolikhet än något kvinnonamn. Det där förstår ni, det håller inte för framtiden. Utan att gå in på det i detalj, men varumärken i framtiden ÄR sin produkt,  inte sin påhittade kommunikation som man konstruerar för att sälja mer. Nike släppte t ex en hyllningsfilm igår inför kvinnodagen. Samma budskap som ovan – den här dagen ska inte behövas. Key personnel på Nike är Phil, Mark och John. Mark fick faktiskt avgå nyss pga av någon skandal. Men frukta icke! John ställde upp direkt och tog över vd-rollen. Mark fick trösta sig med att bli styrelseordförande istället. Så allt är lugnt!

 

Tips 3 – låt oss dekonstruera det svagare könet

I en värld där USA nu ska välja president där samtlig kandidater ser ut som en googling som heter president+pensionär så blir man fortfarande mer eller mindre förvånad över kvinnor i olika former av maktposition eller i positioner som anses vara mindre kvinnliga. Det heter att en kvinna är som en man om hon t ex låter barnaföderi stå tillbaka för karriär i fler år än vad som anses ”kvinnligt”. Man pratar om kvinnligt ledarskap vs….just det…LEDARSKAP. Kvinnligt företagande vs….FÖRETAGANDE. Jag tror personligen att det finns skillnader i kvinnligt och manligt i allt möjligt. Framför allt för att vi fått så olika saker med oss när vi växte upp. Det är heller inte problemet, utan vad vi lägger i begreppen. Nu är ju allt manligt precis det som gör att vi lyckas som kvinnliga företagare. Om man är lite mindre kvinnlig är det positivt inte om man är MER kvinnlig. Vid lite motgång börjar ju vi bara gråta och känner att vi måste dränka oss i närmsta flod så fort det blir mörkt ute.  Men det vore väl nåt att göra till mallen ändå? Dränka sig i flod i vit skir klänning à la precis alla kvinnoroller på teater vs att skjuta sig i skallen vid någon börskrash-manlighet. Det är ju först när ledarskap bara är ledarskap, förtagande bara företagande etc som vi kan prata om att olika personer är olika bra på det. Till dess kan vi väl enas om att inte hitta på en enda rad kommunikation utan att först dra det genom ett par filter av, ”vad är det vi bidrar till nu egentligen”.

 

Nu ska jag inte gå att dränka mig i närmsta flod.

 

//