Om lifehacks på Facebook

Det är så himla sällan som jag blir…eh…upprymd över varumärken, eller för den delen personer som försöker ”hacka” Facebook och Google. Förr var det hela grejen, men idag blir det allt ovanligare eftersom det helt rent och enkelt inte fungerar. Men väldigt tidigt etablerades ”hacks” som t ex ”om man postar sitt content exakt 16.58 på tisdagar så ökar organisk reach med 38%” eller ”Facebooks algoritm prioriterar innehåll som har ? eller ! i sig”.

Min hållning är att jag eventuellt INTE tror att man tjänar på att försöka hacka Facebook och Google utan att tvärtom bli deras BÄSTA kund genom att använda de funktioner de vill att man ska använda och på det sätt det är tänkt. Inte för att drabbas av digitalt duktig-flickasyndrom utan för att det är det som ger bäst resultat. Inte att lura en algoritm som väldigt få människor på vår planet har tillräckligt mycket ”back-end-kunskap” för att kunna decoda och därmed ”hacka”.

 

Men – jag blev i veckan nyfiken på Michael Bloombergs nya sociala medier-strategi inför det amerikanska presidentvalet. Han har bl a köpt memes av den sk ”memesfabriken” Jerry Media, numera byrån bakom IG-kontot fuckjerry. Tydligen nu för tiden mest kända för pr-maskineriet bakom haveriet Fyre Festival. Memes  som ska föreställa en sms-konversation med olika influencerkonton har sedan spridits bland amerikanska influencers med miljontals följare.

Det är inte nytt med influencer marketing ens för politker, till och med i lilla Sverige har de här lite udda världarna mötts i olika sammanhang. Men nu är det andra tider, och det är här det blir spännande….

Facebook har ju efter de senaste årens turbulens skapat rigida regler för politisk annonsering. Vilket i praktiken mest betyder att granskningen av politiska annonser är hårdare och kraven högre. Men detta gäller enbart betalda annonser, inte så kallat ”branded content” (värt att notera att Facebook inte kallar osponssrat innehåll för organiskt, there is no such thing). Däremot innebär den uppdaterade policyn per definition att branded content undantas från reglerna om politisk annonsering tills någon eventuellt förvandlar innehållet till en annons, dvs pruttar på pengar bakom inlägget.

Det ger då t ex Michael Bloomberg möjlighet att göra en typ av annonser som annars förmodligen blir stoppat av regelverket, avpubliceras som annons OCH leder till ett slags anmälan som i sin tur kan få stora konsekvenser för varumärken och offentliga personer som ger sig i kast med att försöka få igenom annonser som INTE följer reglerna.

Ok, jag förstår att ni kanske inte blir så upprymda, framför allt inte den del av er som fortfarande lägger mycket tid på ”hacks” som t ex att ”tagga in i trendande fenomen och därmed hamna överst i algoritmen för att man är så himla AKTUELL”. Det är alltså inte en modern strategi. Högst oklart för övrigt om Bloombergs strategi är så vidare modern hans heller… Men det är någonting i alla fall, det är det!

 

//