3 vattendelare 2020

Nytt år, nya insikter! Och ja, jag har varit på semester och därför lite slö i starten när det kommer till tankar om vad vi ska tänka på i år. Kalla det nyårslöften om du vill. Oavsett vilket är starten på året en bra tid att försöka samla sig lite och se till det stora hela. Senare under året blir blicken mera grumlig och kortsiktig. Det är allt vi ska hinna innan sommaren, budgetar som ska tömmas på snabba konverteringskampanjer och att rädda upp läget efter någon tidigare kampanj som inte gick som man hade tänkt. Här är därför ett par tankar som kommer genomsyra mitt förhållningssätt till 2020 och eventuellt finns den en del annonsörer som borde ta efter.

 

Jo, data ÄR viktigare än kreativitet

En vattendelare detta. Det gamla gardet, av förvisso svinduktiga byråer, kreatörer och marknadsförare kan knappast lyfta telefonluren och svara på en enda fråga utan att framhålla den eviga tron på kreativitet. Folk som söker jobb hos oss har tackat nej till jobberbjudande eftersom vi citat ”inte sätter kreativiteten främst”. Vet ni – det gör vi visst det. Men kreativitet 2020 måste ha sina rötter i data dvs, i det som vi vet om vår målgrupp och om världen i stort. Jag är så TRÖTT på att prata om kreativ höjd utifrån ett fåtal utvalda kreatörers synvinkel. Och let’s face it – ofta män… Av Sveriges 55 största byråer har endast 7 en kvinnlig creative director och läget är knappast bättre globalt… Men det var inte min poäng. Jag älskar en bra kreativ idé. Men en idé är inte värd någonting om ingen faktiskt exponeras för den och därför har en idé inte kreativ höjd om den inte är gjord för att kunna spridas. Om den inte har det i sitt dna. Ergo – om den inte är baserad på all den data vi har om vår målgrupp och vår omvärld. Så borde också en idé värderas. Hur ”lätt” var det att sprida den, på tvärsen genom ett osannolikt sammelsurium av information, av olika plattformar, mediebeteenden och format. Utifrån DET hittar vi på nya grejer 2020, ok?

 

Hoppa ut i det okända när det är som svårast

Det har väl i ärlighetens namn aldrig varit svårare med marknadsföring? För att vara ett ess måste man ju vara typ dataanalytiker och kreatör, och strateg och …… Och för att basera sina strategiska och kreativa beslut på data måste man också kunna läsa datan. Och omsätta den i praktiken. Det är inte lätt. Det är också två världar som ska prata med varandra som inte har något gemensamt språk. Och då finns det bara en lösning. Den som bestämmer måste våga hoppa ut i det okända, lita på att man har människor runt sig som kan sin sak och dessutom kan översätta en icke analytisk tanke till handling. Är ni med? Jag menar såhär – att försöka detaljstyra digital annonsering utan den kunskap som krävs blir inte bra. En ”enkel” liknelse är pressmeddelandet som ska korras in i minsta beståndsdel. Missförstå mig rätt – man ska givetvis formulera sig på ett sätt som inte kan misstolkas och budskapet är naturligtvis viktigt, men att detaljstyra ett pressmeddelande får ju som bekant ingen effekt eftersom en journalist skriver det som en journalist vill. En journalist sätter den rubrik som en journalist tycker och om du inte ligger väldigt nära en väldigt rimlig rubrik själv blir det något helt annat. Inte att förglömma att det perfekta pressmeddelandet, utan hänsyn till journalistens egen publik, med stor sannolikhet aldrig blir publicerat alls. Min poäng är att lita på processen. Då har man också mycket större möjligheter att ställa höga krav på resultatet. Om man själv har efterkryddat soppan kan man inte skylla smaken på någon annan så att säga.

 

Att luras är hemskt ute

Jag är så trött på lur! Dels är vi redan överrösta med olika typer av fake news, men framför allt – bristen på autenticitet! Hela 2019 präglade av detta, inte minst vad gäller tuff kritik mot influencers, men samtidigt levde ”det skojiga luret” kvar i många kampanjer. Dvs när man ska ”lura algoritmen” eller göra olika pranks mot målgruppen. SOS alarms skämtade t ex den 1 april om att man bytte larmnummer. Hö hö – eller inte…

Nej, istället ser vi ett omåttligt behov av autencitet som man borde profitera på! Jag vill se varumärken som inte ställer en ”mullig” modell på Instagram för att sedan ha samma trötta 42-kilos 14-åringar som klädhängare när man börjar bläddra bland produkter på hemsidan. För att inte tala om sustainability. My god – green washing kommer kommer explodera i år. Under stor ängslan ska läggas till. Mitt tips är att stå för det man är och inte hitta på goda ting i syfte att vinna billiga poänger. Var bättre människor helt enkelt. Eller ja…enkelt och enkelt…

 

Sätt höga mål och ambitioner nu! Vi ses på andra sidan!