Eventuella slutsatser kring Facebooks nya dyra logga

Facebook har skaffat sig en ny, och förmodligen sinnessjukt dyr logga. Jaha tänker ni, det gör ju folk hela tiden. På ungefär samma sätt faktiskt. Man svajsar till det med färger och tar bort ett streck under ett T och då förändrar det varumärkets själ och så.

 

Men i det här fallet finns det ändå någon rimlighet i just färgbyte. För  Facebook skapar alltså en logga som så att säga avser alla fyra appar. Som en sömlös tjänst, vilket för övrigt är precis vad det är (nästan). Här är mina tre filosofiska slutsatser kring denna enda logotype. Mycket användbart för framtidens marknadsföring.

 

Låt allt bli en kletig röra

Skilj inte på Facebooks fyra appar nämnvärt. Och om du gör det pga uppenbara anledningar – tillåt ändå att de i mycket hög utsträckning samspelar med varandra. I slutändan är allt sprunget ur samma databas – det finns ingen anledning att då sätta upp egna silos mellan ”det content vi ska ha på Instagram” och ”hur vi ska komma överst i algoritmen på Facebook”. Med vyn ”olika typer av annonsplacering är olika effektivt beroende på målgrupp och syfte” så upptäcker du snart på ett mycket mer naturligt sätt vad ”rätt” content på t ex Instagram är.

 

Inte dags för gerilla marketing

Ett ännu flummigare tips är detta med att följa trenden lite. Du vet som alla är så peppade på när det kommer till positiv output som många likes på ett brandat spöke på Halloween. Men betänk också i vilken position Facebook befinner sig och vad som föranlett detta förmodligen enormt stora arbete som bl a innefattar släppet av en ny logga. A l l t handlar om integritet för användarna och säkerheten på plattformen – väl översatt till kampen mot fake news och ”förbjudet” påverkansarbete. Det är inte läge att jobba med någon slags gerilla under cover fake marketing just nu. Inte ens vara där och nosa. Inga click bates, inga gråzoner när det kommer till hur man använder personlig data (i den mån det överhuvudtaget går) och inga aggressiva former av påverkan som liknar det som politiska utspel just nu får så mycket kritik för.

 

Fler än döda fiskar borde följa strömmen

Gör grejer som är relevant för användare och som gör världen till en bättre plats! Och använd alla tillgängliga plattformar som finns där din målgrupp vill kommunicera med dig vilket de vill om du på något sätt är relevant. Helt enkelt vänd på steken! Se skogen för alla träd. Där någon stänger en dörr öppnar man lätt ett fönster. Jag vill mena att man kan översätta det här med att man absolut inte behöver uppfinna något hjul – man behöver bara spela med. Ni vet – ska man vinna ett parti med poker måste man spela rent . Man kan t ex inte hitta på egna regler längs spelets gång. Försök inte hävda att din hand faktiskt ÄR vinnarhanden för att ni på er firma bestämt det. Utan spela spelet. Gör innehåll som folk gillar att titta på och som är verifierat att de redan gillar. Och använd regelboken för att distribuera det.

 

Ska vi prova ändå att applicera för framtiden?