3 insikter från veckan som gick

Twitter förbjuder politiska annonser

Denna veckas motsvarighet till förra veckans nyhet om att Facebook plockar bort plastikoperationsfiltret var helt klart nyheten om att Twitter förbjuder politiska annonser. Twitter tycker nämligen att utrymmet för politiska utspel ska förtjäna sin plats, inte köpas. Snark. Ytterligare en bevattningsomgång till myten om att det organiska är så himla äkta och på riktigt och det köpta måste köpa sin väg fram för det inte kan stå på egna ben. Så. Fungerar. Det. Inte.

 

Lugn nu med Halloweenposterna…

Det är Halloween den här veckan! En tradition jag absolut inte tagit till mig eftersom den introducerades för mig när jag flyttade från Värmland till Stockholm när jag var 15-16 sådär. Traditionen bestod då i att man blev bjuden på en fest där man skulle vara utklädd, fast snygg. Klipp till att Halloween blev en sådan där kalenderdag när det är oerhört roligt för varumärken att göra content på temat. Jag förstår att planen redan är lagd, men manar ändå till lugn bland varumärken i stort. Man hamnar alltså inte ”högre i algoritmen” för att man ”taggar in i fenomen som många pratar om”: Tvärtom drunknar man i en flod av fladdermöss och prinskorvmumier.  Det finns så många skäl till att ta det lugnt med Hallowenposter – men den främsta kanske är att allt innehåll man gör i alla marknadsföring vid varje givet tillfälle ska vara relevant för de personer som ska se det.

 

Det våras inte för influencers

Det startade redan i våras och har säkert inte nått sin kulmen ännu, men detta års motsvarighet till 2013 år sociala medier-kris är definitivt influencerkris. Såhär – sociala medier-kriser inträffade under en kort period i Facebooks historia när två viktiga parametrar levde sina bästa liv samtidigt. Det ena var att Facebook tryckte upp i folks feeder all interaktion som ens vänner hade med olika företag. Eftersom idéen om att om Kalle och Magnus har gillat TeliaSoneras sida på Facebook är jag more likely att också göra det. Det andra var att användare började upptäcka att det var supereffektivt att hämnas på olika företag man var arg på genom att haverera på dem i ett Facebookinlägg som sedan fick 13 000 likes och blev en artikel i Aftonbladet. Så här blir det inte längre för övrigt, jag ska inte gå in på varför.

Men däremot får influencers hård kritik just nu när de agerar på ett sätt som inte anses förenligt med deras varumärke. Ett exempel är Kenza som tidigare i år gjorde ett samarbete med Amnesty kring mänskliga rättigheter och som sedan semestrar med familjen i Dubai där det, enligt Amnesty, t ex är straffbart att vara homosexuell. Ett annat exempel är skandaler kring olika produkter som flertalet stora influencers har gjort reklam för, men som sedan visat sig vara rena bluffprodukter, t ex blackpods som bl a Isabella Löwengrip engagerat sig i. I korthet är min reflektion såhär långt att desto mer inflýtande man har desto större blir kraven. Profiler som Kenza är rena motsvarigheter till mediehus, men med det lilla dilemmat att mediehuset också är en person som vill åka på semester med sin familj till någonstans dit det är rimligt att flyga med ett spädbarn men där det ändå är varmt. Det blir vanligtvis Dubai såhär års. Som vanligt måste vi hitta på nya sätt att granska och ålägga ansvar – inte överföra t ex det vi kan och vet om traditionella mediehus, ansvariga utgivare osv. Tills vi hittat en form för detta, kommer mången influencer hamna i mycket blåsväder framöver – det är ett som är säkert.

 

”Happy halloween” på er…