3 saker som skakat världen i veckan som gick

Ny vecka till ända! Här är tre grejer som skakat om the world of social media (nåja).

 

Facebook jobbar mot skeva skönhetsideal

Det blev märkligt nog en stor nyhet att Facebook slopar Instagramfiltret som visar hur man ser ut om man plastikopererat sig. Och skälet är visst att det bidrar till mental ohälsa. Ok, gott så. Facebooks pr-byrå skickade ut här strax efter sommaren att Facebook just nu gör krafttag mot just kroppshets och skeva skönhetsideal. Klipp till att man överhuvudtaget släpper ett plastikkirurgifilter. Men såhär – det här plastikkirurgifiltret var ju mer ett skrämselfilter som visar hur det ser ut när man gått till överdrift. Ni vet när man ser ut som en svullen katt med jokermun. Kvar i filterbiblioteket finns alla filter som gör dig j ä t t e snygg med perfekt hud, stora, glittrande ögon och bländvita tänder. Det är väl i så fall mycket värre. Men man fick ju väldigt mycket uppmärksamhet! Så skulle jag också gjort…

 

Fake news i kvadrat

Senatorn, tillika presidentkandidaten  Elizabeth Warren, ni vet hon som just nu går hårt åt Facebook och andra techjättar för att hon typ vill minska deras makt. Hon i alla fall publicerade en fake news-annons på Facebook i protest mot att Facebook uppdaterat sina regler för politiska annonser. Som i korthet går ut på att Facebook i princip tillåter politiker att posta ”vad som helst” rent innehållsmässigt, men istället fokuserar sin reglering av fake news på att kräva mer av avsändaren som bl a måste ha ett verifierat konto. Summa summarum – är det inte kewl att superkritikern Elizabeth Warren själv ivrigt använder Facebooks plattformar för att driva sin kampanj? Kan det vara för att en kampanj av den storleken kräva en mediemix som inte kan vara utan Facebook? Men sen hoppas jag att vi till 2020 slutar betrakta annonsering i sociala medier som mer kontroversiellt än annan typ av annonsering, i det här fallet politiskt påverkansarbete, eller marknadsföring i stort. Det är inte straffbart att ha pixlar och jobba lite med datan! Gör det snyggt bara. Inte genom fake news…

 

Tv-debatten fortsätter…

Det har (återigen) rasat en mediebyrådebatt i Dagens Media. Ett fullskaligt krig mellan mediebyråer som försvarar tv i ena ringhörnan och Calle Schulman och Cecilia Eyem (CSD på min byrå) i andra ringhörnan som menar att tv inte ska få styra varenda beslut man tar. Hur ska vi sammanfatta den här infektionen? Jag tror nyckeln är mätning. Mät så enkelt som möjligt hörrni! Och skit i att göra en teoretisk åtskillnad på äpplen och päron. Och att tv inte har samma betydelse nu som 1995  betyder varken att den helt saknar betydelse eller att den är värdelös. Den har bara fått konkurrens. Inte minst när det kommer till effektiv mätning. Debatten fortsätter!