3 värdefulla insikter om Facebooks nya interaktiva annonsformat

Facebook släpper nya annonsformat! Och även om Facebook själva är nog så goda rådgivare till varumärken angående det här, vill jag ändå flika in några tankar som kan vara användbara. Särskilt med tanke på de nya formatens karaktär…

 

Det är nämligen så att de nya annonsformaten syftar till att vara interaktiva, dvs de ska öka engagemanget. Här är tre tips kring hur man bäst förhåller sig till detta.

 

Nytt format – men för vem?

Jag blir oerhört skeptisk till detta – av den enkla anledningen att annonsformat i sig inte kan tvinga människor att engagera sig. Men med brasklappen att Facebook är duktiga på att få ett beteende att ta fart – helt enkelt genom att hela tiden peka sina användare mot en specifik funktion eller format. Ergo – alla ni som använder Facebook kommer se extremt mycket av de här formaten i början. Det talar för att som annonsör utnyttja dem – de blir helt enkelt effektiva eftersom det ligger i själva plattformens intresse att exponera dem och få dem att fungera. Mitt tips är att prova, men att ett annonsformat inte kan förändra ett beteende, det kan eventuellt påverka det, men historien berättar att det inte är annonser som förändrat folks Facebookbeteende. De mest effektiva annonsformaten har istället uppstått ur ett utbrett redan vedertaget beteende. Jag är därför skeptisk till alla förändringar på Facebooks plattform som är sprunget ur en vilja att pleasa annonsörer.

 

Formatet i sig är inte intressant

Glöm inte bort innehållet! Bara för att det är ett nytt format som medger engagemang betyder inte det att folk är intresserade av vad som helst. Jag vill mena att i takt med Facebooks enorma utbredning så uppstod på vägen en idé från företags håll att folk helt plötsligt skulle vara oerhört intresserade av precis allting. Öppettider, öppet hus, interna utmärkelser och fredagsfikor deluxe med designade tårtor. Det finns väldigt lite som stödjer den här teorin såvida inte målgruppen är rejält avsmalnad. I tårtfallet helst till de närmast sörjande, dvs de anställda. Slutsats – formatet i sig gör inte annonsen intressant så jag rekommenderar verkligen inte att börja hitta på content enbart för att matcha ett format.

 

Nyhetens behag

Som vanligt vill jag också mana till lugn kring nya features som man faktiskt inte har en aning om hur bra eller dåliga de är förrän man har tillräckligt mycket data för att kunna dra någon slutsats. Tiden har dock komplicerat saker och ting så mycket att där är ett alldeles för generellt tips. Men om man säger såhär: lika lite som man kan urskilja ett enda livsmedel ur sin kost som den enda undergöraren när det kommer till god hälsa, lika lite kan man tänka så med annonsformat bland andra. Alltså : det är förmodligen  inte de sprinklade gojibären i filen som gör att man undgår högt blodtryck.